Multikopterit.net keskusteluforum

680 mörkö

Aloittaja Doni, maaliskuu 07, 2016, 09:02:53 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doni

Tässä oma kokeellinen kohteeni. Eilen oli ensilento, joka päättyi hangessa osittain kastumiseen ja kaksi noparia sekä yksi moottori paloi. Ilmaan kuitenkin päästiin, pariksikymmeneksi sekunniksi. Uusi moottori ja esc:t tilattu, ennen ensi lentoa lakkaus Humisealilla.

Kokoonpano:
Runko Diatone 680mm, paino 560 g
M200 jalat
Moottorit Sunnysky X4110S 400kv (15x5.5 potkureilla 23,5 A max 2750 g ja 521,7 W) paino 149g kappale
ESC:t DYS 30A opto SimonK firmwarella
DJI S800 hiilikuitupotkurit 15" x 5,5 37,77g kappale
Radio Walker Devo FPV7 + RX705, ppm lähtö
DJI Naza-M lite + BEC + GPS
Zippy Compact 5800 mAh 6S 25C akku 843g
Akun ja PCB:n välillä XT90 liittimet
Akun jännitteelle oma näyttö

Tulossa:
Xiaomi Yi:n kamera + fpv kaapeli
kiinteä "hiilikuitujalusta" kameralle, gimball myöhemmin
TX5803 FPV lähetin

En kyllä ole täysin varma rikkoiko lumen kosteus nyt kaksi noparia ja moottorin vai onko mulla joku vakavampi ongelma suunnittelussa.



MikeK

Luulis et noin pitkät muovivarret fleksaa sekä kiertyy aika kiitettävästi ja se saattaa haitata lentoa.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

rotomoto

Aika harvinaista että moottori paloi ? Johtui varmaan ESC oikosulusta ?
Runko on aika hepposen oloinen noin tuhdeille moottoreille.

Doni

Eilen kokeilin kahta ehjäksi jäänyttä moottoria/noparia ja tuntui toimivan pöytään kiinnitettynä. Eli syyllinen oli kuitenkin vesi ja tosiaan oikosulkuun palanut ESC tuhosi moottorin käämin.

Suurin jousto tuossa tulee PCB:stä. Pitäisi joku lisäjäykiste saada runkoon, nuo itse varret ovat yllättävän jäykkiä. Aika näyttää miten tuo kestää.

Tässä vaiheessa voisi vielä vaihtaa paremman rungonkin jos sattuisi tuon kokoinen jostain löytymään.

rotomoto

onko tuo GPS nuoli eteenpäin ? Ei tuosta kuvasta nää.
Muutoin näyttäs olevan propsut oikein.

Onko moottorit oikeissa paikoissa ja pyörimissuunnat testattu ?
Naza lite ei oikein lennä kunnolla manuaali moodissa, joten  suosiolla ATT moodi käyttöön.

Doni

#5
Joo, kyllä tuo nätisti ilmaan nousi ja pysyi paikallaan. Toisessa nousussa lensin vaan liian matalalla ja nappasi hangesta lunta. Ilmeisesti lumi suli lähes heti ja pisarat pääsivät johtoja pitkin nopareille. Sitä ennen meni pari päivää että sain konfiguroinnin nazassa ja devossa kuntoon. Elektroniikka on tuttua työn puolesta mutta noissa meni hieman pidempään manuaalien lukemisen, yrityksen ja erehdyksen kautta.

Eilen totesin että kaksi moottoria pyörii vielä hyvin ja kestää kuormaa eli suunnitteluvirheestä ei ole kyse kuten aluksi pelkäsin.


Viime kesän harjoittelin Syman X8C:llä josta tuli ajettua ne surulliset DC-moottorit loppuun ja päätin alkaa rakentamaan osista uutta kopteria.

Doni

Koelento 2 takana, taas yhtä noparia köyhempänä.

Muutaman minuutin lennon jälkeen laitos kippasi omituisesti ja jäi hetkeksi kyntämään jäistä tietä, vaikka kaasun otin heti pois. Ikäänkuin yksi moottori sammui kokonaan nopeassa ohjauksessa. Nostin kopterin pystyyn ja uudella nousuyrityksellä yksi moottori jäi vain väpättämään samalla kun sen nopari alkoi syöksemään savua. Akku irti ja alkanut tulipalo puhaltamalla sammuksiin.
Ilmeisesti johtoja pitkin pääsi taas sulanutta jäätä tuo DYSin noparin sisälle.

Seuraavassa päivityksessä kosteussuojaan nuo noparit ja varmaan vaihdan koko kopterin rungon jäykempään malliin, on tuo tosiaan hieman turhan letkumainen.

HeiQQ

Aika erikoista,oma mini on useaan otteeseen suorastaan uinut lumessa ja ei oo hirveesti välittäny. Kosteussuojausta ei kait ole kuin fc:ssä jonka itse laitoin kun vehjes on käytetty ja silti ei ongelmaa. Nyt kun mietin niin nazekin varmaan vioittua maaviasta, ei niinkään kosteudesta. Varmadti kaikki kytkennät ihan ok?
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Samppa

Noparin asetuksissa jotain häikkää? ??? Ajoitus, demag yms. mitäs niitä kaikkea onkaan. Ehkä tuo timing on sellainen joka voisi aiheuttaa moisia ongelmia herkimmin. Ootko firmwarea itse päivitellyt?

Doni

Ennen torppausta pelasi siis ihan hyvin. Ja aiemmin testasin nopareita kopteri kiinnitettynä pöytään lähes akullisen verran.
Noparit on kyllä asennettu varren alapuolelle joten teoriassa sulava lumi pääsee johtoja pitkin turhan helposti sinne sisälle.

Firmistä ei ole päivitetty, ainoastaan kalibroitu vastarilla eikä Nazalla.

Tuo kippaus ilmassa voisi liittyä siihen moottorien tyhjäkäyntinopeuteen? Jos lasken kaasua liikaa niin moottorit sammuvat todella herkästi.

Millaisia Gain-arvoja tuossa pitäisi olla? Nyt kaikki on n. 100%, Pitch/Roll säädettävissä ohjaimesta.

Certi

Lainaus käyttäjältä: Doni - maaliskuu 18, 2016, 07:34:18 AP
Ennen torppausta pelasi siis ihan hyvin. Ja aiemmin testasin nopareita kopteri kiinnitettynä pöytään lähes akullisen verran.
Noparit on kyllä asennettu varren alapuolelle joten teoriassa sulava lumi pääsee johtoja pitkin turhan helposti sinne sisälle.

Firmistä ei ole päivitetty, ainoastaan kalibroitu vastarilla eikä Nazalla.

Tuo kippaus ilmassa voisi liittyä siihen moottorien tyhjäkäyntinopeuteen? Jos lasken kaasua liikaa niin moottorit sammuvat todella herkästi.

Millaisia Gain-arvoja tuossa pitäisi olla? Nyt kaikki on n. 100%, Pitch/Roll säädettävissä ohjaimesta.

Kannattaa se M-lite päivittää täydeksi v2:ksi. Katso ohjeet tuolta: http://naza-upgrade.com/

(tosin, mä heittäisin ton nazan kierrätýskeskukseen ja vaihtaisin toisen FC:n :) )

TeeSCee

Moro,

ootko varma että noi noparit kestää 6S jännitettä? tuntuu oudolle että noin monta on palanu jo. Mulla on kastunu minit monta kertaa eikä koskaan oo palanu nopari tai moottori. Jos kuitenki haluat vesitiiviit nopareista ni rubbercomp on kova sana. sitä saa esim. halpahallista.

Doni

Koeajossa sisällä ei ollut mitään ongelmaa ja noparien kyljessäkin lukee 6S. Kosteuseristykseen hain ihan piirilevyjen suojalakkaa Partcolta, en ole vielä vaan päässyt koe-lennolle, kun tekniikan siirtä vahvempaan runkoon on kesken.

Doni

Otetaanpa takaisin. Nyt kamat on Tarotin 600 mm rungossa. Moottorit pyöri hyvin sisällä. Ulos kuivalla ilmalla, akku kiinni ja heti paloi yksi nopari. Kolme moottoria pyöri hyvin.
Joku jännitepiikki akkua kytkettäessä nuo tuhoaa. Tai sitten alustus.

Doni

Lisää ongelmia ja hidasteita.

Syy paloon oli huonolaatuiset DYS:in noparit, jotka syttyivät palamaan satunnaisesti kytkettäessä akkua kiinni. Ostin tilalle EMAXin 30A noparit, mutta nepä ei suostu kalibroitumaan Walkeran vastaanottimella.

Mitähän seuraavaksi kokeilisi?

Nimim. ensilennolle jo 2019?