Multikopterit.net keskusteluforum

Ensimmäinen multikopteri..Apua kaivataan..

Aloittaja anttipaa, maaliskuu 20, 2016, 09:01:20 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anttipaa

Terve! Ajatuksena olisi ostaa ensimmäinen "isompi" multikopteri. Olen lennellyt vain pienillä kuten cheerson cx-10a ja eachine h8, sekä simulaattoreilla. Jonkinlainen paketti jo mietittynä, mutta jos joku jaksaisi tarkistaa onko näillä vermeillä hyvä aloittaa harrastusta. Jos on parempia vaihtoehtoja mielessä niin saa ehdottaa!  :)


Kopteri
http://www.banggood.com/Eachine-Racer-250-FPV-Drone-Built-in-5_8G-Transmitter-OSD-With-HD-Camera-BNF-Version-p-995366.html

Ohjain, mitä eroa näillä kahdella on?
http://www.banggood.com/FrSky-2_4G-ACCST-Taranis-X9D-Plus-Transmitter-p-940819.html

http://www.banggood.com/FrSky-ACCST-Taranis-X9D-PLUS-16CH-2_4GHz-Transmitter-with-X8R-p-952630.html

Lasit, headplay vai eyebox?
http://www.banggood.com/HeadPlay-7-Inch-5_8G-40CH-HD-Headset-HDMI-FPV-Video-Glasses-Goggles-p-1006578.html

http://www.eyeboxfpv.com/#!fpv-helmet-strap/c9rh

Ajatus olisi tuolla ER250 kopterilla vielä harjoitella. Ei sitten niin harmita jos käy pihakoivuissa enemmänkin.. Sen jälkeen vasta ostaisin/rakentaisin paremman. Kisaaminen ei ole mielessä. Lennätän maalla omaksi huvikseni. Ohjain/lasit saisivat olla kerralla hyvät ettei niitä tarvitsisi uusia. Akkuja/laturi löytyy jo. Lisäksi tietysti varalapoja. Mitä muuta tarvitsee? Kiitoksia kaikesta avusta!  :)

HeiQQ

Morjens! Taraniksesta kyselit, ei varmaan sen kummempaa eroa kun että toisessa tulee vastaanotin mukana :)  Laseihin en osaa ottaa kantaa muutakun että molemmat on kuulemma hyvät. Ja senverran mitä oon kuullu niin tuota eachinea ei välttis kannata, kuulemma melko tuskainen kasata ja muutenkin ongelmallinen. Mieluummin vaikka ihan suomesta emax nighthawk tai eurorc:n kitti, eivät ne niin paljon kalliimpia ole ja ovat taas laadultaan toista luokkaa :) Mutta hyvä pohjahan sulla tossa on, varsinkin taranis on ainut mitä tässä touhussa kannattaa edes harkita jossei 1000€+ halua sijoittaa jetiin.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Waxwing

Hei anttipaa,

Taraniksien hankinta ei esim. Kiinasta kannata.
Et saane halvemmalla (alvin ainakin joudut lisäksi maksamaan).
Saattaa vaan tulla ylimääräisiä murheita ja rahanmenoa.

EU:n ulkopuolelta tulevat radiot on non-EU firmiksillä.
Ei saa käyttää EU:ssa, joudut siis päivittämään (ei tosin ole vaikeaa, mutta lisätyötä tietää).

Kun olet päivittänyt radion, joudut päivittämään vastarin(t), jos ostat sen/ne EU:n ulkopuolelta.

Tuleeko paketissa EU-tyyppinen verkkolaite radion lataukseen.
Radion akun voi tietysti aina irrottaa radiosta, ladata jollain sopivalla laturilla, ja kytkeä takaisin radioon.
Radion omaan latauspistokkeeseen EI pidä kytkeä mitään akkulatueita, tai tulee toimintasavut pihalle.

Mahdollisia takuuasioita on hankalampi/mahdoton hoitaa - ainakaan taloudellisesti järkevästi - kiinalaisten kanssa.

Osta siis radio ja vastarit Suomesta tai ainakin jostain EU:n alueelta.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

MikeK

Unohda toi Eachine mini. Näkee jo kauas että ei tule kestämään alkuunkaan. Juuri aloittelijalle noita torppeja tulee ja paljon.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

anttipaa

Kiitoksia nopeista vastauksista! Eikös noissa molemmissa taraniksen paketeissa ole x8r vastaanotin mukana...?  ??? Saa tosiaan ehdottaa muitakin malleja kuin tuo ER250. Itseasiassa tätä mallia olin katsellut.
http://www.helipal.com/storm-racing-drone-bnf-srd210-tbs-powercube.html
Alkoi vaan mietityttää onko se heti säpäleinä. Tuossahan on kyllä sopivat lentomodet myös aloittelijalle. Hinta alkaa olla kipurajoilla. Mitä eroa näissä 180/210/250 kokoluokissa on käytännössä?  Mielelläni ostaisin kerralla laitteen jolla pärjää pitkään.

Welho

Lainaus käyttäjältä: anttipaa - maaliskuu 20, 2016, 11:31:21 IP
Kiitoksia nopeista vastauksista! Eikös noissa molemmissa taraniksen paketeissa ole x8r vastaanotin mukana...?  ??? Saa tosiaan ehdottaa muitakin malleja kuin tuo ER250. Itseasiassa tätä mallia olin katsellut.
http://www.helipal.com/storm-racing-drone-bnf-srd210-tbs-powercube.html
Alkoi vaan mietityttää onko se heti säpäleinä. Tuossahan on kyllä sopivat lentomodet myös aloittelijalle. Hinta alkaa olla kipurajoilla. Mitä eroa näissä 180/210/250 kokoluokissa on käytännössä?  Mielelläni ostaisin kerralla laitteen jolla pärjää pitkään.
180 menee 4" rupelit, 210 5", 250 6". En tiiä ton kestävyydestä mut pirun kallis kylläkin. En sen enempää kattonu kun hinta oli noin suolanen
Osta joku pelkkä runko ja siihen erikseen kaikki mitä haluat niin saat halvimmalla ja just sellaset ku haluat ja pääset rakentaan mikä on mukavaa puuhaa. Samalla opit näiden anatomian  :D

HeiQQ

Ääni myös rakentelulle, itse oikaisin ja ostin käytetyn tosin. On mukavaa kun saa tehdä oman näköisen ja rakentelun ohessa tosiaan paljon paremin oppii mtn nä vehkeet oikein toimii :) Ja on varmasti halvempi. Eikä joku hyvän valmistajan diy kit myös ole huono, vaikkapa xhover tai armattan jää alle 350€ veroineen,uskoakseni halvempi kuin to storm. Kannattaa selailla ja etsiä itseään eniten miellyttävä setti koska valikoimaa on huikeasti.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Samppa

#7
Taraniksen kanssa kannattaa tosiaan varautua takuuasioihin, joten suosittelen ostamaan sen Suomesta. Omat ongelmani Taraniksen kanssa myyjä hoiti ensiluokkaisen hyvin.

Nuo halvat rtf paketit voi pian alkaa nopsaan syömään rahaa ja miestä remontoinnin merkeissä. Itse aloitin EuroRC:n kitillä ja se oli oikein hyvä valinta. Sen rakentaminenkin on vielä helppoa kun on reilusti tilaa ja rakenne siinä muutenkin hyvä ja kestävä. Kestoakin tuli välissä koeteltua ja potkureiden lisäksi en saanut mitään rikki. DAL:n potkureihin vaihdon jälkeen jopa potkureiden särkeminen tuotti ongelmia.
Innostuin rakentelusta sen verran että tuli tehtyä aikalailla heti perään uusi, hieman pienemmän kokoluokan (210) kopteri. Tämä uusi lentää vielä paremmin kuin erc, mutta kasaaminen oli hieman haastavampaa kun tilaa ei oikein ole. Uusimpaan tilailin osia vähän sieltä täältä. Runko euroopasta, liki kaikki muu EU:n ulkopuolelta. ALVeineen hintaa kertyi täydelliselle kopterille 300-400€ väliin. Osalistaa lähes kaikista osasista hankintapaikkalinkkeineen löytyy oman ketjuni aloitusviestistä: http://www.multikopterit.net/index.php/topic,1130.0.html

Käytettynä jos ostaa, niin on aina pieniä riskejä että missä kunnossa ja miten hyvin rakennetun laitteen saa. Parhaimmillaan voi saada tosi hyvän laitteen edulliseen hintaan.

lazyeyes

#8
Mä ostin ton eachine racerin ja en kyllä pysty suosittelemaan. Ohan siinä halvat varaosat kuten 1€ armit mutta ne kyllä sit meneekin todella helposti rikki. Falcon on seuraava malli enkä sitäkään ostais. Kantapään kautta sitä oppii jos ei tajua kokeneempia kuunnella eli kannattaa rakentaa ite. Raceria joutu availee niin usein että siinähän sitä oppi rakentaa. Ajattelin kylläkin myydä ton er250+mobius pois mutta saa nähä kuka sitä ostaa näillä puheilla. Tosta halppis kamera. 4k action camera 52€ eu. Nykyään lentelen edelleen halppis kamoilla kuten zmr250v2 rungolla ja lb20A esceillä mutta ero on silti todella iso. Tuolla mun youtube kanavalla on todistus aineistoa josta voi ite päätellä. YT

-pauli

#9
Mä olin muutama kuukausi sitten samassa pisteessä, eli cx-10 alkoi olemaan nähty ja kopterikuume iski, joten laitoin tavaraa tilaukseen. Tällä kopterilla olen kerenny lentaa vasta 9 akullista, ja torpannut varmaan yhtä monta kertaa (tosin vain 2 on ollut omista lentovirheistä johtuvia  ;D), joten asiantuntija en todellakaan vielä ole, mutta tässä jotain mietteitä, joista voi olla apua:


  • SurveilZonen dalin potkurit ei tunnu hajoavan millään. Lisäksi halpa hinta ja ilmainen toimitus (mulla käytössä ollut 5040 v2).
  • Akkusträppeja taas tuntuu katkeavan todella tiheään tahtiin.
  • nylon ruuveja myos hyvä olla muutama setti extraa
  • FPV modelin ZMR250 v2 runko tuntuu todella laadukkaalta, suht edulliselta ja erittäin kestävältä, mutta ei vertailukohtia muihin runkoihin
  • Hintaero 3S ja 4S akuissa pieni, joten kannattaa suoraan ostaa 4S. Ei ole todellakaan mitenkään liian ärhäköitä. Kehuttu akku tuntuu olevan ainakin HK:n eu varastolla myytämä multistar 1400mah 17€. Olen hajoittanut jo yhden tällaisenkin, mutta siinä taisi olla enemmän huonoa tuuria.
  • Taranis, X4Rsb, Naze32rev6 kombo on vaikuttanut hyvältä. Mulla non eu versio, muta eipä sitä kukaan tule tarkistamaan millä lennät. Mä ostin käytettynä radion, mutta hinta ero ei tosiaan ole kovin suuri suomen ja muun maailman välillä, joten nämä kannattaa varmaan ostaa eurorc:ltä (siellä myös loistava asiakaspalvelu).
  • Eyeboxin lasit banggoodin Hawk eye Little Pilot 5" näytöllä tuntuvat hyviltä, mutta ei tästäkään vertauskohtia. Kantama tuolla näytön sisäisellä vastaanottimella tuntuu vähän lyhyeltä, mutta kopterin vertikaali antenni on saattanut saada myös vähän siipeensä kevennysoperaatiossa. Vielä en ole kerennyt perehtyä tähän tarkemmin.
  • Palstidipin electrictape on tehtänyt tehtävänsä näin kosteina aikoina ;D

Mulle tuo kopterin suunnittelu ja kasaus oli iso osa tätä harrastusta, mutta myönnetään, että välillä noobina oli turhauttavaa, kun ei tiennyt mistä joku vika johtui. Onneksi mm tällä foorumilla ihmiset neuvoi todella hyvin :)

HeiQQ

http://www.multirotormania.com/multirotor-packages/1248-mrm225-race-edition-combo.html Tuollanen esim, ei maksa ihan maltaita. Tuohon vielä taranis ja hyvä fc , vaikkapa tosiaan naze 32 rev6 mikä itselläkin on ja en usko että tulee pettymyksiä. Komponentit on laadukkaita ja tehoa on pitemmäksikin aikaa varsinkin 4s. Vastaavia on tosiaankin interwebsi pullollaan että ei muutakun etsimään itseä miellyttävä, tai tosiaan alusta lähtien itse speksaamaan mutta se voi olla aloittelijalle työlästä :) Täältä kyllä löytyy apua siihenkin touhuun aivan varmasti  :)
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

sape

Lainaus käyttäjältä: -pauli - maaliskuu 21, 2016, 08:30:14 IP
Akkusträppeja taas tuntuu katkeavan todella tiheään tahtiin.

pyöristä rungon terävät särmät hiomapaperilla dremelillä tms. niin kestää paremmin.

anttipaa

#12
Kiitoksia paljon vastauksista!  :) Tämän topikin voi siirtää, kun keskustelu taitaa nyt kääntyä pois kaupallisista koptereista. Saitte ylipuhuttua, täytyy alkaa kasaamaan osista.  ;) Aikaahan tässä menee kun omilla tiedoilla osien valitseminen on hieman vaikeaa, mutta eihän tässä ole kiire.. :) Tuo sampan Epiquad 210X vaikutti kyllä kiinnostavalta. Ainakin videoiden mukaan erittäin kestävä runko. En nyt vain ole varma kannattaako valita 180 vai 210. Onko tuossa suurta eroa lennättämisen kannalta? Meneekö ahtaalle osien sijoittelu? Isommassa olisi tietysti vähän enemmän tilaa.. Tässä jotain osapähkäilyjä. Onko mitään järkeä? Saa ehdottaa muutakin..

Olisiko apuja myös lasien valitsemiseen? Voisi jo jotain yrittää tilatakkin.. Eyeboxissa tarkempi näyttö ainakin speksien suhteen..

Runko: EpiQuad 210X
Moottorit: Emax RS2205
Noparit: 24A Kiss
VTX: ImmersionRC 600mW 5.8GHz
FC: KISS FC
Vastari: FrSky X4R SB
Antennit: IBCrazy 5.8 GHz Bluebeam Ultra Antenna
Propellit: DAL 5045 Tri-Blade V2
Virranjako: Power OSD V3
Kamera: HS1177

Oikosulkumies

Mää sen verran muokkaisin osalistaa että laittaisin VTX: foxeer 25mw, kameraksi hs1177 tai vastaava.. Mulla ollu nyt testissä tuommonen 25mw ja ei siinä oo tehot loppunu kesken. Niin pitkään ku ei oo pää antennien välissä ja vesi pysyny kamerasta pois niin ei oo ollu mitään ongelmia.
Väri väriin ja loput yhteen

Welho

Jos laitat 210 rungon tai vastaavan mihin menee 5" rupelit niin  Moteiksi kannattaa laittaa emax rs2205 2300kv tai xnova 2204 2300kv tai lumenier rx2204 2300kv
Jos taas teet 180 rungon tai vastaavan johon menee 4" rupelit niin emax rs2205 2600kv tai vastaava isommalla kv lukemalla
Foxeerin vtx:t on hyviä
Toi spracing on hyvä fc tai sit kiss fc tai lux fc
Vtx ja vrx antenni immersionrc spiro
Rupelit kannattaa laittaa dallin mallistosta oman mielen mukaan kun on kestäviä
Pdb:stä en osaa sanoa oikeen mitään kuin että ite käytän thugin pdb:tä ainoastaan ja se on hyvä