Multikopterit.net keskusteluforum

Ensimmäinen multikopteri..Apua kaivataan..

Aloittaja anttipaa, maaliskuu 20, 2016, 09:01:20 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkox9x

#15
Niinku Oikosulkumies mainitti niin hs1177 suositus kanssa, tossa rungossa paikka sille. Ei kannata ostaa 16:9 kameraa. Lasit on yleensä kuitenki 4:3 kuvasuhteella ja 800x480 tarkkuudella. Immersionin VTX:stä kanssa mun mielestä turha maksaa ekstraa. Isokokoinen ja kallis. Aomwaylta ja tolta Foxeerilta löytyy ainaki kelvollisia mitä itte oon todennut. Jos kisata aikoo, tarvii olla sitte 25mw VTX.

Ja FC:stä. Jos aitoa SPRacing F3 :sta kattelet niin on sekin todella kallis mielestäni. Ottasin ennemmin vaikka Kiss FC:n tai ihan vaan perus Nazen(toimii hienosti Betaflightin kanssa). Jos taas kopiota niin kai sekin toimiin ja on noita muita edullisia F3-prossusiakin.

Samppa

#16
Lainaus käyttäjältä: anttipaa - maaliskuu 22, 2016, 08:30:27 IP
En nyt vain ole varma kannattaako valita 180 vai 210. Onko tuossa suurta eroa lennättämisen kannalta? Meneekö ahtaalle osien sijoittelu? Isommassa olisi tietysti vähän enemmän tilaa.. Tässä jotain osapähkäilyjä. Onko mitään järkeä? Saa ehdottaa muutakin..

Olisiko apuja myös lasien valitsemiseen? Voisi jo jotain yrittää tilatakkin.. Eyeboxissa tarkempi näyttö ainakin speksien suhteen..

Runko: EpiQuad 210X (tai 180x)
Moottorit: Tiger Motor F40 2300Kv
Noparit: FVT Littlebee 20A
VTX: IRC 5.8Ghz  600mw
FC: SPRacing F3 (Mini/Acro/deluxe?)
Vastari: FrSky X4R SB
Antennit: ??
Propellit: ??
Virranjako:  ??
Kamera: Foxeer XAT1200M 16:9 1200TV

Muuta eroa ei käsittääkseni ole epiquadin 180 ja 210 rungoissa kuin armien pituus. Itse keskirunko lie sama molemmissa. Eli osien sijoitteluun ja tilanahtauteen sillä ei ole juuri vaikutusta kumman ottaa. Sanoisin että ota 210, niin saat kiinni 5" potkurit. Pienempään menee vain 4". Vaikka eikai sekään välttämättä huono ole, kokeneet pilotit voi noiden eroja valottaa. Tai jos 180 niin huomioi moottoreiden valinnassa. Welholta hyvä viesti pari viestiä taaksepäin tästä. Kyllä tämä Epiquad on paljon haastavampi kasata kuin esim EuroRC:n 250, mutta ei silti mikään mahdoton kun itsekin sain oikeastaan parissa illassa tämän kasailtua ;) Kannattaa varautua hieman isompaan juotteluhommaan. Itse jouduin mm. vastarista purkamaan kuoret ja ylimääräiset headerit pois että sain mahtumaan kunnolla kyytiin. Lisäksi jäljelle jääneet pinnit piti kääntää toisinpäin. Eli ilman hyvää suunnittelua ei tätä voi oikein kasta. Esim. ERC250:ssä taas on tilaa kasata vermeet monellakin eri tapaa. Omassa kalustoketjussa on joitain kuvia epin kasauksen ajalta. Niistä saanee tiloista hieman käsitystä. Muutoin kestoltaan Epiquadia vastaavia runkovaihtoehtoja löytyy varmasti paljonkin. Kaikki 3-4mm hiilaria (pohjalevy, armit) olevat kestänee jo melkoista torppailua. Oma ERC250 putosi myös pariin otteeseen kovaa useamman metrin korkeudelta ilman mitään vaurioita (pl. potkurit). Lumi tosin osassa tapauksista pehmensi alastuloa.

Toinen mitä itse aikoinaan katselin on Thug220, siinä taitaa olla hieman enemmän tilaa rungossa. Sekin on täältä luetun pohjalta hyvin lentävä laitos. Videotakin löytyy. Itsellä epiquadin puoleen käänsi päätöksen sen erittäin yksinkertainen ja lujan oloinen rakenne ja muutenkin ihan hyvä ulkonäkö. Armit ja pohjalevy on samaa puuta jne. En väitä etteikö erillisillä armeilla olevat kestäisi yhtä hyvin, mutta yksinkertaisuus vain puhuttelee itseäni. HS1177 kamera istuu suorilta hyvin tähän Epiquadiin. ImmersionRC:n videolähetintä taas tuskin saat ihan helpolla mahtumaan. Foxeerin TM25 tai TM200 on oikeastaan aika maksimikokoisia joita kannattaa yrittää. Omassani olen käyttänyt molempia Foxeerin malleja. Mulla on omassa banggoodsin klooni spracingf3 FC ja se on pelannut moitteetta. Melkeen pitäisi cleanin donate- napin kautta laittaa jokin summa Dominicille siitä hyvästä ;D Ainoastaan firmistä flashatessä se on aika ronkeli. Viimeksikin piti bootloaderipinnit käyttää oikosessa kun meni jumiin. Jätinkin ne nyt kokonaan pois plastidipin alta  ;D DAL 5045 bullnose potkurit sopii tähän Epiquadiin kuin nyrkki silmään. Niillä potkureilla ja Betaflightin vakio pideillä lentää kuin unelma. Erittäin vakaa lennettävä. ERC:llä mulla tuli sellaista lievää aavistuksenomaista huojuntaa liikkeisiin 5045BN potkureilla ja piti koittaa pideillä pelata sitä pois. Sainkin sen toki ihan hyväksi, mutta palasin siinä silti 5040 kokoon. Mutta siltikin tämä epiquad on hieman parempi lennoltaan. Ei minkäänlaista huojuntaa tai hakemista mihinkään suuntaan, helppo lentää tarkasti. Tämän kanssa onkin oma lentotaito kehittynyt aika huimasti, kun uskaltaa ahtaaseenkiin väliin pudottaa lujaa kun tietää ettei vehje tee omia liikkujaan. Nyt lennän kyllä diatonellakin jo aika reipasta tahtia samaa rataa, mutta sillä ajaminen on hieman kuin ajasi ralliautolla soratietä. Pientä korjausta pitää ohjaimilla tehdä koko ajan, kun taas Epiquadilla tunnelma on kuin formulalla vetäisi asfalttirataa. Tikkuliikkeet on rauhallisia ja harvoin tulee tarve korjailla yliohjauksia tms. ERC250:llä oli kans hieman enemmän sellainen "ralliautomainen" ohjaustuntuma, mutta silläkin oli kyllä aika helppo ja oikein mukavakin lentää kovaa tuollaista mutkikkaampaa "rataa". Välissä kun lentelin sekaisin ERC:llä ja Epillä, niin ei osannut oikein itsekään sanoa kummalla nyt on sitten loppujen lopuksi mukavampi päästellä..

Sellainen ihan konkreettisen eron voisi sanoa noista rate ja expo arvoista. ERC:llä mulla oli roll ja pitch ratet 0,58 ja 0,55 muistaakseni. Yaw 0,7. RC expoa oli 0,72. Se oli aika hyvä mun taidoille. Epiquadissa taas on ratet Roll 0,65, PITCH 0,55 ja YAW 0,9 ja ne tuntuu tällä hetkellä hyvältä. Pitchiä vois ehkä jo lisätä. RC Expo on 0,6 ja RC Yaw expo on 0,07. Kun älysin tässä kokeilla kireämpiä rateja, niin alkoi oikeastaan vasta lento vauhdikkaammin sujumaankin, varsinkin tuon yawin nopeuttaminen teki paljon. Mulla on aika nopeita liikkeitä vaativa rata tässä pihalla mitä lennän, niin se vaikuttaa näihin varmasti paljon. Tässä on kait niin terävä pito että kestää olla hieman isommin ratea. Mutta tuo nyt on vähän sellaista mutuilua. Itse on sen verran noviisipilotti kuitenkin vielä että en osaa kyllä varmaksi sanoa mikä eron tekee. Diatonessa on roll rate 0,6, pitch 0,55 ja yaw 0,75. RC Expoa 0,65. Käytin tässä enemmänkin rateja, mutta piti pudottaa takaisin kun tuli liian helpolla yliohjausta. Onhan se toki vielä paljon pienempikokoinen konekin.

Pitkästihän tässä tuli joristua, mutta pitää vielä loppusanat lausua. Oikeasti olen itse silti ihan tyytyväinen että hankin ekaksi kopuksi sen EuroRC:n 250 KITin. Sitä kasatessa en vielä ollut tälläkään foorumilla matkassa ja tuli monenlaista pientä säätöä. Myyjällä on oikeasti erittäin pätevä ja voi sanoa että melkeinpä viikon ja kellon ympäri toimiva "auttava puhelin". Lisäksi ko kitin osaset on ihan hyvälaatuiset ja itse runko kestävä. Sen kasaaminen oli helppoa kun tilaa oli. Sillä innolla mitä sen aikanaan kasasin jos olisin alkanut kasaamaan Epiquadia, niin olisi sormi mennyt suuhun parikin kertaa ja luultavasti kiinnitä-irrota harjotuksia olisi tullut useampia. Nytkin piti muutamaan kertaan mm. FC irrotella kun jokin osanen tai johto piti asentaa uuteen paikkaan. ERC kopuun voi tehdä myös päivitystä oman halun mukaan. Itse mm. laitoin siihen uuden PDB:n. Ja lopuksi nyt kun se jäi itsellä kuitenkin vähälle käytölle, niin sain siitä myydessä vielä ihan ok hinnan.

lazyeyes

rs2205 ja dalin tripsit että on tehosuhde kohillaan heti ekasta lennosta lähtien =).


HeiQQ

#18
Mitä itse tuossa alkutaipaleella selvittelin kun oli tarkoitus kasailla kopu ennenkuin sitten tulikin hyvä käytetty vastaan niin tulin ainakin siihen tulokseen että nuo f40:t on aika huono sijoitus.. Hintavat eivätkä pärjää tehoissa vastaaville ja painaakin kun on senverta jykevää tekoa. Cobrat esim on luotettavia(tosin niissäkin ollut kai jtn laatuongelmaa) , nuo emaxin rs2205 on saaneet myöskin kehuja ja niissä on ainakin tajunnanräjäyttävä teho jos sellaista kaipaa :DD Myöskin esim xnova sekä xhover tekevät varsin hyvää duunia ja noista ensin mainitut ovat olleet kovassa suosiossa, itsellänikin käynyt mielessä sellaiset jos alan rakentelemaan.

Esc:t kannatta melkeimpä mitoittaa vielä hieman isommiksi, on ainakin reserviä. Jos päädyt KISS FC:hen , joka muuten on todella loistava vehje eikä edes pahan hintainen, sen kaveriksi ehdottomasti 24A Kiss esc:t. Saa ampeeri- ja jännitetiedot suoraan ilman osd:tä radiolle  8) Propeleiksi ehdottomasti DAL 5" jos runkoon mahtuu, kestävät ja löytyy variaatiota moporupeleista äkäisiin bullnose kolmilapoihin joilla ei todellakaan potku lopu kesken... ;D

Siitä sitten vaan setvimään ;)
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Petsku

Ite ottaisin dalin normi kolmilapaset huiskiks. Bulnoseilla saat ihan himpun verran enemmän nostetta mutta virran kulutus on huomattavasti korkeampi verrattuna normi kolmosiin. En nyt kännykällä jaksa ettiä sitä testi käppyrää missä oli dataa tuosta. Kyllä se noste niillä nirmeillakin riittää ;)

Samppa

Noita DAL:n 5045 tribladejakin on laatikossa. Pitääpä testiä tuossa Epissä. Tähän mennessä ei ole tullut testattua, kun pelaa niin hienosti noilla kaksilapaisilla bullnoseilla.

lazyeyes

Kannattaa ottaa varovaisesti niitten kolmilapasten kanssa käy helposti niin että jää hirviä määrä kaks lapasia nurkkiin lojumaan koska ohan niissä ihan eri tuntuma, teho ja ääni. Sampalla taitaa olla 2.3.x tai uudempi sisällä eli kannattaa laittaa yaw D nollaan. Uusissa firmiksissä näyttäs olevan defaulttina.

Jos rahaa ois ottaisin kiss fc, kiss 24A esc, rs2205, dal T5045v2 tai T5030/40 ei BN koska efficiency.
Jos halvalla niin SPF3, LB20A, RCX2205h.
Runko x mallinen, koska olen lukenut että parempi ku h-rungot.
VTX harkitsisin TBS unify koska säädettävä teho. thathpiguy teki videon eilen.
PDB RROSD pro mini koska halpa ja kaikki oleellinen.. ainut miinus on esc juottaminen samalla puolelle.
Olen vain lentänyt quannum v2 ja dominator v3 ois mielessä. Tuo eyebox vaikuttaa kalliilta mut liian vähän kokemusta laseista joten en sit tiiä.
AndyRC:ltä tulee muutaman päivän sisällä 250 sarjan rakennus video ja teaserissa se lentää 4min 800mahilla ja todella kiinnostaa miten se sen teki.

Nämähän on vain omia ajatuksia puolisen vuotta sceneä seuranneena joten eiköhän joku kokeneempi osaa luetella paremmat palikat.
Nyt o akut ladattu ja valoa pari tuntia. brrwuuup

anttipaa

Kiitoksia taas paljon vastauksista! Minä kun luulin ettei kukaan jaksaisi vastailla..  :D Päivitin tuota kokoonpanoa ensimmäiselle sivulle. Hieman menee tässä vaiheessa ohi sopivatko kaikki osat keskenään ilman ongelmia? Onko tuo HS1177 kamera tosiaan paras vaihtoehto? Taidan kallistua  eyeboxin 7" lasien suuntaan.. Onko kenelläkään parempia ehdotuksia rungoksi kuin tuo epiquad 210x? Kestävyys olisi tärkeämpää kuin keveys. Voisin jo alkaa osia haalimaan..  :)

lazyeyes

Olis kyl jännää nähdä tolla näytöllä että onko 1200tvl / 600tvl kameroissa eroja. Juurikin asensin aomway 1200 ccdn mutta tossa sun vekottimessa rupee oleen sen verran tehoa että viiveellä on jo merkitystä plus hs1177 menee suoraan frameen nätisti. Lähetys tehoja vois vähän karsia.. hyvä pienemmälläkin tulee jos laitat hyvät antennit diversyllä. Jos lotossa voitit osta Clearview pro.

Oikosulkumies

Tuo yli neljäsataa jotain tvl kamera on turha, sillä ei tuon analogisen videolinkin kautta mene kumminkaan isompi resoluutio läpi. Jos se jotain vaikuttaa niin ei se kuva ole juurikaan parempi vaikka lennokin kanssa tulee runcam 2:n kautta fpv video.

Mutta rungosta: hyvinkin lujia ne kaikki oikeasti hiilikuituiset on. Mulla edellinen kopteri oli nighthawk/eurorc/jtn tyyppinen runko jonka vahvuutta jotku on kritisoinu, ainoo millä sain armeja poikki oli kun se tippu korkeelta kyljelleen kun signaali katkes, mutta vahvoja nuo on, eli sitä puolta ei välttämättä kannata huolehtia. yks pointti on että jos rungossa on irroitettavat armit niin ne voi vaihtaa jos rikkoontuu, jos on yhtä palaa niin menee koko runko uusiksi.
Väri väriin ja loput yhteen

HeiQQ

Nyt alkaa olemaan kokoonpano hyvissä kuoseissa ;) kokemuksia sitten kun alkaa olemaan kasassa.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!


mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: lazyeyes - maaliskuu 24, 2016, 06:10:32 IP
No nyt rupee olee tarpeeks pikseleitä viidessä tuumassa.
http://www.banggood.com/Eachine-Goggles-One-5-Inch-5_8G-40CH-Raceband-HD-1080p-72-Degree-HDMI-FPV-Goggles-Video-Glasses-p-1043694.html

1080p HDMI:n kautta. Ei mitään iloa ainakaan minien kansa ennenku joku kehittää halvan ja toimivan HD-videolinkin. Ehkä Phantomin kans jotain iloa, jos hommaa sen HDMI-moduuli hässäkän, mutta onko niin luotettava ja pieni viive, että uskaltas vedellä sillä lasit päässä menemään?

IleFPV

#28
Korjataan sen verran että tuossa ylempänä oli puhetta DALin potkureista niin niitä kolmilapaisia bullnoseja on ainakin T5045BN (näissä siis kova noste, mutta hurja virrankulutus. Tylpät päät) ja T5045BN V2 (jossain luki For Racing, mutta näissä siis pikkuisen viistetyt BN päät lavoissa. Ja ensinmainittuihin verrattuna vain pikkuisen vähemmän nostetta, mutta huomattavasti vähemmän virrankulutusta) ja näille itse antaisin ääneni ehdottomasti!

Sitten on vielä T5045 normit, jotka eivät ole Bullnoset. Niitä en ole testannut, mutta oletettavasti sekä teho että virrankulutus ovat maltillisempia edellämainittuihin verrattuna.

Mutta siis ehdottomasti testiin kannattaa ottaa Surveilzone.comista tai Hifpv.comista DALin T5045BN v2 (en muista miten ne on siellä merkattu) voi olla myös 5045x3V2 tjms.  Ja muistakaa maksaa se kahden dollarin halvin posti sen ilmaisen sijaan, niin saatte propellinne todennäköisesti noin kahden viikon sisällä sen noin kahden kuukauden sijaan.. Nimimerkillä, "olin unohtanu klikata sen halvimman ilmaisen sijaan"..

EDIT
Tässä linkki noihin hyviin, suosittelemiini tribladeihin;
http://www.surveilzone.com/2-Pairs-Tri-blade-DALprop-T5045-Bullnose-Props-for-FPV-Racing-g-1490

Myös kesto on huippuluokkaa, vaikkakin kyllä nämäkin rikki saa ja menee kovien tällien jälkeen epäbalanssiin.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

anttipaa

#29
Hyvin alkaa tämä kopteri projekti. Rungot, escit ja fct loppu.. No odotellaan. Tässä kerkeää vielä kysyä mitä mieltä olette näistä moottoreista rs2205 vs xnova 2204. Ei taida olla suurempaa laatu/kestävyys eroa vaikka hinnassa eroa onkin? Taitaa olla viisain laittaa Emaxit tulemaan banggoodista sillä aikaa kun odotan runkojen tulevan taas myyntiin. Menee muuten ihan jahkailuiksi. Banggoodin toimituksetkin ottaa sen 5vk. Onko huono valinta virranjakoon tuo power osd v3? Näyttää kaiken tarvittavan. Laseja en vielä tilaa. Täytyy katsoa millaiset nuo Eachinet ovat. Ilmeisesti myös Eyeboxilta ja Headplayltakin tulossa uudet mallit.

Päivitin vielä listaa:

Runko: EpiQuad 210X  tilattu
Moottorit: Emax RS2205 tilattu
Noparit: 24A Kiss
VTX: TBS Unify 5.8GHz
FC: KISS FC tilattu
Vastari: FrSky X4R SB
Antennit: IBCrazy 5.8 GHz Bluebeam Ultra Antenna
Propellit: DAL 5045 Tri-Blade V2 tilattu
Virranjako: RROSD Pro tilattu
Kamera: HS1177 tilattu