Multikopterit.net keskusteluforum

Akkuanalysaattori

Aloittaja robofly, maaliskuu 26, 2016, 01:41:46 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

robofly

Mielessä on pyörinyt ajatus akkuanalysaattorin tekemisestä. Sellainen jolla voisi kuormittaa akkuja isolla virralla (säädettävä) ja samalla mitata niistä mielenkiintoisia asioita kuten sisäinen resistanssi, impedanssi, kennokohtainen jännite, kulunut virta. Kaikista tärkein olisi saada logattua nämä tiedot ulos tietokoneelle, jotta niitä voisi analysoida tarkemmin.

Vähän taustoja miksi haluan tehdä tällaisen laitteen. Ihan ensimmäinen tarve oli purkaa akkuja storageen nopeasti. Oma laturi on iMAX 6B jonka max purkuvirta on 1A. Jos tällä puretaan lentämätöntä 4000mAh akkua siihen menee ~2h. Voisin ostaa tehokkaamman laturin, joka todennäköisesti osaisi mitata myös Ri (internal resistance) mutta en ole vieläkään löytänyt sellaista joka osaisi logata tiedot tietokoneelle. Tietääkö joku sellaisen laturin? Ja vaikka sellainen löytyisi se varmaan maksaa satoja euroja?

Voisin käyttää hyväksi esim HK-010 analysaattoria, mutta jälleen logitus puuttuu ja tämä on vain mittari, ei keinokuorma. Varsin kätevä laite, jännitteiden ja tehojen mittaamiseen, mutta ei aivan sitä mitä haluan.

Noh eilen satuin löytämään tämän CBA IV - Computerized Battery Analyzer laite joka tekee kaiken sen mitä halusin, maksaa $200, pitää tilata ties mistä ja $100 lisähintaan saa Extended Software Upgrade Licensne, mitä se sitten tarkoittaakaan :-\ Jotenkin alkoi silmänkulma nykiä taas.

Omissa miljoonalaatikoissa pyörii sen verran osia että saisin lähes kaiken tarvittavan kasaan omasta takaa. Koodaaminen onnistuu, olen tehnyt AVR projekteja ennenkin. Elektroniikasta tiedän sen verran että psytyn suunnittelemaan laitten itse, mutta en ole ammattilainen ja todennäköisesti tekisin nuubi virheitä, etenkin analogisella puolella.

Liitteenä periaatekuva, mitä olen ajatellut.
Löytyykö foorumilta elektroniikka-alan ammattilaista joka voisi auttaa suunnittelussa ja komponenttien valinnassa?

Keskustelen mielelläni aiheesta lisää. Sanomista löytyy varmasti, puolesta ja vastaan. Olisiko vaan helpompaa ostaa valmis tuote ja olla tyytyväinen. Toisaalta jos täältä löytyy tarpeeksi kiinnostuneita ja osaavia ihmisiä, saisimme tehtyä open source analysaattorin omiin tarpeisiin.