Multikopterit.net keskusteluforum

250quad aliexperssistä? Kokemuksia?

Aloittaja Antti_L, huhtikuu 06, 2016, 10:47:21 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti_L

Moi

Olen hankkimassa ensimmäistä 250 kokoista quadia ja alissa olisi yksi kiinnostava quadi niin voisitteko kertoa onko siitä mihinkää? http://m.aliexpress.com/item/32513905005.html?aff_click_id=26b7c57d22f44e1a94dad9d3c1dad7b1-1459451722773-03818-feEaUvBme&aff_platform=y

Minulla on tällä hetkellä syma x8c ja nopeampi tehokkaampi pitäisi saada. Tuon alissa olevan quadin sais mobiilisovelluksen kautta ostettua $108.

SiB77

Tuossa selainlinkki:

http://www.aliexpress.com/item/Carbon-Fiber-Mini-QAV250-C250-Quadcopter-Frame-Motor-12A-Esc-CC3D-Flight-Control/32513905005.html

Ihan ok hintaisekseen. Tosin 3S akuille (4S olisi vielä tehokkaampi), runko todennäköisesti hiilikuitupinnoitettua lasikuitua, nopeudensäätimistä puuttuu oneshot. Kyllä tuo lentää silti ihan mukavasti ja tuolla hintaa todella ok.

mikkox9x

Panostaisin kyllä hieman lisää nykyaikaisiin 4s kelpoisiin osiin, ettei tarvitse olla heti päivittämässä uutta. Mukana tulevat noparit on pahasti ajastaan jäljessä. Ei Oneshottia, eikä Damped lightia, eikä ehkä ihan 4s kelposet.

Hyvin suositeltavaa aloittaa 4s akuilla. Hintaero loppupeleissä aika pieni. Hyöty onkin sitten aika selvä.

SiB77

Tai ostaa tuon ja päivittää noparit myöhemmin jos siltä tuntuu.

MikeK

Lainaus käyttäjältä: SiB77 - huhtikuu 07, 2016, 12:09:08 IP
Tai ostaa tuon ja päivittää noparit myöhemmin jos siltä tuntuu.

Ei ole kallis päivitys. Tällä hetkellä "parhaat" noparit maksaa alle 10€ kpl.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Antti_L

Kiitos vastauksista. Mulla on ennestään noita 3s akkuja niin kai tuo täytyy sit tilata. Mulla ei ole vielä mitään tietoa näistä niin mitä tuo one shot ja damped light meinaa? Oisko jollai suositell jotain toist pakettia? Ja mitkä noparit kannattais tilata jos haluaa 4s akkuja käyttää?

Henri

Lainaus käyttäjältä: Antti_L - huhtikuu 07, 2016, 12:52:01 IP
Kiitos vastauksista. Mulla on ennestään noita 3s akkuja niin kai tuo täytyy sit tilata. Mulla ei ole vielä mitään tietoa näistä niin mitä tuo one shot ja damped light meinaa? Oisko jollai suositell jotain toist pakettia? Ja mitkä noparit kannattais tilata jos haluaa 4s akkuja käyttää?

Pikaisella Googlauksella ymmärsin termit näin:
- OneShot on nopeampi signaali lennonohjaimelta nopeudensäätimille. Tämä tekee ohjauskäskyistä reaaliaikaisempia ja vähentää viiveitä. Tosin taitaa olla enemmän psykologisia vaikutukset päivittyykö nopeussignaali 200 - 400 kertaa sekunnissa vai 4000 / 40000 kertaa. Hifistelyltä kuulostaa.
- dampedlight selitettiin olevan aktiivijarrutus potkureille. Kopterin kallistelu nopeutuu, kun toista puolta kiihdytetään ja toista jarrutetaan. Tavallisesti propelit jarrutetaan ilmanvastuksen toimesta, mutta dampedlight jarruttaa moottorilla. Tällä varmasti on oikeasti vaikutusta kun puhutaan sekunnin kymmenysten tai isoilla ropeleilla varmasti jopa sekunninkin erosta hidastuvuudessa.

Perinteisesti ESC:n jarrut ovat toimineet (jos aktivoitu ESCeistä) turvatoimena kun kaasu on nollassa. Dampedlight jarruttaa ilmeisesti koko kaasun alueella.

Enemmän tietävät korjatkaa mikäli ymmärsin väärin.

Petsku



Lainaus käyttäjältä: Henri - huhtikuu 08, 2016, 06:51:00 AP
Lainaus käyttäjältä: Antti_L - huhtikuu 07, 2016, 12:52:01 IP
Kiitos vastauksista. Mulla on ennestään noita 3s akkuja niin kai tuo täytyy sit tilata. Mulla ei ole vielä mitään tietoa näistä niin mitä tuo one shot ja damped light meinaa? Oisko jollai suositell jotain toist pakettia? Ja mitkä noparit kannattais tilata jos haluaa 4s akkuja käyttää?

Pikaisella Googlauksella ymmärsin termit näin:
- OneShot on nopeampi signaali lennonohjaimelta nopeudensäätimille. Tämä tekee ohjauskäskyistä reaaliaikaisempia ja vähentää viiveitä. Tosin taitaa olla enemmän psykologisia vaikutukset päivittyykö nopeussignaali 200 - 400 kertaa sekunnissa vai 4000 / 40000 kertaa. Hifistelyltä kuulostaa.
- dampedlight selitettiin olevan aktiivijarrutus potkureille. Kopterin kallistelu nopeutuu, kun toista puolta kiihdytetään ja toista jarrutetaan. Tavallisesti propelit jarrutetaan ilmanvastuksen toimesta, mutta dampedlight jarruttaa moottorilla. Tällä varmasti on oikeasti vaikutusta kun puhutaan sekunnin kymmenysten tai isoilla ropeleilla varmasti jopa sekunninkin erosta hidastuvuudessa.

Perinteisesti ESC:n jarrut ovat toimineet (jos aktivoitu ESCeistä) turvatoimena kun kaasu on nollassa. Dampedlight jarruttaa ilmeisesti koko kaasun alueella.

Enemmän tietävät korjatkaa mikäli ymmärsin väärin.

Ei ole mitään hifistelyä/psykologista plaseboa. Kopteri regoi huomattavasti nopeammin ja ohjaustuntuma paranee one shotilla. Samoten dampened lightillä saadaan nopemmat regoinnit esim korkeuden muutoksiin. Kannattaa kokeilla jos mahdollista ensin ilman one shottia ja sen jälkeen shotin kanssa. Vaatii toki kopterin säätämisen uudestaan.

Ja nykyäänhän on multishot joka on vielä tuosta oneshotista nopeampi.

hukkis

Oneshot auttaa siinä kun säätimet reagoi paljon nopeammin fc:n komentoihin. Tämä taas auttaa suoraan koneen käytökseen ja vakauteen. Ihminen ei ehdi sitä tahtia komentoja antaa mutta, komennot tuleekin fc:ltä ja sehän ehtii.

Antti_L

Kiitos tiedoista. Laitoin kyseisen kopterin tilaukseen. Ei kai nuo ohjaus viiveet ole pidemmät kuin minun nykyisessä symassa? Laitan sitten kommettia kun saan kopterin ilmaan.

mikkox9x

#10
Lainaus käyttäjältä: Antti_L - huhtikuu 09, 2016, 05:24:21 IP
Kiitos tiedoista. Laitoin kyseisen kopterin tilaukseen. Ei kai nuo ohjaus viiveet ole pidemmät kuin minun nykyisessä symassa? Laitan sitten kommettia kun saan kopterin ilmaan.

Kuten Oscar Liang sen selittää, OneShot on nopeampi kommunikointiprotokolla FC:n ja ESC:n välillä. Nopeat esc:t ja nopea niiden ohjaus parantaa huomattavasti koneen käyttäytymistä, tekee siitä vakaamman jne. Se ei suoranaisesti vaikuta viiveeseen mankalta FC:lle. FC ottaa käskyt mankalta vastaan yhtä nopeasti oli OneShot tai ei. Ei hitaampi kuin noi lelut.

Nopeat ESC:t oneshotilla(tai multishotilla jo nykyään) ja FC:hen vielä Betaflight, joka parantaa huomattavasti PID-kontrollerin looptimeä  (PID-kontrolleri ohjaa esc:n toimintaa, miten paljon moottorien kierrosnopeutta korjataan, että kone pysyy vakaana, kääntyy jonnekki suuntaan jne. kun suoritusnopeus kasvaa, kone käyttäytyyn paremmin ym.), niin nämä koneet lentää uskomattoman hyvin verrattuna vanhaan BaseFlightiin ja hitaisiin nopareihin. Vielä airmode päälle ja konetta voi pyöritellä aika näppärästi ties miten päin taivaalla melkeen kuin avaruudessa, jos vaan on tehoakin(4s) vielä riittävästi ;D.

http://blog.oscarliang.net/oneshot125-esc-quadcopter-fpv/

JUHHisi

Lainaus käyttäjältä: Antti_L - huhtikuu 09, 2016, 05:24:21 IP
Ei kai nuo ohjaus viiveet ole pidemmät kuin minun nykyisessä symassa?
En tiiä tuosta Syma X8, mutta itselläni Syma X5, ja ohjaimen herkkyyttä/viivettä ei voi edes verrata tommoseen 250miniin.
Symassa ohjaus tapahtuu noin 1sekunnin sisällä jahka on ensin kääntänyt tikkua yli 25% liikeradastansa.
Mini puolestaan vaatii pienen deadbandin/expoa ettei ohjaus oo liian herkkä. Nyt muutaman kuukauden tauon jälkeen kokeilin tota X5 ja meinas mennä pusikkoon kun ei tajunnut vääntää vivuista tarpeeks että ois tehny jotain..

Eli alkuun pääsee ilman OneShotteja, päivittelet sitten ne noparit/oneshotit kun alkaa 4S kiinnostamaan.

MikeK

Nopeudet on todellakin ihan jotain muuta. Oneshot125 on 8 kertaa nopeampi perus PWM signaalia ja Oneshot42 on 3 kertaa Oneshot125:sta nopeampi. Multishot taas sitten onkin noin 10 kertaa Oneshot125:sta nopeampi ja jotain kertoo RS2K:n ohjeistus:"MultiShot Note: If you have trouble trying to tune out any bounce at center stick, please make sure it's not being caused by your transmitter centering springs. MultiShot is VERY fast and will result in your quad doing exactly what your transmitter tells it to." :D
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Antti_L

No niin kopterihan saapu parissa viikossa mutta pakettiin ei kuulunu virtapiuhaa akulle ni sitä joutu sit odotteleen aikansa. Ekalla lennolla en muistanu asettaa fc.tä oikeaan asentoo librepilotilla ni propellit oli heti poikki. :) No sit uusia tilukseen ja ny on kasa kolmilapasia ja hienosti lentää joillai valmiilla säädöillä mitä löyty librepilotista. On kyllä mahtava lentää ja voimaa ihan mukavasti. Pitää seuraavaksi alkaa opettelee tota säätämistä ja eri lentomoodeilla lentämistä.