Multikopterit.net keskusteluforum

Lisäominaisuuksia quadiin.

Aloittaja mikeme, kesäkuu 17, 2016, 08:34:29 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikeme

Morjesta vaan kaikille.
Olen saanut quadin jo ilmaan peruskokoonpanolla:
-250mm runko
-turnigy 9x lähetin
-afro naze32 rev6 (Baseflight)
-rs2204 moottorit
-afro 4in1 ESC

Nyt on saatu:
-Bluetooth mokkula (HC-05)
-GPS (NZ GPS for NAZE32 Flip32 6dof 10dof)
-ppm kooderi( Pixhawk-PPZ-MK-MWC-PPM-Encoder-Board-Decoder-for-RC-Receiver-Flight-Controller)

Nyt ideana ois saada tuo kokopaketti toimimaan.
Aloitetaan vaikka PPM-kooderista.
Vastaanottimesta oon piuhat pistänyt encoderiin ja encoderista sitten yhdellä piuhalla nazen muistaakseni pinni nro.3(cppm). Encoderissa vilkkuu valo ja kun throttlea pistää niin vilkkuminen nopeutuu. Mitään elämää en ole saanut afroon, vaikka miten vipuja heiluttelee ohjaimesta(lähettimestä). Katsottu baseflight softalla tietokoneella. Kun vedin vastaanottimesta piuhat(useampi piuha, eli tuhlaa pinnejä) afroon, niin homma toimi ok.
Pitääkö tämä ppm-koodaaja nyt olla missä pinnissä kiinni? vai voiko tuommonen toimia edes tässä kombinaatiossa turnigyn kanssa?

GPS vastaanottimen olen saanut ftdi mokkulan kanssa toimii tietokoneella, mutta en keksi enää, miten sen sais toimii afrolla. Olen yrittänyt netistä katsoa ja ymmärtänyt, että gps-vastaanottimelta tulevat johdot pitäis kytkeä 3 ja 4 pinneihin. gps vastaanottimen tx afron rx-pinniin ja rx -> tx.

Bluetooth mokkula on viimeisin mitä yrittänyt saada toimii ja sitä olen yrittänyt kytkeä afron n. keskellä oleviin tx ja rx pinneihin. Kännykällä saan yhteyden mokkulaan, mutta mitään tietoa en saa ulos afrosta kännykän näytölle. Olen yrittänyt saada bt-mokkulaa siihen konffaus tilaan, että oisin baudraten nostanut oikeaksi, mutta ei onnaa vaikka pinnejä miten yhdistelee. Tuossa ei ole nappia, millä sen sais konffitilaan.

Mitä muutoksia tekisitte? Onko osat ok? Mitä vinkkeja asetuksiin ehdotatte? Oisko esim. cleanflight parempi tuon kuntoon saamisen kannalta?
Jos päivitän firmiksen toiseen, niin meneekö tuohon afron piirille naze32-niminen binääri vai pitääkö etsiä afro versio? Onko niillä mitään eroa?

Hieman sekavaa tekstiä, mutta yrittäkee saada selvää.
Kiitoksia jo vastauksista! :)

Certi

Moikka,
Aivan ensimmäiseksi heivaa gepsi ministä pois. Sillä et tee mitään.

Toiseksi: mikä vastaanotin sulla on? Jos ei tue SBUSsia tai PPM:ää (kuten tuosta tekstistä voi ymmärtää että tarttet sen enkooderin), niin kyllä ne servopiuhat vastarilta voi kytkeä suoraan sinne nazen pinneihin. PPM-inputti tulee RC1-pinniin :)
Baseflight ja cleanflight on aika vanhaa tavaraa, kannattaa tutustua suoraan Betaflightiin, ja sen ominaisuuksiin.
BT-mokkulassa sulla on GND, +5V, RX ja TX. Nazessa sulla on myös RX ja TX, mutta ne kytketään sen BT-mokkulan kanssa ristiin, eli RX->TX ja TX-RX.

Toivottavasti oli jotain apua :)

mikeme

Lainaus käyttäjältä: Certi - kesäkuu 17, 2016, 09:06:54 AP
Moikka,
Aivan ensimmäiseksi heivaa gepsi ministä pois. Sillä et tee mitään.

Toiseksi: mikä vastaanotin sulla on? Jos ei tue SBUSsia tai PPM:ää (kuten tuosta tekstistä voi ymmärtää että tarttet sen enkooderin), niin kyllä ne servopiuhat vastarilta voi kytkeä suoraan sinne nazen pinneihin. PPM-inputti tulee RC1-pinniin :)
Baseflight ja cleanflight on aika vanhaa tavaraa, kannattaa tutustua suoraan Betaflightiin, ja sen ominaisuuksiin.
BT-mokkulassa sulla on GND, +5V, RX ja TX. Nazessa sulla on myös RX ja TX, mutta ne kytketään sen BT-mokkulan kanssa ristiin, eli RX->TX ja TX-RX.

Toivottavasti oli jotain apua :)

Kiitos ensinnäkin vastauksesta :)

GPS:n ajattelin pistää, kun semmonen mahdollisuus on. Isompi quad on myös käynyt peruskokoonpanolla ilmassa, eli jos sais pienellä toimii noi niin ois helppo pistää isompaankin(600mm).

Vastaanottimena on se, mikä tuli turnigy 9x -paketin mukana. Säästäis pinnejä, jos sais yhdellä piuhalla FC:lle lähettimen tiedot. RC1 oli joo, mutta kolmas pinni kun ekana oli + ja - :) Ajatushärö :)  FRsky vastaanotinta oon miettinyt, kun semmosen sais tuunattua tuohon turnigyn ohjaimeen. Siinähän oli suoraan tuki sbus tms. yhtä johtoo pitkin kulkeva datahommeli.

BT-mokkula on juuri noin kytketty, mutta ilmeisesti siinä on väärä baudirate oletuksena ja sen takia pitäs päästä muuttaa asetuksia siitä bt-mokkulasta. Kun laittaa virrat mokkulaan ja yhdistää pari nastaa(en muista ulkoa), pitäs päästä konffaus tilaan. En saa vaan toimimaan.

okallio

#3
Vastaako se BT siis mitään ollessaan FTDIlä kiinni PCssä? AT ja VERSION komennot pitäs ainakin toimia eli palautuu ainakin OK. Mikä nopeus asetettuna sarjaportissa? Noita kannattaa kokeilla vaihdella. Sitten joissain mokkuloissa voi olla TX ja RX jo valmiiksi ristissä? Jos jännitetasot mätsää niin kokeile väärin päin.

Jos mahdollista niin laita mahdollisimman tarkka kuva tuosta BTstä niin koitetaan tunnistaa. EBay ym tavarasta lun ei aina tiedä mitä sattuu tulemaan. Ei ois eka "väärä" palikka. BTDT. 

http://www.kopterit.net/index.php?topic=21892.0


Sent from my iPhone using Tapatalk

mikeme

Lainaus käyttäjältä: okallio - kesäkuu 17, 2016, 11:39:28 AP
Vastaako se BT siis mitään ollessaan FTDIlä kiinni PCssä? AT ja VERSION komennot pitäs ainakin toimia eli palautuu ainakin OK. Mikä nopeus asetettuna sarjaportissa? Noita kannattaa kokeilla vaihdella. Sitten joissain mokkuloissa voi olla TX ja RX jo valmiiksi ristissä? Jos jännitetasot mätsää niin kokeile väärin päin.

Jos mahdollista niin laita mahdollisimman tarkka kuva tuosta BTstä niin koitetaan tunnistaa. EBay ym tavarasta lun ei aina tiedä mitä sattuu tulemaan. Ei ois eka "väärä" palikka. BTDT. 

http://www.kopterit.net/index.php?topic=21892.0

tuommonen värkki on se. zs-040.
Olen vaihellut eri baudrateja terminaalisoftasta (9600 - 115200), mutta ei tule mitään tietoa ulos tietokoneella. Minulle on toinen tulossa kiinasta jos sillä toimis, mutta siihen menee aikaa todennäköisesti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

mikkox9x

#5
Lainaus käyttäjältä: mikeme - kesäkuu 17, 2016, 09:49:45 AP
Vastaanottimena on se, mikä tuli turnigy 9x -paketin mukana. Säästäis pinnejä, jos sais yhdellä piuhalla FC:lle lähettimen tiedot. RC1 oli joo, mutta kolmas pinni kun ekana oli + ja - :) Ajatushärö :)  FRsky vastaanotinta oon miettinyt, kun semmosen sais tuunattua tuohon turnigyn ohjaimeen. Siinähän oli suoraan tuki sbus tms. yhtä johtoo pitkin kulkeva datahommeli.

Käyttöä varten ne pinnit siellä on, yks mokkula lisää tuskin helpottaa sitä johtosotkua  ;)

Suosittelen kyllä Frskyn vastareilta, jos jaksaa modata. Löytyy kooltaan miniin sopivampia, toimivat failsafet ja saa sen CPPM:n tai Sbus:n.  Multi ilman failsafea on vähän arvaamaton, kun ongelmatilanteissa voi kaasu hirttää pohjaan, ollaan se joskus todettu  ;D.

mikeme

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - kesäkuu 17, 2016, 12:38:21 IP
Lainaus käyttäjältä: mikeme - kesäkuu 17, 2016, 09:49:45 AP
Vastaanottimena on se, mikä tuli turnigy 9x -paketin mukana. Säästäis pinnejä, jos sais yhdellä piuhalla FC:lle lähettimen tiedot. RC1 oli joo, mutta kolmas pinni kun ekana oli + ja - :) Ajatushärö :)  FRsky vastaanotinta oon miettinyt, kun semmosen sais tuunattua tuohon turnigyn ohjaimeen. Siinähän oli suoraan tuki sbus tms. yhtä johtoo pitkin kulkeva datahommeli.

Käyttöä varten ne pinnit siellä on, yks mokkula lisää tuskin helpottaa sitä johtosotkua  ;)

Suosittelen kyllä Frskyn vastareilta, jos jaksaa modata. Löytyy kooltaan miniin sopivampia, toimivat failsafet ja saa sen CPPM:n tai Sbus:n.  Multi ilman failsafea on vähän arvaamaton, kun ongelmatilanteissa voi kaasu hirttää pohjaan, ollaan se joskus todettu  ;D.
Sain toimii encoderin ja jätän kyllä sen pois. Encoderi kiinni kopterissa antaa vähän kaasua moottoreille ja sammuttaa lähettimestä virrat... Moottorit jää pyörimään, joka ei ole hyvä juttu jos signaali häviää jostain syystä :)

BT-mokkulan sain toimimaan, kun tilasin ebaysta toisen, jossa oli nappi valmiina ja kokeilin suoraan 3,3V jännitteellä. Saatoin sitten polttaa ekan bt-mokkulan 5V jännitteellä :(