Multikopterit.net keskusteluforum

Moottorit ei vastaa radion komentoihin

Aloittaja Miksu, elokuu 05, 2016, 11:10:32 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Putte

Mites min_command, min_check ja min_throttle CLIsta? Motor stoppi päällä?

Miksu

#16
Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - elokuu 06, 2016, 09:51:26 APMitäs jos vääntelet cleanflightistä moottori tabilta manuaalisesti moottoreita?

Entä onko fcn kanavajärjestys sama ku radion?

Ja tuo cf tappaa moottorit automaattisesti ku signaali häviää. Ja mulla on radiosta failsafeksi laitettu no signal.

Manuaalisesti jos niit ajaa CF kautta ni jokanen pyörii yhdessä ja erikseen (kuten videoltakin näkyy). FC ja radion kanavajärjestyksestä ei oo tietoa miten ne asetetaan. Sanottakoon et mul on ainaki toi sbus tohon tehtynä ja luulisin et se on oikein asetettu mut jos joku haluaa vielä linkata jonkun oikeaoppisen tutorialin tai ohjeen ni vois olla ihan hyvä seki viel tarkistaa.

Lainaus käyttäjältä: SiB77 - elokuu 06, 2016, 11:26:32 APKäynnistät quadin armattuna? Koita laittaa se armaus sinne loppupuolelle vipua eikä ekaksi vaihtoehdoksi.

Haluaisin että arm asento on vipu eteenpäin kuten myöskin flight modeissa tökätessä vipua eteenpäin se menee tilaan jossa se ei levelaa lainkaan. Mut oon kyllä koittanu käynnistää niin et vivut on ollu off asennoissa ja sit kytkenny vast myöhemmin päälle, ei vaikutusta.

Lainaus käyttäjältä: Vendore - elokuu 06, 2016, 12:03:53 IPMites min_command, min_check ja min_throttle CLIsta? Motor stoppi päällä?

Motorstopista ei tietoa miten toimii. Ja joo siis en halua että moottorit lähtee pyörimään jos armaan kopterin eli ne saa luvan pysyä pysäksissä siihen asti että annan kaasua.
min_command = 1000
min_check = 1100
min_throttle = 1150


EDIT Noni no nyt ku otin motorstopin pois päältä ni moottorit lähtee pyörimään ja ne tottelee radion käskyjä. Mut sit välillä ne taas ei armaannu lainkaan sit jos räplää radiota päälle ja pois ni yhtäkkii ne taas toimii ja seuraavaks taas ei. Sama jos disarmaan ne ja armaan uudelleen ni sit ne ei meekkää enää päälle. Et on täs nyt viel jotain vähän pielessä...

Pitkän räpläämisen jälkeen voin todeta että ei siinä oo mitään yhteyttä mihinkään et miks se joskus armaa ne moottorit ja joskus ei. Disarmi toimii aina heti mut armaukseen voi joutuu räplää sitä vipstaakia kymmeniä kertoja ennen ku moottorit lähtee pyörimään.

Miksu

#17
Onks tossa sellanen mahollisuus että potikka ois jotenkin viallinen. En oo viel vaihtanu potikkaa noille asetuksille mut meinaan tehdä sen seuraavaks.

Ja saaks noita vipstaakeja ostettua jostain erikseen ja onks sellasen vaihtaminen mimmonen urakka, koska radiostahan tais mennä takuut ku päivitti sen firmiksen siihen?

EDIT Ei se kyllä noista kytkimistäkään oo kiinni ku ennen ku kerkesin vaihtaa noit arm ja disarm juttuja johonki toiseen kytkimeen ni huomasin mm et mun piippari ei toimi, se sanoo kyllä et se mode on valittu mut mitään ei kuulu. Tosin jännän siit tekee se et siin nazen piirilevyllä se yks vihree ledi alkaa vilkkumaan ku vaihtaa siihen modeen jossa piippari pitäs ruveta huutamaan. Sit toinen minkä huomasin kans ku sain sen armattua vihdoin ja viimein ni sit ku anto hiukan kaasua ja liikutteli kopteria ni jos on angle tai horizon mode päällä ni sehän pitäs säädellä niiden moottorien kierrosnopeuksia jotta se pysyy levelissä se kopteri. No se kyl tekikin sitä siinä mut sit ku vaihdoin sen siihen kolmanteen asentoon jossa ei oo kumpikan noista edellä mainituista päällä ni siltikin se sääteli moottorien kierrosnopeuksia eli sekään kytkin ei toimi.

Näin ollen tän vian vois niagnosoida olevan tossa naze32ssa. Joko siel on joku softa asetus tuillaan tai sit se piirilevy on paskana.

Waxwing

#18
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 06, 2016, 09:02:16 IP
Onks tossa sellanen mahollisuus että potikka ois jotenkin viallinen. En oo viel vaihtanu potikkaa noille asetuksille mut meinaan tehdä sen seuraavaks. Huomasin et ku sitä vipua painelee silleen alaspäin ja hakee sitä armed asentoa sieltä liikeradan sivuilta ni se ottaa yleensä helpommin sen, tosin se asetettu ääni tulee aina vaiks sitä vipua liikuttelis silleen ihan normaalisti.

Tarkoitatko siis ojaintikkua?
Jos sitä niin, missä asennossa se oli sinulla kalibroidessasi radion?


Ja saaks noita vipstaakeja ostettua jostain erikseen ja onks sellasen vaihtaminen mimmonen urakka, koska radiostahan tais mennä takuut ku päivitti sen firmiksen siihen?

Kaikkia osia on saatavilla mm. EU:n alueen valtuutetuilta myyjiltä. Eipä juuri kannata "säästää" ostelemalla esim. Aasiasta.
Vaihtamisurakka riippuu siitä mikä "vipstaaki" milloinkin on kyseessä.
Olisi muuten helpompi antaa oikeanlaisia vinkkejä, jos nuo nimitykset olisi hieman yksiselitteisempiä.

Firmiksen päivitys ei vaikuta takuuseen.
Jos teet jotain muutoksia laitteseen - esim. juottelet jotain lisukkeita, tms. - voi takuu kyllä mennä.
Oletkohan ostanut radion sellaisesta paikasta, että takuuasioiden hoito noin yleisestikin on hankalaa?

Taunu
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

Radio on ostettu hobbykingistä, naze tais olla eurorcltä ja loput kiinasta.

Waxwing

#20
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 06, 2016, 09:38:19 IP
Radio on ostettu hobbykingistä, naze tais olla eurorcltä ja loput kiinasta.

Niin arvelinkin Taraniksen kohdalla.
HK:n kanssa ei ehkä ole ihan niin helppo asioida takuuasioissa, kuin EU-myyjien - esim. suomalaisten.
Ei se mahdotonta ole, mutta...
Toivotaan kuitenkin, ettei tule sellaista tarvetta.

Taunu

P.S. Katso edellistä vastaustani (viesti #18). Lisäsin sinne kysymyksiä.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

#21
Nyt ku seuras tota noit kierroslukuja tosta tietokoneen näytöltä ni vaikuttais siltä et ne fly modet sittenki toimii eli se vois olla tossa kytkimessä se vika, sitä puoltaa kans se et jos sitä kytkintä kääntelee silleen ku niit yleensä käännellään eli vaan tökkää eteen tai taakse ettei paina sitä kytkintä lainkaan ni sillon se ei ikinä armaa moottoreita. Sit jos sitä kytkintä painelee alaspäin samalla kun tökkii sinne arm asennolle päin ni sillon se armaa sillon tällön.

Sit toinen asia minkä huomasin tossa tietokoneen näyttöä katellessa ku näki ne kierrosnopeudet ni jos laittaa kaasun täysille ni kaikki moottorit kyl saavuttaa suunnilleen sen täyden kierrosnopeuden mut moottori numero 3 ja 4 lähtee pudottaa kierrosnopeutta heti ja ne laskee aina sinne tyhjäkäynti kierroksille asti jos pitää kaasua vaan tarpeeks kauan täysillä.

Sit sellanen on kans jännä juttu et ku kattoo cleanflightista ni siellä yläpalkissa jossa näkyy akun jännite, serial link status, failsafe mode ja motor arming (sellanen keltanen kolmio jossa huutomerkki keskellä) ni jos ne moottorit ei oo oikeesti armed tuolta nazen levyltä (eli ne lähtee pyörimään tässä tapauksessa) ni se keltanen kolmio on harmaa mut siitä huolimatta modes valikon alla arming kohdassa se täppi siirtyy sinne vihreelle alueelle eli sen pitäs armaa se kopteri.

EDIT Tossa vielä video noista moottoreista ja tosta armauksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=E3FsrRKayr0

Samppa

#22
Miltä siellä cleanflightin receiver välilehdellä näyttää aux- kanavalla kun vääntelet sitä armausvipua? Eli jos se vipu toimii ja tieto tulee oikein fc:lle, niin pitäisi sen palkin liikkua siellä receiver välilehdellä. Jos se toimii, niin sitten vikaa voi hakea muualta. Jos vika vivussa, niin ko. palkista sen näkee nopeasti. Jos vipu toimii, niin kaasun pitää olla nollissa että suostuu armaamaan. Tarkista (receiver välilehdellä) mitä throttle arvo näyttää kun kaasuvipu on ala-asennossa.

ps. Videoon liittyen. Kannattaa seurata moottorien lämpöjä kun pidempään kierrättää. Ja mielellään ei kovin pitkään kierrätä kaasu pohjassa. Vaikka ei ole potkureitakaan, niin alkaa lämpenemään pidemmässä kaasu pohjassa vedossa.

Miksu

#23
Kyllähän nuo palkit tuolla liikkuu aux1 ja aux2 kohdissa sitä mukaan kun nappejakin liikuttelee, samalla tavalla kun ne täpit liikkuu siellä Modes valikoissa. Kaasu on pois kytkettynä 987 ja sillä luvulla tää armaa kuitenki joskus. Äsken ku nippailin tota kytkintä taas ni varmaan joka 25 kerta se armaa sen kopterin ja jos sitä kytkintä painelee alas ja eteenpäin samaa aikaa ni sillon noin joka viidennellä kerralla karkeesti arvioituna. Mikä on mun mielestä tosi outoa koska sen ei pitäs siihen vaikuttaa mitenkään kunhan ne palkit vaan liikkuu siellä cleanflightissa.

Vaihdoin sille nyt vielä kytkintäkin mut ei se kyllä armaa edelleenkään et joko täs radiossa on kaks kytkintä rikki tai sit se johtuu jostain muusta.

Ja mitä noihin kierroksiin tulee ni jos lähtee "lentämään" sellasilla maltillisilla kierroksilla ni se kolmonen ja nelonen mut varsinki kolmonen ni laskee koko ajan kierroksia ja joku 10 sekunnin jälkeen se on koko ajan tyhjäkäynti kierroksilla vaiks muut moottorit vaihtelee kierroksia sen mukaan mitä radio käskee. Et kyl täs jotain muutaki häikkää nyt on. Jos lähen lentää tolla ni yks moottori hiipuis pikku hiljaa ja lopulta sammuis kesken lennon jos mulla ois se stop motors täppi päällä.

Koitin myös vaihtaa AUX paikkaa kakkosesta kolmoseen, silläkää ei ole mitään vaikutusta.

Samppa

#24
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 06, 2016, 10:43:22 IP
Vaihdoin sille nyt vielä kytkintäkin mut ei se kyllä armaa edelleenkään et joko täs radiossa on kaks kytkintä rikki tai sit se johtuu jostain muusta.
Joku muu siinä on häikkänä ku kytkin jos ne palkit liikkuu normaalisti. Joko FC tulkitsee että kaasu ei ole nollissa tai jokin muu esto.

Lainaa
Ja mitä noihin kierroksiin tulee ni jos lähtee "lentämään" sellasilla maltillisilla kierroksilla ni se kolmonen ja nelonen mut varsinki kolmonen ni laskee koko ajan kierroksia ja joku 10 sekunnin jälkeen se on koko ajan tyhjäkäynti kierroksilla vaiks muut moottorit vaihtelee kierroksia sen mukaan mitä radio käskee. Et kyl täs jotain muutaki häikkää nyt on. Jos lähen lentää tolla ni yks moottori hiipuis pikku hiljaa ja lopulta sammuis kesken lennon jos mulla ois se stop motors täppi päällä.

Tuo on täysin normaalia käytöstä kun kopteri on pöydällä. Tästä on toisinaan täällä foorumilla ennenkin keskusteltu. Kun otat sen potkurit paikallaan ilmaan niin kyllä ne kaikki moottorit ihan normaalisti pelaa.

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 06, 2016, 11:23:41 IP
Tuo on täysin normaalia käytöstä kun kopteri on pöydällä. Tästä on toisinaan täällä foorumilla ennenkin keskusteltu. Kun otat sen potkurit paikallaan ilmaan niin kyllä ne kaikki moottorit ihan normaalisti pelaa.
Huokaus ja helpotus ainakin tältä osin. Meni ehkä vähän turhan hifistelyks tää kasaaminen ja toi noparien ja moottorien purkaminen tuolta pois ois ollu yhtä helvettiä.

PS. Seuraavasta kopterista tuleeki sit kunnon snakepitti ;D

Samppa

Tässä tuosta aiempaa juttua (jatkuu seuraavan sivun alkuun):
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,313.msg14133.html#msg14133

Myös itellä alkaa pöydällä ollessa moottorit vaeltamaan kun pid säädin alkaa korjaamaan mutta eihän se tietenkään onnista kun ei ole potkureita

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 06, 2016, 11:31:24 IP
Tässä tuosta aiempaa juttua (jatkuu seuraavan sivun alkuun):
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,313.msg14133.html#msg14133

Myös itellä alkaa pöydällä ollessa moottorit vaeltamaan kun pid säädin alkaa korjaamaan mutta eihän se tietenkään onnista kun ei ole potkureita

Mut jos mulla ei oo kumpikaan angle tai horizon moodi valittuna niin eiks sillon kaikki komennot mitä annetaan pitäs pysyä muuttumattomina? Ettei sen pitäs korjata mitään mihinkään päin?

Ja sit toinen kysymys ei liity mitenkään näihin ongelmiin vaan siihen et ootteko kiinnittäny propellit normaali vai lukkomuttereilla? Ja jos lukoilla ni miten helvetissä se tehdään ku moottorin akseli johon se mutteri tulee pyörii vapaasti ;D

PS. Moottorieni mukana tuli lukkomutterit.

Samppa

#28
Lukkomuttereilla. Oikealla kädellä ruuvaten mutteria ja vasemmalla kädellä samalla kellosta kiinni pitäen ;).

Aina jos sulla on kaasu yli nollan, niin PID säädin on aktiivinen ja alkaa korjaamaan. Korjaahan se akro moodissakin koko ajan. Pyrkii pitämään kopterin siinä asennossa johon se on komennettu. Periaatteessa jos sauvoja ei liikuta mihinkään suuntaan niin eihän silloin pitäs olla korjaustarvetta, mutta tärinä tms. tekee sen että pientä säätöä PID- säädin koittaa tehdä ja kun kone ei vastaa säätöön, niin pikku hiljaa se vetää jonkin moottorin tyhjäkäynnille ja toisia taas kiihdyttää. Normaalissa akro moodissa kaasu nollilla PID- säädin tippuu pois päältä ja siten moottoreiden vaeltelutkin loppuu vaikka motor stop olisi pois päältä.

edit: kannattaa muuten ladata se betaflightin oma konfiguraattori. Jos sulla siis betan uusimpia versioita sisällä.

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 06, 2016, 11:40:05 IP
Lukkomuttereilla. Oikealla kädellä ruuvaten mutteria ja vasemmalla kädellä samalla kellosta kiinni pitäen ;).

Aina jos sulla on kaasu yli nollan, niin PID säädin on aktiivinen ja alkaa korjaamaan. Korjaahan se akro moodissakin koko ajan. Pyrkii pitämään kopterin siinä asennossa johon se on komennettu. Periaatteessa jos sauvoja ei liikuta mihinkään suuntaan niin eihän silloin pitäs olla korjaustarvetta, mutta tärinä tms. tekee sen että pientä säätöä PID- säädin koittaa tehdä ja kun kone ei vastaa säätöön, niin pikku hiljaa se vetää jonkin moottorin tyhjäkäynnille ja toisia taas kiihdyttää. Normaalissa akro moodissa kaasu nollilla PID- säädin tippuu pois päältä ja siten moottoreiden vaeltelutkin loppuu vaikka motor stop olisi pois päältä.

edit: kannattaa muuten ladata se betaflightin oma konfiguraattori. Jos sulla siis betan uusimpia versioita sisällä.

Onks kello se kupu siinä käämien päällä? Koitin tos aikasemmin pitää siitä kiinni ni se väänsi sormeen sellasen puolen sentin mittasen vekin eikä mutteri liikkunu mihenkää :-\

Ja en oo oikeen hahmottanu et mikä se betaflight on ku mul on tossa cleanflight se ohjelma kait sisällä ja koitin käynnistää sitä betaflight softaa ni se ilmottaa vaan et siel on joku muu ohjelmisto sisällä et se ei toimi sen kanssa.