Multikopterit.net keskusteluforum

Moottorit ei vastaa radion komentoihin

Aloittaja Miksu, elokuu 05, 2016, 11:10:32 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

Miksu

Jatketaas tätä ongelmaa täällä ni ei mee ihan offtopicin puolelle toi tanariksen lähetin topicci. Elikkä siis ongelma on hyvin yksinkertainen, moottorit ei sano mitään vaikka lähettimestä antais jenkaa nostais kierroksia. Kuitenkin jos kytken FCUn kiinni tietokoneeseen ja kytken akun kopteriini ja katon cleanflightista (myöhemmin CF) niin receiver tabin alla arvot vaihtuvat juuri niin kuin niiden kuuluisikin tehdä. Eli radio kyllä keskustelee vastaanottimen ja FCU kanssa mutta tieto ei siitä mene enää moottoreille asti.

Moottoreina mulla toimii cobran 2300 ja nopareina DYS SN20A REV 14.0 ja SimonK bootloadereilla. Olen blhelisuitesta vaihtanut jokaisen moottorin pyörimis suunnan enkä mitään muuta. Olen koittanut kalibroida nopareita useaan kertaan ja aina ohjelma ilmoittaa että noparit on onnistuneesti kalibroitu, kuitenkin nopari numero neljä näkyy ettei se ole syncissä muiden kanssa. Moottorit kuitenkin toimivat koska niitä voi ajaa manuaalisesti tietokoneen kautta.

Ja mainittakoon vielä että nopareiden tilulilu lii äänet tulee todella epä synkronodoidusti. Yleensä kaks niistä tulee about samaan aikaan sit menee noin 3 sekunttia tulee yks ja vielä pari sekunttia ni tulee viimenen. Tämäkään ei vissiin ihan normaalia?

Lainaus käyttäjältä: Waxwing - elokuu 05, 2016, 11:04:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 10:35:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Waxwing - elokuu 05, 2016, 10:25:00 IP
Onhan sun vastaris kuitenkin bindattu?
Onko ESCit ohjelmoitu oikein ja kaasun kalibrointi tehty?

On se pakko olla bindattu koska jos mulla on FC kiinni tietokoneessa ja vastari kiinni FCssä ja liikutan radiosta potikoita ni ne vaihtelee asentoja siellä tietokoneen näytöllä eli kyl siel tieto kulkee. Nopareiden ohjelmoinnista mul nyt ei oo muuta tietoo ku et ne kaikki pyörii samaan siis oikeeseen suuntaan (ne pyöri siis kaikki eri vääriin suuntiin aikasemmin) sen enempää mä en oo niiden asetuksiin koskenu. Ja noi kaikki potikat on kalibroitu sieltä menu jutusta josta voi palauttaa esim tehdas asetuksille tai flashata vastaanottimen.

Kopterin ESCeille on myös "annettava tieto" kaasutikun ääriasennoista. Siis tikun liike on kalibroitava ESCin kanssa.
ESCistä riippuen voi tapahtua hieman eri lailla, mutta malliksi yhden HobbyKingin ESCin kaasutikun kalibrointi:

- käynnistä radio ja odota, että käynnistystoimet on suoritettuna (tervehdys, varoitukset, jne.)
- siirrä kaasutikku yläasentoon (täyskaasu)
- yhdistä akku ESCiin ja odota muutama sekunti, kunnes moottori piippaa kaksi kertaa
- siirrä kaasutikku ala-asentoon (minimikaasu), moottori piippaa uudelleen
- ESC on nyt saanut tiedon kaasutikun ääriasennoista
ESC on kalibroitu ja valmiina käyttöön.

Tämä voi onnistua kaikille ESCeille yhtaikaa, kun ne kytkettyinä vastariin akkua yhdistettäessä.
Jos rupeaa muuten toimimaan, mutta käynnistyvät eri aikaan, voi olla hyvä tehdä kaasukalibrointi jokaiselle ESCille erikseen.

Taunu

Tuo kaasutikun kalibrointi tulee tehtyä tietokoneella nostamalla master potikkaa (nostaa kaikkien moottoreiden kierrosnopeutta) tappiin kuuluu tilulilulii äänet ja sit laskee sen minimiin tulee taas vähän kasibittistä musaa ja sit se ois nii ku done. Kai sen voi tehdä ite radiollakin mut se pitäs olla ihan sama kummalla sen tekee kun molemmat ajaa samaa lukua.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 11:10:32 IP
Jatketaas tätä ongelmaa täällä ni ei mee ihan offtopicin puolelle toi tanariksen lähetin topicci. Elikkä siis ongelma on hyvin yksinkertainen, moottorit ei sano mitään vaikka lähettimestä antais jenkaa nostais kierroksia. Kuitenkin jos kytken FCUn kiinni tietokoneeseen ja kytken akun kopteriini ja katon cleanflightista (myöhemmin CF) niin receiver tabin alla arvot vaihtuvat juuri niin kuin niiden kuuluisikin tehdä. Eli radio kyllä keskustelee vastaanottimen ja FCU kanssa mutta tieto ei siitä mene enää moottoreille asti.

Moottoreina mulla toimii cobran 2300 ja nopareina DYS SN20A REV 14.0 ja SimonK bootloadereilla. Olen blhelisuitesta vaihtanut jokaisen moottorin pyörimis suunnan enkä mitään muuta. Olen koittanut kalibroida nopareita useaan kertaan ja aina ohjelma ilmoittaa että noparit on onnistuneesti kalibroitu, kuitenkin nopari numero neljä näkyy ettei se ole syncissä muiden kanssa. Moottorit kuitenkin toimivat koska niitä voi ajaa manuaalisesti tietokoneen kautta.

Ja mainittakoon vielä että nopareiden tilulilu lii äänet tulee todella epä synkronodoidusti. Yleensä kaks niistä tulee about samaan aikaan sit menee noin 3 sekunttia tulee yks ja vielä pari sekunttia ni tulee viimenen. Tämäkään ei vissiin ihan normaalia?

Lainaus käyttäjältä: Waxwing - elokuu 05, 2016, 11:04:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 10:35:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Waxwing - elokuu 05, 2016, 10:25:00 IP
Onhan sun vastaris kuitenkin bindattu?
Onko ESCit ohjelmoitu oikein ja kaasun kalibrointi tehty?

On se pakko olla bindattu koska jos mulla on FC kiinni tietokoneessa ja vastari kiinni FCssä ja liikutan radiosta potikoita ni ne vaihtelee asentoja siellä tietokoneen näytöllä eli kyl siel tieto kulkee. Nopareiden ohjelmoinnista mul nyt ei oo muuta tietoo ku et ne kaikki pyörii samaan siis oikeeseen suuntaan (ne pyöri siis kaikki eri vääriin suuntiin aikasemmin) sen enempää mä en oo niiden asetuksiin koskenu. Ja noi kaikki potikat on kalibroitu sieltä menu jutusta josta voi palauttaa esim tehdas asetuksille tai flashata vastaanottimen.

Kopterin ESCeille on myös "annettava tieto" kaasutikun ääriasennoista. Siis tikun liike on kalibroitava ESCin kanssa.
ESCistä riippuen voi tapahtua hieman eri lailla, mutta malliksi yhden HobbyKingin ESCin kaasutikun kalibrointi:

- käynnistä radio ja odota, että käynnistystoimet on suoritettuna (tervehdys, varoitukset, jne.)
- siirrä kaasutikku yläasentoon (täyskaasu)
- yhdistä akku ESCiin ja odota muutama sekunti, kunnes moottori piippaa kaksi kertaa
- siirrä kaasutikku ala-asentoon (minimikaasu), moottori piippaa uudelleen
- ESC on nyt saanut tiedon kaasutikun ääriasennoista
ESC on kalibroitu ja valmiina käyttöön.

Tämä voi onnistua kaikille ESCeille yhtaikaa, kun ne kytkettyinä vastariin akkua yhdistettäessä.
Jos rupeaa muuten toimimaan, mutta käynnistyvät eri aikaan, voi olla hyvä tehdä kaasukalibrointi jokaiselle ESCille erikseen.

Taunu

Tuo kaasutikun kalibrointi tulee tehtyä tietokoneella nostamalla master potikkaa (nostaa kaikkien moottoreiden kierrosnopeutta) tappiin kuuluu tilulilulii äänet ja sit laskee sen minimiin tulee taas vähän kasibittistä musaa ja sit se ois nii ku done. Kai sen voi tehdä ite radiollakin mut se pitäs olla ihan sama kummalla sen tekee kun molemmat ajaa samaa lukua.

Tässä kohdassa olen hieman heikolla jäällä,  :-\ mutta....

Vaatiiko FC:si kaasun johonkin tiettyyn kanavaan?
Mistä se tietokoneen ohjelma tietää mitkä radion tikun maksimi- mini-PPM on?
Eikös siellä käsitellä vain FC:n asetuksia?

Millaiset kaasun asetukset sulla on radiossa (Input- ja Mixer-sivuilla)?

Taunu

Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

Pistetääs tähän vielä tällänenkin jos tää ketään kiinnostanee. Päivitin myöskin juuri kaikki noparit uusimpaan blheli 14.6 versioon. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta varsinaisen ongelman suhteen.


Input kohdassa ei oo muuta kun
Thr
Ail
Ele
Rud

Mixer kohdassa on sitte seuraavat
Thr
Ail
Ele
Rud
SA
SD

Joista SA on ohjelmoitu olemaan flight mode kytkin ja SD engine arm / disarm ja beepperi.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 11:35:08 IP
Pistetääs tähän vielä tällänenkin jos tää ketään kiinnostanee. Päivitin myöskin juuri kaikki noparit uusimpaan blheli 14.6 versioon. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta varsinaisen ongelman suhteen.
.....................
(kuva poistettu vastauksesta selkeyden vuoksi)
.....................

Input kohdassa ei oo muuta kun
Thr
Ail
Ele
Rud

Mixer kohdassa on sitte seuraavat
Thr
Ail
Ele
Rud
SA
SD

Joista SA on ohjelmoitu olemaan flight mode kytkin ja SD engine arm / disarm ja beepperi.

Mitkä arvot sulla on noissa?
Saatko kuvakaappauksen esim. Companionista, tai vaikkapa kopioitua ja lähetettyä epeen?

Taunu
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

Tää on vissiin se mitä kaipasit?

Samppa

Tyhmä kysymys ehkä mutta olihan sulla se armattuna?

Jos sulla on oma vipu siihen niin fc:lle asetettu armaus aux- kanavan kautta? Taisi olla cleanissa siihen joku erillinen täppä

Miksu

Juu asensin sille arm kytkimen ja kokeilin saada moottoreita pyörimään kaikki konffatut kytkimet eri asennoissa mut millään ei ollu vaikutusta mihinkään.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 11:52:25 IP
Tää on vissiin se mitä kaipasit?

Tämä juuri.
Eipä se juuri yksinkertaisempi voisi olla.  :D

Muutama kysymys:

Jos radion signaali katoaa, meneekö FC automaattisesti/ohjelmoituna Failsafe-tilaan?

Kytkimet A ja D (kanavat 5 ja 6) ovat kytkettynä FC:een (Aux1:een ja Aux2:een?) ja niiden asentojen vaikutus ohjelmoidaan FC:ssä?

Taunu
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

En oo säätänyt vielä failsafe tilaa lainkaan mut tuun säätämään sen niin et jos signaali katoaa ni moottorit sammuu heti. Ja juu aux 1 ja 2 ohjelmoidaan FCssä erikseen.

Waxwing

#9
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 06, 2016, 12:37:23 AP
En oo säätänyt vielä failsafe tilaa lainkaan mut tuun säätämään sen niin et jos signaali katoaa ni moottorit sammuu heti. Ja juu aux 1 ja 2 ohjelmoidaan FCssä erikseen.

Jos laitat moottorit sammumaan heti, niin jatkaa lentoaan hallitsemattomasti ja tulee kuin kivi alas, oli missä tahansa.
Kuulostaa vaaralliselta.

Pitäisi kaiketi saada laskeutumaan hallitusti (hitaasti) sinne, missä signaalin kadotessa on.
Vielä parempi, jos saa palaamaan ja laskeutumaan (jos on GPS) lähtöpaikkaansa.


FC:ssäkö ei ole Failsafen säätömahdollisuutta ollenkaan?
Jos ei ole, niin radioon voi ohjelmoida esim. kaasun asennoksi sellaisen, että laskeutuu hiljalleen niille sijoilleen.
Asetusten määrittely "Failsafe Mode" ja "Failsafe Positions" löytyy Setup-sivulta. Asetukseksi "Custom" ja arvot kullekin käytetylle kanavalle.
Ei sekään riskitöntä ole, mutta parempi kuin kivenä jonkun niskaan.


EDIT: Huonoja ohjeita/mielipiteitä tähän kohtaan.
Taunu
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Miksu

#10
En oo vielä perehtynyt sen tarkemmin tohon failsafe tilaan, törmäsin tähän moottori ongelmaan ennen ku kerkesin ajattelemaan sitä vielä ja koitan saada tän nyt ensin alta pois jotta quadilla on mahdollista edes lentää. Ja mitä siihen fail safe modeen tulee niin ite nään sen turvallisempana että quad putoaa taivaalta heti kun yhteys katkeaa kun että jää lentämään ilman pilottia. Noi propellit kun tekee aika rumaa jälkeä jos ne tulee päin edes pienellä kierrosnopeudella. Ja tässä kun ei ole gps yhteyttä niin paluu mahdollisuutta ei ole ja täten FC ei myöskään osaa pysyä paikoillaan vaikka levelissä pysyisikin, näin ollen jos olen korkealla ja yhteys katkeaa niin kopterini voi leijailla tuule mukana jonnekkin ihan muualle (esim alueelle jossa on ihmisiä tai ajoneuvoja) koska yritän välttää lennättämistä ihmisten yläpuolella/läheisyydessä. Sen lisäks tää 250 on mielestäni suhteellisen pieni ja vaara siihen et se tippuu jonkun niskaan alueella jossa ei ole muita on kohtuullisen pieni, vaara siihen että se lentää yhteyden katkettua jonnekkin missä on muita ihmisiä (tai esim minua päin) on taas mielestäni paljon suurempi. Toistaseks en myöskään tule lentämään kovin kaukana/korkeella koska tää on tosiaan ensimmäinen quadini (joo ei ollu ehkä paras valinta siihen). Sit taas ku opin lentämään ja saan asennettua fpv välineet tohon kopteriin ni mitä oon kuullu ni näissä on nopeudet parhaimmillaan yli 100km/h ja jos sellasessa vauhdissa katkee yhteys ja se kopteri jatkaa lentämistä jonnekkin ni se voi olla kaukanakin siitä paikasta jossa se yhteys katkes jos oletetaan et se vaan levelaa ittensä ja lähtee pudottaa korkeutta. Tietty miinuspuolena siinä on se et jos se tulee korkeelta alas ku kivi ni jotain menee ihan varmasti rikki.

Palatakseni tähän moottori aiheeseen ni uploadasin vielä noista cleanflight säädöistä videon youtubeen, siitä nyt toistaseks puuttuu se radiolla lentämisen kokeilu mut kuten sanottu ni se ei edelleenkään toimi vaikka tietokoneella se näyttää et se toimeis. Veikkaan et syy on noissa nopareissa jollain tapaa. Ja ennen ku kukaan kerkee sanoo roll arvon herkkyydestä mitään ni sillekkin pitää tehdä vielä jotain ennen kun tällä vempeleellä aletaan lentämään ;D
https://www.youtube.com/watch?v=ifaQmoJ7jAM

Oikosulkumies

Mitäs jos vääntelet cleanflightistä moottori tabilta manuaalisesti moottoreita?

Entä onko fcn kanavajärjestys sama ku radion?

Ja tuo cf tappaa moottorit automaattisesti ku signaali häviää. Ja mulla on radiosta failsafeksi laitettu no signal.
Väri väriin ja loput yhteen

mikkox9x

#12
Lainaus käyttäjältä: Waxwing - elokuu 06, 2016, 12:57:40 AP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 06, 2016, 12:37:23 AP
En oo säätänyt vielä failsafe tilaa lainkaan mut tuun säätämään sen niin et jos signaali katoaa ni moottorit sammuu heti. Ja juu aux 1 ja 2 ohjelmoidaan FCssä erikseen.

Jos laitat moottorit sammumaan heti, niin jatkaa lentoaan hallitsemattomasti ja tulee kuin kivi alas, oli missä tahansa.
Kuulostaa vaaralliselta.

Pitäisi kaiketi saada laskeutumaan hallitusti (hitaasti) sinne, missä signaalin kadotessa on.
Vielä parempi, jos saa palaamaan ja laskeutumaan (jos on GPS) lähtöpaikkaansa.

FC:ssäkö ei ole Failsafen säätömahdollisuutta ollenkaan?
Jos ei ole, niin radioon voi ohjelmoida esim. kaasun asennoksi sellaisen, että laskeutuu hiljalleen niille sijoilleen.
Asetusten määrittely "Failsafe Mode" ja "Failsafe Positions" löytyy Setup-sivulta. Asetukseksi "Custom" ja arvot kullekin käytetylle kanavalle.
Ei sekään riskitöntä ole, mutta parempi kuin kivenä jonkun niskaan.

Taunu

Tottakai minissä laitetaan moottorit sammumaan heti, jos vetää failsafe tilaa. Tippuu tai lentää ennalta arvattavammin sinne minne kone oli menossa. Sittehän se vasta vaarallinen on, jos vetelee moottorit päällä minne sattuu  ;). Noitahan lennätetään kuitenki vastuullisesti semmosessa paikassa ja niin, ettei lennä kenenkään päälle, jos vetää failsafeen. Isommat gepsilliset kuvauskopterit sitte erikseen, joita lennätetään vähä eri tavalla..

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - elokuu 06, 2016, 09:55:23 AP

Tottakai minissä laitetaan moottorit sammumaan heti, jos vetää failsafe tilaa. Tippuu tai lentää ennalta arvattavammin sinne minne kone oli menossa. Sittehän se vasta vaarallinen on, jos vetelee moottorit päällä minne sattuu  ;) . Noitahan lennätetään kuitenki vastuullisesti semmosessa paikassa ja niin, ettei lennä kenenkään päälle, jos vetää failsafeen. Isommat gepsilliset kuvauskopterit sitte erikseen, joita lennätetään vähä eri tavalla..

OK. Otan sanani takaisin.
Saavutin näemmä mottoni tilanteen (alla).

Taunu
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

SiB77

Käynnistät quadin armattuna? Koita laittaa se armaus sinne loppupuolelle vipua eikä ekaksi vaihtoehdoksi.