Multikopterit.net keskusteluforum

Cleanflight v 1.13.0 PID

Aloittaja Pursi, lokakuu 16, 2016, 11:17:24 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rämä

Mulla oli hetken aika hyrrä kopu, kun TAER oli väärässä järjestyksessä. Mulla ei myöskään toimi master moottorien säätö. Liekkö pikkumottien ominaisuus, tiedä häntä. Irti koneesta toimii kyllä sinänsä oikein ja pieni vaeltelu loppui trimmaamalla..

LiRtsA

Vähän rupee selviimään. Vaihoin takas firmiksen CF ja reilusti vanhempi, ni sain ainaki escit heräämään (myös master vivusta). Mutta calibrointi ei vaa onnistu. Jää vaa piippailemaan nopeasti iha sekasin eri moottorit. Jatketaan googletusta ja firmisten vaihtoa... Hyviä neuvoja otetaan myös vastaan.

Ps. Ja koska olen urpå, ni en tarkkaa osaa sanoa mikä versio firmis siin onkaa oikeestaa ollu ku toimi. Mutta voiko noi paljo olla firmiksissä eroa, että sekottas iha kokonaa ja toimimattomaks??! [emoji848]Näköjää


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(

Rämä

cli kun syöttää version, ni se antaa nykyisen version vastauksena

LiRtsA

#18
Lainaus käyttäjältä: Rämä - joulukuu 13, 2016, 05:58:11 IP
cli kun syöttää version, ni se antaa nykyisen version vastauksena

Toskimpa se historiaa antaa, kuten sanoin en nyt tiedä mikä siinä OLI kun se toimi... koska nyt oon koitellu vähä kaikilla base/ clean/ beta,, ja eri versioita... Alan turhautua. Escit ei vaa tunnu ohjaamista tajuta. Sitte virtaa koneelle ja configuraattorista SAVE ni DiidiiDIDUDI ja moottorit pyörimää täysii, eikä pysähy muutaku virrat pois. Voiko mulla olla ny jotkut portit yms asetukset väärin joista en tajua. ENdpointit pitäs olla oikee ja throtle suunta oikee, min throtle value vähä suurempi ku minimum command, mutta EI. REceiver välilehti tottelee radioo juuri oikein

:'(

Edit: Joku selvä hämäryys mulla nyt on... jos otan sillee et Escit ei saa nazelta mitää signaalii (eli johot irti nazesta) ni virran kytkiessä iloisesti PIDUDDAA. Mutta jos johot on nazessa ni ei PIDUDA eli eivät käynnisty.. Onko näi että escit ei käynnisty jos throtle on jtoain muuta ku pienin command...ELi jotain väärää signaalia se tuntus saavan kuitenki escille. Korjatkaa jos oon iha hakoteillä
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(

Rämä

Voisko olla, että siel on vaan jokin asetus väärin, ku kaikilla softilla lähes sama juttu. Kerran oli vahingossa oikein?

Nyt systemaattinen lähestyminen, yks softa, vaihdat pikkuhiljaa säätö kerrallaan ja teet muistiinpanoja.. eiköhän sit mennä etiäppäin. Kuulostaa siltä että muuttelet kerralla niin paljon, ettei tiedä mikä vaikuttaa ja mihin?

LiRtsA

Lainaus käyttäjältä: Rämä - joulukuu 13, 2016, 07:01:41 IP
Voisko olla, että siel on vaan jokin asetus väärin, ku kaikilla softilla lähes sama juttu. Kerran oli vahingossa oikein?

Nyt systemaattinen lähestyminen, yks softa, vaihdat pikkuhiljaa säätö kerrallaan ja teet muistiinpanoja.. eiköhän sit mennä etiäppäin. Kuulostaa siltä että muuttelet kerralla niin paljon, ettei tiedä mikä vaikuttaa ja mihin?

Joo, tein työtäkäskettyä. Ja tulipa mieleen tuo yhden kipaleen kertosäe "typeryyttään on niin vaikee myöntää..."

Eli, aloitin etsimällä escejen myyntipakkaukset epäilyksieni tueksi... NO eihän niissä mistään oneshotista lukenu. Olin aikasemmin mielestäni googletellu ESCini ja todennu niiden omaavan oneshot125.

Todnäk on käynyt niin, että tuo mun vanha baseflight firmis jostain kiviajalta (vuosi 2015) ei ole mokomaa optionia edes tiedostanut, jolloin vaikka confaillessa cleanflightilla optio "oneshot125" ollessa päällä, ei se ole oikeasti ollut päällä ja kone toimi.

Nyt shotit pois ja calibrointi toimi joltain osin ja saa armattua yms. En kuitenkaan vieläkään saanut calibrointia kuntoon, kun osa moottoreista käynnistyy eri aikaa ja pitää outoa sirittävää ääntä sekä kuumenee. Pitkään en uskaltanu rallatella siis. Jatkoa seuraa...

Kiitos tuestanne.
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(

Rämä

No niin, askel oikeaan suuntaan sentään.

LiRtsA

#22
OKKee, lisää askelia.

Eilen illasta päätin paneutua enemmän noihin ESCeihin (EMAX 12a BLheli). Ymmärtääkseni, Ilman räätälöimistä niiden flashaus nazen kautta ei toimi (koska bootloader), mutta manuaalin mukaan nämä ovat programmable, joka näillä tarkotti niiden säätöä kotrollerin avulla piippauksia kuunnellen valikoissa etenemistä. En tiedä onko tuttua yleisessä kopterimaailmassa? mutta joka tapauksessa voin kertoa, että se oli kieltämättä aika per*eestä*...

Onnistuin kuitenkin vaihtamaan joka ESCiin default asetukset yksi kerrallaan nro1 ESCrail:in kautta (että virta myös mukana). Kerkesin koittaa yksittäisen moottorin  toiminnan ja ainaki vaikutti käyntiäänet nyt oikeilta. JEE.. eli Ei lämpönemistä/hitaita kierroksia/siritystä.

Consensus (mitä tein tödnäk väärin ensikädessä): Calibroidessani aikasemmin ESCejäni onnistuin menemmään vahingoissa noihin programming-valikkoihin ja vaihtamaan esc-asetuksia (braketype, timing, startforce yms), ja jopa niin huonosti että osassa ESCeista eri asetukset. Tällöin vaikka endpointit varmaa calibrointuki oikein, niin jokanen esci kuitenki anto moottorillensa jotain ihan omiaan (niitä mitä nyt niille olin valikoinut- käyntitaajuudet päin prinkkalaa otaksun yms).

PS. Koitan vielä tänään/huomenna kopteri kasassa ja escit omilla raiteillaan, ja pistän JIPPIKAIJEEt tänne jos Jumala sen minulle suo. Mutta lupaudun tästä edes auttamaan parhaimmilla arvauksillani muita näiden escejen ihmettelyssä...

Ikäväkseni on myönnettävä, että aikasempi vilkaisu ESCien manuaaliin olisi ehkä säästänä useammalta kirosanalta. Muistakaas siis pikku pallerot, että se vanha kunnon "REad tHe Fakin' manuals" ei ole olleskaan huono neuvo, mutta tottahan se on, että ihminen kuitenkin toivoo löytävänsä aina nopeamman ja helpoimman ratkaisun esim. täältä.

TV. itsekin syyllinen

pahoittelut pitkästä postista
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(

Certi

Hyvä että sait toimimaan.
Tässä vaan ajattelin, että mitäpä jos vaihtaisit vaan suoraan nuo escit uudemmalla tekniikalla toteutettuihin? Pystyt flässäämään ja säätämään suoraan koneella jos tarvetta. BLheli_S:ää tukevia säätimiä saa mm. EuroRC:ltä ja Vertical Hobbysta lyhyellä (1-2pv) toimitusajalla.

lazyeyes

Kyllä ne escit voi flashata fc:n läpi vaikka on simonk bootloader. Valitettavasti vaikka saat escit fläshättyä ja pidit kuntoon uusimmalla betalla se sun kopu lentää siltikin huonosti-kohtalaisesti plus aikaa menee parikyt tuntia. Kuten certi mainitsi muutamalla kympillä saat nykyaikaiset escit ja muutama lantti uusiin moottoreihin ei ole huono ajatus eikä aikaa mene kuin muutama tunti ja aivan varmasti lentää hyvin.

LiRtsA

Lainaus käyttäjältä: lazyeyes - joulukuu 15, 2016, 08:13:58 IP
Kyllä ne escit voi flashata fc:n läpi vaikka on simonk bootloader. Valitettavasti vaikka saat escit fläshättyä ja pidit kuntoon uusimmalla betalla se sun kopu lentää siltikin huonosti-kohtalaisesti plus aikaa menee parikyt tuntia. Kuten certi mainitsi muutamalla kympillä saat nykyaikaiset escit ja muutama lantti uusiin moottoreihin ei ole huono ajatus eikä aikaa mene kuin muutama tunti ja aivan varmasti lentää hyvin.

Varmasti tarina on tosi, mutta haluisin nyt näillä basiceille oppia homman jujun ja päästä asian pariin pitkälti (lentotunteja vielä aika niukasti alla). Ja silti kyllä uskon, että multa vielä puuttuu perussäädön taikuus kopusta, jolla sen uskoisin tälläkin kokoonpanolla MINUlle ihan riittävän hyvin lentävän.

Onhan tuo päivytys aina mielessä, ottaisin myös ehdotuksia vastaan?! Just miettiny, että kai se vois sit saman tien ainaki 20A escit ottaa jolla tarviis vähä enemmän moottoreilta... Tällöin varmaa ei ois pahitteeks jopa vaa ottaa 4S järjestelmää... seuraakin aatos... jos lähtis kyhää kokonaan uuden kokoonpanon... tätä tää on =DDD

PS. puollustan Venom88:a, ystävääni, kumppaniani ja huollettavaani
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(

lazyeyes

Jos kerran säätöintoa löytyy ja aikaa on niin laita beta sisään ja katsoppa nuo joshuabardwellin videot. Se kyllä kertoo miten kaikki toimii blhelistä itse pidien säätämiseen.

LiRtsA

Lainaus käyttäjältä: lazyeyes - joulukuu 15, 2016, 10:26:00 IP
Jos kerran säätöintoa löytyy ja aikaa on niin laita beta sisään ja katsoppa nuo joshuabardwellin videot. Se kyllä kertoo miten kaikki toimii blhelistä itse pidien säätämiseen.

Jep, tattis.
Elämme surullisia aikoja, veljeni. Näpit jäätyy :'(