Multikopterit.net keskusteluforum

Muoviosien (esim. liittimet jne) värjäys

Aloittaja TeroS, heinäkuu 21, 2014, 11:37:22 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TeroS

Pieni ja helppo how-to kuinka värjätään liittimet tai muut vastaavat halutun väriseksi.

Käytettävä väriaine, monia löytyy, itse kävin kolme läpi ennenkuin neljäs toimi, tämän jälkeen en ole muita koittanut.

Eli hae prismasta Nitor yleisväriainetta haluamallasi värillä. Jauhe on pussukassa, pakkauskokona laatikko jossa yksi pussi. Koko pussi menee kerralla.

- Laita kattilaan pari litraa vettä, mukaan reilusti suolaa (itse käytin suhteessa 2l vettä, 7-8 ruokalusikallista suolaa).
- Lämmitä vesi 75-80 asteiseksi, pidä siinä lämpötilassa. Paistilämpömittari on kätevä jos ei vaimoke näe :)
- Sekoita jauhe (KOKO pussi) hyvin sekaan, älä liikaa läikyttele, väri jää aika hyvin kiinni joihinkin pintoihin.
- Laita värjättävät osat kattilaan, älä kuitenkaan pohjalle. Itse käytin siivilää joka "roikkuu reunoilta" kätevästi kattilan sisään.
- Tarkkaile välillä lämpötilaa ja sekoittele osia jotta väriaine taatusti menee joka paikkaan
- Katsele töllöä, käy kuitenkin välillä tiirailemassa, anna siis värjäytyä rauhassa vähintään tunnin. Mitä pidempi aika sitä "syvempi" väri ja tummuusaste.
- Ota osat kattilasta huuhtele juoksevassa vedessä, suojaa taas ympäristö, väriaine ei lähde esim puisesta pinnasta.
- Kuivaa osat, ja nauti uudesta väristä.

HUOMIO: Muoviosien lämmönkestävyydessä on eroja, joten en lähtisi kokeilemaan millään satasen osalla summamutikassa....