Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis antenni mod...

Aloittaja Dr.Jalopeno, syyskuu 16, 2016, 12:06:52 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dr.Jalopeno

Tekisi mieli vaihtaa Taranikseen kunnollinen antenni ton alkup tilalle.
Onko X9D plus mankassa alkup antennijohto juottamalla vai IPX U.FL liittimellä kiinni piirilevyllä?
Löytyy vähän kahdenlaista tietoa. Itse en ole vielä radiota avannut.
Antenneita kyllä löytyy ja sma kaapeleita mutta niissä kaikissa IPX U.FL RF liitin toisessa päässä...

Samppa

#1
Tein juuri itselle jokin aikaa sitten modin suht tuoreeseen plussamalliin. Minulla oli juottamalla kiinni antenni. Voihan siihen piirilevylle juottaa sen ipx liittimen jos sellaista haluaa käyttää. Ja toisaalta kaapelista sen saa irti sivareilla jos mieluummin juottaa. Omasta kuvat ja juttua:
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,87.msg16539.html#msg16539

Kerran olen testannut hieman kantamia. Mitoiltaan alkuperäistä vastannut arviolta 2-3dbi antennikin pärjäsi hieman paremmin kuin alkuperäinen. Etäisyydellä jossa tuolla pienemmällä antennilla oli RSSI tasolla n. 50dbi oli 5dbi antennilla signaalivoimakkuus n. 10dbi parempi (n.60dbi). Pitää joskus vielä testiä lisää. Range check ei anna juuri eroja 5dbi ja n.2-3dbi antennien välille. Erot tulee selvemmin esiin käytännön testissä. Mutta jo pelkkä antennin vaihtomahdollusuus on iso plussa mulle

Dr.Jalopeno

Lainaus käyttäjältä: Samppa - syyskuu 16, 2016, 12:21:07 IP
Tein juuri itselle jokin aikaa sitten modin suht tuoreeseen plussamalliin. Minulla oli juottamalla kiinni antenni. Voihan siihen piirilevylle juottaa sen ipx liittimen jos sellaista haluaa käyttää. Ja toisaalta kaapelista sen saa irti sivareilla jos mieluummin juottaa. Omasta kuvat ja juttua:
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,87.msg16539.html#msg16539

Kerran olen testannut hieman kantamia. Mitoiltaan alkuperäistä vastannut arviolta 2-3dbi antennikin pärjäsi hieman paremmin kuin alkuperäinen. Etäisyydellä jossa tuolla pienemmällä antennilla oli RSSI tasolla n. 50dbi oli 5dbi antennilla signaalivoimakkuus n. 10dbi parempi (n.60dbi). Pitää joskus vielä testiä lisää. Range check ei anna juuri eroja 5dbi ja n.2-3dbi antennien välille. Erot tulee selvemmin esiin käytännön testissä. Mutta jo pelkkä antennin vaihtomahdollusuus on iso plussa mulle

No niitä levylle juotettavia ipx liittimiä jo kiinasta 10 kpl otinkin...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - syyskuu 16, 2016, 12:06:52 IP
Antenneita kyllä löytyy ja sma kaapeleita mutta niissä kaikissa IPX U.FL RF liitin toisessa päässä...

Noissa antenneissa mahtaa muuten yleensä olla RP-SMA liitin. Eli ennen kuin laitat SMA- kaapelia siihen niin kannattaa varmistaa. Itse laitoin RP-SMA liittimellä olevan kaapelin ja mitä itte antenneja kattelin ja ostin, niin kaikki ne oli myös RP-SMA liittimellä.

Dr.Jalopeno

Lainaus käyttäjältä: Samppa - syyskuu 16, 2016, 01:07:13 IP
Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - syyskuu 16, 2016, 12:06:52 IP
Antenneita kyllä löytyy ja sma kaapeleita mutta niissä kaikissa IPX U.FL RF liitin toisessa päässä...

Noissa antenneissa mahtaa muuten yleensä olla RP-SMA liitin. Eli ennen kuin laitat SMA- kaapelia siihen niin kannattaa varmistaa. Itse laitoin RP-SMA liittimellä olevan kaapelin ja mitä itte antenneja kattelin ja ostin, niin kaikki ne oli myös RP-SMA liittimellä.

Siis juurikin tuollainen RP-SMA Taranikseen tulee. Kiinnitykseen on jo tulostettu adapteri valmiiksi: http://www.thingiverse.com/thing:1130405

Vasta eilen pilkoin ton yhden mun kuvauskopun, eli Yuneec Q 500 4K:n ST10+ radion ja vaihdoin molemmat sisäiset 2,4gHz antennit vastaaviin. Onhan se karun näköinen kahdella Motonet:n 8 dbi antennilla mutta helppohan siihen on lyhyemmät ruuvata. Tänään sama mankka saa ison ulkoisen lätkäantennin 5,8gHz puolellekin. Kameran/lähettimen softa vaihtui jenkkiversioon niin sieltäkin tulee se 4 x EU lähetysteho pihalle...

Petsku

Mä iskin tän palikan tonne http://www.thingiverse.com/thing:733022. Ensimmäinen modaus mitä tein heti ennen käyttöönottoa.

Ulkosen modulin antennin kiinnike on tämä http://www.thingiverse.com/thing:1079300


wierdo

Modasin tänään antennin kun ei ollut muuta tekemistä ennen Tiny Whoopin tuloa.
Oletteko testanneet modoauksen jälkeen mitä teillä näyttää
SWR? Mulla näyttää 17 ja jos pistän käden antennin ympärille niin menee 1.
Mistä saisin 3db.n 2.4gh antennin?

Samppa

#7
SWR pitäisi olla 0-1. Yleensä itsellä toimii siten että kun ottaa antennista kiinni niin lukema kasvaa.

Mulla on vanhasta wlan tukarista antenni. Lisäksi varalla pari muuta. Banggood, ebay yms. löytyy runsaasti

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: wierdo - marraskuu 04, 2016, 11:40:42 IP
Modasin tänään antennin kun ei ollut muuta tekemistä ennen Tiny Whoopin tuloa.
Oletteko testanneet modoauksen jälkeen mitä teillä näyttää
SWR? Mulla näyttää 17 ja jos pistän käden antennin ympärille niin menee 1.
Mistä saisin 3db.n 2.4gh antennin?

Taraniksen antamasta SWR-lukemasta ei voi päätellä muuta kuin, että antenniliitäntää
voi pitää viallisena, jos lukema on suuruusluokkaa 50 tai yli.
Lukema sinällään ei merkitse mitään, siinä mielessä esim. lukemat 0 ja 17 ovat "samanarvoisia".

Lukeman vaihtelu riippuu monesta seikasta.
Eri antennit antavat erilaisia lukeamia, vaikka muut olosuhteet pysyvät samoina.
Mm. modauksen käytännön toteutus - esim., onko uFL-liitos vai kiinteä juotos, juotostyön laatu, koaksaalin
fyysiset arvot (esim. pituus), jne. - vaikuttavat yhdessä ja erikseen lukemaan.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

wierdo

Kiitoksia asian valaisemisesta!
Käyn kokeilemassa miten vehje pelittää kun pakkanen laskee?

Onko keneläkkään kokemusta Finskyn 8db antennista mikä onmyynnissä Madpilotissa?

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: wierdo - marraskuu 05, 2016, 09:59:13 AP
Kiitoksia asian valaisemisesta!
Käyn kokeilemassa miten vehje pelittää kun pakkanen laskee?

Onko keneläkkään kokemusta Finskyn 8db antennista mikä onmyynnissä Madpilotissa?

Yleisesti kannattaa muistaa, että mitä korkeampi dB-arvo, sitä kapeampi keila.
Suuntaavuus lisääntyy ja RSSI-varoituksia ja yhteyshäiriöitä saattaa tulla helpommin.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, minkä takia sitä dB-arvoa pitäisi olla yli alkuperäisen?
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Samppa

#11
Itse kokeilin 5dbi antennia. Kantama lisääntyi kyllä jonkin verran, mutta kuten waxwing yllä kirjoitti niin myös keila kapenee. Ja lisäksi 5dbi antenni on jo turhankin pitkä verrattuna nyt käyttämääni vanhaan wlan tukarin antenniin joka on samaa kokoa alkuperäisen kanssa. FPV lennossa olen todennut tuon nyt paikallaan olevan antennin parhaaksi. Fyysesti on samaa kokoa kuin alkuperäinen antenni, mutta kantama on jonkin verran parempi ja antennimodin jälkeen ei ole kertaakaan tullut yhtäkkisiä signaldroppeja. Kesällä niitä tuli alkuperäisellä antennilla jo pari liikaa (alle 100m etäisyydellä).

edit: Kattelinpa nyt netistä hieman tietoja tuolla wlan- tukarin tyypillä josta tuon antennin pöllin. Ilmeisesti on jopa 4dbi antenni tämä, vaikka ulkomitta on sama kuin alkuperäisessä. Ei ihmekään että kantama on ollut hieman parempi kuin alkuperäisellä ;)