Multikopterit.net keskusteluforum

FPV vermeiden valinta

Aloittaja Tero, heinäkuu 26, 2014, 08:53:19 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero

Mini H rakenteilla ja muutoin speksin alkavat olemaan selvillä, mutta FPV:n osalta suunnitelmat täysin auki. Kertokaas viisaammat mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko joku tietty lähetin/vastaanotin-pari hinta/laatu-suhteelta ylitse muiden? Kopu.netissä näytti olevan ainakin Boscamia myynnissä. Lähettimen keveys lienee yksi kriteeri, kun Miniin tulossa.

Petsku

#1
Lainaus käyttäjältä: Tero - heinäkuu 26, 2014, 08:53:19 IP
Mini H rakenteilla ja muutoin speksin alkavat olemaan selvillä, mutta FPV:n osalta suunnitelmat täysin auki. Kertokaas viisaammat mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko joku tietty lähetin/vastaanotin-pari hinta/laatu-suhteelta ylitse muiden? Kopu.netissä näytti olevan ainakin Boscamia myynnissä. Lähettimen keveys lienee yksi kriteeri, kun Miniin tulossa.

Kysytään vielä että tuleeko 5.8GHz vai 1.3GHz? Ite käytän 5.8GHz Boscamin vermeitä kunnon antenneilla (madpilot). 1.3:lla saat penetraatiota enemmän kuin 5.8 , mutta taas vastaavasti antennin koko tuossa 1.3 on jo suhteellisen iso. Ja jos tuo 5.8 on tuloillaan niin kannattaa suojata tuo antenni esim. pingis pallolla :) säästyy ne antennit KUN se kopteri kopsahtaa puuhun tai oksaan. Taitaa olla Boscamit suhteellisen suosittuja maailmalla. Helpottaa myös kun tuo Boscam toimii suoraan 3S akusta eli 12v. Ei tarvitse siihen tiputella voltteja erillisellä piirillä.

Ihan pirun tiheessä metsässä itsellä tullut tuo 5.8 huono penetraatio vastaan. Muuten ollaan hyvin pysytty 1.3 perässä, kumminkin lennetään niin lähellä vastaanotinta että ei haittaa vaikka muutama puu välissä olisikin. En keksi muuta huonoa sanottavaa tuosta Boscamin setistä kun lähettimen koko. Pikkasen pienempi ja kevyempi saisi olla.

Kunnon FPV kamera on ehdoton, en tosin tarkoita mitään 100€ kameraa vaan noita esim. Run Cam kikkareita Security2000.com:sta n. 30€ hintaa ja toimii loistavasti myös pimeässä. Toimii myös 12v joka tulee tuolta Boscamin lähettimeltä.

Kuva vielä lähettimestä minissä:


PS: Boscamin setti 32 kanavaisella lähettimellä ja vastarilla maksaa Hobbykingillä 95$ tullit ja postit päälle. (osviittaa käytetyn setin hintaan)

Tero

Kiitos Petsku hyvistä pointeista. Taajusasiaa en ole hirveästi miettinyt ja mielessä ollut 5.8Ghz, koska tuntuu olevan yleisempi. En edes Hobbykingistä löytänyt 1.3Ghz laitteita. Madpilotissa näyttää olevan 1.3Ghz antenneja ja onhan ne tosiaan melkoisen suuria.

rotomoto

#3
noissa antenneissa ja liittimissä kannattaa ottaa huomioon että on kahta mallia . SMA ja RP-SMA.
Menee helposti sekasin eikä toimi ilman sovitinkappaletta.



jinx

Minihoossa mä olen suosinut patukka-antennia just torppailusyistä. Tänäänkin uppos sellainen 2/3 osaa antennista peltoon eikä tarvinnut kuin potkuri vaihtaa... ;)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Tero

Mitä OSD:tä olette suosineet? Itse kaipaisin lähinnä akun jännitettä sekä RSSI:tä. HK:sta löytyy edullisia, mutta RSSI näyttäisi olevan pulmallisempi. Vaatii fläshäystä ja säätöä. Mini OSD System w/GPS Module näyttäisi molemmat edellä mainitut, mutta sisältää osin turhaan tuon GPS:n. Toisaalta on nopeus ihan nice-to-have :D En tiedä sitten saako tuota gepsiä mahtumaan runkoon, kun muutenkin alkaa olemaan värkkiä jos toista.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Tero - heinäkuu 31, 2014, 09:40:25 IP
Mitä OSD:tä olette suosineet? Itse kaipaisin lähinnä akun jännitettä sekä RSSI:tä. HK:sta löytyy edullisia, mutta RSSI näyttäisi olevan pulmallisempi. Vaatii fläshäystä ja säätöä. Mini OSD System w/GPS Module näyttäisi molemmat edellä mainitut, mutta sisältää osin turhaan tuon GPS:n. Toisaalta on nopeus ihan nice-to-have :D En tiedä sitten saako tuota gepsiä mahtumaan runkoon, kun muutenkin alkaa olemaan värkkiä jos toista.

Itelle olis tulossa just toi OSD kuhan se nyt löytää tiensä tänne saakka. Voisin jotain kokemuksia sit kirjotella siitä kuhan saapuu.

jinx

Discossa mulla yllättäen TBS CORE. Akun jännitettä ei tule käytännössä seurattua ollenkaan, kulutetut mahit on paljon kätevämpi mittari lentoaikaan. Tuotahan saa myös PNP versiona ja sellainen mielikuva, että siinä olisi myös current sensor sisäänrakennettuna mahien mittaukseen. RSSI toimii hyvin esim spektrumilla DORAlla.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Petsku

Suhteellisen arvokas vaan tuo TBS:n kikkare.

jinx

Onhan se. Varsinkin jos vertaa kympin kiinalaisiin. Mutta eipä ole mitään ongelmiakaan ollut.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

MikeK

EzOsd:stä tulossa ihan hienon näköinen versio multeille.

www.youtu.be/kufznxI1JtY?t=10m5s
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

zapster


MikeK

Lainaus käyttäjältä: zapster - elokuu 05, 2014, 12:06:25 IP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - elokuu 05, 2014, 11:37:02 AP
EzOsd:stä tulossa ihan hienon näköinen versio multeille.

www.youtu.be/kufznxI1JtY?t=10m5s

404 not found
Uus yritys...

www.youtube.com/watch?v=kufznxI1JtY&feature=youtu.be&t=10m5s
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Fragu

#13
Nostan vanhaa aihetta kun itsellä ajankohtaista. Mikäs teidän mielestä on fiksuin valinta, eli satsata erilliseen näyttöön (jollainen jo mulla löytyy, ei tosin mikään erikoinen) ja vastaanottimeen (olen ajatellut imersionrc:n duo 5800:sta) ja rakentaa noista jonkin näköinen groundstation. Tarkoitus on kokeilla myös laseilla lentämistä ja noiksi olen ajatellut Dominator V2:sia. Lähettimeksi imersionrc:n 600mw versiota ja hyviä antennejä, joita näkyy esim. madpilotilla olevan.

Kaikkea en tietenkään voi kerralla ostaa, ja tarkoitus on näitä pikkuhiljaa haalia kasaan.  Siksi mietinkin onko järkevää vain investoida esim. noihin Dominatoreihin vai onko groundstation hyvä olla olemassa joka tapauksessa?

Tarkoitus on harrastaa tuon dji f450:en kanssa ja lentävän siiven (tai muun fpv:een sopivan lennokin) kanssa. Myös qav250 on ruvenneet kiinnostamaan..;)

aprepo

En ole tainnut nähdä kellään ground stationia livenä (siis monitorilla, toki vastari + lasit erikseen on monella). Itselläni on, mutta joku häikkä siinä eikä näy kuva.

Itselläni on Attitudet, joilla oon pärjännyt ja tykkään lentää laseilla. Olen kyllä ajatellut laittaa monitorikin toimimaan vielä, hyvä puoli siinä on että muutkin näkee jos on yleisöä ja vain yhdet lasit. Minillä en varmaan yrittäisi lentää kovin kovaa ilman laseja, mutta esim. kuvaamiseen varmasti hyvä. Diversiteettivastari olisi kyllä bonusta, itselläni vain yhdellä antennilla. Maa-asemaanhan saa aina lasit kiinni halutessaan, tosin sisäänrakennettu vastari on kätevä kun tarvitsee vähemmän roinaa viritellä lentämistä varten.

Mulla fpv lähti kunnolla liikkeelle vasta ostettuani tuon attituden setin jossa kamera, lähetin ja lasit samassa. Se vaan toimi. (toisin kuin se mun maa-asema viritys)
"Ei tää kulje kovempaa!"