Multikopterit.net keskusteluforum

Kytkentä ongelma

Aloittaja tinke65, maaliskuu 16, 2017, 11:11:13 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ukkopaha

Kyllä toimii naze32 rev6 tuon radion kanssa. Mulla on Turnigy 9X, joka on siis sama radio kuin FlySky TH-9X. Käytän siyä vakiota 8ch vastaanotinta ja se on kytketty PWM:nä nazeen, eli joka kanavalta menee oma piuha nazeen. Radiosta olen laittanut kanavajärjestykseksi AETR ja sama on myös laitettu nazeen Betaflight confoguratorin kautta. Mulla on radiossa firmiksenä OpenTX, mutta sillä ei tuohon toimivuuteen ole vaikutusta.

tinke65

No nyt olis kanavat kokolailla kohdallaan :)Mutta kun olen aloittelija en ole koskaan lennättänyt kopteria niin voisko joku kertoa kuinka oikeaoppinen lentoon lähtö tapahtuu ja mitä nämä rollit ,pitchit ja yawit vaikuttaa koneseen ettei heti mene naapurin ikkunaan  ?

Murgo

#32
Aika reilulla kaasulla nopeasti vähintään johonkin metriin-pariin, maanpinnan lähellä vaikuttaa maaefekti joka tekee kopterin epävakaaksi joten ihan pinnassa ei kannata roikkua vaikka se turvallisemmalta tuntuisikin. Kaasukontrolli on aluksi ainakin minun kokemukseni mukaan vaikein asia eli se että oppii pitämään laitteen vakiokorkeudella, kaasu kun on varsin herkkä.

Oikea tikku (pitch, roll) kallistaa kopteria eteen-taakse ja oikealle-vasemmalle, yaw eli vasemman tikun sivuliike taas pyörittää pystyakselin ympäri. Aluksi kannattaa pitää nokka poi itsestä että ohjaus toimii oikein päin.

Vakautettu lentotila (angle) alkuun päälle niin tikusta irrottamalla oikaisee suoraan, tosin ei pysähdy jos nopeutta on johonkin suuntaan, se pitää hoitaa vastakkaiseen suuntaan kallistamalla.

Kaikkein suositeltavinta olisi kyllä hankkia alkuopetteluun joku lelukopteri jos mitään lennätyskokemusta ei ole mutta onneksi minit ovat kestäviä, pienemmässä torpissa ei yleensä hajoa kuin potkureita. Kannattaa ainakin aloittaa tarpeeksi isolla aukealla ettei se naapurin ikkuna ole ihan lähellä.  :D

Tässä ainakin jonkinlainen video alkeista:
https://www.youtube.com/watch?v=y2upGBMHhuw
Järkevä osio alkaa parin minuutin kohdalta.

hukkis

Reippaasti ilmaa vaan. Tarkista kuitenkin eka et liikkeet on oikeinpäin. Oon sen virheen kerran tehny ;D
Ropellit hissukseen pyörimään ja kokeilet vähän tikulla et kääntyy oikeeseen suuntaan. Tai tietokoneessa katot sitä kopu kuvaketta et liikkuu oikein.

hukkis

Jos se on vähän tehokkaamman puoleinen kone, niin ota tilaa ympärille(älä kokeile sisällä)