Multikopterit.net keskusteluforum

Valoja kopteriin

Aloittaja aprepo, elokuu 21, 2014, 09:32:51 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aprepo

Alkaa illat pimetä jo sen verran aikaisin, että ei oikein yhdeksän jälkeen näe kunnolla lennellä. Tuli mieleen, että josko virittäisi kopteriin ajovalot! Paljonkohan saisi kohtuullisen painoisilla ledeillä valotehoa, riittäisi että näkisi puut ennen törmäyksiä :)

Tämmöinen tuli vastaan, melko kirkkaalta näyttää:
https://www.youtube.com/watch?v=a7ILK9g4m5E
"Ei tää kulje kovempaa!"

mop

Ei ne todella tehokkaat leditkään itsessään mitään paina, mutta vaativat kohtuullisen järeän jäähdytyksen. Kopussa voi tosin hyödyntää vaikka alumiinirunkoa ja potkurien ilmavirtaa sopivalla sijoittelulla.

aprepo

Tässä olisi jo valoteho kohdallaan, nestejäähyn virittäminen miniin on kyllä ehkä tehtävä mahdoton ja virtaakin vie vähän liikaa :D Mutta näkisi kyllä eteensä...
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?310750-Model-airplane-headlight-formerly-quot-flying-searchlight-quot
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

Syysiltojen projektina ajattelin kokeilla rakennella tällaisen, saapa nähdä tuleeko hommasta mitään mutta opetellaan...
https://www.youtube.com/watch?v=BcNzyIEu0_w
"Ei tää kulje kovempaa!"

MikeK

Lainaus käyttäjältä: aprepo - elokuu 22, 2014, 10:10:48 AP
Syysiltojen projektina ajattelin kokeilla rakennella tällaisen, saapa nähdä tuleeko hommasta mitään mutta opetellaan...
https://www.youtube.com/watch?v=BcNzyIEu0_w
No tossa onkin jo potkua :) Pitäisköhän kokeilla kans tehdä isompaan kopuun ledimoduli...
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

aprepo

Tästä pitäisi irrota 1000 lumenia




Sent from my iPhone using Tapatalk
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

#6
Kolvailin tuon kasaan ja sanoisin että valoteho on luokkaa "aika hyvä taskulamppu". Pitää kokeilla iltasella miltä se näyttäisi fpv lasien läpi. Luulen että tuo keila on vähän liian kapea, mutta ei löytynyt laajempaa heijastinta. Ilman sitä saa toki laajan valokentn mutta parempi olisi saada suunnattua valoa vähän.




Painoa kohtuullisesti


EDIT: En ehkä kokeilekaan. Löin 3S akun tuohon kiinni ja parissa minuutista virtalähde alkoi savuamaan. Tarttee lisää jäähdytystä sille. Siitä olisi kyllä ollut tarjolla siilillä varustettu versiokin, mutta otin sitten ilman... Toki potkurivirta sitä jäähdyttäisi sopivasti sijoiteltuna.

EDIT2: Lediin asensinkin jo heti kättelyssä siilin ja se tuntuisi pysyvät riittävän viileänä ihan jo senkin avulla. Hyvin voi koskea käsin.
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

Tätä se on kun laittaa epäinsinöörin tekemään sähköasennuksia :) Tänään olen opiskellut mm. linear ja switching regukaattoreiden eroja ja selvittänyt mikä on "Buck converter" led virranlähteistä puhuttaessa. Se semmoinen mikä minun olisi pitänyt hankkia tämän nykyisen sijasta :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

#8
"Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät". Kolvailin haaroituspiuhasta navat vähän väärinpäin, kuului suhahdus ja pamaus kun kytkin akkuun. Onneksi vahinkoina vain kärähtänyt johto ja aika veikeä haju kämpässä.



Mutta vastoinkäymisistä huolimatta nyt on ajovalojen prototyyppi nippareilla kii kopterissa ja iltasella olisi tarkoitus kokeilla miten tuo toimii lentäessä. Nyt olisi kiva saada se FPV näkymäkin nauhalle.




Piti lopulta laittaa kolme lediä jotta jännitteet sai sopivaksi tuolle virtalähteelle, lisäksi virtalähde piti vaihtaa pienempään jotta ne uudet, heikommat, ledit eivät kuumene liikaa. Pitäisi toimia kun ovat vielä potkurivirrassa. Uudet ledit eivät juuri valotehoa lisää, niistä taitaa irrota joku 100lumenia per lamppu, vaikka kirkkaita ovatkin, niin tuo yksi Cree ledi on ihan omaa luokkaansa.
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

Ensilento suoritettu onnistuneesti, voin todeta että TOIMII! Fiilis on vähän kuin ajaisi autolla lyhyet päällä. Käytännössä vain tuo Cree antaa riittävästi valoa, ja pitäisi varmaan olla kaksi, joista toisessa kapea keila, "kaukovalot". Mutta kyllä tällä voi matalalla lentää. Lentävät ötökät nayttää hauskalta valokeilassa :D




Sent from my iPhone using Tapatalk
"Ei tää kulje kovempaa!"

MikeK

No hittolainen, toihan vois olla testaamisen arvoista :) Eli mitä osia tossa siis on?
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

aprepo

Pääkomponentti tuossa on Cree XM-L T6 ledi
http://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XM-Serie/CREE-XM-L-T6-on-Star-LT-1734_120_170.html

Virta tulee tällaisen läpi:
http://www.led-tech.de/en/LED-Controlling/Constant-Current-Power-Supply/PowerLine-SLIM-Constant-Current-Power-Supply--700mA,-30V--LT-1152_118_119.html

Rinnalle laitoin vielä kaksi tällaista, sillä muuten jännite ero on liikaa tuolle powerille:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1037_1679&products_id=16247

Jäähdytyksenä Cree:llä on tämmöinen:
http://www.led-tech.de/en/High-Power-Supply/Coolers/Heat-Sink-21x21mm-black-anodized-LT-2041_106_114.html

Ledi on kiinni siilissä tällaisella tarralla:
http://www.led-tech.de/de/High-Power-Supply/Assembly/Heat-Conductive-Pad-6-squared-LT-671_106_113.html

Jotta valo menisi eteen eikä sivuille, heijastimena tämmöinen:
http://www.led-tech.de/de/High-Power-Supply/LEDIL-Optics/LUMINUS-Lily-Reflector-45/56%C2%B0-LT-1694_106_61.html

Voi olla että tämä ei ole ihan mikään optimaalinen systeemi, mutta kyllä se tuntuu toimivan :) Ajattelin kasata vielä lopullisen version, missä olisi ainakin yksi Cree ledi lisää vähän kapeammalla keilalla ja virtalähteenä joku ei-lineaarinen värkki, todennäköisesti jokin tämmöinen:
http://www.ebay.com/itm/like/400362498785

Harmillisesti ensimmäisestä lennosta ei jäänyt kamerakuvaa, joko kortti täyttyi tai mobius muuten kenkkuilee, se taitaa ollut saanut siipeensä vähän liikaa jo :) Lopulta se lakkasi toimivasta kokonaan. Onneksi mukana oli toinen kamera, jolla alunpitäin oli tarkoitus kuvata ulkoa päin lentoa, joten heitin sen kopteriin.

Sellainen huomio, että vaikka valo näyttää FPV kamerassa suht riittävältä, on se kuvauskameralle ihan liian vähän. Pitäisi saada ehdottomasti se FPV kuva nauhalle.

Pari huomiota lentämisestä: täysin pimeässä tuolla ei voi lentää muuten kuin aivan maan lähellä. Kun kopterin nostaa n. 5-10m korkeudelle, maa käytännössä häviää näkyvistä, ja silloin ei näe _mitään_, joten asento katoaa heti. Itse lensin paikassa, missä oli muutakin valaistusta (katuvalot ja pari muuta valaisinta), joten pystyin hahmottamaan asennon korkeammallakin, mutta alas tulo oli ongelmallista kun maa alkaa näkyä vasta muutaman metrin päästä. Esim. laskeutumispaikka olisi hyvä olla valaistu ainakin, jotta on joku referenssi. Lisäksi kovin kauas eteenpäin tuolla ei näe, joten alueen on syytä olla tuttu, eikä vauhtia liikaa jotta voi suunnilleen ennakoida esteet. Tuota voi varmaan auttaa suuntaamalla valot paremmin, nyt taisi olla vähän liikaa alas päin. Niin, ja valoja kannattaa olla muutenkin, potkurien vaihtaminen pimeässä on yllättävän veemäistä :D
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

"Ei tää kulje kovempaa!"

Henri

Oletko päässyt näkemään LEDlenser H7 otsalampun valotehoa ja onko tuo Creen ledi valoteholtaan silmätuntumalta paljon parempi?

Lumeneita Lenserissä on vain pieni osa ainakin numeroina, mutta valoteho on käytännössä pirun hyvä. Otsalampuista saisi satasella kaksi melkoista valonheitintä vielä säädettällä keilalla.

aprepo

En ole kokeillut, mutta harkitsin kyllä jonkin tuollaisen otsalampun modaamista tähän käyttöön. Koitin kuitenkin tehdä tuosta mahdollisimman kevyen, joten päädyin tähän ratkaisuun. Yhden Cree:n lampuksi väitetyn taskulampun tilasin eBaystä kun ei juur mitään maksanut, mutta ei se kyllä tuolla tasolla ole valotehon suhteen. Muutamien youtube videoiden perusteella noissa eBayn kauttakin myytävissä otsalampuissakin on aika hyvä valoteho, mutta aika isolta näyttää se kotelointi niissä yleensä.
"Ei tää kulje kovempaa!"