Mikäs on konsesus tuon Visual Line of Sight -säännön suhteen?
Droneen täytyy säilyttää näköyhteys koko lennon ajan... Mitä? Tarkoittaako se nyt, että tämän säännöksen puitteissa FPV on sitten kiellettyä?
Laitoin sähköpostia virkamiehelle, jossa asiaa kysyn, mutta eipä ole vielä ollut aikaa/kiinnostusta vastata...
Ei ole FPV kiellettyä. Vierellä tulee olla spottaaja niin kuin ennenkin. Ja jos lentää lennokkikerhon puitteissa, jatkaa lentämistä muutenkin vanhoilla säännöillä. Tuolloin tulee pitää "tietoisuus" missä lennokki lentää, eli esteiden taakse saa lentää. Myös korkeusraja säilyy 150m, kun taas EU asetuksella on 120m.
Eu asetuksen UAS.OPEN.060 Kauko-ohjaajan vastuut:
"4) Edellä olevan 2 alakohdan b alakohdan tarkoitusta varten kauko-ohjaajaa voi avustaa hänen rinnallaan oleva miehittämättömän ilma-aluksen tähystäjä, joka tarkkailemalla miehittämätöntä ilma-alusta ilman apuvälineitä avustaa kauko-ohjaajaa turvallisen lennon suorittamisessa. Kauko-ohjaajan ja miehittämättömän ilma-aluksen tähystäjän välillä on oltava selkeä ja tehokas viestintäyhteys."
Ja tuosta nivaskasta on Easy Access Rules kokoonpano jossa vielä "avataan" noita eri asetuksen kohtia. Tuosta yllä olevasta mainitaan:
"ROLE OF THE UA OBSERVER AND FIRST PERSON VIEW
The remote pilot may be assisted by a UA observer helping them to keep the UA away from obstacles.
The UA observer must be situated alongside the remote pilot in order to provide warnings to the
remote pilot by supporting them in maintaining the required separation between the UA and any
obstacle, including other air traffic.
UA observers may also be used when the remote pilot conducts UAS operations in first-person view
(FPV), which is a method used to control the UA with the aid of a visual system connected to the
camera of the UA. In any case, including during FPV operations, the remote pilot is still responsible for
the safety of the flight.
As the UA observer is situated alongside the remote pilot and they must not use aided vision
(e.g. binoculars), their purpose is not to extend the range of the UA beyond the VLOS distance from
the remote pilot. Exceptions are emergency situations, for instance, if the pilot must perform an
emergency landing far from the pilot’s position, and binoculars can assist the pilot in safely performing
such a landing."