Multikopterit.net keskusteluforum

OrangeRx kokemukset

Aloittaja VilleN, lokakuu 28, 2014, 12:48:20 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VilleN

Ei näkynyt aihetta näistä Hobbykingin halvemmista radioista, joten ajattelin kysellä että tekeekös niillä mitään ja mitä kannattaa ottaa huomioon jos tälläisen hankkii? Nykyinen ohjain/vastari paketti on HK:n RTF-setin mukana tullut Trunigyn 5-kanavainen pikku mankka ja 5x vastari. Ihan hyvin se on toiminut, mutta haluaisin paremmin säädettävän ohjaimen ja jonkinlaisen failsafen.

Osasyynä myös se, että tämän hetkinen ohjain meinaa hukata trimmit. Eli kun ennen lentoa säätää KK:n reciever testin kautta trimmaa nollat tauluun, niin muutaman minuutin lennätyksen jälkeen alkaa kopteri driftaamaan etuvasempaan ja reciever testissä elev ja aileron on luokkaa -8- -10. Sitten kun uudelleen trimmaa ne nollille, jolloin alkaa trimmit olemaan tapissa, ne yleensä pysyy seuraavat 4-5 akullista nollilla. Jotakin hämminkiä potikassa kai?

Takaisin asiaan. Tästä: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__54822__OrangeRx_T_SIX_2_4GHz_DSM2_Compatible_6CH_Transmitter_w_10_Model_Memory_and_3_Pos_Switch_Mode_2_.html kokemuksia? Entäs nuo vastarit: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__1119__1117__Radios_Receivers-OrangeRx_Receivers.html

jinx

Joku full range vastari oli käytössä minissä ihan menestyksellä hetken aikaa.

Mutta tämä 6-kanavainen (tai mahdollisesti edellinen malliversio tuosta) on ainakin ihan susi. Kantama multissa noin 150 metriä. Siinä paikkeilla kun käänsi konetta niin, että vastari jäi rungon katveeseen, katkes yhteys saman tien.

Mutta ehkä mä lähtisin kuitenkin jollekin muulle linjalle mankan kanssa jos yhtään harrastus kiinnostaa. Esim. käytetty Spektrum DX6i lähtee suomesta varmaan samaan hintaa tai halvemmalla kuin tuo 6ch oranssi ilmestys. Sen lisäks vaihtoehtoina halpamankoissa vaikkapa Turnigy 9XR tai 9X.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

VilleN

Ok. Hyvä tietää, että tuolla halvimmalla vastarilla ei tee mitään. Tuota Turnigyn 9XR Prota olen myös katsonut, mutta siihen pitäisi keksiä hyvä moduuli ja vastari kaveriksi. Ajattelin, että jos nuo Oranget olisi hyviä, niin pääsisi helpommalla nyt aluksi. Toisaalta mankka on varmaan pitkäikäisin sijoitus tässä lajissa. Täytyy talven mittaan tutkia vaihtoehtoja ja katsoa mihin päädyn.

Nurffe

Uskallan suositella frskyn taranista .. ei mankalta oikein muuta voi toivoa. Terveisin entinen spektrum dx6i, nykyinen taranis käyttäjä

Hinta voi toki vaikuttaa kovalta, mutta frskyn sisäinen vastari suht halpoine ja hyvine vastareineen on aika hyvä lähtökohta harrastukseen. Perseestä löytyy vielä jr-module slotti johon voi sitten vaihtaa tarvitsemansa eri protokollan lähetintä vaikka sitten uhf:ää (long range) taikka spektrumia (mcpx:t sun muut joissa sisäänrakennettu spektrum vastari tai jos olet muuten vain hullu ja haluat lentää spektrumin epäluotettavilla ja kalliilla vastareilla)

Hinta toki kirpasee, mutta vain kerran ;D

bk_t

Ei mun mielestä frsky taraniksen hinta ole edes paha. Noin 200-250 eur riippuen mistä sen ostaa postikuluineen tai kivijalkakaupasta suomesta. Tosta kun löytyy jo kanavia ihan hyvin ja toimintoja vaikka muille jakaa :) Toki onhan se hieman kalliimpi kuin 50 eur maksava Orange, mutta toisaalta ei mikään Futten 14 kanavainen parilla tonnilla :)

Itse kun yritin löytää tietoa frskyn radiosta niin ei ole vielä tullut vastaan mitään negatiivista, ainoa että on loppu hyllyiltä :) Oma pitäis tulla kohtapuolin kotiin.

Ja voi olla että Nurffe hieman laitan sulle kysymyksiä yv kautta jos tarviin apuja säätöihin. Sopiiko?

jinx

Jos vähän enemmän haluaa rahaa laittaa, niin Taranista mä kyllä suosittelen kanssa. Omat touhut aloitin käytetyllä DX6i:llä, sen jälkeen tuli DX7S joka vieläkin käytössä. Multipuolelle mm. lisäkanavien takia tuli hommattua sitten 9XR ja nyt muutamana iltana pyöritellyt Taranis Plussaa käynnissä olevan rakennusprojektin yhteydessä. Ja toistaiseksi olen tykännyt, toki lentokokemusta on vastan noin 2 minuutin testileijutus takapihalla. ;)

Spektrumia mä en pidä niin huonona kuin Nurffe. Mulla on hyvät kokemukset siitä, Nurffella taas on yksi ilmeisen ongelmainen DX6i... ;D
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: bk_t - lokakuu 29, 2014, 03:16:22 AP
Ei mun mielestä frsky taraniksen hinta ole edes paha. Noin 200-250 eur riippuen mistä sen ostaa postikuluineen tai kivijalkakaupasta suomesta. Tosta kun löytyy jo kanavia ihan hyvin ja toimintoja vaikka muille jakaa :) Toki onhan se hieman kalliimpi kuin 50 eur maksava Orange, mutta toisaalta ei mikään Futten 14 kanavainen parilla tonnilla :)

Itse kun yritin löytää tietoa frskyn radiosta niin ei ole vielä tullut vastaan mitään negatiivista, ainoa että on loppu hyllyiltä :) Oma pitäis tulla kohtapuolin kotiin.

Ja voi olla että Nurffe hieman laitan sulle kysymyksiä yv kautta jos tarviin apuja säätöihin. Sopiiko?

Eihän se kallis oikeasti ole, mutta jos elää haavenaailmassa et alle satasella saa radion niin on se siihen nähden kallista. Harrastuksen uusi aloittaja kun aina koittaa säästää siinä radiossa, ihan normijuttu ;D

Täält foorumilta löytyy taranis threadi jossa voi kysellä kaikenlaista tuohon liittyen. En oo edes itse jaksanut kunnolla perehtyä tuon sielunelämään sen enempää kun et kaikki laitteet saatu ilmaan ja toimimaan niin kuin haluaa. Kaikkea pikku säädettäväähän tuosta löytyy vaikka kuinka jos oikein haluaa alkaa hifistelemää. Täällä tuo thread http://www.multikopterit.net/index.php/topic,87.0.html

bk_t

mihin muuten te taranis hemmot (jinx/nurffe ja muut) olette laittaneet tx antennit? itse mietin optimaalista paikkaa xr8:lle (meniköhän nyt numerot ja kirjaimet oikein :) ) itse mietin että vastari minikopussa edessä ja ne "antennipalikat" kumpaakin etujalkaan peräpuolelle. ei heti menisi rikki torpissa ja kulmaa olisi jo jonkin verran. Olisiko hyvä, vai pitäisikö miettiä järkevämpää?

Petsku

Lainaus käyttäjältä: bk_t - lokakuu 29, 2014, 12:32:19 IP
mihin muuten te taranis hemmot (jinx/nurffe ja muut) olette laittaneet tx antennit? itse mietin optimaalista paikkaa xr8:lle (meniköhän nyt numerot ja kirjaimet oikein :) ) itse mietin että vastari minikopussa edessä ja ne "antennipalikat" kumpaakin etujalkaan peräpuolelle. ei heti menisi rikki torpissa ja kulmaa olisi jo jonkin verran. Olisiko hyvä, vai pitäisikö miettiä järkevämpää?

tx=transmitter (lähetin) ja rx=receiver (vastaanotin), tarkotit siis varmaan tota vastaanottopuolta :) Kannattaa viritellä joku systeemi että tilanteessa kun tilanteessa olisi 1 antenni näkyvillä radioon. Tuossa asettaa noi palikat pikkasen haastetta, itellä ihan suorat piuhat ja näin.



V muodossa noitten putkien sisällä. Muista että hiilari plokkaa signaalia myös hyvin vahvasti.

350 taas tehty nippusiteistä antenneille tikut.

Nurffe

Noissa "mineissä" diversiteettiantenneilla aika suosittu sijotus tuntuu olevan tuo V-kulma

Omassa minissä sojottaa toinen antenni suoraa perseestä ja toinen 90 asteen kulmassa ylöspäin toiseen nähden ja toimii. Viritän varmaan V-kulmaan kunhan sopivat pillit löydän jolla saa tuettua nuo

MikeK

Toi nippuside+kutistesukka on aika toimiva.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jinx

Nuo frskyn uuden mallin palikka-antennit asettaa tosiaan omat haasteensa sijoitteluun. Itsellä ei noita vastareita ole vielä kiinni kuin heksassa, mutta tuo Nurffen mainitsema 90 asteen kulma on se ihanne. Ja mun mielestä ne sais olla vielä vaakatasossa, ei pystyssä. Ainakin jos mankassa pitää antenniä myös vaakatasossa.

Minissä jalat tuntuis varteenotettavalta paikalta. Ehkä vähän liian pienessä kulmassa toisiinsa nähden, mutta tuskin suurta merkitystä jos ei haeta mitään kantamaennätyksiä...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

taski

Pystyasento ei minusta kuulosta ollenkaan huonolta, kun ottaa huomioon tuollaisen antennin säteilykuvion; sehän on "donitsi" kohtisuorassa antenniin nähden. Eli antenni pystyssä lappeellaan oleva donitsi = paras kantama, kun nämä värkit on pääasiassa enemmän tai vähemmän vaaterissa lentäessään. Vaaterissa voi käydä juurikin niin, että jossain tilanteessa yksi antenni on katveessa ja toinen osoittaa suoraan lähetintä kohti...

jinx

Esim. mä pidän mankan antennia vaakatasossa (laiskuuttani), jolloin samassa kulmassa olevat vastarin antennit on samalla lailla polarisoitu. Kun vertikaalisesti polarisoitu signaali osuu horisontaalisesti olevaan antenniin, on häviö kohtuullisen iso (jostain muistan nähneeni luvun 26db).

Ehkä se optimi voi olla vähän yläviistoon, niin polarisaatio osuu kohdalleen mahdollisimman hyvin kaarroksissakin.

Se, ettei lähetin jää sinne katveeseen suoraan antennin ala- tai yläpuolelle onkin sitten toinen juttu.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV