Multikopterit.net keskusteluforum

DIY-radiolähetin

Aloittaja Mikk0, maaliskuu 09, 2021, 03:15:19 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikk0

Askarteluinnostus lähti pelkästä rakentamisesta hiukan toiseen suuntaan, ja pöydällä on monenmoista elektroniikkaa ja ohjelmoitavaa purkkia. Kaikenmoista pientä on tullut sen jälkeen väänneltyä Arduinolla. Ja kuten arvata saattaa, mopo meinasi lähteä käsistä ja pitihän sitä lähteä haastetta etsimään tälläkin saralla

Työn alle päätyi drone mallia DIY. Sopivan kokoinen ja ainakin riittää hetkeksi haastetta :) Itse droneja on taatusti tehnyt monikin, sehän ei vaadi kuin hajonneita osia riittävästi niin alkaa olemaan tekemistä vailla valmis :)

Samoin radiolle löytyy netin syövereistä ohjeita vaikka miten paljon, sinänsä ei mitään ydinfysiikkaa, tekemistä siinäkin tottakai riittää. Ja luotettavuus saattaa olla yksi isoimpia haasteita..

Mutta tuli vastaan lainsäädäntö radioihin liittyen. Olenko ymmärtänyt oikein, että dronen radion tulisi olla CE-merkitty? Eli käytännössä siis tehdastekoinen, eikä itse viritetty. Järki tuossa tottakai miksi näin on, mutta hiukan häiritsee harrastusta jos tietää jo aloittaessa että näin ei saisi tehdä :)

Onko lainsäädännössä määritelty, että kaikissa droneissa pitäisi olla hyväksytty radio, vai onko siinä jotain koko/painorajoja? Jotain helpotuksia oli leluille annettu

Eihän halvimmat radiot maksa niin paljoa, että ei tuntihinnalle pääse itse lähteä radiotakin valmistamaan..mutta se ei olekaan nyt se juttu. Vaan rakentamisen ilosta koittaa tehdä radiokin itse. Jääkö se sitten johonkin lasten auton ohjaimeksi ja dronelle kunnollinen jos sen saa onnistumaan paremmin....aika näyttää


Onko väki tehnyt vastaavia, onko suosiolla haudattava ajatus? nimim. tilasinko osat turhaan :)