Multikopterit.net keskusteluforum

ntthhtl: Kipinä

Aloittaja ntthhtl, tammikuu 16, 2015, 05:15:10 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleFPV

#15
Jos Petskulle ja Mikelle tulee Nazet, niin toi kuvassa oleva fc on ntthhtl:n, eli varmasti Open Pilot, eli silloin toi on varmaankin Atom?

Käykö ihan normi CC3D fc:ksi tohon kipinään?
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: IL3 - tammikuu 16, 2015, 11:14:18 IP
Käykö ihan normi CC3D fc:ksi tohon kipinään?
Siis ei tuo FC ole mitenkään pakollinen. Servot kiinni vaan suoraan RC vastariin ja ohjaimeen kanavamiksaukset. Enkä usko että laitan Atomia kyytiin heti, sillä voi olla että tulee liikaa uusia muuttujia heti kehiin. On meinaan ensimmäinen kiinteäsiipinen :)

FC:llä tietty saadaan vastaavanlainen stabilointi kuin multeissa. Ehkä enemmän kaipaan OSD:tä, jolle FC osaa sitten syöttää dataa. GPS tulee varmaan myös kyytiin telemetrian takia, mutta mitään navigointia tuskin ihan heti (CC/CC3d/Atom ei enään nykyisellä koodilla jaksa pyörittää Openpilotin navigointikoodia).

Atomissa on siis samat featuret kuin CC3d:ssä. Pienemmässä koossa vain ja kun en ole keksinyt mihin muualle sen pistäisin, niin nyt se päätyi tähän projektiin :)

EDIT: niin vastaus kysymykseen: käy.

IleFPV

#17
Tuleeko teille kaikille toi aileron mod vai rakentaako joku perinteisen perän?

Hitsi kun rupes kuumottelee tommonen.
Varsinkin kun ei edes fc:tä välttämättä tarvitse.
Olisin voinu ihan LOS-vermeeks hankkia, kunnes saan fpv kamat.
Tosin ehtiihän ton erikseenkin tilailla  ;D

Toi Sparkin muotoilu iskee omaan makuhermoon kovasti!
Odotan ahkeraa päivitystä tästä aiheesta kunhan homma etenee.  ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

ntthhtl

Sparkit on jo Saksassa, joten ensiviikon loppuna luultavasti jo askarrellaan koneita kasaan.
OSD ja jotain muutakin kilkettä on pitkin viikkoa saapunut postissa.. toivottavasti en ole unohtanut mitään tärkeää.. :)

ntthhtl

Harvoin tulee näin isoa pakettia postista haettua.
Kaikki näyttäisi olevan paketissa ja hyvin paketoituna. Itse toivoin valkoista versiota helpomman maalauksen takia, mutta musta on kyllä aina tyylikäs.

Seuraavaksi EPP osien trimmaus, pohjamaalaus ja liimaus. Laminointi ja liimaukset luultavasti jää sunnuntaille (saa nähdä malttaako?). Tarkoitus olisi kasata kaikki kolme yhtä aikaa.



Tero

Lainaus käyttäjältä: ntthhtl - tammikuu 16, 2015, 05:15:10 IP
Tämmösestä kasasta pitäs saada kolme lentävää värkkiä kasattua. Runkohan tuosta puuttuu, mutta pidetään vielä hieman jännitystä yllä...

Mitä luuletteko liikkuuko neljän gramman FC 3S/40A sähköillä, 2200kv motilla ja 6" ropellilla?


Sopiiko kysyä miten päädyit ko elektroniikkaan? Tuosta Sparkista on vielä aika vähän kirjoiteltu ja esimerkiksi moottorisuositukset ovat VAS/SBA suunnalta aika laveita. Taitavat itse juurikin suosia tuota 2217 kokoa moottorina, mutta tuon kokoisia moottoreita tuntuu vain vähän heikosti löytyvän.

PS. Giantshark kertoo tuon Kedan motin olevan 2200kv, mutta Kedan omilla sivuilla moottorin spekseissä on 1050. Onkohan kyseessä jokin virhe vai eri motti?

Petsku

Arpomalla ja sopiva hinta oli perusteet motille, ja sopivasti potkua ettei jää vahingossakaan alitehoiseksi :) Itseasiassa Kedalla on ainakin 3 eri versiota motista, kaikki eri Kv luvuilla http://forum.giantshark.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1167

ntthhtl

#22
Homma edistyy pikkuhiljaa. Pe-la tuli maalattua ja tänään kasattiin sparkkeja porukalla. Petsku toimi laminoinnissa koekaniinina. Mä hifistelin perässä ja Mikko päätti vaihtaa laminaatin rubber comp ruiskutukseen.


Pohjamaalaus


Lopulliset värit siivissä


..ja rungossa


Laminointi suoritettu ja akkulokeroa alettu vähän jyrsimään


Aileronit leikattu

Tässä vielä kuvia työn tohinasta

Petsku jykertää akkulokeroa



Mikek tuunaa peräsintä

aprepo

"Ei tää kulje kovempaa!"

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: aprepo - helmikuu 02, 2015, 08:18:07 AP
Millä te noi laminoitte?
Kitin mukana tulleella laminaatilla, ei tarkempaa tietoa mitä kamaa se on.

ntthhtl

Homma etenee pikkuhiljaa ja maiden on jo aika lähellä.


Aileron servot siivissä




Akkulaatikko:



Atomille löytyy oma paikka siiven alta:



Vastari toisella puolella runkoa. Tätä pitää vielä upottaa vähän lisää kun johdot vievät tuolta alta jonkin verran tilaa:



Mobiuksen mallausta nokalle:



Konepelti pysyy kiinni magneeteilla. Ruuvin pätkät meni sopivasti coroplastin reikiin vastakappaleiksi.



Koko komeus takaa:



Tässä vielä kaasutteluvideo :)
http://www.youtube.com/watch?v=3y1zQYcp98A

ntthhtl

Noniin.. Tänään se tapahtui, eli Sparkin tuho eiku maiden :D


Kyseessä oli siis ihka eka lento kiinteäsiipisellä RC-vehkeellä. Petsku näytti ensin hieman mallia rikkomalla peräsimen. Meinasin kyllä jänistää koko lennätyksen kun vaikutti siltä että täystuhohan siitä joka tapauksessa seuraisi. Noo ensimmäinen heitto ilman kaasua näytti paremmalta kuin Petskun koneen vastaavat (liekkö vika heittäjässä ?), joten ei muuta kuin kone ilmaan ja kaasua.


Vaikeita lennätyksessä tuntui olevan kaasun käyttö, sillä sitä tuli pumpattua kokoajan samalla tavalla kuin multilla kurveissa.. no eihän siitä tietenkään mitään hyvää seurannut.
Toiseksi lähettimeen laitetut expot oli ihan syvältä, parempi olisi lentää ilman. Kaikki korjausliikkeet oli ensimmäisillä lennoilla ihan övereitä, kun ensin ei tapahdu mitään ja sitten kone kippaa yli.
Sitten kun vielä tajusi miten lennokilla käännytään ilman rudderia(=yaw), niin päästiin jo muutama rinkulakin pyörähdettyä. Hauskaahan tuo on, mutta parempi pitää jeesusteippiä pari rullaa varalla :D


http://www.youtube.com/watch?v=5tSMh6pDpDs

Mika Lukumies

Olisitte ny vähän repiny leuasta kuitu säikeitä teipin vahvikkeeksi..Joo ja paska ilma siellä muutenkin näytti olevan.. :D
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Jarseliino

Mielenkiinnolla ja pelokkaana odota nyt miten oma maideni menee. Enää pitäisi elektroniikka laittaa kiinni ja se olisi siinä. 
Simulaattorilla harjotellu 3 kanavaisen ohjausta, mutta kun ekan kerran saan tän ilmaa veikkaan että tulos on samaa luokkaa kuin videolla.

Yllätyin että nokka halkesi, kaverit kun mainostavat koneena joka pystyy ottamaan osumaa. Mahtoikohan kylmällä ilmalla olla osuutta asiaan?

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: Jarseliino - helmikuu 16, 2015, 08:05:59 IPMielenkiinnolla ja pelokkaana odota nyt miten oma maideni menee. Enää pitäisi elektroniikka laittaa kiinni ja se olisi siinä.  Simulaattorilla harjotellu 3 kanavaisen ohjausta, mutta kun ekan kerran saan tän ilmaa veikkaan että tulos on samaa luokkaa kuin videolla. Yllätyin että nokka halkesi, kaverit kun mainostavat koneena joka pystyy ottamaan osumaa. Mahtoikohan kylmällä ilmalla olla osuutta asiaan?
Jos teet tuon akkulokeron niin kannattaa vetää poskiin tosiaan jotain vahviketta. Esim. tuota samaa kennomuovia kuin perän osat. Amerikan pojat speksas meille väärin tuon kennolevyn paksuuden, joten pitää tehdä toinen reissu Riihimäelle ja hakea 5mm levyä. Tuosta tulee Petskulle uusi perä ja ite meinasin tehdä pidemmät poskipalat, joka ulottuu pitkälle siiven alle. Tuo oma nokka tosiaan katkesi heikoimmasta kohdasta, eli siitä mihin pohjan hiilaritangot loppuivat. Samalla linjalla oli juurikin tuo akkukotelon pääty.


Vanhat laminaatit on nyt poistettu ja nokka odottaa liimausta. Jotain hiilarin pätkää tuohon saumakohtaan voisi vielä laittaa sisätueksi, mutta eiköhän nuo sivupalat pidä nokan tarpeeksi hyvin kasassa :)