Multikopterit.net keskusteluforum

OneShot PWM

Aloittaja aprepo, tammikuu 24, 2015, 05:16:03 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nemo

Eikös simon-softassa ollut COMP_PWM feature vastaava kuin blhelin damped light? Ja se siis aktivoi ns. active brakingin mitä oneshot toimiakseen kaipaa. Taisin kokeilla afro liteillä tota simonk:lla, tosin selkeiten tuli oneshot hyödyt vasta blheli:llä.

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: Petsku - toukokuu 23, 2015, 08:03:59 IP
Auttaa se oneshotti yksikseenkin. Reagoi nopeammin jne. Ite huomaan ton damppenigin varsinkin kun pitää korkeutta tiputtaa nopeasti, siinä ei jäädä odottelemaan että motit hidastuisivat vaan tipahtaa tasan kun vetäset kaasua pois :) ihan mukava sekin, mutta laita ihmeessa oneshot jos vaan mahollista.
Pitää tuohon flashaukseen joskus ajan kanssa perehtyä. Ei oo bootloaderia noissa joutuu vähän juottelee ja en oo kyllä varma pääseekö niihin servoliittimen kautta kiinni flashauksenkaan jälkeen. Onko niissä mitään tärkeitä säätöjä mitä tarttis päästä BLHeliToolin kautta säätämään?

Jolla kulla rcgroupsin foorumilla oli tommosista karannu toimintasavut uusimman softan flashauksen jälkeen. Miten lie mahdollista.

robofly

Kun flashaat blhelin, avr pohjaiseen nopariin, voit valita laitatko simonk vai blheli bootloaderin (vai ilman, tosin ei kannata). Sen jälkeen voit conffaila nopareita servo johdon kautta ns 1-wire interfacella (helppo tehdä itse, 2 vastusta, 1 diodi, servo johto ja ftdi sovitin). Eli SPI flashaus tehdään vain kerran.
Varoituksen sana, kaikkia esc:ä ei voi conffata servo johdon kautta johtuen niiden raudan toteutuksesta, tämä on mainittu blheli dokumentaatiossa. Joissakin on invertoitu servosignaali (voisikohan 1-wire programmeriin tehdä invertteri).
Itsellä on Afro 20A blheli v13.1 toimii hyvin. Btw 13.2 versiossa on bugeja, esc ei välttämättä osaa kalibroida kaikkien vastaanottimien kanssa. FrSky V sarjan versiot ei toimi, D4R toimii. Tämä korjataan varmaan kohta.

robofly

Itse olen onnistuneesti flashannut: Afro 20A ja 30A, Turnigy Plush 18A ja EMAX 12A. Avr pohjaiset noparit on tosi helppo flashata, mutta SilLab versioiden kanssa (emax ja plush) piti tapella pari päivää ennen kuin planeetat asettuivat riviin ja sain tehtyä oikeanlaisen Arduino programmerin.

Petsku

#19
Mihin sitä vastaria tarvitaan kalibroinnissa? FC:n kauttahan se pitää tehdä.

Uusimmassa blhelin softassa on itsessään arduinolle flashays napit, joko blheli bootloaderilla oleville tai simonk bootilla oleville.

robofly

Lainaus käyttäjältä: PetskuMihin sitä vastaria tarvitaan kalibroinnissa? FC:n kauttahan se pitää tehdä.
Sama homma joidenkin FC:n kanssa. Ks. https://github.com/bitdump/BLHeli/issues/70

Kun virrat laitetaan päälle, nopari piippaa kolmesti, ja sen jälkeen on hiljaa, aivan kuin ei tajuaisi throttlen min asentoa, eli et saa noparia "käyntiin" ollenkaan.

mikkox9x

#21
Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 27, 2015, 01:16:01 IP
Kun flashaat blhelin, avr pohjaiseen nopariin, voit valita laitatko simonk vai blheli bootloaderin (vai ilman, tosin ei kannata). Sen jälkeen voit conffaila nopareita servo johdon kautta ns 1-wire interfacella (helppo tehdä itse, 2 vastusta, 1 diodi, servo johto ja ftdi sovitin). Eli SPI flashaus tehdään vain kerran.
Varoituksen sana, kaikkia esc:ä ei voi conffata servo johdon kautta johtuen niiden raudan toteutuksesta, tämä on mainittu blheli dokumentaatiossa. Joissakin on invertoitu servosignaali (voisikohan 1-wire programmeriin tehdä invertteri).
Itsellä on Afro 20A blheli v13.1 toimii hyvin. Btw 13.2 versiossa on bugeja, esc ei välttämättä osaa kalibroida kaikkien vastaanottimien kanssa. FrSky V sarjan versiot ei toimi, D4R toimii. Tämä korjataan varmaan kohta.
Emaxin SimonK sarja on SilLab-pohjanen nimestään huolimatta. Joku Blheli-johdannainen siellä siis jo on.

E: Näillä ohjeilla aattelin yrittää http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=30928138&postcount=19

robofly

Lainaus käyttäjältä: mikko9xEmaxin SimonK sarja on SilLab-pohjanen nimestään huolimatta. Joku Blheli-johdannainen siellä siis jo on.
Näin on, huumorimiehiä nuo kiinalaiset. Kaveri tilasi Emaxin SimonK 12A:t jostain kiina kaupasta, jotain ääntä niistä lähti mutta moottorit eivät lähteneet pyörimään, sen takia flashailin uudestaan.

Tällä kytkennällä sain SilLabin toimimaan http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/4/4/1/9/3/a7622443-16-my%20pinout%202.jpg

Jarseliino

#23
Mottien vaihdon yhteydessä ajattelin laittaa kisseistä (12a) Oneshotin päälle ja samalla vaihtaa baseflightin Cleaniin. Testin ja Pid tuunauksen aikana(pidcontroller 1) tuli ilmi että kopteri nousee ylös suht rauhallisesti ja hetken leijuu paikallaan kunnes alkaakin vaappua, huoppua ja driftamaan. Sama toistui myös Pidcontroller 0, mutta ei niin räväkästi.

Cleanissa Oneshot päällä
Loop time 2000

Kauheasti ei ole kokemusta ollut PID säädöistä, mutta testasin myös vanhoilla arvoilla (joilla toinen kopteri jossa sama setup lentää ilman oneshottia) ja myös korkeammilla.

Vaatiiko oneshot vielä jotain muita säätöjä Cleanflightissa vai onko tää vain mun omaa töhöilyä pid säätöjen kanssa. ;D

Edit: No kaipa se vähän keikkuu kun looptime 3500, pitää jatkossa muistaa tallentaa asetukset...... ::)

robofly

OneShot vaatii vähintään 13.1 version BLHelistä (korjatkaa jos olen väärässä ) esc:n puolella ei tarvitse tehdä mitään oneshot on automaattisesti päällä. Cleanflightistä pitää laittaa raksi ruutuun.
Mulla on käytössä Multiwii hybridi, oisko se ollut nro 2. Kopteri on todella vakaa, vaikka aluksi jouduin laskemaan pideja ja lisäämään tpa ~0.5

Jarseliino

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 28, 2015, 12:28:30 IP
OneShot vaatii vähintään 13.1 version BLHelistä (korjatkaa jos olen väärässä ) esc:n puolella ei tarvitse tehdä mitään oneshot on automaattisesti päällä. Cleanflightistä pitää laittaa raksi ruutuun.
Mulla on käytössä Multiwii hybridi, oisko se ollut nro 2. Kopteri on todella vakaa, vaikka aluksi jouduin laskemaan pideja ja lisäämään tpa ~0.5

Sen verran olen kuitenkin perillä ja tiedän että toi ei tässä kohtaa päde koska kyseessä kissit eli KISS ESC  ;D http://flyduino.net/KISS-ESC-2-4S-12A-v11_1

Olisikohan jotain synkkaus ongelmaa, säätimet kalibroitu softalla eikä ollu vaikutusta.. hmm tai sitten PID kädettömyys ;D
Jatketaan tutkimuksia

robofly

LainaaSen verran olen kuitenkin perillä ja tiedän että toi ei tässä kohtaa päde koska kyseessä kissit eli KISS ESC
Douh :-X luin liian nopeasti.

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 27, 2015, 02:09:34 IP
Lainaus käyttäjältä: mikko9xEmaxin SimonK sarja on SilLab-pohjanen nimestään huolimatta. Joku Blheli-johdannainen siellä siis jo on.
Näin on, huumorimiehiä nuo kiinalaiset. Kaveri tilasi Emaxin SimonK 12A:t jostain kiina kaupasta, jotain ääntä niistä lähti mutta moottorit eivät lähteneet pyörimään, sen takia flashailin uudestaan.

Tällä kytkennällä sain SilLabin toimimaan http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/4/4/1/9/3/a7622443-16-my%20pinout%202.jpg
Mulla on noita Emaxeja pari sarjaa. Hyvin toimi ensimmäiset, käynnisty melkein yhtä aikaa. Nyt uusi setti ja eroa paljon reilummin ja jotain synkkaongelmaa. Saattaa joku moottori ajoittain jäädä nykimään. Jos ois kanssa flashauksesta jotain apua. Kiitti, pitää tostakin katsoa vähän mallia.

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 27, 2015, 02:09:34 IP
Lainaus käyttäjältä: mikko9xEmaxin SimonK sarja on SilLab-pohjanen nimestään huolimatta. Joku Blheli-johdannainen siellä siis jo on.
Näin on, huumorimiehiä nuo kiinalaiset. Kaveri tilasi Emaxin SimonK 12A:t jostain kiina kaupasta, jotain ääntä niistä lähti mutta moottorit eivät lähteneet pyörimään, sen takia flashailin uudestaan.

Tällä kytkennällä sain SilLabin toimimaan http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/4/4/1/9/3/a7622443-16-my%20pinout%202.jpg
Mistä muuten löysit Emaxeille uusimman(imeisesti 13.1?) toimivan firmiksen?

Certi