Multikopterit.net keskusteluforum

OneShot PWM

Aloittaja aprepo, tammikuu 24, 2015, 05:16:03 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

robofly

#30
Lainaus käyttäjältä: mikkox9xMistä muuten löysit Emaxeille uusimman(imeisesti 13.1?) toimivan firmiksen?
Mä puskin niihin v13.2 se "toimii" paitsi että esc ei initialisoi kaikilla vastaanottimilla. Jos tarkoitat mikä on firmiksen nimi, niin se on XP_12A (ks. BLHeli supported SiLabs ESCs.pdf)

Yks pikku varoitus, kun juotat ohjelmointipadeihin johdot, varo ettet vääntele niitä. Nimittäin foliot korkkaa aika helposti, mulle kävi näin. Kuvassa Turnigy Plush 25A, kaks alinta padia lähti irti. Yritin juottaa johdot suoraan mikron jalkoihin, mutta ei onnistunut, tinatäpät ovat tosi pieniä, esc on iso ja imee lämpöä mielettömästi, kolvi piti olla 400 aseteessa eikä sekään riittänyt. Päätin että annan tämän escn olla ja lennän sillä lentokoneita.

Certi

Emaxin forkki: https://github.com/bitdump/BLHeli/tree/master/Vendor%20specific%20versions/EMAX

Eivät ole tehneet 13.2 versiota siihen. Jotenkin veikkaan että kyseisen version saapumista Emaxille saapi odotella...

mikkox9x

#32
Oon kyllä vähä sekasi noiden filujen kanssa. On HEX- ja INC-filuja, HEX lienee se mitä pistetään? Sitte nuo versiot. Tuossa Certin ilmoittama Emaxin forkki lienee Emaxin Blheli sarjalle? Itse oon ymmärytäny, että näihin SimonK sarjalaisiin laitettas juuri tota roboflyn ilmoittamaa XP_12A firmistä ja se mainitaan tuolla BLHeli supported SiLabs ESCs.pdf:ssä. Ainakin Rcgroupin foorumilla sitä on pistetty. Tolle SimonK sarjalle ei liene Blhelistä mitään ns. omaa firmistä olemassakaan?

Meneekö kovin metsään jos pistän noihin 12A Emaxeihin tästä tämän: https://github.com/bitdump/BLHeli/blob/master/SiLabs/Hex%20files/XP_12A_MAIN_REV13_2.HEX

Tosta on main, multi ja tail versiot mikähän ero? En löytänyt kyllä mitään tietoa, että toimiiko tuo 13.2 versio nyt. Ainoastaan mainintoja, että 13.1 versiota on laitettu.

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 30, 2015, 11:32:23 APYks pikku varoitus, kun juotat ohjelmointipadeihin johdot, varo ettet vääntele niitä. Nimittäin foliot korkkaa aika helposti, mulle kävi näin. Kuvassa Turnigy Plush 25A, kaks alinta padia lähti irti. Yritin juottaa johdot suoraan mikron jalkoihin, mutta ei onnistunut, tinatäpät ovat tosi pieniä, esc on iso ja imee lämpöä mielettömästi, kolvi piti olla 400 aseteessa eikä sekään riittänyt. Päätin että annan tämän escn olla ja lennän sillä lentokoneita.
Tuli huomattua tuo kun juotteli mootoreiden piuhoja kiinni, imee uskomattomasti lämpöä. Kiva kun meinaa lähtä samalla ne piiritkin siitä kävelemään, kun antaa kunnolla sitten lämpöä. Tuurilla ei kuitenkaan yhtään juotos pädiä lähtenyt irti.

robofly

#33
Multi niin kuin multikopter. Main on tarkoitettu helikopterin pääroottorille ja tail pyrstöroottorille. Eli multin tarvit.
Hex on se binääri joka flashataan, inc on lähdekoodia. Noista ei tarvi huolehtia, jos painat BLHeliSuitesta "Flash BLHeli" nappulaa voit valita listasta sopivan version esim XP_12A multi.

EDIT: Versio kysymykseen vielä 13.1 vai 13.2. Mä en ole varma minkä flashasin, koska BLHeliSuitesta oli päällä Latest version valinta. Se taitaa kuitenkin olla XP_12A_MULTI_REV13_2.HEX

mikkox9x

#34
Jees, ensimmäinen nopari flashattu  :D. Sen verran olin hakoteillä, kun yritin alkuun noilla olliw's ohjeilla AvrBurnTool:lla ja BLHeliTool:lla. Sillä ei mennyt sisään kuin vanha 10.4 versio. Sillä BLHeliSuitellahan se Arduino piti ohjelmoida.  Arduino pro miniä en saanut pelittäään jostain syystä mutta nano versiolla onnistu ja niistä ICSP-pinneistä.

Ensin pistin sen uusimman 13.2 version mutta toimi jotenkin oudosti. Moottori rykii oudosti siinä puolten kierrosten paikkeilla. 13.1 tuntus pelittävän. Tota BlHelin sielunelämää en nyt tajua. Ilmeisesti ei tarvis nyt kalibroida ollenkaan? Mutta mitä lyödä sinne min- ja max-throttleksi Nazeen? Nyt ei lähde pyörimään ollenkaan kun armaa ja motor stoppi ei käytössä. OneShotin toiminnasta ei osaa kyllä sanoa näin pöytätestin perusteella mitään. Ehkä vastaa paremmin kaasuun ei ylimääräisiä viiveitä tai muuta semmosta. Säädöt nyt OneShottia varten vielä ainakin hakusessa. Jotain 1500-2000 looptimea kait käytetään jne.

Osaatko robofly sanoa onnisuuko nopareiden säätö ja flashaus Emaxeihin nyt servoliittimien kautta?

E: Pitää ne jotenki vissiin kalibroida. Jollaki säätämisellä se jotain kalibroi. Eroaa nuo systeemin vaan siitä vanhasta. Jotain sain tehtyä mutten oo varma miten.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - toukokuu 31, 2015, 06:03:51 IP
Jees, ensimmäinen nopari flashattu  :D. Sen verran olin hakoteillä, kun yritin alkuun noilla olliw's ohjeilla AvrBurnTool:lla ja BLHeliTool:lla. Sillä ei mennyt sisään kuin vanha 10.4 versio. Sillä BLHeliSuitellahan se Arduino piti ohjelmoida.  Arduino pro miniä en saanut pelittäään jostain syystä mutta nano versiolla onnistu ja niistä ICSP-pinneistä.

Ensin pistin sen uusimman 13.2 version mutta toimi jotenkin oudosti. Moottori rykii oudosti siinä puolten kierrosten paikkeilla. 13.1 tuntus pelittävän. Tota BlHelin sielunelämää en nyt tajua. Ilmeisesti ei tarvis nyt kalibroida ollenkaan? Mutta mitä lyödä sinne min- ja max-throttleksi Nazeen? Nyt ei lähde pyörimään ollenkaan kun armaa ja motor stoppi ei käytössä. OneShotin toiminnasta ei osaa kyllä sanoa näin pöytätestin perusteella mitään. Ehkä vastaa paremmin kaasuun ei ylimääräisiä viiveitä tai muuta semmosta. Säädöt nyt OneShottia varten vielä ainakin hakusessa. Jotain 1500-2000 looptimea kait käytetään jne.

Osaatko robofly sanoa onnisuuko nopareiden säätö ja flashaus Emaxeihin nyt servoliittimien kautta?

Tottakai tarvitsee kalibroida noparit. Ihan normaalisti FC:n kautta niinkuin enennkin.

mikkox9x

Ok. En oo nyt vaan varma teenkö sen oikein. Jonku Youtuben ohjeen mukaan BlHelissä kaasu vasta ensimmäisen piippauksen jälkeen. Sillä tapaa pääse ainakin sinne menuun. Tekee kyllä jotain kun kalibroi normaalisti, että kaasu pohjaan ja virrat päälle. Ei kyllä suostunut kalibroitumaan ellei min throttle ollut jotain 1060, muuten piippaili vaan jos yritti antaa kaasua tikusta. Sillon vaan kierrokset armatessa vähän pienet, että kone ei lähde välttämättä kunnolla pyörimään.

robofly

Lainaus käyttäjältä: mikkox9xOsaatko robofly sanoa onnisuuko nopareiden säätö ja flashaus Emaxeihin nyt servoliittimien kautta?
EMAXeja en saanut konffattua servojohdon kautta :( en myöskään Plusheja, eivät vaan yhdistä . Ainoat mitkä toimi oli Afrot. Harmi koska, nyt joutuu aukaisemaan escn ja juottamaan siihen johtoa joka kerta, plus mitä useammin sen tekee, sen suurempi vaara että pädi korkaa irti. Jos keksit/löydät tavan, pistä ohjeita tänne!

mikkox9x

#38
Pitää varmaan jättää jotku servopiuhat sinne, muttei saa sitte sitä oikeen vesitiiviiksi. Tiiä onko nuo mun noparit vaan maanantaikappaleet vai mitä, mutta lähtee nyt vielä aikasempaakin huonommin rykien pyörimään. Minimum throttle pitää laittaa melko suureksi, ettei joku moottori jää nykimään ja ero käynnistymisessä on sitte suuri. Lähtevät kyllä samaan aikaan nykimään, mutta paljon siitä kaasua, että lähtee kunnolla pyöriin mutta eri aikaan.

OneShotilla ei näytä olevan tohon vaikutusta.

Certi

Eiks olis vaan helpompaa ostaa ne SN20A:t, tai jos isompia tarvii niin Rctimerin 30A tai 40A noparit  :o

lauka

Flässäsin tänään Afro 20A nopareihini viimeisimmän BlHelin. Damped light moodissa piti moottorit niin epäilyttävää ulinaa että jätin sen pois päältä. Hyvin se kyllä muuten toimi,  mutta ESC:t ottivat lämpöä kiitettävästi.

Setup:
Naze32 + cleanflight
Sunnysky 2212 980kv
4s lipo
10" propsit

Onko joku ajellut vastaavalla setupilla dumped light moodissa ilman savuja?

robofly

Lainaus käyttäjältä: laukaOnko joku ajellut vastaavalla setupilla dumped light moodissa ilman savuja?
Mulla on Afro 20A, Cobra 1960kv, 4S, 5040 propsit, damped light päällä eikä mitään lämpöongelmia.
Kaveri ajelee samalla setupilla, muuta 8045 propseilla.
Vilkaise tämä video: SunnySky X2212 980kv 9x47 Afro ESC 30A 4S
En ole testannut sunnyjä 10" propsilla, mutta veikkaampa että 4S lle ne ovat liian isot (riippuu tietenkin kaasun käytöstä). Niin kuin tuossa videossa näkyy 9x47 max virta on jo 15A

lauka

Lainaus käyttäjältä: robofly - kesäkuu 01, 2015, 12:57:10 IP
Lainaus käyttäjältä: laukaOnko joku ajellut vastaavalla setupilla dumped light moodissa ilman savuja?
Mulla on Afro 20A, Cobra 1960kv, 4S, 5040 propsit, damped light päällä eikä mitään lämpöongelmia.
Kaveri ajelee samalla setupilla, muuta 8045 propseilla.
Vilkaise tämä video: <snip>
En ole testannut sunnyjä 10" propsilla, mutta veikkaampa että 4S lle ne ovat liian isot (riippuu tietenkin kaasun käytöstä). Niin kuin tuossa videossa näkyy 9x47 max virta on jo 15A

Kyllähän nuo kivasti lämpenee kun ajelee kädessä täydellä teholla viitisen sekuntia. Täytyy testailla lennellä kevyellä kaasulla ja katsoa kuinka ylös lämmöt nousee. Kuinkahan ylös ne saisivat nousta?

Petsku

Lainaus käyttäjältä: lauka - kesäkuu 01, 2015, 02:42:33 IP
Lainaus käyttäjältä: robofly - kesäkuu 01, 2015, 12:57:10 IP
Lainaus käyttäjältä: laukaOnko joku ajellut vastaavalla setupilla dumped light moodissa ilman savuja?
Mulla on Afro 20A, Cobra 1960kv, 4S, 5040 propsit, damped light päällä eikä mitään lämpöongelmia.
Kaveri ajelee samalla setupilla, muuta 8045 propseilla.
Vilkaise tämä video: <snip>
En ole testannut sunnyjä 10" propsilla, mutta veikkaampa että 4S lle ne ovat liian isot (riippuu tietenkin kaasun käytöstä). Niin kuin tuossa videossa näkyy 9x47 max virta on jo 15A

Kyllähän nuo kivasti lämpenee kun ajelee kädessä täydellä teholla viitisen sekuntia. Täytyy testailla lennellä kevyellä kaasulla ja katsoa kuinka ylös lämmöt nousee. Kuinkahan ylös ne saisivat nousta?

Ei niitä käsissä ilman potkureita kannata käyttää, potkuria kiinni ja sitten testaamaan.

lauka

Lainaus käyttäjältä: Petsku - kesäkuu 01, 2015, 03:15:55 IP
Lainaus käyttäjältä: lauka - kesäkuu 01, 2015, 02:42:33 IP
Lainaus käyttäjältä: robofly - kesäkuu 01, 2015, 12:57:10 IP
Lainaus käyttäjältä: laukaOnko joku ajellut vastaavalla setupilla dumped light moodissa ilman savuja?
Mulla on Afro 20A, Cobra 1960kv, 4S, 5040 propsit, damped light päällä eikä mitään lämpöongelmia.
Kaveri ajelee samalla setupilla, muuta 8045 propseilla.
Vilkaise tämä video: <snip>
En ole testannut sunnyjä 10" propsilla, mutta veikkaampa että 4S lle ne ovat liian isot (riippuu tietenkin kaasun käytöstä). Niin kuin tuossa videossa näkyy 9x47 max virta on jo 15A

Kyllähän nuo kivasti lämpenee kun ajelee kädessä täydellä teholla viitisen sekuntia. Täytyy testailla lennellä kevyellä kaasulla ja katsoa kuinka ylös lämmöt nousee. Kuinkahan ylös ne saisivat nousta?

Ei niitä käsissä ilman potkureita kannata käyttää, potkuria kiinni ja sitten testaamaan.
Mulla olikin potkurit kiinni:D Pitäähän sitä penkkitestata. Lentelemään täytyy lähteä heti kun säät sallii.

Vaihdoin tosiaan viikonloppuna 9 tuumaset potkurit kymppeihin ihan testimielessä. Muilla on ollut ok kokemuksia.  Viikonloppuna kerkesin tuunaamaan PIDit kuntoon ja ihan kivasti tuntui trikopteri liikahtavan.