Sääntö-suomessa ei ihmetyttäisi vaikka yht'äkkiä menisi jenkki malli läpi ja kaikki lentävät kikkareet kiellettäisiin ja auta armias jos eksyisi johonkin metsään, poliisi tulisi ja kysymättä antaisi sähköä...
Noh, toivottavasti ei nyt kuitenkaan, liian tiukat säännöt varmasti rajoittaisivat harrastamisen yleistymistä ja uusien harrastajien intoa lajia kohtaan.
Tosi harrastajia se tuskin lajista saisi pois, mutta varmasti harmittaisi, loppujen lopuksi jokainen tekee itse päätöksen siitä onko harrastus mielekästä vai onko liian työlästä huolehtia sääntöjen noudattamisesta.
Lennokit puolella kirjoitettiin mielestäni osuvasti, että itse lennokit (ja omasta mielestäni kopterit) tuskin ovat viime vuosina aiheuttaneet kovinkaan montaa vaara tilannetta, eniten vaaratilanteita on syntynyt varmasti multikoptereista (ja taas pakko sanoa oma mutu-tuntuma)ja nimenomaan kaupalliset multit (phantom tms.)
Tuskin kovinkaan moni multin itse rakentanut lähtee "päättömästi" lentämään multillaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jokaisen uuden asetuksen tai osan muuttaneena olen käynyt koelennättämässä hexaa syrjässä muista ja kontrolleja testaten, korkeutta harvoin ensilennoilla muutamaa metriä enempää, vasta kun olen muutaman akullisen lentänyt vakaasti uusilla säädöillä olen nostanut korkeutta selvästi enemmän.
Ja itselle ainakin on ollut selvää, etten lennä lähellä ihmisiä, taloja tai muiden omaisuutta.
(Sille nyt en voi mitään jos silloin tällöin joku utelias tulee kyselemään)
(Onko muuten muille tuttua tilanteet että uteliaat tulevat ensin kohti multia kuin haluaisi läheltä katsella pyöriviä potkureita, muutaman kerran on aikusia ihmisiä kävellyt suht' lähelle omaa hexaa niin että lopulta olen päättänyt ottaa kikkareen kotiin ja sammuttaa moottorit ja vastailla suoraan yleisimpiin kysymyksiin.
Eipä nyt kikkare missään metrissä ole leijunut tälläin useinkaan, mutta toisaalta en pidä tilanteesta jossa multilla kuvaan maisemaa x-metristä ja tuntematon kävelee suoraan alapuolelle...mun tuurilla sattuisi moottori kuitenkin juuri silloin pukata savut ulos ja tämä mestari saisi kikkareen niskaan...ja ylipäänsä lennätän mielummin niin ettei lentoalueella palloile sellaisia jotka eteenkään eivät osaa varoa, hyvänä esimerkkinä kun parisen viikkoa sitten hexa karkasi omiin nimiin puuhun yllättäen keskeltä avointa kenttää, onneksi ei tiellä ollut ketään, sen verran vauhdikkaasti lähti että itsekkään ehtinyt kissaa sanoa...enkä tiedä vielläkään varmaa syytä karkaamiseen...)
Mutta kaiken kaikkiaan, säännöt ovat loppujen lopuksi ihan hyvä asia kunhan eivät ole liian tiukat ja kaikki noudattavat niitä, jos yksi mokaa se nopeasti kostautuu kaikille tässä lajissa.