Multikopterit.net keskusteluforum

Apua FPV hankintaan

Aloittaja Matu, helmikuu 24, 2015, 12:45:11 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkox9x

#75
Kesä lähestyy kisat ym. ja vaihteeksi harkinnassa diversiteettivastari ja antennipuolelle helixä, kun joutuu noiden 25mw vtx:n kanssa pelaamaan. Onko tuo FR632 vieläkin hintalaatusuhteeltaan parasta mitä markkinoilta löytyy, eikä uudessa 40ch-versiossa ole havaittu ongelmia? Ei liene tullu markkinoille DVR:n sisältävää, että diversiteetillä varustettuja vehkeitä? Ainakaan en semmosta löytänyt.

Minkälaisia vastaanottopuolen vehkeitä porukalla noiden 25mw VTX:n kanssa on, kun esim. noita Foxeerin TM25 VTX:siä on kehuttu, että pelaa, ei kovin räpsy ym? Omat kokemukset ton tehoisista (Foxeer ja Fatshark) on, että kyllä niiden kanssa pärjää alkuun hyvin, kun lennetään vähän verkkaisemmin tasakorkeudella ja aavalla. Voi lentää harvassa metsässäkin. Räpsyt ei tuu niin yllätyksenä. Mutta kun vauhti alkaa lisääntyyn, rupeaa räpsyt haittaamaanki jo enemmän ja käy arvaamattomammiksi. Sokkona saa lentää. Ton Foxeerin kanssa räpsyy ja kuva katoilee aika arvaamattomasti, jo silloinkin kun lentää aavalla vähän korkeammalle ja tekee flippiä ym. Semmosen Mr Steele tyylisen lentämisen saa unohtaa  ;D, ainakin noiden Attitude V2:n VRX:n ja Spironettien kanssa. Kai se runko vaimentaa ja antennin asento vaikuttaa tossa tilanteessa. 200mw VTX:n kanssa ei kyllä ole ollu tommosia ongelmia, vaikka on miten päin taivaalla.

Samppa

#76
Itellä just samoja pohdintoja. Ostoskorissa on jo kokeeksi FR632 ja patch sekä helical antennit (tarkoitus pitää toisena spiroa ja toisena joko patchia tai helicalia, pitää testiä molemmat). Mutta kun HK:ssa on nyt skyzonen diversiteettivastarit sisältävät lasitkin reilussa alessa (~260€), niin niitäkin jo pohdiskelin tosissani. Predatorit menee kuitenkin jossain vaiheessa vaihtoon. Mutta kääntynee vielä erillisen vastarin hankintaan, en tiedä onko nuo Skyzonet riittävän paljon paremmat kuvanlaadultaan. Mulla oli Epissä paikallaan Foxeerin 25mw, mutta juuri noiden äkillisten kuvan totaalikatoamisten vuoksi vaihdoin Foxeerin 200mw versioon. Sekin on aika herkkä mm. esteille, mutta en ole esteettömässä maastossa enää saanut totaalisia hetkittäisiä kuvan katoamisia aikaan. Vähän kaksijakoinen vtx tämä. Lähellä ja rauhallisemmin lentäessä kuva on erittäin hyvä ja häiriötön. Taas kun itse kierrän tuossa pihalla mm. taloa, niin ImmersionRC:n 25mw suoriutuu siitä yhtä hyvin tai paremmin kuin Foxeerin 200mw ja Foxeerin 25mw:llä se onkin jo mahdotonta.

Taitaa lähteä tilaus tuosta FR632:sta liikkeelle ettei innostu enempää rahaa hussuttamaan..

Oikosulkumies

Diversiteetti vastari ois täälläki harkinnassa.

Mutta asiasta toiseen. Huonot antennit voi aiheuttaa pätkimistä. Mulla on yks antenni pari mikä aiheutti pätkimistä flipeissä.

Mulla ollu muutenki tommonen 25mw foxeer testissä. Jos ei oo oma pää välissä niin ei oo pätkimistä esiintyny. Puut ei paljo haittaa ja näin. 
Väri väriin ja loput yhteen

Samppa

#78
Antenneja on tullut kyllä veivattua läpi useampia. Immersionin Spiro on vastaanottopäässä. Lähettävässä päässä on tullut kokeiltua immersionin spiro, surveilzonessa myytävä spiro (joka pelasi yhtä hyvin kuin immersion, paikallaan nytkin), circular wirelessin skew planar, paria muuta halvempaa pyöröpolarisaatioantennia. Myös vastaanottopäässä kokeilin paria muuta pyöröpolarisaatioantennia, mutta totesin immersionin pelaavan siinä ehkä parhaiten.

FR632 lähti pienen arpomisen jälkeen juuri tilaukseen. Antenniksi tarkoitus laittaa toiseen kanavaan immersionin spiro ja toiseen sitten joko helical tai patch. Pitää nuo testiä käytännössä läpi, niin näkee missä tilanteessa mikäkin kokoonpano on toimiva.

kylmis72

Mä käyttänyt immersionin ja finnsky antenneja. 250:ssä immersionin ja siivessä (GoDiscover) finnskyn antenni. Molempiin ollut erittäin tyytyväinen


Sent from my iPhone using Tapatalk

IleFPV

#80
Se FinnSkyn Patchi on ainakin todella hyvä!
Mulla on sekä FinnSkyn patchi, että helicali ja immersionin Spiroja sekä TBS Triumphit.

Muita antenneja tulee vielä testailtua mutta toi FinnSkyn Patchi jää ainakin varmasti käyttöön. (FinnSky Helicali, H3, on LHCP, kuten Spirotkin mutta tulee varmaan hankittua tollanen FinnSky Helicali myös RHCP:nä). Miniinkin päivitän varmaan Triumphien tilalle seuraavaks FinnSkyt myös.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Oikosulkumies

Mulla on muuten ollu nyt uudessa kopterissa semmonen uus pro series 2 antenni ja se on hyvä. Toimii erittäin hyvin ja se antenni tuntuu paljo jämäkämmältä kuin ne aikaisemmat.

Lisäksi patch ollut testissä.
Väri väriin ja loput yhteen

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: IL3 - maaliskuu 31, 2016, 09:42:07 AP
Se FinnSkyn Patchi on ainakin todella hyvä!
Mulla on sekä FinnSkyn patchi, että helicali ja immersionin Spiroja sekä TBS Triumphit.

Muita antenneja tulee vielä testailtua mutta toi FinnSkyn Patchi jää ainakin varmasti käyttöön. (FinnSky Helicali, H3, on LHCP, kuten Spirotkin mutta tulee varmaan hankittua tollanen FinnSky Helicali myös RHCP:nä). Miniinkin päivitän varmaan Triumphien tilalle seuraavaks FinnSkyt myös.

Mikä ilo tosta Pach-antennista on verrattuna helicaliin? Tota Finnskyn versiota ei liene vielä myynnissä. Finnskyn Facebook sivujen mukaan mitä sieltä sain ongittua niin specsit ois: keila +-45 astetta ja vahvistus 8 dBi. Meinaako toi keila +-, että keskeltä molempiin suuntiin ton verran, eli yhteensä 90-asteen keila? Muuten kuulostas kyllä melko kapealta, kun H5  helicaleissakin on 60-asteen keila ja 9dBi vahvistus. Oon ollu aikeissa hommata ton Finnskyn H3 helicalin, kun siinäkin on suht laaja 70-asteen keila, mutta jos pach-antennissa ois sitte se 90-asteen keila samoilla vahvistuksilla, niin vaikuttaa paremmalta valinnalta. Vai onko siinä jotain selvää miinusta?

FR632 tarttee sitte varmaan hankkia ja clover leafeiski riittänee Spirot, kun hyvinhän ne pelittää.

IleFPV

Helicali on suuntaavampi, eli patchilla leveämpi kate, mutta ei sitten niin hyvä pitkälle, kuin helicali.
Ja helicaleissa sitten mitä pidempi (enemmän kiekkoja), niin sitä pidemmälle, mutta vastaavasti keila kapenee.

Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

mikkox9x

Ok. Kuulostaa kyllä järkeekäypältä. Ihmettelen vaan noita ilmoitettuja specsejä, että onkohan vähän optimistisesti ilmoitettu, kun esim. Immersionin patch-antennin vahvistus 13dBi ja keila 70 astetta  ;D ? Ei Finnskyn H5 Helicalit pärjää sen perusteella. Tiety eri asia, että jos Immersion ilmoittanut noi teoriassa. Finnskyn kaveri mitannut ja ilmoittanut rehellisesti todelliset vahvistukset  :).

Oikosulkumies

mulla nyt kävi vähä hassusti noitten omien antennihankintojen kanssa, kun kesällä lennättäessä oli lentopaikkana yleensä semmoisia paikkoja missä lensin itseni edessä, nyt talvella taas on ollu semmosia paikkoja missä oon lentäny itteni ympärillä. Tuo patch toimii ihan hyvin siinäkin, H3 pätki omien muistikuvien mukaan hieman enemmän. vaikka kopterissa on 25mw lähetin, niin signaali ei silti juurikaan patchillä pätki, paitsi niissä tilanteissa kun oma pää on antennien välissä. Tästä ois tarkotus tehdä pientä vertailevaa testipätkää missä vertaillaan antennien toimivuutta erillaisissa tilanteissa. Kunhan vaan saisi aikaiseksi.

BTW ootteko koskaan kokeillu FPV kävelyä? oli aika erikoista. Kävin kaverin kopterin nostamassa takasi lentoon torpin jälkeen ja sitte lasit silmillä kävelyä takasi lennätyspaikalle.
Väri väriin ja loput yhteen

IleFPV

#86
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - maaliskuu 31, 2016, 06:25:55 IP
Ok. Kuulostaa kyllä järkeekäypältä. Ihmettelen vaan noita ilmoitettuja specsejä, että onkohan vähän optimistisesti ilmoitettu, kun esim. Immersionin patch-antennin vahvistus 13dBi ja keila 70 astetta  ;D ? Ei Finnskyn H5 Helicalit pärjää sen perusteella. Tiety eri asia, että jos Immersion ilmoittanut noi teoriassa. Finnskyn kaveri mitannut ja ilmoittanut rehellisesti todelliset vahvistukset  :).
Toi taitaa olla se Immersionin Iso patchi.
Niillä on sellainen pienempikin, joka taas kooltaan vastaa tota FinnSkyn pikkupatchia.

Tässä tuo FinnSkyn patch ja se on mukavan tuntuinen ja näppärä laseissakin kun on kevyt ja pieni.



FinnSky on muuten tulevilla Model Expoilla Vertical Hobbyn osastolla ja luvassa kuulemma hyviä diilejä, joten olisi oiva paikka päivittää antennit alkavalle kaudelle ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

mikkox9x

#87
Joo se isompi, mutta on tolle pienemmällekkin ilmotettu 8dBi vahvistusta ja 90-asteen keilaa. Kuulostaa jotenki optimistiselta mun mielestä sekin noin leveälle keilalle. Patch-antenni lasienki kans varmaan ok. jos lentää kapealla alueella. Mutten tykkää kyllä, että lentoalueessa on rajoitteita tai joutuu päätä käänteleen. Kerran sain testata tota Finnskyn H3 Helicailia laseissa ja kivasti se toimii jos pysyy keilan alueella, mutta sivusuunnassa loppupeleissä ole hirveästi varaa lennellä, vaikka keila siinäkin on suht laaja. Alkaa kuva häviämään suht nopeaa sitten siellä reunoilla. On tottunu, että saa vetää sivusuunnassa huoletta eestaas. Ehkä noitten suuntaavien antennien kans pitää sitten muutenkin enemmän miettiä, että lentelee itsestään suurimmaksi osaksi vain poispäin, vaikka ois se diversiteettivastari.

Hmm. se varmaan täytyy käydä vähän Model Expoilla väijymässä, jos jotain tarttus pian sopivaan hintaan mukaankin.

IleFPV

Mulla ollu diversiteetissä sekä ympärisäteilevä antenni (Spironet tai Triumph) ja sitten vähän suuntaavampi (eli helical tai patch) ja ainakin omaan (alle 500m säteellä)lentelyyn tollanen yhdistelmä on toiminut aivan hyvin ja riittävästi.

Betonisissa paikoissa sitten kuten parkkihallissa tai jossain purkua odottaneessa murjussa on saattanut olla ihan vaan vaikka pelkkä helicali ja silti on riittänyt aivan hyvin.

Tosin mä en ole noita halvimpia kiina-antenneja itse käytellyt kun haluan mahdollisimman hyvän kuvan.

Ja esimerkiksi mulla parkkihallissa toimi lasien FatSharkin vastari FinnSkyn helicalin kanssa paremmin, kuin fr632 diversiteetti, jossa oli sitten spiro ja helicali kiinni, eli myös vastareissa on eroja!

Nyt tosin viimeiset kerrat olen päässy nauttimaan PKSFPV diversiteettimodulista laseissa ja kunhan oman modulini saan, en varmaan muuta enään käytäkkään.

Ja laseissa diversiteettiin laitan juurikin sitten patchin tai helicalin ja sitten ympärisäteilevän.

Tosin kun lensin esim. pelkällä FinnSkyn H3 Helicalilla, niin ihan hyvin pysty itsensäkkin kiertämään, kunhan ei lähde satojen metrien päähän helicalin taakse. Eikä tarvinnut päätä käännellä  :D
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

jinx

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - maaliskuu 31, 2016, 06:33:28 IP
BTW ootteko koskaan kokeillu FPV kävelyä? oli aika erikoista. Kävin kaverin kopterin nostamassa takasi lentoon torpin jälkeen ja sitte lasit silmillä kävelyä takasi lennätyspaikalle.
3rd person view http://www.multikopterit.net/index.php/topic,720.0.html
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV