Multikopterit.net keskusteluforum

Hangar 18 by Divi

Aloittaja Divi, helmikuu 25, 2015, 01:31:23 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jantunen

tuo liikerata kyllä riittää siivekkeissä,veikkaan että reilu puolet on maksimi :)

Certi

Kun oikeita lennokkeja rakennellaan, niin nuo siiven etureunat ja jättöreunat tehdään balsasta :) Sun kannattaa myös tehdä. Vähintään se jättöreuna ja flaperonin eureuna, sillä pelkästään teippi + styrsa ei kyllä kestä vääntöä.

Divi

No empä tiedä.. Balsasta ja lennokeista on kyllä kokemusta mutta eipä ne kestä kyllä iskuja yhtään sen paremmin. Styroksi+uhupor+teippi on aikalailla sitkee ja sopivan joustava yhdistelmä, varsinki jos teippinä käyttää lasikutuvahvisteista tavaraa. Minkäänlaista vääntymisongelmaa ei varmasti ole kun tuo flaperonin etureunakin on 16mm paksu. Myös johtoreuna vahvistetaan liiman ja teipin kanssa kyllä vielä ennen maidenia. Vahva usko on että tämä kyllä kestää kasassa.  :)

taski

Omat kokemukset tukee Divin kommenttia. (Lasikuitu)teippi ja paksu profiili on ihan riittävän napakka kombinaatio, jos ei spiidilennokkia olla tekemässä.

MikeK

Siis onko tuo tehty styroksista?
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Divi

#65
Joo EPS120 by Byggmax.  ;)

Ajatuksena oli että tehdään "käyttöversiot" sitten finnfoamista jos tämä lentää, ja kun tiedetään mitä muutoksia pitää tehdä.

Jantunen

Onhan noita lennokkejakin pelkästään styrsasta tehty,itselläkin oli multiplex:in acro.
Täysin styrsavehe,ainoastaan siivet vahvistettu hiilariputkella.

Certi

Lainaus käyttäjältä: Jantunen - lokakuu 24, 2015, 12:47:57 IP
Onhan noita lennokkejakin pelkästään styrsasta tehty,itselläkin oli multiplex:in acro.
Täysin styrsavehe,ainoastaan siivet vahvistettu hiilariputkella.

Taitaa olla EPOa se ;) Mutta niin, kunhan van kestää nii samapa tuo mikä rakenne.

Jantunen

Nojoo sitähän se on mutta jos yleistetään hieman :)

Divi

#69
EPS eli Expanded PolyStyrene, eli se perus styroksi.. Saatavilla eri raekoolla. Rakeista, kevyttä, kovaa, ei palaudu iskuista yhtä hyvin kuin EPP mutta on rakenteellisesti vahvempaa (ei taivu). Elastisella liimalla ja teipillä päällystettynä, kuten tässä mun tapauksessa, kestää hyvin myös iskuja tuon pinnan ansiosta.

EPO eli Expanded PolyOlefin on ymmärtääkseni hyvin lähellä EPS:ää ominaisuuksiltaan, liekö hieman sitkeämpää mutta silti jäykkää? Esim Skywalker X-8 on EPOa.

EPP eli Expanded PolyPropylene. Pehmeämpää ja kestää siks iskuja hyvin, palautuu hyvin muotoonsa iskun jälkeen. Rakenteellista kestoa ja jäykkyyttä ei juuri ole eli käytännössä jonkinlainen pinnoite on paikallaan, esim tuo uhupor ja teippi, ja vaatii myös tukirimoja aika huolella koska taipuu niin helposti.

XPS eli eXtruded PolyStyrene, finnfoam. Ei rakeista, ja siksi todella kestävää ja lujaa. Painavampi kuin EPS, ja kestää paremmin mutta muuten aikalailla vastaavaa.

Käyttötarkotuksensa näillä kaikilla on. Näkisin että EPP sopii paremmin "kisasiipeen" joka torpataan joka akullisella, eikä oo niin justiinsa vaikka vähä fleksaakin. EPS ja XPS sitten parempi tämmöiseen jota ei ole tarkoitus torpata kovin usein, mutta haetaan asiallisia aerodynaamisia ominaisuuksia, hyvää hyötysuhdetta ja "long range capabilities".. Noissa ominaisuuksissa auttaa tuo rakenteen jäykkyys ja EPS:än kohdalla keveys. Arvailua ja kokeiluahan tämä homma on aina, ainakin vielä tässä vaiheessa kun ei ole ilmaan asti vielä päästy.  :)

Divi

Pistetääs tähän väliin minin nykykunto... Laittelen ekaan postaukseen linkit joka vempeleeseen.  ;)

Runko: ZMR250 full carbon modattuna
FC: Abusemark Afro Mini (Betaflight)
Moottorit: DYS 1806 2300kv
Noparit: DYS SN20A (BLHeli, Damping light, Oneshot)
Akut: Turnigy 4S 1000mah 30C
Ropellit: Gemfan 5030
Vastari: FrSky D8R-II Plus
Kamera: RunCam PZ0420M
VTX: Aomway 5.8GHz 200mW Mini
Antenni: FinnSky 5800 RaceSeries TX (Custom LHCP)
Paino: 389gr


Divi

Jaa mihis täälä on jääty  ;D

Nuon painava tuli "rungosta":


Nakersin tommoset onkalot ja pieni upotus kannelle:


Like a glove, ja pysyy velcrolla kiinni:


Tönärien vipujen asennusta siivekkeisiin, epoksia joka välissä ja toki hammastikuista ylimääräset katkottiin myöhemmin pois:


Servo tonne jotenkin noin... Kuvassa näkyy hyvin myös tönärien kiinnikkeet, teräsmutterin kierteet pohjaa niin että se kiristyy mutta ei ahdista tuon onaleen pyörimistä. Varmistettu kierrelukitteella ja ruuvasin vielä varmistuksen varmistukseksi muovisen M2 mutterin siihen viereen. Ei pitäs irrota...


Mottipukin aihio:


Taittuu tosta pikkutoholla kivasti:


Pystysuoralle pinnalle möträsin uhuporia sekä pukkiin että siipeen, niiden kuivuttua noihin lipareisiin huolella epoksia ja nippuun. Jos tuo irtoaa, tai pitää irrottaa, niin uuden bluntin saa vesitellä, ei nimittäin tule lähtemään ehjänä. Moottorin pulteille nakerrettu taakse kans tilaa, eli motin pääsee vaihtamaan ilman siiven silpomista.

Divi

#72
Painopisteen ihmettelyä:


Wingcalc:


Tilaa on!  ;D


Ja sitten after maiden, pari parannuskohdetta löytyy mutta ei suurempia vaurioita, pari lentoakin saatiin aikaseksi:


Sähköt vielä, ne nyt tuli vaan heitettyä tuonne maidenia varten:

robofly

Mitäs ainetta tuo moottoripukin levy on?

Divi