Multikopterit.net keskusteluforum

Käyttäjän M Ensimmäinen kopu

Aloittaja M, maaliskuu 22, 2015, 10:25:06 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aprepo

Minkälainen akku? Jännite putoaa kun akulle laittaa kuormaa. Jos akku antaa huonosti virtaa ulos, voi tippua paljonkin. Mulla on 20C 1300mAh 4S lipoja, joilla piippari alkaa huuta heti lähdössä kylmillä akuilla, vaikka olisivat ihan täynnä. Pitäisi olla isompi C luku noin pienellä akulla.

EDIT: 5 min lentoaika ei ole ihan huono.
"Ei tää kulje kovempaa!"

M

Akku on ZOP Power 11.1V 1500mAh 30C, eli mielestäni pitäisi ainakin speksien mukaan virta riittää. Tuon akun tilasin osien mukana Kiinasta, mutta tarkoitus olisi nyt ostaa pari-kolme tunnetusti toimivaa akkua lisää.

Petsku

Tuo 3,6v on rasituksessa, ja kun otat kopterin alas niin jännite nousee tuohon 3,8v ihan normaalia käytöstä ja ihan terveissä rajoissa. Itellä säädetty 3,5v hälyt ja kun kopterin otan alas niin on jännitteet siellä 3,7 pinnassa.

M

OK, näinhän se taitaa mennäkin.
Tuo 3.6V lienee turhan korkea raja. Eikö 3.4V olisi myös vielä ihan kohtuu turvallinen?

Petsku

Kannattaa lukea lipo akuista miten niitä käytetään turvallisesti, mutta pääsääntö on että jätetään akkuun 20% kapasiteetista käyttämättä. Eli 1500mAh akkuun pitäisi mennä 1200mAh kun sen käytön jälkeen lataa. Ei kannata laittaa sitä 3,4v rajaksi koska akku käy jo niin alhaalla rasituksessa että vain lyhentää akun ikää, ja hyötynä on 1 minuutin pidempi lentoaika. Jos pitää lisätä lentoaikaa niin isompaa akkua tai lisää akkujen määrää pakissa. Itellä on miniin 12 akkua joilla jokaisella lentääsen n. 5 min.

M

OK, itsellä tosiaan lensi tasan 5min kun oli 3.6V rajana, jos laitan rajan 3.5V niin sitten varmaan pääsee jo lähemmäs 6min. Eipä varmaan kannata muutaman lisäsekunnin vuoksi pilata akkuja tai ottaa riskiä että jännitteet droppaa niinettä koko kopu tulee alas.

Petsku

Tuossa vielä tietoa lipojen turvallisesta käytöstä http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 Jos siis kyseiset akut on uusi tuttavuus.

Vielä varoituksena video miten se lipo tussahtaa. Muistaa vaan ladata oikein eikä torpattuja lipoja käytetä niin ei ole hätää :)
https://www.youtube.com/watch?v=k9mcNvOGKtI

Mupteri

Lainaus käyttäjältä: Petsku - maaliskuu 30, 2015, 09:17:35 AP
Tuossa vielä tietoa lipojen turvallisesta käytöstä http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 Jos siis kyseiset akut on uusi tuttavuus.

Vielä varoituksena video miten se lipo tussahtaa. Muistaa vaan ladata oikein eikä torpattuja lipoja käytetä niin ei ole hätää :)
Pitäisköhän mun sitten luopua tuosta yhdestä perunaa muistuttavasta akusta... Hyvin se vielä lennättää.

Certi

Noista lipojen latauksista ja tuhoamisista:
Tuhosin yhden 1500mAh 3S akun tuossa kuukausi takaperin kun latasin NiMh-moodissa. Nukahdin sohvalle viereen ja ihmettelin kun alkoi kuulua pientä poksumista... Oli kiva lämmin lipotyyny sitten laturissa. Onneksi ei syttynyt tuleen. Jos lipo on pahasti pehmeä niin ei sitä enää kannata käyttää vaan tyhjää ne kennot vaikka 100ohmin vastuksilla jotka laittaa tasausliittimeen kennojen välille. Tavallinen 0,25W vastus kestää tuon just hyvin. Kun lipo on tyhjä, katkoo piuhat pois ja vie akun kierrätykseen.

M

Lainaus käyttäjältä: Certi - maaliskuu 30, 2015, 04:29:43 IP
katkoo piuhat pois ja vie akun kierrätykseen.
Ja akun piuhoja kun katkoo niin kannattaa katkoa piuha kerrallaan, eikä kaikkia kerralla. Ihan sen vuoksi että jos ei satukaan olemaan tyhjä ja menee oikosulkuun.

Jantunen

Lipojahan ei kannata pelätä,muistaa vain oikean käsittelyn.Nimh akut on myös vaarallisia jos ei käsittele oikein,itse olen livenä nähnyt kun sellainen posahtaa.

M

Säädin piipparin 3.5 volttiin, ja tein leiuttelutestin ulkona. Eli suurimmaksi osaksi leiuttelin vain kopterin paikallaan tai siirtelin joitain kymmeniä metrejä eteen taakse,
Lentoaika oli 9min 30sek kun piippari alkoi huutamaan ja otin kopun alas.
Sitten ilman kuormaa mittasin akun jännitteen 11.08V -> 3.69V kenno.

Akku lataukseen 1C:lla ja 50min päästä akku oli täysi ja ottanut 946mAh.
Akku on siis 3S 1500mAh 30C
Mistähän sen nyt parhaiten voi laskea että mikä on se 80% raja? Tuon latauksen perusteella latasin akkuun vain 64%, mutta en oikein usko että tuon akun kapasiteetti 1500mAh on kovinkaan tarkka, ja käytännössähän akku voi olla kaikkea esim väliltä 1200 - 1600 mAh.

Mutta varmaan tuo 3.5 voltin raja on hyvä toistaiseksi. Parempi pelata varman päälle kuin imeä liikaa virtaa akusta.

SiB77

Tähtää tuohon 3.7V per kenno niin hyvin kestää akut.

JaniJL

Moikka,

Mulla on FrSky telemetriat ja oon säätänyt hälyttään 3,6V ja käytännössä kun tuun alas niin jännitteet on 3,52-3,56V kuormituksessa ja kuormittamattomana 3,65-3,68V FrSky kautta ja Flukella melko sama. Akku on Dualsky EX sarjan 1700mAh ja latauksessa niihin menee 1500-1550mAh. Tämä siis sisällä lämpimässä. Ulkona kylmässä lentelyn jälkeen kuormittamatona kennojännite nousee korkeammalle ja akkuhin menee about 1300mAh. Keskenään akut on identtisiä toiminnaltaa.

Kyllä noi kaikki tuntuu vähän eri tavalla toimivan. Kannattaa pitää se 3,5V raja ja lentelee sitten kotio.



JaniJL
MR2 FPV Ninjas
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

M

Jos haluan LIPO akun jännitteen Taraniksen näytölle niin on kai ostettava tuollainen pari kymppiä maksava Smart Port Lipo Voltage Sensor. Vastarina on nyt siis X8R. Vai onko jotain muuta tapaa nähdä akun tila Taraniksen näytöstä?