Multikopterit.net keskusteluforum

Minin korkeuden hallinta (fpv)

Aloittaja taski, toukokuu 05, 2015, 11:31:39 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taski

Lienee kaikille fpv:tä kokeilleille tuttua, että (alkuvaiheessa) korkeuden hallinta voi olla haastavaa. Välillä quadi kiipeää puolikaasulla hetkessä kymmeneen metriin, välillä tulee alaspäin ja saa lyödä liki täydet välttääkseen maakosketuksen. Mikä kaikki tuohon vaikuttaa, ts. onko keinoja rauhoittaa edes jossain määrin tuota korkeuden vaeltelua - tai saada multi edes reagoimaan paremmin kaasun muutoksiin?

Vaikuttavia tekijöitä ainakin moottorit, potkurit, noparit / niiden firmis, -> enemmän tehoa, enemmän nousua, nopeammin reagoivat noparit (OneShot PWM?)..? Entä lentotila, esim. Naze32 angle vs rate?

MikeK

Korkeuden pitämisen oppii vaan lentämällä. Expolla saat vähän maltillisemmat ja ei niin äkilliset spurttaukset.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Nurffe

Jep.. Alkuun oli kovaakin jojomeininkiä mutta kun lentää niin nopeuden muutoksiin oppii paremmin vastaamaan kaasulla. Edelleenkin itselläkin lento tekee pientä jojoa kun ajelee, mutta aika paljon on tultu eteenpäin siitä aloituksesta missä mentiin suunnilleen pari metriä alas ja ylös vuoronperään. Ei muutakun lentämään niin kyllä se siitä 8)

taski

Juu tottakai treeniä treeniä treeniä...  8) Ajattelin vaan, kun on tuo kaasuvaste aika kuminauhamainen. "Vähemmillä aivoilla" lentävissä härpättimissä (lennokki, cppm-kopu) tottui suht lineaariseen, ja välittömään, vasteeseen.

Ongelma ei siis ole kaasun käytön tarkkuus, vaan se, että quadi reagoi (tai tuntuu reagoivan) epäjohdonmukaisesti ja hitaasti kaasutikun liikkeisiin. Verrattuna muihin ohjaussuuntiin. Expo periaatteessa vain pahentaisi asiaa, kun joutuisi vielä reippaammin heiluttelemaan tikkua että laite reagoi riittävästi.

Ehkä se kuitenkin riippuu jonkin verran teho-painosuhteesta?

Certi

Riippuu myös lento-ohjaimesta jonkin verran. Nuo muutokset ovat verrattaen hitaita, eli enemmän se on omista näpeistä kiinni  ;D.

MikeK

Tottakai on pieni kuminauhamaisuus, mutta juuri siihen tottuu vain lentämällä sekä ennakoimalla. Pelkästään eteenpäin kiihdyttäessä multihan menettää korkeuttaan. Hiljalleen tulee selkärankaan että kiihdyttäessä korjaa kaasulla ja vastaavasti nopeasti pysähtyessä höllää vähän kaasua. Op:n cruise control tekee juuri tuota korjausta fc:n päässä. Oneshot tietenkin antaa nopeammat reagoinnit, mutta haittapuolena voi olla vielä kovempi pompottaminen.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Jarseliino

Lentämällä sen oppii kyllä, mutta jos kopterin teho ei ole hyvässä suhteessa sen painoon niin oppiminen pitkittyy.
Ensimmäisessä koputtimessa oli hieman alitehoiset moottorit (kv1900) runkoon ja akkuun verrattuna. 75% kaasu sai kopterin vasta nousemaan ja näin ollen pelivaraa ei kauheasti ollut ja kaasutuntuman oppiminen oli työlästä. Motit vaihtui ja ei mennyt pitkään kun oppimiskäyrä lähti nousuun.

MikeK

Leijunnassa n.50% kaasu on hyvä ohjenuora.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Petsku

On hyvä myös minimoida se kopterin paino, eli kaikki turhakkeet jättää suosiolla pois. Mitä kevyempi sen rivakammin tottelee kaasu tikkua :)

SiB77

Pienemmillä propeleilla on helpompi säätää tehoja. Isoilla propeleilla ja tuulessa voi olla turhan haastavaa alkuun.

trosendahl

Itse huomasin harrastusta aloittaessani että potkureilla on suuri merkitys sille, miten kopteri käyttäytyy. Pehmeillä "ämpärimuovipotkureilla" kopteri tuntui olevan juurikin kumilangan varassa. Aikoinaan Sambasin suosituksesta vaihdoin APC:n lasikuituvahvisteisiin nylonpotkureihin joita olen käyttänyt siitä asti. Kopterin käyttäytyminen muuttui merkittävästi ja kuminauhamaisuus hävisi kertaheitolla.

taski

Tuo ei muuten ollut huonompi huomio. Muistelen jonkun sanoneen saman suuntaista aiemminkin. Siirrynpä tästä selaamaan huiskakauppoja :)

Petsku

HQ:n vahvistetut on hyväksi todettua tavaraa. Niillä on myös 5040 eli pikkasen isommalla nousulla.

taski

Treeni auttaa. Tänään oli taas vähän helpompaa, kun keskittyi. Hiilivahvisteiset huiskat tilauksessa.

varis

Teknologia voi auttaa tuossakin - KK2:ssä on erillinen asetus että pitää korkeuden. Joissain FC:ssä on barometri, mutta tuo pitää sit suojata tms. - ainakin omassa naze32:ssa tuntuu että kopteri voi ottaa metrin-pari spurttia aika yllättäen pystysuunnassa kun tuo on käytössä.

Alkuun mulla helpotti:
-4 kaveria tai luottotähystäjä vieressä huutamassa jos menee matalalle
-halvat vehjeet ja fpv kamat jotenkin suojattu niin ei maakosketus niin haittaa
-lentää lähellä kiintopisteitä, esim. pienet puut on hyvät, tietää että alkaa olla lähellä kun latvat on yläpuolella, Area51 on kyllä hyvä tohon opetteluun