Multikopterit.net keskusteluforum

FrSky laitteet

Aloittaja Geopardi, kesäkuu 27, 2015, 11:31:41 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

robofly

Lainaus käyttäjältä: Saurus - lokakuu 29, 2015, 07:27:30 IP
Osaisko joku heittää vaikka jotain linkkiä tai selittää kun en näistä vastarisysteemeistä oikein mitään vielä ymmärrä. (S-bus? mikä vastari valita  ym.) Kohta olisin kopteria rakentamassa CC3D-laudalla ja Turnigyn 9X radiolla. Vastari ois sitte varmaan joku Frsky malli (??)
Onhan sulla FrSky lähetin-moduli 9Xssä, DJT tai XJT?

Saurus

Ei ole vielä mitään lähetintäkään, tuollaista olisin kuitenkin katselemassa pian jos jostain saisi vaikka sitten käytettynä halvalla?

robofly

Elikkä, 9X:ssä on vaihdettava lähetin-moduli. Voit ostaa minkä tahansa JR-kotelossa olevan modulin ja työnnät sen paikalle. FrSky:llä on DJT ja XJT moduleita, joista DJT on vanhempi sarja ja XJT uudempi.
Yleensä DJT modulin kanssa käytetään D-sarjan vastaanottimia, ja XJT:n kanssa X-sarjan vastaanottimia.

D-sarja

  • telemetria
  • UART sarjaportti datan siirtoa varten (telemetria)
  • ohjaus kanavat PWM, PPM

X-sarja

  • telemetria
  • Smart port datan siirtoa varten (telemetria)
  • ohjaus kanavat PWM, PPM, S.bus
(korjatkaa jos olen väärässä)
X ja D-sarjan laitteita voi käyttää myös ristiin, ohjaus toimii kyllä. Pari vuotta sitten HobbyKingin product expert kertoi minulle että X ja D-sarjojen telemetria ei kuitenkaan ole yhteensopivaa. Tästä en ole ihan varma, onko kukaan testannut, voitteko vahvistaa?

proffa84

Lainaus käyttäjältä: robofly - lokakuu 29, 2015, 08:13:21 IP
Elikkä, 9X:ssä on vaihdettava lähetin-moduli. Voit ostaa minkä tahansa JR-kotelossa olevan modulin ja työnnät sen paikalle. FrSky:llä on DJT ja XJT moduleita, joista DJT on vanhempi sarja ja XJT uudempi.
Yleensä DJT modulin kanssa käytetään D-sarjan vastaanottimia, ja XJT:n kanssa X-sarjan vastaanottimia.

D-sarja

  • telemetria
  • UART sarjaportti datan siirtoa varten (telemetria)
  • ohjaus kanavat PWM, PPM

X-sarja

  • telemetria
  • Smart port datan siirtoa varten (telemetria)
  • ohjaus kanavat PWM, PPM, S.bus
(korjatkaa jos olen väärässä)
X ja D-sarjan laitteita voi käyttää myös ristiin, ohjaus toimii kyllä. Pari vuotta sitten HobbyKingin product expert kertoi minulle että X ja D-sarjojen telemetria ei kuitenkaan ole yhteensopivaa. Tästä en ole ihan varma, onko kukaan testannut, voitteko vahvistaa?

9x, frsky telemetriamodilla en saanut xjt:ltä X8R:n telemetrioita "sarjaporttiliitännästä" vaikka maailmalla kuulemma onnistunu laittamalla vastari D8-tilaan ym.

Myös tutkin mahdollisuutta smart port telemetriamodiin, mutta perus 9x:n prossu on liian hidas siihen. 9xr:n prossu taas vissiin toimis tai täälläkin yhessä viestiketjussa joristiin prossun vaihdosta(ite oon niin mukavuuden haluinen et siihen en lähe) ja muistelin et jokin smartiepartsin levy missä on parempi prossu olisi riittävän nopea.

Saurus

Oukkei eli enköhän alkuun ainakin pärjää hyvin ihan tuolla PWM systeemillä.
Tarvitseeko nuo telemetriasysteemit siis erillisiä vastariin kiinnitettäviä lisäosia? Eli tuo UART/ Smart Port on vastarissa oleva portti? Ja telemetriat saadaan haluttaessa näkymään lähettimen näytöllä.

Divi

ei telemetrialla 9X kanssa tee käytännössä mitään, kun ei ole kaiutinta jolla se huutelis esim jännitettä tai rssi arvoja taraniksen tapaan.

Samppa

#51
Mikä on liitintyyppi X4R ja X4R-SB vastareiden smart port liitynnässä? Löysin jo tiedon että ovat "1.27mm pitch JST". Mutta en löydä äkikseltään mistään putiikista sopivaa liitintyyppiä. Noille lie jokin tarkempikin tyyppimääritelmä? Onko joku noita hankkinut, onko heittää linkkiä.. Mielellään jos löytys vielä tuollaisia vastareiden mukana tulleita johtoja joissa tuo liitin päässä valmiiksi niin olispa hyvä

robofly

#52
Lainaus käyttäjältä: Samppa - maaliskuu 04, 2016, 04:44:27 IP
Mikä on liitintyyppi X4R ja X4R-SB vastareiden smart port liitynnässä? Löysin jo tiedon että ovat "1.27mm pitch JST". Mutta en löydä äkikseltään mistään putiikista sopivaa liitintyyppiä. Noille lie jokin tarkempikin tyyppimääritelmä? Onko joku noita hankkinut, onko heittää linkkiä.. Mielellään jos löytys vielä tuollaisia vastareiden mukana tulleita johtoja joissa tuo liitin päässä valmiiksi niin olispa hyvä

Kyselin aikaisemmin tänää cc3d liitintä, joka on JST-SM. En omista itse X-sarjan vastareita, en voi varmentaa, mutta oisko se JST-XH?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=jst+4pin+1.27&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjst+xh+4pin+.TRS0&_nkw=jst+xh+4pin+&_sacat=0

robofly

No ei kyllä taida olla XH, tuohan on aivan liian iso.

mikkox9x

#54
Molex PicoBlade on uskoakseni oikea liitintyyppi. Samoja, kuin FPV-kameroissa yleensä käytetään.

E: Huonosti löytyy ehkä tolla nimellä Kiinan kauppiailta, mutta itse oon saanu ainakin tuurilla noihin FPV-kameroihin sopivia, kun tilannut jotain 1.25mm liittimillä olevia. Noita nyt viimemmäksi tilasin, muttei oo vielä tullu niin en voi vahvistaa, että oikeita: http://www.ebay.com/itm/172026730317?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=470895430648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


Samppa

Löytyihän noita aika moneltakin myyjältä tosiaan. Tilasin yllä olevan linkin myyjältä yhden satsin (10kpl).

mikkox9x

Eipä noita 1.25mm kokosia taida ainakaan yleisesti häävin kuin noita yhdenlaista olla. Tossa noi yleisimmät vastavantyyppiset liittimet lienee.

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/1/7/8/3/8/2/a4660903-190-microJST022.jpg

Iiro95

Mulla on eurorc:tä ostettu taranis 9XD plus ja ostin siihen toisen vastarin ebaysta tämmösen http://www.ebay.com/itm/201456707452?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT ja jostain syystä en saa yhdistettyä sitä siihen vaikka teen sen tän ohjeen mukaisesti https://www.youtube.com/watch?v=cD_xLRIt5N0 mutta miten mä saan yhdistettyä ton ku mulla on toi mode D16-eu ja sen tarvis olla vissiin D8? osaisko joku jelpata?  :-\ Entä jos tota modee pystyy muuttaa jotenki ni toimiiks toi X8R vastari enää?

MikeK

#59
Toi sun ostama vastari taitaa olla non-eu. Kun päivität sen eu:ksi, rupeaa toimimaan.

edit: Eli et säästänyt yhtään mitään tilaamalla ebay:stä, kun olisit saanut sopivan vastarin EuroRc:ltä seuraavaksi päiväksi.

http://fi.eurorc.com/product/10392/frsky-d4r-ii---48-channel-receiver
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"