Multikopterit.net keskusteluforum

FrSky laitteet

Aloittaja Geopardi, kesäkuu 27, 2015, 11:31:41 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Geopardi

Moi.
Olen kasaamassa ekaa quadia (eurorc:n racing250), ja tähän tarvittaisiin radio.
luen päivittäin tätä foorumia ja kopterit.nettiä mutta olen kaikesta huolimatta aivan noviisi radioiden suhteen.
Pitkän seurannan jälkeen näyttää tuo FrSky taranis olevan se lähes ainoa vaihtoehto jota kannattaa harkita.
Mutta sitten tulee kysymys, mikä/mitkä vastarit sopii tähän ja mitä eroa noilla on?
Vertical hobby myy koko settiä jossa on X8R vastaanotin mutta se on ilmeisesti aika iso, ja painavakin 250 kokoiseen koneeseen.

Entä X4R? valmistajan sivuilla on yhteensopivuudesta seuraavaa; Taranis X9D in D16 mode, mitähän se tarkoittaa? Tässä ilmeisesti vain 4 kanavaa eikä lisää saa millään.

D4R-II. ppm(mode?:lla) 8kanavainen, riittää kaikkeen ja sopiva tarpeisiini? Miten tämä eroaa tuohon X8R?


Oikosulkumies

Mää nyt vastaan oman tiedon perusteella, taraniksen hommaus on vasta harkinnassa..

Mutta nuo vastarit eroaa siten, että tuo D4Rhän on periaatteessa nelikanavainen, mutta PPM:änä tukee 8 kanavaa, kun käyttää PPMää nii ainoo ero periaatteessa on koko.

ja tuo 8 kanavaa riittää vaan tiettyyn pisteeseen, neljä kanavaa menee ohjaukseen, viides flight modeen, sitte jää vielä kolme mille voi keksiä käyttötarkotuksen. Esim piipparin voi laittaa yhelle kanavalle ja sitte jos vaikka laittaa gimbalin säädön kahdelle akselille(kahdella kanavalla) nii kaikki kanavat oiski jo käytössä

periaatteessa pitäs riittää, mutta aina sitä voi keksiä käyttöä vaikka kuinka monelle kanavalle.

Joku varmaan korjaa jos mää oon ihan täysin omiani höpissy..
Väri väriin ja loput yhteen

Geopardi

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.

Tähän hätään varmaan se 5 kanavaa riittää. Ajatuksena oli rakentaa fpv kopukka mutta alkuun mennään ilman kameroita ja laseja kun budjetti pistää vastaan.
Jos joskus johonkin koneeseen tulen gimbaaleja tms haluamaan niin ostetaan sitten sille oma vastari.

JaniJL

Tervetuloa joukkoon!
Frsky vastareista suosituin on D4R ja itse suosin saman kokoluoka X sarjalaista X4RSB vastaria. Periaatteessa sama mutta CC3D:n kanssa tykkään käyttää S-BUS väylää, siitä saa ainakin 8(ellei16) kanavaa sbussilla ja kolme vielä perus pwm kanavia. Makuasioitahan(ja tottumus) noiden välinen valinta on :)

Mahtokohan muuten olla ettei naze ymmärtäny sbus kuin invertoituna. Nazella varmaan D4R turvallisempi valinta.
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

rotomoto

#4
Naze ymmärtää Sbus liikennettä Invertoituna. Helppo modaus.
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,80.msg7993.html#msg7993

mikkox9x

Tossa  D4R-ll:n firmiksessä on sitten semmonen bugi, että on ongelmia 8 kanavan kanssa. PPM-frame on liian lyhyt ei mahdu kaikki kanavat siis yhtäaikaa frameen ja tulee ongemia.

http://www.rchacker.com/diy/frsky-d4r-ii-ppm-frame-problem-and-flashing-instructions

JaniJL

X4R-SB:tä kehiin vaan. Omasta puolesta voin suositella. Tarvittaessa siihen saa myös Sbus -> CPPM muuntimen joka on välijohto rx-fc ja ite pulikka keskellä on tosi pieni.
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

Geopardi

Kiitos taas neuvoista. eiköhän se sitten ole x4rsb joka tulee tilattavaksi. Ja tohon pitää sitten lisäksi se muunnin ostaa tai itse kyhäillä invertteri.

robofly

Lainaus käyttäjältä: mikko9xTossa  D4R-ll:n firmiksessä on sitten semmonen bugi, että on ongelmia 8 kanavan kanssa. PPM-frame on liian lyhyt ei mahdu kaikki kanavat siis yhtäaikaa frameen ja tulee ongemia.

http://www.rchacker.com/diy/frsky-d4r-ii-ppm-frame-problem-and-flashing-instructions

FrSky tarjoaa päivitettyä firmistä joka pidentää ppm framen pituutta. Päivityksen voi tehdä FTDI kaapelilla.

Geopardi, jos sinulla on jo Taranis (X-sarjan moduli radiossa) silloin ehdottomasti osta X4R-vastaanotin. Kukaan ei vielä tainut mainita sitä D ja X sarjojen telemetria ei ole yhteensopiva. Mulla on D4R-II käytössä (radiossa DJT moduli), ja se on mainio pieni vastaanotin, josta saa 8 kanavaa ulos ja telemetriankin. X4R on päivitetty versio D4R:stä.

mikkox9x

Juu tossa mun linkissä on ohjeen tynkää flashaukseen. Itte en viitti kun minin kanssa kuitenkaan tartte kahdeksaa kanavaa.

Geopardi

#10
No nyt taas tipahdin kärryiltä. eli x sarjan vastarit vaatii oman mokkulan tohon taranikseen, jota mulla ei ole vielä. Ei ole mitään radiolaitteita ylipäätään.
Tarvitseeko d sarjalaiset sitten erikseen myös oman palikan vai toimiiko ne suoraan pelkän taraniksen voimin?

E: jaa tuollahan se luki, Supports the existing D8 protocol (useable with all D-type and VxR-II receivers) as well as the new X16 and LR12 modes.

JaniJL

Eli kun sinulla ei vielä ole Taranista ja jos ostat uuden, tulee se sisäisellä XJT moduulilla joka on yhteensopiva X, D ja V8-II sarjan vastarien kanssa, joten nou hätä. Ja vastari taas määrää mitä telemetriaa mokkulaa voi käyttää. X sarjalaisissa on smart port teknologia jolla voi ilman hubia yhdistellä telemetria mokkuloita ketjuun. Mulla on vain lipo-vahti FLVSS ja radiossa sit kennohälyt -> toimii!
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

Lassiv

Itselläni on DJT moduuli lähettimessä (x9 Turnigyssä) ja tällä hetkellä tuo 8kanavainen vastari telemetrialla missä on ajoakun jännitevahti ja telemetria näyttö on sitten suoraan modulissa kiinni ohjaimen päässä.

Onko mahdollista vaihtaa quad250 käytössä tuohon tilalle 4kanavainen ja hoitaa c3dd ohjailu väylän kautta? Mitenkäs sitten käy kanava määrien esim lentomoodien valinta (kanava5), ehkä joskus gimbalin liikuttelu 1 tai kahteen suuntaan (kanava 6 ja 7?).

Myös tuosta jostain bugista oli tossa edellä juttelua, liekkö nykyään jo hyllyillä olevat päivitetty tuohon uusimpaan firmwareen ja korjasiko se kaikki ongelmat? Tämä ilmeisesti ainoa mikä toimii tuon mun modulin kanssa niin että tuo lipovahtikin vielä pelaisi samanlailla kun tällä vanhalla 8kanavaisella vastaanottimella?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24788__FrSky_D4R_II_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry_.html

edit: Jääkö väylää käyttäen yhtään noista 4pwm kanavasta käyttöön vai menevätkö täysin pimeeksi kun väylä otetaan käyttöön.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Lassiv - kesäkuu 29, 2015, 01:06:20 IP
Itselläni on DJT moduuli lähettimessä (x9 Turnigyssä) ja tällä hetkellä tuo 8kanavainen vastari telemetrialla missä on ajoakun jännitevahti ja telemetria näyttö on sitten suoraan modulissa kiinni ohjaimen päässä.

Onko mahdollista vaihtaa quad250 käytössä tuohon tilalle 4kanavainen ja hoitaa c3dd ohjailu väylän kautta? Mitenkäs sitten käy kanava määrien esim lentomoodien valinta (kanava5), ehkä joskus gimbalin liikuttelu 1 tai kahteen suuntaan (kanava 6 ja 7?).

Myös tuosta jostain bugista oli tossa edellä juttelua, liekkö nykyään jo hyllyillä olevat päivitetty tuohon uusimpaan firmwareen ja korjasiko se kaikki ongelmat? Tämä ilmeisesti ainoa mikä toimii tuon mun modulin kanssa niin että tuo lipovahtikin vielä pelaisi samanlailla kun tällä vanhalla 8kanavaisella vastaanottimella?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24788__FrSky_D4R_II_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry_.html

edit: Jääkö väylää käyttäen yhtään noista 4pwm kanavasta käyttöön vai menevätkö täysin pimeeksi kun väylä otetaan käyttöön.

Mitähän väylää tarkotat? D4R-II:ssä se toinen vaihtoehto on PPM jolla saat 8 kanavaa uloa. Tällöin ei normaalit (pwm) kanavat toimi koska jumpperilla yhdistetään 3 ja 4 kanavat. Ja kanavasta 1 tulee tuo PPM signaali jossa siis kaikki kanavat yhdessä. Kanavasta 2 tulee RSSI ulos.

Mikäli gimbaali kontrolleri ymmärtää ppm:ää niin voit haaroittaa sen D4R:ltä tulevan piuhan ja saat näin myös sen ohjauksen siitä yhdestä piuhasta.

Siihen en luottaisi että on päivitetty vastarin softa. Itsellä ei ole tullut tuo bugi vastaan minissä jossa käytän D4R:ää. Isommissa sitten on isommat vastarit kun on tilaakin enemmän.

Ja jos sinulla on tämä kikkare http://www.verticalhobby.com/kauppa/frsky-janniteanturi-fbvs01-p-2060.html niin sen voi iskeä suoraan D4R:n telemetria porttiin ja homma pelaa.

JaniJL

Pitääpä vielä sano että tuon FBVS jänniteanturin saa myös X4R-SB kiinni. Siinä on X8R verrattuna lisäksi A2 analogi telemetria tulo ;)
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas