Multikopterit.net keskusteluforum

Omatekele testisiipi

Aloittaja robofly, heinäkuu 01, 2015, 10:58:15 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

robofly

Halusin rakentaa pienehkön lentävän siiven, mahdollisimman pienellä vaivalla ja vieläpä sellaisen jota olisi tosi helppo lentää. Siivet leikkasin finnfoamista kuumalankaleikkurilla
profiili: Phoenix
kärkiväli: 1200mm
tyvi: 150mm
kärki: 100mm
paksuin kohta: 12mm
paino: 240g (akun kanssa)
akku 800mAh 3S
vahvikkeet: 1x3mm cf tanko koko siiven pituudella + 1 kerros pakkausteippiä

Ensi lento ei mennyt ihan putkeen, koska siipi oli todella taipuisa ja flutteroi koko ajan. Kaveri ehdotti voimapaperia ja erikepperi päällystystä. Tein paperivahvistukset vain siiven keskelle ja ohjauspintoihin, mikä auttoi jo paljon. Flutteria esiintyi silti, mutta paljon suuremmissa nopeuksissa. Tänään toisen akun kohdalla siipi murtui juuri paperinvahvikkeen kohdalta :) ks liite. Se mistä yllätyin oli lentoaika, 800mAh akulla 25min, kennojen jännite lennon jälkeen levossa 3.68V.

Tämä siipi menee purkuun ja roskiin. Vielä olisi yhdet vara-aihiot jäljellä. Ajattelin päällystää ne kokonaan paperilla, ja lyhentää jonkin verran,  jotta jäykkyyttä tulisi lisää.

Rakennusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=P6AZTxZkojo


Tero

Siististi leikattu. Ainakin mitä puhelimella saa kuvista selvää. Oletko tutustunut FPV49 siipeen, joka on samalla kärkivälillä? Siinä hiilikuituvahvikkeet A-muodostelmassa ja vaikuttaa jämäkältä.

robofly

Vilkaisin FPV49 piirustuksia. Periaatteessa mullakin on A vahvike, mutta siiven geometriasta johtuen se A on melko pieni. Olis tietenkin voinut kokeilla taivuttaa sen hiilarilaatan kaarelle, silloin se olis mennyt sinne. Noh tää oli kuitenkin testi vain. Tästä opin että:
- siipi on liian ohut 12mm 25% kohdalla, tämä ei jätä paljoa varaa tukirakenteille
- siiven profiili, Phoenix olisi voinut olla jokin muu, koska tämän profiilin Cm on negatiivinen pienillä α-kulmilla
- yhdessä negatiivisen Cm kanssa siiven suuri nuolikulma 30º, lisäsi negatiivista momenttia, eli nokka halusi kääntyä aina alaspäin
tämä tietenkin johti siihen että, ohjauspinnat pitää olla trimmattuna melko ylös -> huono hyötysuhde

taski

Olen antanut itselleni kertoa, että hyvä profiili lentävään siipeen on Sipkill.

robofly

Lainaus käyttäjältä: taskiOlen antanut itselleni kertoa, että hyvä profiili lentävään siipeen on Sipkill.
Mun ensimmäinen siipi oli Sipkill. Ikävä kyllä sillä koneella sain lennettyä vain 2 lentoa, joten en oikein ehtinyt ottaa Sipkillistä selvää. Muistan lukeneeni että Sipkill on suunniteltu combat tarkoitukseen, ja on sen vuoksi aika paksu. Jos hakee profiilia pienellä Cm arvolla kantsii vilkaista PW75 tai PW51.

Nurffe

Mielenkiintoista, päivittelehän lisää kun eteenpäin pääset  :)

Nimimerkillä kuumalankaleikkuriin esci ja servo testeri posteljoonin huomassa tulossa ;D Tarkoituksena itsellä leikellä ja rakentaa todnäk vähän 900mm isompi siipi fpv-leikkimiseen. Ei vaan vielä mitään päätöstä tehty että millaisella profiililla

taski

Joo toi siipiprofiili, ajattelin vaan kun sanoit nokka alas -efektistä niin heitin tuon esimerkkinä; pääasiahan on, että profiilissa on vähän refleksiä. Ja paksuudella lisääntyy sekä jäykkyys että tila tekniikalle, mutta vastusta on toki enemmän.

Mielenkiintonen projekti, itselläkin jäi niin hyvä maku diy siivistä että tekisi mieli alkaa taas askarrella :)

Certi

Wanha Zagin profiili on toimiva. Ei oo ehkä nopein, mutta aika jees. Muistakaa lisätä vähän kiertoa kärkeä kohti :)

robofly

Lainaus käyttäjältä: NurffeTarkoituksena itsellä leikellä ja rakentaa todnäk vähän 900mm isompi siipi fpv-leikkimiseen. Ei vaan vielä mitään päätöstä tehty että millaisella profiililla
Mulla on samat suunnitelmat. Haluaisin sellaisen FPV siiven jolla uskaltaisi vähän kauemmaskin lentää (jos lentää liian kauas, niin siiven pitäisi osata itse takaisin), jossa olisi runsaasti tilaa tekniikalle, eikä mitään liian isoa, 1600mm max. APM2.6 ja NEO-7M on odottanut pöydällä jo pari kuukautta. Oletko nähnyt tätä rakennussarjaa Venturi FPV EVO? Hinta Suomeen kuljetettuna ~150€. Yhdessä vaiheessa olin jo tilaamassa, sitten budjetti tuli vastaan, sitten mietin että eihän tuossa ole kuin foamia ja vaneeria, osaan tehdä itsekin. Että ihan kiikunkaakun olen vielä. Tänään on kuitenkin viimeinen työpäivä ja sitten alkaa loma, lentämään ja rakentamaan pitäisi päästä.
Testisiipeä päivittelen vielä varmasti.

robofly

Lainaus käyttäjältä: CertiMuistakaa lisätä vähän kiertoa kärkeä kohti :)
Kuvissa esiintyvään siipeen leikkasin 3º kiertoa. Teippausten jälkeen...keirto katosi jonnekkin :) Sain syöksykierteen aikaiseksi pari kertaa, mutta siitä pääsi pois aika helposti kunhan työnsi nokkaa alaspäin. Toiseen siipipariin leikkasin 0º kiertoa, Phoenix tyveen ja suoristettu Phoenix kärkeen ( 0-camber, muistutti symmetristä 00xx sarjan NACA foilia) tällä pyrin saavuttamaan aerodynaamista washouttia. Saa nähdä miten toimii, kunhan saan sen kasaan.

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: robofly - heinäkuu 03, 2015, 09:26:21 AP
Lainaus käyttäjältä: NurffeTarkoituksena itsellä leikellä ja rakentaa todnäk vähän 900mm isompi siipi fpv-leikkimiseen. Ei vaan vielä mitään päätöstä tehty että millaisella profiililla
Mulla on samat suunnitelmat. Haluaisin sellaisen FPV siiven jolla uskaltaisi vähän kauemmaskin lentää (jos lentää liian kauas, niin siiven pitäisi osata itse takaisin), jossa olisi runsaasti tilaa tekniikalle, eikä mitään liian isoa, 1600mm max. APM2.6 ja NEO-7M on odottanut pöydällä jo pari kuukautta. Oletko nähnyt tätä rakennussarjaa Venturi FPV EVO? Hinta Suomeen kuljetettuna ~150€. Yhdessä vaiheessa olin jo tilaamassa, sitten budjetti tuli vastaan, sitten mietin että eihän tuossa ole kuin foamia ja vaneeria, osaan tehdä itsekin. Että ihan kiikunkaakun olen vielä. Tänään on kuitenkin viimeinen työpäivä ja sitten alkaa loma, lentämään ja rakentamaan pitäisi päästä.
Testisiipeä päivittelen vielä varmasti.

Kyllähän noita valmiita tuli katseltua... Mutta hinta on tosiaan jotain ihan järjetöntä jostain parista foamipalasesta etet.. Sillä tässä ajatuksena tehdä myös itse

robofly

Tässä tulee päivitys. Tein uuden siiven versio 2. Päällystin koko siiven voimapaperilla ja lyhensin sen 1000 milliseksi. Paperin avulla siivestä tuli huomattavasti jäykempi, myös ohjauspinnat onnistuivat heti paljon paremmin. Elevonit leikasin siiven alapuolelle, niin etten viiltänyt yläpuolen paperista läpi, vaan siitä tuli sarana, sitten vielä yks kerros teippiä päälle vahvikkeeksi. Siipi lensi tosi hyvin, ei tietoakaan flutterista edes täydellä kaasulla. Ikävä kyllä lentoaikaa kertyi vain reily 4 minuuttia, sitten tapahtui juttu joka esti loput lennot siltä päivältä 8)

https://www.youtube.com/watch?v=7bB2NWsrfWc&feature=iv&src_vid=P6AZTxZkojo&annotation_id=annotation_3758471663

VilleN

Minkä kokoinen moottori tuossa on? Mietin että voisi tehdä jonkunlaisen siiven, kun kaapissa lojuu muutama 450 quadin varamoottori, toiset on 28-26 1100kv ja toiset 925kv. Minkä kokoiseen siipeen ja minkä kokoisella propellilla nuo sopisivat vai sopivatko järkevästi mihinkään?

robofly

LainaaMinkä kokoinen moottori tuossa on?
Tässä oli Cobra 2204 1960kv 3-lapaisella 5030 potkurilla ~500g (en ole mitannut testipenkissä) työntöä 3S akulla. Tällainen moottorivalinta siksi koska sattui olemaan ylimääräinen.

LainaaMietin että voisi tehdä jonkunlaisen siiven, kun kaapissa lojuu muutama 450 quadin varamoottori, toiset on 28-26 1100kv ja toiset 925kv. Minkä kokoiseen siipeen ja minkä kokoisella propellilla nuo sopisivat vai sopivatko järkevästi mihinkään?
Heitän hatusta että 28-26 1100kv on NTM merkkinen? Just samanlaiseen siipeen tämä on liian iso moottori, mutta jos skaalaa siipeä isommaksi niin mikä ettei. Liian iso siksi koska 1100kv tarkoittaisi 3S akulla 10 tuumaista potkuria, tulee ongelmia mahtumisen ja vääntömomentin kanssa lentoon lähdössä. Olen lentänyt toista Zagi-tyyppistä 1000mm sipeä NTM 28-26 1200kv moottorilla 7x6 potkurilla, ja se toimi. Eli kyllä nuo moottorit sopivat, sanotaanko 1200mm tai suurempaan siipeen. Tietenki loppujen lopuksi kaikki on kiinni paino/teho suhteesta.

VilleN

Okei. Yritinkin lueskella tuosta moottorin/propellin valinnasta, mutta yleensä kai moottori/propelli valitaan siiven mukaan eikä toisinpäin ;D Juu, NTMpä hyvinkin. Täytyypä suunnitella, päädyn varmaan tilaamaan jonkun pienemmän moottorin korkeammalla kv luvulla ja lyhyemmän propellin.