Multikopterit.net keskusteluforum

Fragu´s Fleet

Aloittaja Fragu, heinäkuu 06, 2015, 12:35:45 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fragu

Eli laitetaan omista laitteista pikku ketju pystyyn. Multikoptereita mulla on tällä hetkellä kolme, TBS Discovery, DJI F450 ja uusimpana Eurorc:n Mini Quad 250 rungon ympärille rakennettu pikku herhiläinen.

Lennokkeja mulla on myös muutamia, mutta niitä en juurikaan tässä ketjussa varmaan hirveästi tuo esille.

Jos lähdetään tuosta vanhimmaisesta, eli DJI F450 liikkeelle:
- runkona DJI:n orkkis runko
- moottoreina DJI orkkis 2212/920kv
- DJI:n opto 30a esc
- CC3D mini Atom
- 3300mah 4s.
Tää oli aluks rakennettu mulla ns. kuvauskopteriksi, mutta aika nopeasti huomasin ettei se ollut siihen paras mahdollinen. Gopron fiksu sijoittelu painopisteen kannalta ei ollut helppoa, ja kuvaan tuli helposti pyörivät huiskat..joten, dumppasin tähän FPV vermeet kiinni, ja heivasin Gopron mäkeen.

Sitten hommasinkin tuon TBS Discoveryn, ajatuksena että sehän sopii paremmin kuvauskäyttöön ja teki muutenkin mieli ostaa jotakin uutta itselle. Tähän tuli seuraavaa osaa kiinni:
- aluksi oli moottoreina Sunnyskyn 2216-12 800kv v2, mutta nää on vaihtunut DYS:n BE2212 880kv
- DJI:n opto 30a esc
- DJI Naza m v2 + GPS
- DJI pmu v2
- 5000mah 4s.
Tähän tuli sitten laitettua tuo Gopro kiinni ja FPV vermeet myös. Yks torppi on tullut tällä myös ihan omasta näppivirheestä tehtyä, ja tähän liittyy myös se miksi nuo Sunnyskyt vaihtui DYS:n -> kaksi Sunnyskyn moottoria meni vaihtoon ja kahdessa muussakin oli laakereissa rohinaa. MYös Gopro otti oman osansa tuossa torpissa ja on nykyään vain ja ainoastaan pp:n takia kiinni tuossa.

Sitten tämä uusin Eurorc:n mini Quad 250..wow. Olin jo pitkään miettiny tollasen mini Quadin hommaamista, osittain tää oli lykkääntynyt rahoituspuolen takia, ja osittain yritin järkeillä että onko tuossa mitään järkeä ja lykkäsin ostopäätöstä vähän tuonnemmaksi. No ei ois vissiin kannattanut odotella näin kauaa.

Rakentaminen meni tosi helposti, ja tän ensilento on jo tehty ilman FPV vehkeitä. Nää tulee seuraavaksi kiinni. Ainakin ilman noita edellämainittuja kamoja johtojen siisti veto on ollut helppoa, jota vähän etukäteen arastelin että mitenköhän ne saa laitettua nätisti. En tykkää vaan lyödä osia nopeesti kasaan, vaan tykkään vähän miettiä miten minkäkin sais fiksusti ja siististi vedettyä, ainakin omasta mielestä..

Tähän tuli sitten laitettua:
- Halkon 1806-2300kv moottorit
- DYS 20a opto escit (orkkis firmware tällähetkellä)
- CC3D fc
- erillinen 3a bec
- 1000mah 4s Halkon akut.
Lähdin heti 4s:n kelkkaan, koska eihän ylimääräsestä potkusta koskaan haittaa ole. Eri asia osaako sitä omilla lentotaidoilla vielä hyödyntää mutta eipähän voi laittaa laitteiden syyksi jos ei kulje..

Väkersin tohon myös ledit etuvastuksella, koska noi oli 12v, mutta pitää kokeilla jossakin vaiheessa ilman tota vastusta koska ei noi mitenkään kauheen kirkkaat ole. Jos ne nyt toimis 4s lipoilla ilman kärähtämistä..ei oo tietoa ledien jännitteenkestosta.
Tää on tällä hetkellä täysin tuunaamaton, eli tässä on ihan vakio pidit mitä tuli kun kopsasin valmiin q250 4s profiilin. Pitää näitä hieroa sitten tuonnempana lisää, vaikka tää kyllä lentää tosi nätisti näillä vakiopideillä, ehkäpä parhaiten näistä kolmesta quadista. Vielä pitää plastidipata toi pb. 439g tuli lentopaino ton lipoalarmin kanssa, ilman noit FPV vehkeitä.

Se mikä tässä yllätti oli miten mahdottoman hyvä tästä tuli lennättää ja mikä ero on vaikka tohon DJI:n purkkiin..tältä se controlli pitää tuntua.. 8)

Muutama räpsy pihalta tän päivän maidenilta. Laitan noista kahdesta muusta kuvaa kun tulee seuraavan kerran lennätettyä noita.
Kuhan nyt tulis vielä nopsaan noi Dominator V2:set, niin pääsee asian ytimeen. Pitää sitten hakeutua tonne PKS:n fpv porukan remmiin mukaan  8)

Certi

Vielä kun teet OPtunen niin saat ne oikeasti hyvät säädöt. Muistat vaan ennen sitä nollata sen CC3D:n. Tuo OPtunetus kannattaa tehdä noille muillekin Openpilotin korteille joita sulla on. 

Lue nämä:
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,585.0.html
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,579.0.html

Fragu

Tänään oli verrattain pitkä päivä, mutta jälkikäteen voi sanoa että kyllä kannatti. Nyt on mini joka lentää toistaseks niin hyvin ku se on mulla koskaan lentänyt. Mulla oli ongelmana ainakin se, että nopeesti kaasua annettaessa mini yritti kammeta nopeasti rollin kautta ympäri. Tähän oli kaks syytä, joista toinen oli se että potkuri pääs hieman luistamaan koska en ollut vetänyt lukkomutteria tarpeeks momenttiin. Toinen oli se etten ollut ajanut optunella tohon customsäätöjä, vaan olin vetäny defaulteilla. Yllättävän helppoa kun nyt sen on saanut tehtyä.

Sain myös hierottua noi fpv vehkeet kiinni ja selätettyä ainakin suurilta osin ongelman jonka kanssa painin varmaan puolipäivää. Ongelmana oli että kameran kuvassa näkyi ärsyttävästi poikkiraitaa, joka voimistu kun anto lisää kaasua, pahimmillaan kuva oli melkein kelvotonta. Syyllisenä, ainakin suurilta osin, oli hk:n mini osd jonka pois ottamisen jälkeen kuvanlaatu parantui huomattavasti ja poikkijuovat oli poissa - ainakin suurimmaksi osaksi. Nyt ne saattaa erottaa tietyssä kontrastissa, jos antaa oikein kunnolla runtua. Pääsin myös eroon parista ylimääräsestä johdosta osd:n myötä josta ei varmaan haittaa ole. Lipoalarmi saa nyt huolehtia jännitteestä, ja luulen että se riittää mulle hyvin.

Kalustotappioilta ei tänään ihan vältytty, kun viimesellä akullisella lennätin noin viiden metrin päässä huomasin kun jotakin tippu pitkään heinikkoon. Kameranlinssi oli lähtenyt irti eikä sitä enää löytänyt vaikka arvioin noin neliön tarkkuudella mihin se putosi. Onneks oli yks ylimääränen eikä lennätyksien tarvii tähän päättyä näin viikonloppuna kun ei uutta ois enää mistään saanu.

Akutkin tuntuu potkivan ihan kivasti ja tuntuu että on nyt sisäänajon aikana ruvennut kestämään vähän paremmin, lipoalarmi huutaa noin 3min jälkeen jolloin kennojännite on noin 3,73-3,77.

Nyt pari ööliä, ja huomenna taas uusiks.

Fragu

Vauhtiin kun pääsee niin eihän sitä malttanut olla tuunaamatta optunella tota dji f450:stä. On muuten taas eroa ku yöllä ja päivällä, huomenna pistetään tääkin sitte kunnolla testiin. Ugh.