Multikopterit.net keskusteluforum

Lentotoiminta luonnonsuojelualueella

Aloittaja Antti, kesäkuu 30, 2015, 11:42:23 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VilleN

Hätistelen vielä mehiläispesää. Miksi haluat välttämättä lentää luonnonsuojelualueella?

Ja tuohon käsistä karanneeseen itsesääntelyyn, ehkä se on joidenkin harrastajien tapa saada se oma harrastus (lennokit/kopterit/multit) näyttämään vaikealta ja "ammattilaisten" hommalta, johon ei joka poika pystykkään kun pitää kato olla luvat ja kaikki. Ei haluta myöntää itselle, että kuten trosendahl sanoi, nämä ovat pohjimmiltaan leluja joilla aikuiset ukot leikkii ja kuluttaa niihin tonni tolkulla rahaa. Itse keksityllä säännöstelyllä saadaan laji muistuttamaan enemmän oikeaa lentämistä ja sekös vasta tuntuukin miehekkäältä ;D

Antti

Hehheh, odotin kyllä hieman erilaista asennetta ilmailuharrastajien foorumilta. Jos kerran olen tulkinnut jotain väärin, niin kaikki tuntuu olevan lynkkausmielialalla eikä kukaan ole ystävällisesti korjaamassa vääriä tulkintoja. Väärin tulkittu ei ole synonyymi itse keksitylle.

Ensin saa foorumeilta ja lehdistä lueskella missä kaikkialla tietämättömät fanttomipilotit urpoilee. Sitten kun yrittää ottaa selvää missä oikeesti saan lentää ettei tuu paskaa niskaan, niin siitäkin saa paskaa. Se maku tästä nyt vaan jää, että rohkaistaan lentämään missä haluaa ja sitten kun joku tulee asiasta mussuttamaan, niin halutaan mustaa valkoisella ennen kuin uskotaan ettei siellä saa lentää. Eikä missään nimessä saa mennä keneltäkään kysymään ettei vaan tuu penaltyä.

Ai, miksi haluan lentää luonnonsuojelualueella? Haluan kuvata klippejä ja koota niistä mm. luontoaiheisia videoita. Monella luonnonsuojelualueella on kuvauksellisia paikkoja ja ois sääli ettei niitä pääse käyttämään hyväks videoissa. Luonnonsuojelualueilla, kansallispuistoissa jne on tullut liikuttua jonkun verran joten niistä tietää hyviä paikkoja toisin kuin esim talousmetsistä... Mulle mun phantom on huomattavasti enemmän lentävä kamera kuin lennokki. Harmi vaan, että lentämis-ominaisuuden takia joutuu ottamaan huomioon erinäisiä lakeja ja asetuksia mistä ei tällä hetkellä ole riittävästi ymmärrystä. Ilmeisesti muut ei ajattele samalla tavalla...

Sitä ei tiedä josko joskus lentää kuvauslentoja ammatiksi, joten siksi asenne on totisempi kuin pelkällä sunnuntaiharrastajalla. Harmi vain ettei sellanen asenne tunnu sopivan tänne. Mua ei kiinnosta se kenen mielestä multit on leluja ja kenen mielestä ei. Mulle oma asenne ratkaisee. Niillä saa aikaan todella makeita videoita ja ilmakuvia mitkä ei oo ollu mahdollisia aikasemmin näillä euromäärillä. Se mua kiinnostaa.

VilleN

Okei, olihan tuo turhaa provosointia. Ongelma on Suomessa se, kuten jo mainittiin, että jos menet virkamiehiltä kyselemään että onko tämä kiellettyä, niin lähtökohtaisesti se on kiellettyä, ihan varmuuden vuoksi. Siksi täällä sanottiin että vaadi virkamieheltä mustaa valkoisella, silloin hänen täytyy viitata johonkin lakiin tai asetukseen. 

Näiden kirjoitusten perusteella sinulla on asenne kohdallaan ja otat lennättäessä huomioon ympäristön, joten ongelmiakaan tuskin tulee. Ja tuollahan jo aiemmin itsekin sanoit että poikkeusluvan saa sitä anomalla, joten eihän se ole kuin hommaat sen luvan, niin voit rauhassa lennättää.

Ves@

Sen verran tarttee nyt mainita, että kyllä täällä rahaa vastaan kuvaajiakin löytyy  :)
Pitää vaan keskenään junailla asiat siihen malliin, että tietää mitä tekee missäki ja millaisilla luvilla.
Harrastajana voi vedota vaikka jokamiehen oikeuteen, ammatikseen lentävänä sitten hommaa luvat ja sitä mustaa valkoisella.
Luulis tuommoisella ajatusmaailmalla saavan lähes kuvata mitä haluaa tai joku pyytää.

Ei tää sen vaikeampaa ole oikeesti, mutta ei toisaan kannata alkaa liikaa omaa harrastetta rajoittelemaan.
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: Meteoriitti - heinäkuu 01, 2015, 09:14:35 AP
Ongelma on Suomessa se, kuten jo mainittiin, että jos menet virkamiehiltä kyselemään että onko tämä kiellettyä, niin lähtökohtaisesti se on kiellettyä, ihan varmuuden vuoksi. Siksi täällä sanottiin että vaadi virkamieheltä mustaa valkoisella, silloin hänen täytyy viitata johonkin lakiin tai asetukseen. 

Tämän takia asenne on mikä on. Kuten sanoin aina löytyy jostain joku muka tärkeä henkilö joka mutuilee että on kiellettyä kun menet kysymään, vaikkei se mitenkään asiaa pysty perustelemaan (kuten lailla). Eikä me nyt ihan oikeasti kaivata mitään rajoituksia näiden kanssa. En usko että ne kaverit jotka lilluttelee festareilla yleisön päällä välittävät, saatika tietävät sen olevan kiellettyä jos näin määrätään. Ei tälläkään hetkellä monet ammatikseen ilmakuvausta harjoittavat suostu menemään sinne vaikkei sitä lailla kielletäkään. Vastuukysymys siitä kun se yli 10kg octo putoaa festarikansan keskelle syö jo suurimmat halut moisesta typeryydestä

Perus harrastelija joka lennättelee ei taas edes keksi minkä takia menisi johonkin missä on muita ihmisiä. Mä ainakin harrastan ennemmin omassa rauhassa kuin että miljoona ihmistä kyselee ympärillä kuinka korkealle tuolla pääsee ja hajoaako se jos putoaa. Ei siinä, joskus on toki ihan kiva keskustella harrastuksesta ohikulkijan kanssa, mutta ei koko ajan.

Ja en minäkään tuolla pellon laidassa ärjy jos maajussi tulee valittamaan että hänen pellon päällä ei saa lentää. Tiedän toki että saan siinä lentää, kukaan ei sitä oikeasti voi kieltää mutta mitä turhaa vääntää asiasta. Siirtyy viereiselle pellolle pörräämään niin problem solved. Kyllä suomesta lääniä löytyy. Eli jos nyt meinasit luonnonsuojelualueella nättiä seutua kuvata niin kuvaa pois. Jos lintubongari jaksaa tulla vikisemään asiasta ja näyttää siltä ettei järkeä kuuntele niin vaihdat paikkaa. Tulet vaikka joku toinen päivä sitten kuvaamaan sen alueen tai jätät kokonaan kuvaamatta. Turha näillä nyt oikeasti on mitään kränää aiheuttaa ja ei sitä kyllä tulekaan kun vähän maalaisjärkeä käyttää. Toki voit olla yltiövarovainen ja hakea lupia erikseen noihin kuvauspuuhiisi, mutta todennäköisesti tulet törmäämään kieltoon. Joku sen keksii kuitenkin vaikka ei mihinkään lakiin nojaakaan. Sitten jääkin mietittäväksi noudatatko mielivaltaista kieltoa sillä uhalla että sanomista tulee vaikkakin joskus oikeudessa juttu ei läpi menisikään..

Eli ei kannata turhaa kysellä. Jos homma ei ole kiellettyä ja järjellä ajateltuna ei ole täysin typerää niin mikäs siinä. Phantom tuskin kymmenen minuutin lennolla keskellä korpea vahinkoa aiheuttaa kenellekään. Toki itse kyseisen multin track recordin (karkaa holtittomasti) huomioonottaen metsäpalovaara kannattaa huomioida

trosendahl

#20
Lainaus käyttäjältä: Antti - heinäkuu 01, 2015, 08:24:22 AP
Hehheh, odotin kyllä hieman erilaista asennetta ilmailuharrastajien foorumilta. Jos kerran olen tulkinnut jotain väärin, niin kaikki tuntuu olevan lynkkausmielialalla eikä kukaan ole ystävällisesti korjaamassa vääriä tulkintoja. Väärin tulkittu ei ole synonyymi itse keksitylle.

Ensin saa foorumeilta ja lehdistä lueskella missä kaikkialla tietämättömät fanttomipilotit urpoilee. Sitten kun yrittää ottaa selvää missä oikeesti saan lentää ettei tuu paskaa niskaan, niin siitäkin saa paskaa. Se maku tästä nyt vaan jää, että rohkaistaan lentämään missä haluaa ja sitten kun joku tulee asiasta mussuttamaan, niin halutaan mustaa valkoisella ennen kuin uskotaan ettei siellä saa lentää. Eikä missään nimessä saa mennä keneltäkään kysymään ettei vaan tuu penaltyä.

Ai, miksi haluan lentää luonnonsuojelualueella? Haluan kuvata klippejä ja koota niistä mm. luontoaiheisia videoita. Monella luonnonsuojelualueella on kuvauksellisia paikkoja ja ois sääli ettei niitä pääse käyttämään hyväks videoissa. Luonnonsuojelualueilla, kansallispuistoissa jne on tullut liikuttua jonkun verran joten niistä tietää hyviä paikkoja toisin kuin esim talousmetsistä... Mulle mun phantom on huomattavasti enemmän lentävä kamera kuin lennokki. Harmi vaan, että lentämis-ominaisuuden takia joutuu ottamaan huomioon erinäisiä lakeja ja asetuksia mistä ei tällä hetkellä ole riittävästi ymmärrystä. Ilmeisesti muut ei ajattele samalla tavalla...

Sitä ei tiedä josko joskus lentää kuvauslentoja ammatiksi, joten siksi asenne on totisempi kuin pelkällä sunnuntaiharrastajalla. Harmi vain ettei sellanen asenne tunnu sopivan tänne. Mua ei kiinnosta se kenen mielestä multit on leluja ja kenen mielestä ei. Mulle oma asenne ratkaisee. Niillä saa aikaan todella makeita videoita ja ilmakuvia mitkä ei oo ollu mahdollisia aikasemmin näillä euromäärillä. Se mua kiinnostaa.

Se mitä itse olen vähäsen ollut ilmailuun liittyvien juttujen kanssa tekemisissä, niin sillä puolella se asenne ei ole "no-go". Mennään olemassa olevien, voimassaolevien lakien ja määräysten mukaisesti, turvallisuus ensisijaisena tekijänä ja tulkitaan niitä omasta toiminnasta olennaisten asioiden kannalta. Tavoite kuitenkin on saada lento suoritettua turvallisesti. Ei keksiä rajoituksia itse, jopa muista kuin ilmailua sääntelevistä lain kohdista. Ja näiden omien tulkintojen perusteella kysellä lupia tahoilta joilla ei ole kompetenssia, mutta kuitenkin mahdollisuus kieltää toiminta, jolloin varmasti löytyy joku taho jolle se ei nyt vaan käy, perusteella joka ei välttämättä ole lainvoimainen mitenkään.

Se on ihan sinun oma asiasi, minkälaisen maun tästä itsellesi nyt sitten jätät suuhun. Valitettavaahan se tietysti on jos asian noin näet kuten kirjoitit. Itse en kyllä tämän keskustelun perusteella ihan noinkaan asiaa näkisi että nyt kaikki multikopterit.netissä kannustaa urpoilemaan ja lentämään lennokin naamaan. Kysyähän saa jos jonkinnäköisiä lupia, ja varmasti saat negatiivisia reaktioita pelkästään kysymällä aikaan. Kuten aiemmin totesin, on eri asia mennä vaikka sen pelivälineen kanssa kasvotusten kysymään "Hei, saisinko ottaa hienoa ilmakuvaa teidän luonnonpuistostanne tällä repussani olevalla hiljaisella ja pienellä lentävällä kameralla, en häiritse linnunpesiä ja kuvat on teidänkin käytössänne" vaiko "Saisinko lennättää miehittämätöntä ilma-alustani luonnonpuistossanne". Lopputulos on varmasti selvä.

Siinä toki olet oikeassa, että esimerkiksi jenkkilässähän taitaa olla kansallispuistoissa lennokkien lennättäminen kielletty, juuri ihmisten omien urpoilujen takia. Ja mitä enemmän ihmiset urpoilee, sen hankalammaksi lajin harrastaminen menee.

Jos sinulla ei ole mielestäsi riittävästi ymmärrystä laeista ja asetuksista, niin miksi ihmeessä sitten luet niitä kuin piru raamattua ja keksit omia tulkintoja niistä joilla rajoitat omaa toimintaasi? Ja vedät herneen nenään kun joku muu yrittää ajatella asiaa toisella tavalla niin, että itsekeksittyihin kieltoihin alistumisen sijaan, mentäisiin järki päässä lakia noudattaen kuvaamaan sitä kohdetta? Nyt kun sinun oma tulkintasi kysenalaistettiin, leimasit koko forumin sellaiseksi, että vastuuntuntoinen, olemassaolevien määräysten puitteissa tapahtuva, turvallisuuslähtöinen harrastustoiminta on asenne joka ei sovi tänne. En todellakaan ajattele kanssasi samalla tavalla.

Ammattimaiseen lentotoimintaan myös miehittämättömillä ilma-aluksilla tulee ihan lainsäädännön puitteista kokonaan erilaiset, huomattavan paljon rajummat vaatimukset jo ihan EASA:n puolesta. Ja niiden noudattaminen ei sitten ole aivan ilmaista. En ymmärrä, miksi haluaisit myös harrastepuolen omalta osaltasi samanlaiseksi. Asenteeseesi ja totisuuteesi en ota kantaa, muuten kuin että järkevä toiminta ja vastuun ottaminen omasta harrastustoiminnastaan ei ole sitä, että yrittää väkisin löytää tai keksiä ne asiat, jotka estävät oman tekemisen.

Mutta miksi kritisoit sunnuntaiharrastajien asennemaailmaa?

-Sunnuntaiharrastaja

perleh

Täytyy kyllä sen verran tähän kommentoida että itselle tuli tätä ketjua lukiessa juuri samanlaisia tuntemuksia kuin Antille. Yleensäkin jos joku erehtyy täällä johonkin lakiin viittamaan ja sen perusteella neuvoo, niin heti joku rupeaa huutamaan että ei tarvi rueta poliisiksi. Muistan eräänkin kerran kun joku oli monikanavaisen videolähettimen ostanut, niin joku sitten ystävällisesti kertoi että mitkä kanavat kyseisestä lähettimestä on sallitulla alueella, niin saman tien alkoi huuto. Mitä ihmeen pahaa siinä on jos joku neuvoo mikä on sallittua ja mikä ei, kun 60% sunnuntaiharrastajista ei sitä kuitenkaan tiedä. Sillä että annetaan ihmisille neuvoa asioissa jota he eivät välttämättä tiedä, edesautetaan mielestäni sitä että tämä harrastus pysyy mahdollisimman pitkään terveellisellä pohjalla eikä tapahdu typeriä virheitä/ylilyöntejä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan lisää rajoituksia.


trosendahl

#22
Lainaus käyttäjältä: perleh - heinäkuu 10, 2015, 04:47:21 IP
Mitä ihmeen pahaa siinä on jos joku neuvoo mikä on sallittua ja mikä ei, kun 60% sunnuntaiharrastajista ei sitä kuitenkaan tiedä. Sillä että annetaan ihmisille neuvoa asioissa jota he eivät välttämättä tiedä, edesautetaan mielestäni sitä että tämä harrastus pysyy mahdollisimman pitkään terveellisellä pohjalla eikä tapahdu typeriä virheitä/ylilyöntejä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan lisää rajoituksia.

Eihän siinä luonnollisestikaan mitään pahaa ole. Päinvastoin, sehän on vain toivottavaa, että tieto turvallisista ja oikeista menetelmistä harrastaa lajia päätyy harrastajien tietoisuuteen. Se minulla oli vähän tämän forumin taustallakin ideana..  8)

Olennaista kuitenkin on, että se tieto, joka luo perustan turvalliselle ja määräykset huomioon ottavalle harrastustoiminnalle, on ehdottoman tärkeää olla oikeaa. Sen on kestettävä tarkastelua ja sen on perustuttava viralliseen määräykseen tai lakiin. Se ei saa missään nimessä olla harrastajien suusta suuhun kulkemaa, tyyliin "multikopterilla et saa lentää yli 150 metrin korkeudelle", jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tai tässä ketjussa esitetty "luonnonpuistossa lennättäminen on Suomessa kielletty". Se ei saa olla omia tulkintoja, tai yksittäisen henkilön langettamia kieltoja, vaan sen on ehdottomasti perustuttava olemassaoleviin, kirjoitettuihin lakeihin ja määräyksiin. Ja siitä ainakin omalla osallani tässä ketjussa keskustelussa on kyse.

Kyse ei todellakaan ole lynkkausmielialasta, vaan pikemminkin siitä, ettei esimerkiksi ketjun aloittanut Antti rajoittaisi turhaan omaa harrastustaan omilla laintulkinnoillaan, vaan sen sijaan kuvaisi hienoja videoita kopterillaan (jotka varmasti kaikki täälläkin haluaisivat nähdä! ;) ), täysin laillisesti, määräysten mukaisesti ja turvallisesti.

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: perleh - heinäkuu 10, 2015, 04:47:21 IP
Muistan eräänkin kerran kun joku oli monikanavaisen videolähettimen ostanut, niin joku sitten ystävällisesti kertoi että mitkä kanavat kyseisestä lähettimestä on sallitulla alueella, niin saman tien alkoi huuto. Mitä ihmeen pahaa siinä on jos joku neuvoo mikä on sallittua ja mikä ei, kun 60% sunnuntaiharrastajista ei sitä kuitenkaan tiedä. Sillä että annetaan ihmisille neuvoa asioissa jota he eivät välttämättä tiedä, edesautetaan mielestäni sitä että tämä harrastus pysyy mahdollisimman pitkään terveellisellä pohjalla eikä tapahdu typeriä virheitä/ylilyöntejä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan lisää rajoituksia.

Mäkin muistan tämän tapauksen ihan hyvin (Hei vaan certi!). Ja joo, ei siinä mitään jos uutta tietoa kerrotaan ihmisille, mutta joka paikassa saman asian jankuttaminen kun asiaa ei oikeastaan edes kysytty on kyllä tasan tarkkaan kukkahattutäteily-poliisointia. Ihan oikeasti niistä taajuuksista on jauhettu joka paikassa ummet ja lammet, joten aika tauno saa olla jos ei ole ikinä kuullut saatika ottanut selvää

Toki tuostakin seurasi ihan hyvää. Nyt ne tiedot löytyvät kootusti yhdestä paikkaa niin ei tarvitse enää joka paikkaan erikseen huudella ja sotkea muuta keskustelua täällä

Nuo omat lait / lakitulkinnat / säännökset vaan hyppivät tuolla naapurifoorumin puolella niin kovaa silmille ja homma oli yhtä juupas eipä jaapas, että itseä ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta leikkiä myös tällä puolen samaa leikkiä. Paljo hauskempaa vain harrastaa ja pitää järki jollain asteella päässä. Harrastuksen on kuitenkin tarkoitus olla hauskaa eikä naamairvessä pykälien vääntämistä omaksi haitakseen (tai kaverin)

Onko Antti muuten saanut mitään mustaa valkoisella tähän liittyen? Vai jätitkö tarkemmat tiedustelut sikseen?

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Nurffe - heinäkuu 12, 2015, 10:02:46 IP

Onko Antti muuten saanut mitään mustaa valkoisella tähän liittyen? Vai jätitkö tarkemmat tiedustelut sikseen?

Antti pidätettiin pian luonnonpuistossa lentelyn jälkeen.  ;D
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Certi

Lainaus käyttäjältä: Nurffe - heinäkuu 12, 2015, 10:02:46 IP
Lainaus käyttäjältä: perleh - heinäkuu 10, 2015, 04:47:21 IP
Muistan eräänkin kerran kun joku oli monikanavaisen videolähettimen ostanut, niin joku sitten ystävällisesti kertoi että mitkä kanavat kyseisestä lähettimestä on sallitulla alueella, niin saman tien alkoi huuto. Mitä ihmeen pahaa siinä on jos joku neuvoo mikä on sallittua ja mikä ei, kun 60% sunnuntaiharrastajista ei sitä kuitenkaan tiedä. Sillä että annetaan ihmisille neuvoa asioissa jota he eivät välttämättä tiedä, edesautetaan mielestäni sitä että tämä harrastus pysyy mahdollisimman pitkään terveellisellä pohjalla eikä tapahdu typeriä virheitä/ylilyöntejä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan lisää rajoituksia.

Mäkin muistan tämän tapauksen ihan hyvin (Hei vaan certi!). Ja joo, ei siinä mitään jos uutta tietoa kerrotaan ihmisille, mutta joka paikassa saman asian jankuttaminen kun asiaa ei oikeastaan edes kysytty on kyllä tasan tarkkaan kukkahattutäteily-poliisointia. Ihan oikeasti niistä taajuuksista on jauhettu joka paikassa ummet ja lammet, joten aika tauno saa olla jos ei ole ikinä kuullut saatika ottanut selvää

Toki tuostakin seurasi ihan hyvää. Nyt ne tiedot löytyvät kootusti yhdestä paikkaa niin ei tarvitse enää joka paikkaan erikseen huudella ja sotkea muuta keskustelua täällä

Kerta me nyt offtopiccia aletaan tännekin vääntämään, niin olen yleensä myös auttanut muissakin kysymyksissä jolloin tuo taajuusasia on helppo samalla kertoa.

Luonnonpuistoissa saat lennättää lennokkia, ellei sitten alueelle ole oikeasti ilmailukartassa erikseen määritettyä kieltoa/tiedotetta jossain trafin palvelussa.

Raimondon

Mä aijon kyllä lentää jatkossakin  luonnonpuistoissa ilmakuvauslentoja,mutta tietysti maalaisjärkeä noudattaen ja ihmiset,eläimet ja luonto huomioiden. 8)

Jufee

Kaikkein paras on kun on kysymättä mitään, tietämättä mitään ja olkaa kohauttaa jos jotain tulee  :D

Kaikki kielletään varmasti ryssimällä ja käyttäytymällä törkeästi, joten jos asiallisesti kuvaat, niin ei kai siinä ole mitään pahaa.