Multikopterit.net keskusteluforum

Multimanun micro/mini FVP kalustoa

Aloittaja Multimanu, elokuu 11, 2015, 10:03:26 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Multimanu

Raportoidaan nyt tänne sitten hieman omiakin tekeleitä. Minua kiinnostaa erityisesti microkoon (max 200 mm) FPV-kopukat, joilla voisi lentää myös sisätiloissa tyyliin koulun voimistelusali. Ja miksei myös vaikka ihan LOS lennätystäkin. Tämä on ensimmäinen rakennusprojektini, joten hieman ymmärrystä.
Rungoksi valitsin edullisen Diatone 150 Bangoodista http://www.banggood.com/Diatone-Blade-150-Glass-Fiber-PCB-Frame-Kit-w-LED-Decoration-Board-p-976128.html.
ESC EMAX BLheli 12A http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-EMAX-BLHeli-Series-6A-12A-20A-30A-ESC-wp-Uk-963634.html
Moottori DYS 1306 3100KV   https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66403__DYS_1306_3100KV_BX_Series_Set_of_Two_CW_CCW_Motors.html
FC CC3D Atom http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-OpenPilot-CC3D-Atom-Mini-CC3D-FPV-Flight-Controller-CC3D-EVO-wp-Uk-970762.html
Akuiksi 2S-3S 800-1500 mAh kokeilujen perusteella.
Potkurikooksi tulee noin 3".

Radioksi tulee Taranis kunhan saan sen. Vastaria mietin vielä. Samoin FPV-kalusto hakee muotoaan. Projekti etenee hitaasti, joten päivityksiä tullee verkkaisesti.

Runko kasautui helposti ja osat sopivat yllättäen hyvin toisiinsa ottaen huomioon halvan hinnan. Ekana projektina en tiennyt mistä johdotus kannattaa aloittaa joten aloitin ulkoa sisälle. Eli moottorit kiinni ja nopareita mallaamaan. Ne ovatkin hieman ylimitoitetut tähän kopteriin. Jouduin poistamaan kuristesukan noparien päältä ja lyhentelemään ja juottelemaan johtoja, että ne mahtusivat varsiin kiinni. Tästä vaiheesta on kuvakin. Palataan asiaan kunhan saan lisää tehtyä ja lisää tavaraa kotiutuu.

Multimanu

#1
Muita osia odotellessa, ilmeisesti "aromipesäksi" kutsutun laitteiston kasaaminen. Kangasosissa on todella voimakas liuottimen haju. Laitoin parvekkeelle haihtumaan. Hmm, mikähän olisi hyvä liima vaahtomuovien ja styroksin liimaamiseen?

Tero

Ilmeisesti v2? Tällöin ei tarvetta liimalle. Sukka pitää kasassa.

Jarsalla

Lainaus käyttäjältä: Multimanu - elokuu 14, 2015, 09:09:15 AP
Muita osia odotellessa, ilmeisesti "aromipesäksi" kutsutun laitteiston kasaaminen. Kangasosissa on todella voimakas liottimen haju. Laitoin parvekkeelle haihtumaan. Hmm, mikähän olisi hyvä liima vaahtomuovien ja styroksin liimaamiseen?

Palaset on mulla myös liimaamatta toisiinsa kiinni, sukan kanssa vaan. Ne kangaspintaset pehmikeosat on hankalat liimata. Olen kokeillut, pikaliimaa, epoksia ja polymeerimassaa. Millään ei meinaa pysyä kiinni. Kankaassa pysyy kyllä, mutta tuossa epsissä ei. Polyuretaanipohjainen liima varmaan pitäisi olla.

Furiosity

Mulla on ekat aromipesät. Pikaliimalla laitoin kiinni ja on pysyny. Ainoa että kannattaa antaa pikaliiman haihtua vähintään vuorokausi, silmiä kirveli tuntien ajan ku lätkäsin pesän naamalla ja liimahuurut imeyty silmiin...
Skill is when luck becomes usual.

Multimanu

Laitoin sitten lopulta sivun vaahtomuovit kiinni tarratyynyillä. Koska minun kopteri ei vielä lennä, haluasin kokeilla FPV näkökulmaa jotenkin. Kiinnitin kameran ja lähettimen 1/18 autoon. Täytyy myöntää että kuvan laatu oli jonkin sortin pettymys. Yritän päätellä onko kyse kamerasta, videolähettimestä vai aromipesän näytöstä vai kaikista yhteensä. Kamera ja lähetin ovat halpikset nekin: http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-Eachine-700TVL-13-Cmos-FPV-110-Degree-Camera-w32CH-Transmission-wp-Uk-965760.html  . Aurinkoinen päivä isoine kontrasteineen oli varmaan aikamoinen haaste. Pitänee tutustua joihinkin hieman kalliimpiin kameroihin.

Oikosulkumies

noista vaahtomuoveista ja niitten liimauksesta: Kannattaa olla varovainen ettei sula.
Ite liimasin omat V1 malliset aromipesät kasaan perus puuliimalla, ja hyvin on pysyny. Toinen hyvä vaihtoehto on aina epoksi, mutta mun mielestä se on vähä turhan yliampuva ratkasu.

Jos noissa tuntuu olevan huono kuva niin voin vaihtaa kyllä noihin vanhemman mallisiin ihan koska vaan ::)

Meinaan ku vertaa tuota V2:sen kuvaa esim joihinki perus FPV laseihinki niin se on tosi hyvä se kuva.. Tosin vika voi olla kamerassaki, minä en vaan noista FPV kameroista mitään oikein tiiä.
Väri väriin ja loput yhteen

Multimanu

Hei, uutena alalla minulla ei ole oikein käsitystä millaista kuvaa eri tyyppisillä laitteilla saadaan aikaan. Nykyään on niin tottunut tähän HD tasoiseen kuvaan, että odotukset ovat ehkä hieman epärealistisia.

IleFPV

HD kuvaa saat vain HD videolinkillä kuten Connex;
http://connex.amimon.com, joka taitaa maksaa jotain ~1500€ ylöspäin. DJI:n vastine taisi olla Lightbridge.

640x400 tais olla se reso mistä ilman HD videolinkkiä pääsee livenä nauttimaan.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Multimanu

Odotellessa vielä osia, kerrotaan sitten uusista hankinnoista. Halusin jotain pientä, jolla voisi tätä FPV:tä harjoitella. Silmiini osui Hubsanin x4 FPV. Koska minulla on parikin perusmallista x4 kopteria joista pidän todella paljon, päätös oli helppo. Mutta koska haluasin käyttää lennätykseen edellä mainittua aromipesää ja ja ohjaimiakin minulla on jo kaksin kappalein, tuntui turhalta maksaa taas uudesta ohjaimesta. Löysinkin Saksan ebaystä kauppiaan, joka myi pelkkää kopteria ( http://www.ebay.de/itm/231417592162 ). Kopteri saapui noin viikossa. Se pariutui helposti ohjaimen kanssa. Lentotuntuma on jotenkin kiikkerä perusmalliin nähden (kaikki kalibroinnit suoritettu). Varsinkin kaasu on erityisen herkkä. En tiedä onko tämä ominaisuus vai johtuuko se ohjaimesta. Jotain saman suuntaista olen lukenut muuallakin netissä. Mutta täysin lennettävissä kuitenkin. Sitten se FPV puoli. Oletustaajuus ei osunut vastarin taajuus kanaville (Boscam RC305). Taajuuttahan voisi säätää alkuperäisellä ohjaimella jota minulla ei ole, doh. Onneksi olin tutustunut näiden videolähettimien ja -vastaanottimien sielunelämään tarkemmin viime päivinä, (olen radiotekniikan insinööri). Avasin kopterin ja sieltä löytyi paljon käytetty Richwaven RTC6705 piiri ( https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CC4QFjAFahUKEwjs_piywLnHAhWm9HIKHUIpAV4&url=http%3A%2F%2Fsky.geocities.jp%2Foumeastro%2FRTC6705-DST-001.pdf&ei=J7_WVazPFabpywPC0oTwBQ&usg=AFQjCNE7sM1YzI6FLigB1IeO_Ow7WvLAEA&sig2=ScUI4VmUcdWA3liBeMrw8Q&cad=rja ).
Siinä taajuuden voi valita joko SPI-sarjaväylän kautta (kuten tässä) tai kiinteästi kytkemällä tiettyjä pinnejä maihin (monissa malleissa tämä tehdään dipppikytkimien avulla). Halusin siis lähttimen E-kaistalle Boscamia varten, eli nasta SPI_SE maihin ja pinni S maihin (on valmiiksi) ja BX ilmaan (leikkasin irti maasta). Katkaisin SPI-kontrollin poistamalla 3 vastusta pinnien CS 0-2 edestä, tämä laittaa pinnien tilaksi 111, eli kanavan 8, mikä sopi minulle. Ja yllätys yllätys, Hubsanin kuva ilmestyi videolasien ruudulle. Vastaavanlaisilla pienillä toimenpiteillä voi modailla muitakin videolähettimiä ja -vastareita. Tein harjoituksena 8-kanavaisesta TS351 lähettimestä 16-kanavaisen. Seuraava modaus tulee kameraan. Sen FOV on todella kapea ja näin aloittelijalle todella klaustrofobinen kokemus. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Multimanu

Hubsanin kapeaa FOV:ia vastaa hankin tälläiset: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10207/djtcn/Fuj-tech-Wide-Angle-Macro-ja-Fish-Eye-linssisarja-alypuhelim
Mukana tulee kaksi linssiä, wide-angle ja fish eye. Laajakulma oli niistä minusta parempi, mutta huonon kiinnityksen takia hukkasin sen läheiselle ruohokentälle. Oli siis tyytyminen kalansilmään (kuvassa), joka on vähän painavampi. FPV lennätys on todella vaikeaa, etäisyyden, korkeuden ja nopeuden havaitseminen on todella vaikeaa. Mutta nyt muutaman yrityksen jälkeen lennätys sujuu hieman paremmin.

Multimanu

Sunnuntai-iltana oli odotukset korkealla. Olin saanut ekan oman projektin ensilentoa vaille. Kuten kuvasta näkyy, viimeistely on vielä kesken mutta perusosat olivat kasassa. Olin viimein saanut vastarin (Frsky x4R-SB) ja potkurit. Potkurit piti lyhentää 4 tuumasta kolmeen. Uuden omaksumista on ollut riittävästi. Saksasta ostamaani Taranikseen (saksankielinen) piti fläshätä OpenTX 2.0. Saman aikaisesti opiskelin Openpilot ohjelmaa, jolla CC3D saadaan toimimaan. Sitten alkoivat ongelmat. Vastari ja FC yhdistyivät nätisti S.bussin kautta, ei ongelmaa. Ensimmäiset ongelmat alkoivat ESCien kalibroinnissa. Kävi ilmi että yksi moottoreista (vasen etu) jää välillä paikalleen nykimään, varsinkin jos kaasua lisää hiljalleen. Toisaalta jos kaasun nykäisee nopeasti päälle se toimii. Into oli kuitenkin kova joten halusin kokeilla lentoa. Nykimistä oli vieläkin havaittavissa, joten päätin antaa kaasua reippaammin. Moottorit hyrähtivätkin käyntiin mutta kopteri keuli ja lensi selälleen rikkoen kummankin etupotkurin. Eli se ensilento kesti vajaan sekunnin. Eikun sahaamaan lisää potkureita. Nyt tutkin toimintaa hieman varovaisemmin. Kävi ilmi että vasen takamoottori ei otakkaan kierroksia kunnolla ja osoittaa samanlaista nykimistä kuin se etupotkuri. Eli minulla on ongelmia nyt ESC/moottori akselilla. Moottorien johdot on juotettu suoraan esciin joten mahdolliset kontaktiongelmat ovat moottorin päässä, jota en haluasi avata. Mietin mikähän on oikea valinta Openpilotissa esctyypiksi (Emax Blheli 12A)? Ajattelin että perusmalli olisi varmin. Vai olisiko escin ohjelmoinnissa jotain?
Toinen oppitunti tuli potkurien kiinnityksestä. Moottoreissa on kahta tyyppiä, CW ja CCW. Sen enempää ajattematta laitoin moottorit kiertämään juuri näihiin suuntiin. Väärin. CW ja CCW viittavat kierteen suuntaan ja moottoreiden tulisi kiertää näiden vastaisesti. Opin tämän kun näppimomenttiin kiristämäni spinneri/mutteri lensi kuin leppäkeihäs pitkään ruohikkoon (ei löytynyt). Mistä näitä CCW kierteellä olevia muuten  lukkomuttereita saisi?

Furiosity

Tuo että yksi moottori nykii pienellä kaasulla saattaisi viitata kalibrointiongelmaan tai siihen että moottorin neutraalitaso on liian pienenä. Nämä kannattaa käydä uudelleen läpi. Itsellä oli vastaavaa ongelmaa juuri vastikään ja edellä mainitut toimenpiteet auttoivat.

Jos nykimistä on havaittavissa vaikka kaasua on reippaammin, niin silloin on ESC mahdollisesti rikki tai tosiaan kylmäjuotos kyseessä. Kannattaa tarkistaa (ilman propelleja) että kaikki lähtee pyörimään normaalisti kun annat kaasua.

Ensilento kuulostaa tutulta, koin minin kanssa samanlaisen lähdön, joka johtui siitä että OP CC3D:n olin asentanut niin että USB-portti oli oikealle päin, ja olin kääntänyt lautaa GCS:tä väärään suuntaan epähuomiossa. Kannattaa tarkistaa GCS:tä että kopterin gyrot näyttävät kopterin pyörivän oikein päin kun laite on kytkettynä koneeseen, sieltä löytyy Flight Data -välilehdeltä virtuaalinen näkymä jossa kopteri pyörii sen mukaisesti kun sitä käännät, jos kaikki on oikein.

Jos kyseessä on Emaxin 1806 kokoinen moottori, niin multa saattais tähän hätään löytyä ainakin yksi CCW-kierteellä oleva kärki (pari hävinnyt myös), saa tulla hakemaan Helsingin Vallilasta iltaisin :) käsittääkseni on M5 kokoisella kierteellä nuo omat.
Skill is when luck becomes usual.

Multimanu

#13
Ahaa! Luulin kun gyrot nollataan armauksen yhteydessä, että se osaa katsoa oman orientaationsa. Mutta ilmeisesti nämä pitää antaa erikseen Openpilot ohjelmassa esim. Roll 180 deg jne.. Kiitos vinkistä!

Löysin Youtubesta videon, siinä on sama moottoriongelma:
https://www.youtube.com/watch?v=5fSFGQSQs4s

Certi

Tuollainen synkkaongelma viittaa vahvasti huonoon juotokseen tai rikkoutuneeseen vaiheeseen moottorissa.