Multikopterit.net keskusteluforum

Meteoriitin lentävät taivaankappaleet

Aloittaja VilleN, elokuu 16, 2015, 10:35:16 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VilleN

Ajattelin että voisi olla ajankohtaista kirjoitella tänne, kun alkaa tavaraa olemaan jo sen verran että voitaneen puhua kalustosta. Palasin rc-harrastuksen pariin kesällä 2014, n. 15 vuoden tauon jälkeen. Lentävästä kalustosta ei ollut muuta aiempaa kokemusta kuin koulun tapahtumassa joskus 2013 lennätetty pikku kopteri josta jäi kipinä kytemään. Aikani tutustuttua aiheeseen hylkäsin haaveet DJI Phantomista ja hankin ensimmäiseksi multiksi Hobbykingin 450-kokoisen rtf-setin. Ensimmäisen kesän lentelin tyytyväisenä LOSina. Talveksi hankin Hubsanin ja samalla takaraivossa pyöri ajatus fpv-varusteista ja 250 kokoisesta kopterista.

Olin alkuvuoden ulkomailla, enkä tehnyt koptereiden parissa muuta kuin katselin videoita netistä ja tilasin Hubsaniin lisää ropelleja. Nähtyäni ensimmäistä kertaa Charpun videoita, oli päätös tehty: vielä tänä kesänä lennän ensimmäinen fpv-lentoni. Se päivä oli tänään. Ja oli muuten mahtavaa! Olen positiivisesti yllättänyt siitä kuinka 25mW videoTx toimi.

Kalusto:

Radio: Frsky Taranis x9d
Fpv: Fat Shark Attitude V2

1. Multi Hk450
Fc: kk2.1.5
Moottorit NTM prop drive 28-26 1200kv
Esc: Afro 20A simonk
Runko: Hobbyking sk450

2. Hubsan x4

3. 250 mini
Fc: Naze32 acro, cleanflightilla
Moottorit: DYS be1806 2300kv
Esc: DYS sn20a, blheli 14
Runko: banggoodin 250 hiilikuitu kopio


Tällä hetkellä mini on gopro:n kanssa pahasti etupainoinen, ilman gp:tä painopiste on kohdallaan. Täytyy vielä säätää, fpv-kamerakin on nippusiteellä kiinni kun tuli kiire lentämään ;D

Nämä härvelit voi nähdä lentämässä Meri-Lapin alueella, jos satutte täälläpäin liikkumaan niin lennätysseura kelpaa kyllä.

Welho

Mikäs päivä lähetään lenteleen? Mulla varmaan keskiviikkona fpv kalusto nipussa ja valmiina harjotuksiin.

IleFPV

Tossa rungossa akun saa laitettua levyjen väliin ja aika taaksekin, joten sillä saat painopisteen säädettyä kohdilleen.

Ja kannattaa miettiä josko laittaisit GoProhon vaan pelkän suojalinssin täyden kotelon sijaan. Tuo kotelokin painaa nimittäin aika paljon.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

VilleN

Latailin jo akut huomista varten, eiköhän tässä lennetä joka päivä kun kelit sallii :D Keskiviikko passaa hyvin.

Täytyy kokeilla siirtää akkua. Olen miettinyt tuota suojakotelon pois jättämistä, mutta pitää hommata se suojalinssi. Mietin myös mobiusta joka ilmeisesti on kevyempi, ainakin ilman akkua. Täytyy suunnitella. Huomenna pitää parannella fpv-kameran ja antennien kiinnitystä.

MikeK

Jep, ehdottomasti kannattaa laittaa akku taakse levyjen väliin. GP:n kuori+kiinnikkeet lisäävät painoa aikamoisesti. Voit myös napata GP:stä akun pois ja ruokkia sitä esim. videovastarin 5v ulostulosta. Paino tipahtaa lähes Mobiuksen tasolle, mutta kuvanlaatu on sitten taas ihan jotain muuta.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

VilleN

Siirsin tänään akun alalevyn takaosaan ja painopiste osuu nyt gp:n kanssa ehkä 5mm nazen keskikohdan etupuolelle ja kopteri lensi huomattavasti paremmin ja vakaammin. Gp tosin tippui matkasta kun tänään käytiin Welhon kanssa pari tuntia lentämässä, täytyy tehdä parempi kiinnike sille ja hommata tuo linssinsuojus ja lentää ilman koteloa.

Onhan tuo fpv-lentäminen minillä moninkertaisesti hauskempaa kuin 450 leijuttelu lossina ;D nyt 8 akullista lentänyt ja pitäisi säädellä tuo naze kunnolla. Nyt kopteri vastaa vähän laiskasti tikkuihin enkä ole edes kokeillut flippejä koska luulen että ne ei onnistu, ainakaan kovin matalalta.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Meteoriitti - elokuu 18, 2015, 01:12:26 AP
Siirsin tänään akun alalevyn takaosaan ja painopiste osuu nyt gp:n kanssa ehkä 5mm nazen keskikohdan etupuolelle ja kopteri lensi huomattavasti paremmin ja vakaammin. Gp tosin tippui matkasta kun tänään käytiin Welhon kanssa pari tuntia lentämässä, täytyy tehdä parempi kiinnike sille ja hommata tuo linssinsuojus ja lentää ilman koteloa.

Onhan tuo fpv-lentäminen minillä moninkertaisesti hauskempaa kuin 450 leijuttelu lossina ;D nyt 8 akullista lentänyt ja pitäisi säädellä tuo naze kunnolla. Nyt kopteri vastaa vähän laiskasti tikkuihin enkä ole edes kokeillut flippejä koska luulen että ne ei onnistu, ainakaan kovin matalalta.

Kannattaa miettiä sen kalliin GP:n vaihtamista halvempaan kameraan ;) Ai miksi... nokun torppi ...
https://www.youtube.com/watch?v=UyfjyDwcCGs

Xiaomilla saa ihan tarpeeks hyvää kuvaa mini lentämisestä. Itse käytän vaan tuota gp:tä isossa kopterissa gimbaalin jatkeena. Tuon kyseisen torpin jälkeen tilasin samantien xiaomin ja jätin suosiolla gp:n ministä pois. Onneks oli tosiaan linssinsuojus, tosin ei sekään estänyt sitä että linssiin tuli naarmuja. Itse se linssinsuojus hajotessaan naarmutti gp:n linssiä. Ja sehän ei sitten runkoa suojaa mitenkään :) Torpissa voi hajota lcd näyttö esim.

Kuva hajonneesta suojuksesta.

VilleN

Jep, kyllähän tuo mielessä on pyörinyt että jotakin halvempaa sinne voisi laittaa kyytiin :D tänään jo halasin puuta, siinä rytäkässä tuo gp:n kiinnityskin hajosi. Se itseasiassa irtosi kahdesti, eka kerralla aavistuksen rajummassa laskeutumisessa lensi kyydistä ja katkaisi propellin mennessään.

Mobius olisi malliltaan gopro:ta parempi minin kyytiin, mutta xiaomissa olisi kai parempi kuva.

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Meteoriitti - elokuu 18, 2015, 01:41:47 AP

Mobius RuncamHD olisi malliltaan gopro:ta parempi minin kyytiin, mutta xiaomissa olisi kai parempi kuva.

Korjattu  ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

VilleN

Katsoin tänään tuota Runcamia ja muutamaa vertailua gopro vs runcam ja vaikutti ihan pätevältä. Mistäs tuo kannattaa tilata? Valmistajan sivuilta vai jostakin verkkokaupasta? Suomesta sitä ei taida saada?

Tulikohan jonkin asteinen vesivahinko kun illalla lennätin anoppilan takapihalla ja nurmi oli aavistuksen kostea. Kolmos moottori alkoi pätkimään, välillä lähtee pyörimään ja välillä jää vain nykimään. Ikään kuin yksi kolmesta "vaiheesta" tippuisi pois pelistä. Lopetin testailun, tarkistin päällisinpuolin juotokset ja jätin kuivumaan. Lennätyksen jälkeen kun koitin niin mikään esc tai motti ei ollut juurikaan lämmennyt. Nazen kyydissä oli muutama heinä jotka siivoilin pois.

Heitin tänään ennen mahdollista kosteusvauriota ensimmäiset flipit ja rollit. Tuskastuttavan hitaasti pyörähtää, menettää korkeutta varmaan 2,5-3 metriä. Täytyy perehtyä tuohon säätämiseen jahka saan tuon kuivateltua. Nyt on cleanflightin PID 2 käytössä enkä ole koskenut rateihin.

Certi


VilleN

#11
Moottori nr. 3:n pätkimisen tutkiminen jatkuu. Avasin esc - motti välin juotokset ja juotin ne uudelleen. Ongelma säilyi. Vaihdoin 3. ja 4. moottorien signaalijohtojen paikkaa keskenään Nazen päästä ja ongelma siirtyi nelos moottoriin. Eli esc ja motti 3 tämän perusteella kunnossa ja vika Nazessa.

Irrotin nazen kopterista ja kävin juotokset läpi. Ei ollut huonon näköisiä juotoksia, mutta käytin lämpimänä kaikki käytössä olevat pinnit ja varmistin ettei missään ole kylmäjuotoksia, liikaa tai liian vähän tinaa, oikosulkuja tms. Kaikki siis ok.

Jälleen akku kiinni ja testi. Alkuun näytti että homma toimii, pyörittelin motteja eri kaasun asennoilla, kallistelin kopteria ja pyörittelin sitten n. 10s lähes täyskaasulla, niin kolmos motista alkoi nousta savu. Äkkiä kaasu pois ja akku irti. Annoin jäähtyä ja nyt ainakin käsin pyörittelemällä tuntuu ok:lta, ei ääniä ja pyörii kevyesti eikä käämeissä näy päällisin puolin vaurioita. Testin aikana nopari ei kuumunut, ainoastaan moottori.

Taidan tilata uuden Nazen eurorc:ltä ja kokeilla paraneeko tauti sillä. Onkohan tuo savut päästänyt motti nyt kypsä vai vieläköhän sillä uskaltaa lentää?

Edit: otin 450:stä kk2 ja laitoin Naze tilalle ja sama pätkiminen jatkui silläkin, eli vika on kuitenkin esc:ssä tai moottorissa. En vain käsitä miten se signaali piuhoja aiemmin vaihdellessa siirtyi hetkeksi eri paikkaan. Jos eurorc:llä olisi sn20a:ta hyllyssä, niin tilaisin kokeeksi uuden noparin, muttei viitsisi hakuammuntana tilata banggoodilta ja odotella kahta viikkoa jos vika onkin muualla.

Edit2: vaihdoin kahden moottorin paikkaa ja vika säilyi kolmos nurkassa, eli ilmeisesti vika on kuitenkin noparissa. Totta kai, kun se on ainoa osa jota ei tällä hetkellä saa Suomesta  >:( jos kellään on myydä yks toimiva Dys sn20a niin laittakaa yv:tä :D

VilleN

Eilen tuli postissa pari settiä Dallin "tuhoutumattomia" 5045 bullnoseja, ne menevät testiin heti kunhan posti tuo uuden noparin. Ainakin äkkiseltään ovat huomattavasti perus gemfaneja jäykemmät.

Banggood ei ole kommentoinut tuota korkannutta noparia milläänlailla sen jälkeen ku toimitin heille videon jota he pyysivät jotta tuessa voivat "tutkia" asiaa ::)

JaniJL

Tuhoutumattomuudesta en tiedä vielä mutta tasapaino ja laatu noissa DALleissa on huippuluokkaa. Kts. mun pikku "arviointi" niistä:
http://www.multikopterit.net/index.php?topic=517.msg9389#msg9389
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

VilleN

Lainaus käyttäjältä: JaniJL - elokuu 27, 2015, 11:53:17 AP
Tuhoutumattomuudesta en tiedä vielä mutta tasapaino ja laatu noissa DALleissa on huippuluokkaa. Kts. mun pikku "arviointi" niistä:
http://www.multikopterit.net/index.php?topic=517.msg9389#msg9389

Kuulostaa hyvältä. Täytyypä huvikseen tasapainottaa nuokin ja raportoida onko samaa laatua. Ja tosiaan, eihän ne varmasti tuhoutumattomia ole ;D omasta mielestä se on vain hyvä asia, että se propelli olisi se voimalinjan heikoin komponentti törmäyksessä. Silloin propelli toimii "sulakkeena" ja törmäyksestä aiheutuvat voimat eivät välity moottorinakseliin eikä -laakereihin niin voimakkaana. Toki tuo propellin jäykkyys parantaa lentotuntumaa eikä tehoa häviä propellin joustoon. Ainakin teoriassa.