Multikopterit.net keskusteluforum

Ensimmäinen Quadcopter (mitähän tästäkin tulee?)...

Aloittaja Luukkonen, syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - lokakuu 01, 2015, 09:42:10 IP
On esim freerider. Sillä mää oon ihmetelly, epäilen että sillä kokeilemalla oon oppinukki aika paljo tuosta kaasun käytöstä mikä mulla FPVssä ollu suurin kompastuskivi.
Tuliki pienen testauksen jälkeen hommattua tuosta se täysversio.. maksoko se jopa 10$.
Toi vaikuttaa hyvältä, yhtä simulaattoria jo kokeilin mutta en ihan saannut taranista oikeihin säätöihin kun en löytänyt kunnon ohjeita niin lentäminen oli hiukan haasteellista, mutta tuossa näytti olevan hyvät ohjeet kaikkeen...

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - lokakuu 01, 2015, 10:27:28 IP
Ku teet muuten modelin taranikseen simulaattoria varten, niin valitse sitte siitä "ensimmäisestä" valikosta, että sekä sisäinen, että ulkoinen lähetinmoduuli on pois päältä. Säästää vähä akkua sillä. Kaiketi.

Tuo tuli joo tehtyä, on tuossa radiossakin vähän vielä opiskeltavaa, tuntuu olevan ominaisuuksia vähintääkin 10x liikaa! ;D

Kokeilin tuossa viikonloppuna tuota Freerideä ja juma että oli hauskaa puuhaa, enhän mä niistä kaikista porteista vielä läpi mahtunut jos vauhtia oli paljon kun ei ohjaus ole vielä niin tarkkaa, mutta muuten lentäminen ei aiheuttanut mitään ihmeellisiä haasteita. Pitää ruveta treenaamaan tuolla sitten kun saan oikean koneen ilmaan niin osaan säätää pelistä tuntuman kohdilleen, nyt oli ainakin aivan liian leijamainen ja ensi hätään laitoin painovoimaa lisää...

Luukkonen

No nytpä selvisi missä vastaanotin viipyy, tullissa! Tuli huimat 6,43€ lisää hintaa että kyllä tällä Suomi nostetaan taas suosta. ;D Reilu 200€ tullut kumminkin tavaraa ohi tullin että onhan se kiva että tuo 26€ kikkare jäi kiinni kun raja on 22€.  :o

Luukkonen

#18
Noniin, vastari X4R-sb saatu, sitten oli vuorossa EU-firmis ja päivitys että saa cppm-signaalin sbussin sijaan ja pääsi ottamaan ensilennon. Päivitys onnistui ns. laakista (KIITOS VilleN) ja kaikki alkoi toimimaan melkein itsestään (AUX:n ohjelmointi meinasi alussa hieman hämätä mutta sekin selvisi). Omasta mielestä toimii hyvin ja vastaa ohjaukseen juuri niinkuin pitää... ;D

Vielä loppu viimeistelyt ja akut täyteen niin pääsee koittamaan ekaa kertaa ulkona jos sää sallii...




Ensilento tämän kokoisella Quadcopterilla ilman mitään säätöjä ja pirun ahtaassa paikassa

IleFPV

Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Luukkonen

#20
Lainaus käyttäjältä: IL3 - lokakuu 09, 2015, 08:21:35 IP
Milläs kortilla ja firmiksellä lennät?

Naze (ostin kylläkin vahingossa halppis nazen, mutta toimii hyvin) on korttina ja firmis on uusin mitä baseflight antoi.

Semmosta rupesin miettimään että mikä olis paras tapa testata failsafen toimivuus ennen kun lähtee vetää rallia ulos? Yksinkertaisesti leijuttaa sisällä ja sammuttaa radio niin kopun pitäisi kopsahtaa lattialle?

VilleN

Ota propellit pois, laita motit pyörimään ja sammuta mankka. Jos motit pysähtyy niin vastarin failsafe toimii. Sitten taas motit pyörimään ja nappaat vastarista piuhan irti, silloin pitäisi Nazen failsafen iskeä kiinni. Ei kannata testata sisällä propellit paikallaan, ainakaan ensimmäisenä, koska lopputulos voi olla rumaa jälkeä.

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - lokakuu 11, 2015, 11:43:58 AP
Naze (ostin kylläkin vahingossa halppis nazen, mutta toimii hyvin) on korttina ja firmis on uusin mitä baseflight antoi.
Ja kannattaa vaihtaa ainakin Cleanflightiin tai mieluiten Betaflightiin. Baseflight on mitä on...
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Luukkonen

Juu vähähän hätiköidysti mietin tuota, totta kai propellit irti ja ne nyt otan aina irti jos en ole lennättämässä.

Hitto kun näistä ohjelmista ei ota selvää mikä on hyvä ja mikä ei...

VilleN

Cleanflight on yhtä helposti saatavilla ja parempi kuin Baseflight, Betaflightikaan ei ole juuri sen vaikeampi ja pitäisi olla paras. En osaa vielä sanoa paljonko parempi kuin Cleanflight koska vasta flashäsin sen nazeen enkä ole kerennyt vielä lentämään.

Cleanflightin saat kun lataat chromeen cleanflight configuratorin, samaan tapaan kuin olet ladannut Baseflight confoguratorin. Ja Betaflightin saat flashättyä cleanflight configuratorilla, kunhan lataat betaflightin hexa-tiedoston githubista. En ole aivan varma että pitääkö Betaflightia varten olla cf configuratorin uusin developer versio, jos pitää niin sen saa myös githubista ja se asennetaan chromeen aavistuksen erilailla. Voin kaivella ohjeet ja linkit jos haluat.

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: VilleN - lokakuu 11, 2015, 12:54:10 IP
Cleanflight on yhtä helposti saatavilla ja parempi kuin Baseflight, Betaflightikaan ei ole juuri sen vaikeampi ja pitäisi olla paras. En osaa vielä sanoa paljonko parempi kuin Cleanflight koska vasta flashäsin sen nazeen enkä ole kerennyt vielä lentämään.

Cleanflightin saat kun lataat chromeen cleanflight configuratorin, samaan tapaan kuin olet ladannut Baseflight confoguratorin. Ja Betaflightin saat flashättyä cleanflight configuratorilla, kunhan lataat betaflightin hexa-tiedoston githubista. En ole aivan varma että pitääkö Betaflightia varten olla cf configuratorin uusin developer versio, jos pitää niin sen saa myös githubista ja se asennetaan chromeen aavistuksen erilailla. Voin kaivella ohjeet ja linkit jos haluat.

Jos viitsit niin tee samanlainen tutoriaali kuin tuon X4R-sb vastarin kanssa miten Betaflight asennetaan, on varmasti hyötyä monelle ja jos itsekkin uskaltais sitten kokeilla.  :) Sinäänsä näissä ei ole mitään ihmeellistä, tietokoneilla tullut koko elämä säädettyä niin ei aiheuta mitään ongelmia firmiksien säätäminen ja ei näitä vissiin saa tuhottua vaikka päivitys menisi jotenkin mönkään!?

Itse taidan vaihtaa nyt sit tuohon Cleanflight:iin enkä enempää sitten säädä tuon baseflight:n kanssa. Asennus taitaa mennä kaikessa yksinkertaisuudessa niin että tietokoneeseen Chrome Cleanflight lisäri ja sitten kortti kiinni tietokoneeseen ja uusi firmis sisään?

Luukkonen

#26
Nyt on ensilento (vihdoinkin) ulkona suoritettu ja juma että toi poistuu paikalta! Pari akullista tuli lennettyä ja onnistuin saamaan pari kertaa tonttiinkin.

Ensimmäinen oli oikeastaan vain liian nopeasti maahan ja kun kopteri ei ollut kerennyt kokonaan pysähtyä sivuttain niin jalka tökkäs maahan ja katolleen, ei vahinkoja.

Toinen oli myös jalan tökkäsy maahan mutta vauhtia oli vain enemmän ja kopu otti hienot voltit, yksi potkuri vääntyi.

Jalat revin irti sillä niistä ei ole kuin harmia, töksähtelee vain maahan ja kopteri menee heti nurin...

Sitten toinen asia, mites noita RATEA kannttaa säätää edes sinne päin että liikkeistä saisi hieman terävempiä, nyt tuntuu kuin siirapissa lentäis?

Kolmas asia, lentäjä on aivan paska! :D Hitto kun tuota nopeutta tulee lisää niin tuntuu ettei mikään tila riitä, eli kyllä sitä treeniä kaivataan...

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - lokakuu 17, 2015, 12:20:44 IP
Sitten toinen asia, mites noita PID:jä kannttaa säätää edes sinne päin että liikkeistä saisi hieman terävempiä, nyt tuntuu kuin siirapissa lentäis?

Ei PID:jä vaan Ratea säätämällä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: MikeK - lokakuu 17, 2015, 03:30:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - lokakuu 17, 2015, 12:20:44 IP
Sitten toinen asia, mites noita PID:jä kannttaa säätää edes sinne päin että liikkeistä saisi hieman terävempiä, nyt tuntuu kuin siirapissa lentäis?

Ei PID:jä vaan Ratea säätämällä.
Jaa, no termit sekasin....

Luukkonen

Ensimmäinen kunnon FPV-lento suoritettu ja kaksi akullista pörrätty ja jehna että on vänkää hommaa. Pari videoklippiä emäntä kuvas mutta onnistui ryssimään kuvaamisen totaalisesti ja nyt videot on 90astetta vinossa. Onko mitään ohjelmaa millä saisi käännettyä niin ettei kuvasuhde mene ihan pilalle? Yhtä jo koitin mutta kuvasuhde ja laatu meni pilalle?