Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis Radio : linkkejä aloittelijalle

Aloittaja rotomoto, kesäkuu 22, 2014, 12:00:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MikeK

Mä just jumppasin Eu softasen x4rsb vastarin kanssa. Ensin Taranikseen uusin OpenTx softa sisään tietokoneella. No-Eu vastarin softa Taraniksen muistikortille, vastari kiinni Taraniksen perään ja softan lataus vastariin. Ei bindannu, joten uusin XJT softa Taraniksen muistikortille ja sisäisen lähettimen päivitys. Sitten bindas samantien.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

proffa84

#181
Lainaus käyttäjältä: MikeK - joulukuu 24, 2015, 10:44:43 AP
Mä just jumppasin Eu softasen x4rsb vastarin kanssa. Ensin Taranikseen uusin OpenTx softa sisään tietokoneella. No-Eu vastarin softa Taraniksen muistikortille, vastari kiinni Taraniksen perään ja softan lataus vastariin. Ei bindannu, joten uusin XJT softa Taraniksen muistikortille ja sisäisen lähettimen päivitys. Sitten bindas samantien.

jep... mulla bindaa(päivitin siis xjt:n ja vastarin samana päivänä), tulee telemetriat nätisti mankkaan(RSSI ja virtalutikalla analokinen jänö).

edit 1:yritin saada 9,10 ja 11 kanavista myös pwm, mut ei naze ainakaan myöntäny tajuavan pwm-tilassa(ois varmaan servo pitäny laittaa kii)
edit 2: josko illemmalla yrittäis ajella firmistä uusiks... ja jos ei onnistu niin alkuperäinen sisään ja laatikon pohjalle, d-sarjalainen kiinni tai X4RSB ostoskoriin ;)

proffa84

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - joulukuu 24, 2015, 10:52:53 AP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - joulukuu 24, 2015, 10:44:43 AP
Mä just jumppasin Eu softasen x4rsb vastarin kanssa. Ensin Taranikseen uusin OpenTx softa sisään tietokoneella. No-Eu vastarin softa Taraniksen muistikortille, vastari kiinni Taraniksen perään ja softan lataus vastariin. Ei bindannu, joten uusin XJT softa Taraniksen muistikortille ja sisäisen lähettimen päivitys. Sitten bindas samantien.

jep... mulla bindaa(päivitin siis xjt:n ja vastarin samana päivänä), tulee telemetriat nätisti mankkaan(RSSI ja virtalutikalla analokinen jänö).

edit 1:yritin saada 9,10 ja 11 kanavista myös pwm, mut ei naze ainakaan myöntäny tajuavan pwm-tilassa(ois varmaan servo pitäny laittaa kii)
edit 2: josko illemmalla yrittäis ajella firmistä uusiks... ja jos ei onnistu niin alkuperäinen sisään ja laatikon pohjalle, d-sarjalainen kiinni tai X4RSB ostoskoriin ;)

käytin firmiksen alkuperäisessä ja tökkäsin takasin niin alko toimii ja en myönnä mikä oli vikana ;D ... vika ei ollu firmiksessä  ::)

Samppa

#183
Koitin surffailla pitkin nettiä, mutta ei silti oikein tullut selvyyttä. Mulla on loppukesästä ostettu EU- taranis x9d plus. Sisällä uusin vakio eu-firmis. Nyt ois tarve päästä päivittämään yhteen perus X4R vastariin CPPM firmis, jotta saan kiinni CC3D lautaan.

Testasin näitä ohjeita, mutta eihän tuo pelannut tällä radion vakio firmiksellä:
https://quadmeup.shtr.eu/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/
Flash external device- kohtaa ei ollut valikossa, vaan pelkkä delete.

Eli nyt pitäisi varmaan päivittää Taranikseen OpenTX firmis, että onnistuu. Mutta pari asiaa auki:

1. Pitääkö myös XJT- moduulin firmis päivittää vai voinko jättää alkuperäisen?
2. Säilyykö modelit firmiksen päivityksessä vai pitääkö ne backupata ja palauttaa? Tein jo EEPROMista backupin, sisältääkö se kaikki mallit ja voinko palauttaa frskyn firmisversiolla tehdyn EEPROMin opentx versioon? Jos ei tule tuossa mallit/asetukset, niin miten ne saapi palautettua?

Elikkä jos päivitän vain radion firmiksen opentx:ään, niin pelaako mun EU- mallin X4R ja X8R vastarit edelleen ilman firmispäivityksiä ja säilyykö radion mallit ja perusasetukset?

Optiokyssärinä. Onko olemassa fiksua vaihtoehtoa jolla saisin käyttöön laajemman skaalan vastareita? Eli jokin firmis (radio ja XJT), joilla toimis X4R, D4R yms. vastarityypit. Ei haittaa vaikka noihin X- sarjan vastareihinkin joutuu siinä yhteydessä firmiksen päivittämään. Telemetriat haluan säilyttää, eli ilmeisesti tuon D16 moodin pitäisi säilyä?

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 05, 2016, 09:24:20 IP
Koitin surffailla pitkin nettiä, mutta ei silti oikein tullut selvyyttä. Mulla on loppukesästä ostettu EU- taranis x9d plus. Sisällä uusin vakio eu-firmis. Nyt ois tarve päästä päivittämään yhteen perus X4R vastariin CPPM firmis, jotta saan kiinni CC3D lautaan.

Testasin näitä ohjeita, mutta eihän tuo pelannut tällä radion vakio firmiksellä:
https://quadmeup.shtr.eu/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/
Flash external device- kohtaa ei ollut valikossa, vaan pelkkä delete.

Eli nyt pitäisi varmaan päivittää Taranikseen OpenTX firmis, että onnistuu. Mutta pari asiaa auki:

1. Pitääkö myös XJT- moduulin firmis päivittää vai voinko jättää alkuperäisen?
2. Säilyykö modelit firmiksen päivityksessä vai pitääkö ne backupata ja palauttaa? Tein jo EEPROMista backupin, sisältääkö se kaikki mallit ja voinko palauttaa frskyn firmisversiolla tehdyn EEPROMin opentx versioon? Jos ei tule tuossa mallit/asetukset, niin miten ne saapi palautettua?

Elikkä jos päivitän vain radion firmiksen opentx:ään, niin pelaako mun EU- mallin X4R ja X8R vastarit edelleen ilman firmispäivityksiä ja säilyykö radion mallit ja perusasetukset?

Optiokyssärinä. Onko olemassa fiksua vaihtoehtoa jolla saisin käyttöön laajemman skaalan vastareita? Eli jokin firmis (radio ja XJT), joilla toimis X4R, D4R yms. vastarityypit. Ei haittaa vaikka noihin X- sarjan vastareihinkin joutuu siinä yhteydessä firmiksen päivittämään. Telemetriat haluan säilyttää, eli ilmeisesti tuon D16 moodin pitäisi säilyä?


OpenTX 2.1.xx osaa tuon xjt/vastarin päivityksen, mutta en tiedä ovatko jo korjanneet vian missä jotkin äänitiedostot(telemetriahälyt) olivat sekaisin.... tai tämmöstä huhua kuulin joulukuussa. Itse käytän 2.0.17(oli tullu 2.0.18), mutta tällä ei sit päivitellä osia.

1. OpenTX on vähän kuin windows, linux tai vastaava eli käyttöjärjestelmä ja XJT:n firmis on lähetinmodulin joka hoitaa kommunikaation vastareiden kanssa eli XJT:n ja vastareiden firmikset pitää olla samaa sarjaa jotta osaavat keskustella keskenään.

2. Muistaakseni siirtyi mallimuistit(mun mielestä ottaa varmuuskopioit asennusvaiheessa ja palauttaa automaattisesti) OpenTX:n laittamisessa, mutta eihän siitä haittaa ole jos tallennat mallit eka koneelle ja sit päivityksen jälkeen palautat(jos oli yhteensopivia... en mene varmaks sanomaan).

Eli jos päivität OpenTX:n niin xjt/vastarit ei tiedä siitä (juuri) tuon taivaallista.

Fiksua tapaa eri mallisten vastareiden osalta ei ole kuin non-eu firmis (xjt ja x-sarjan vastarit)mutta emmehän me eu:n säädöksiä menisi rikkomaan  ::)

Certi

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 05, 2016, 09:24:20 IP
Koitin surffailla pitkin nettiä, mutta ei silti oikein tullut selvyyttä. Mulla on loppukesästä ostettu EU- taranis x9d plus. Sisällä uusin vakio eu-firmis. Nyt ois tarve päästä päivittämään yhteen perus X4R vastariin CPPM firmis, jotta saan kiinni CC3D lautaan.

Testasin näitä ohjeita, mutta eihän tuo pelannut tällä radion vakio firmiksellä:
https://quadmeup.shtr.eu/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/
Flash external device- kohtaa ei ollut valikossa, vaan pelkkä delete.

Eli nyt pitäisi varmaan päivittää Taranikseen OpenTX firmis, että onnistuu. Mutta pari asiaa auki:

1. Pitääkö myös XJT- moduulin firmis päivittää vai voinko jättää alkuperäisen?
2. Säilyykö modelit firmiksen päivityksessä vai pitääkö ne backupata ja palauttaa? Tein jo EEPROMista backupin, sisältääkö se kaikki mallit ja voinko palauttaa frskyn firmisversiolla tehdyn EEPROMin opentx versioon? Jos ei tule tuossa mallit/asetukset, niin miten ne saapi palautettua?

Elikkä jos päivitän vain radion firmiksen opentx:ään, niin pelaako mun EU- mallin X4R ja X8R vastarit edelleen ilman firmispäivityksiä ja säilyykö radion mallit ja perusasetukset?

Optiokyssärinä. Onko olemassa fiksua vaihtoehtoa jolla saisin käyttöön laajemman skaalan vastareita? Eli jokin firmis (radio ja XJT), joilla toimis X4R, D4R yms. vastarityypit. Ei haittaa vaikka noihin X- sarjan vastareihinkin joutuu siinä yhteydessä firmiksen päivittämään. Telemetriat haluan säilyttää, eli ilmeisesti tuon D16 moodin pitäisi säilyä?

Miksi haluat PPM:n käyttöön CC3D:ssa? siinä on valmiina mm. signaali-invertteri SBUSsille.

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Certi - tammikuu 05, 2016, 10:12:31 IP
Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 05, 2016, 09:24:20 IP
Koitin surffailla pitkin nettiä, mutta ei silti oikein tullut selvyyttä. Mulla on loppukesästä ostettu EU- taranis x9d plus. Sisällä uusin vakio eu-firmis. Nyt ois tarve päästä päivittämään yhteen perus X4R vastariin CPPM firmis, jotta saan kiinni CC3D lautaan.

Testasin näitä ohjeita, mutta eihän tuo pelannut tällä radion vakio firmiksellä:
https://quadmeup.shtr.eu/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/
Flash external device- kohtaa ei ollut valikossa, vaan pelkkä delete.

Eli nyt pitäisi varmaan päivittää Taranikseen OpenTX firmis, että onnistuu. Mutta pari asiaa auki:

1. Pitääkö myös XJT- moduulin firmis päivittää vai voinko jättää alkuperäisen?
2. Säilyykö modelit firmiksen päivityksessä vai pitääkö ne backupata ja palauttaa? Tein jo EEPROMista backupin, sisältääkö se kaikki mallit ja voinko palauttaa frskyn firmisversiolla tehdyn EEPROMin opentx versioon? Jos ei tule tuossa mallit/asetukset, niin miten ne saapi palautettua?

Elikkä jos päivitän vain radion firmiksen opentx:ään, niin pelaako mun EU- mallin X4R ja X8R vastarit edelleen ilman firmispäivityksiä ja säilyykö radion mallit ja perusasetukset?

Optiokyssärinä. Onko olemassa fiksua vaihtoehtoa jolla saisin käyttöön laajemman skaalan vastareita? Eli jokin firmis (radio ja XJT), joilla toimis X4R, D4R yms. vastarityypit. Ei haittaa vaikka noihin X- sarjan vastareihinkin joutuu siinä yhteydessä firmiksen päivittämään. Telemetriat haluan säilyttää, eli ilmeisesti tuon D16 moodin pitäisi säilyä?

Miksi haluat PPM:n käyttöön CC3D:ssa? siinä on valmiina mm. signaali-invertteri SBUSsille.

X4R ei suolla ääsbussia  ;D

Certi

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - tammikuu 05, 2016, 10:13:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Certi - tammikuu 05, 2016, 10:12:31 IP
Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 05, 2016, 09:24:20 IP
Koitin surffailla pitkin nettiä, mutta ei silti oikein tullut selvyyttä. Mulla on loppukesästä ostettu EU- taranis x9d plus. Sisällä uusin vakio eu-firmis. Nyt ois tarve päästä päivittämään yhteen perus X4R vastariin CPPM firmis, jotta saan kiinni CC3D lautaan.

Testasin näitä ohjeita, mutta eihän tuo pelannut tällä radion vakio firmiksellä:
https://quadmeup.shtr.eu/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/
Flash external device- kohtaa ei ollut valikossa, vaan pelkkä delete.

Eli nyt pitäisi varmaan päivittää Taranikseen OpenTX firmis, että onnistuu. Mutta pari asiaa auki:

1. Pitääkö myös XJT- moduulin firmis päivittää vai voinko jättää alkuperäisen?
2. Säilyykö modelit firmiksen päivityksessä vai pitääkö ne backupata ja palauttaa? Tein jo EEPROMista backupin, sisältääkö se kaikki mallit ja voinko palauttaa frskyn firmisversiolla tehdyn EEPROMin opentx versioon? Jos ei tule tuossa mallit/asetukset, niin miten ne saapi palautettua?

Elikkä jos päivitän vain radion firmiksen opentx:ään, niin pelaako mun EU- mallin X4R ja X8R vastarit edelleen ilman firmispäivityksiä ja säilyykö radion mallit ja perusasetukset?

Optiokyssärinä. Onko olemassa fiksua vaihtoehtoa jolla saisin käyttöön laajemman skaalan vastareita? Eli jokin firmis (radio ja XJT), joilla toimis X4R, D4R yms. vastarityypit. Ei haittaa vaikka noihin X- sarjan vastareihinkin joutuu siinä yhteydessä firmiksen päivittämään. Telemetriat haluan säilyttää, eli ilmeisesti tuon D16 moodin pitäisi säilyä?

Miksi haluat PPM:n käyttöön CC3D:ssa? siinä on valmiina mm. signaali-invertteri SBUSsille.

X4R ei suolla ääsbussia  ;D

Eiks sen saanut firmiksellä suoltamaan?

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Certi - tammikuu 05, 2016, 10:30:14 IP
Eiks sen saanut firmiksellä suoltamaan?

X4R ja X4RSB on eri tuotteita. X4R:n saa suoltaa CPPM:ää, mut sbus puutuu.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Samppa

#189
Mulla on toisessa vehkeessä (EuroRC 250 quadi) X4R-SB ja Sbus käytössä (Naze32 lauta), mutta lentue kasvoi juuri yhdellä pienemmällä quadilla ja kaapissa ois valmiina ylimääräisenä perus X4R vastari. Siitäkin saisi X4R-SB version yhtä 0 ohmin vastusta (eli siltaa) siirtämällä, mutta oli niin pieni se vastus ettei mun kolvivehkeillä uskaltanut alkaa sitä siirtämään. Ajattelin ottaa sitten plan b:n ja laittaa tuon CPPM firmiksen siihen. Voi olla että koitan vielä modaa tuosta Sbus- vastarin jolloin radio saa olla rauhassa. Suomen peli katkaisi tältä iltaa värkkäyksen ja nyt ei uskalla näissä fiiliksissä tehdä enää mitään.  8)

Tossa ohje miten muutetaan X4R vastari X4R-SB vastariksi (tai päinvastoin):
http://www.boltrc.com/documents/manual/txrx/Frsky/How%20to%20change%20the%204th%20chanel%20to%20SBUS%28X4R%29.pdf

Samppa

#190
Eipä sitten kuitenkaan tullut vielä uni silmään niin piti tarkemmin perehtyä aiheeseen...

Päätin kuitenkin flashata Taranikseen uusimman OpenTX firmiksen ja sen jälkeen sitten X4R vastariin tuon CPPM firmiksen. Hieman säätöä ja ihmettelyä vaati kun ei meinannut ensin huolia OpenTX firmistä sisään. Valitti vain ettei ole yhteensopiva hardware. Lueskelin sitten että näissä EU versioissa pitää ottaa pois päältä tuo harwareyhteensopivuuden tarkistus. Sen jälkeen radioon meni 2.1.7 firmis sisään. Modelit säilyi, mutta pientä sotkua tuli noiden omien asetusten kanssa. Mulla ollut mm. Telemetriatietoihin perustuvia valvontoja esim. että kun kennojännite tai akun kokonaisjännite laskee alle tietyn tason, niin Taranis alkaa siitä huutelemaan varoitusta. FRskyn omassa softassa nuo Telemetria attribuutit (Cells, cell, vbat jne.) on kaikki koko ajan listoilla valmiina. Tässä uusimmassa opentx:ssä ei ole mitään. Pitää erikseen tehdä haku että mitä telemetriatietoja on missäkin kokoonpanossa tarjolla. Siinä yhteydessä listoille vasta tulee valittavaksi näitä löytyneitä attribuutteja. Sinänsä ihan pätevä kun siinä näkee samalla että mitä kaikkea telemetriaa laudalta tulee ulos ja missä attribuutissa on mitäkin tietoa. Ikävä vain että tuo haku pitää tehdä nyt joka vehkeelle jossa telemetriat käytössä ja sen jälkeen konffia uudelleen kaikki niihin liittyvät hälyt. No niiden laitto nyt on itselläni aika simppeli juttu kun malleja on n. puolen kymmentä ja suurimmassa osassa vain akkujännite ja RSSI tiedot telemetriassa. Muutoin en huomannut vielä mitään erikoista.

Samalla tuli vaihdettua starttinäyttö ja ladattua muutama mallikuva ja äänitiedosto lisää radioon.

Vastariin meni ongelmitta CPPM firmis Taraniksen kautta flashattuna. Erittäin simppeli ja helppo toimenpide eikä vaadi mitään spesiaalikaapeleita. Tai no siitä vastarin mukana tulleesta piti vaihtaa + ja GND pinnien paikkaa keskenään. Sellainen 15s toimenpide. Bindaus piti tehdä kanavien 2 ja 3 signaalipinnit jumpattuna, jolloin kanavaan 1 tulee PPM. Heti sain pelittämään quadin CC3D:n kanssa. Pikaiseen tuossa jo pakettia löin kasaan ja koeleijutin sisällä. Huomenna tositestit pihamaalla jos tarkenee ja ehtii.

lisäys: Sellaisessa rapsakassa -26 asteen pakkasessa tuli lennettyä yksi lento uudella quadilla. Kaikki pelaa hienosti muuten, mutta huomasin että on noissa äänissä jotain pientä sotkua. Mulla on ajastimessa ollut asetus että tasaminuuteilla aina sanoo ääneen esim "two minutes left". Nyt päivityksen jälkeen sanoi vain "two", minuutin kohdalla vastaavasti "one". Sekuntteja kun alkoi laskemaan, niin toimi taas ihan oikein "30 seconds left" jne.

Certi

Uusi opentx vaatii uuden äänipaketin, ne tiedostojen nimet on muuttuneet :)

Samppa

#192
No pitääpä ottaa työn alle. Äänipaketti lienee tässä kansiossa oleva?
http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/en/

Eikös nuo ole kaikki siellä muistikortin juuressa. Eli sinne vain rohkiasti vanhojen päälle?

edit: Tehty ja taas pelaa äänet ongelmitta. Tosin vaihdoin samalla "ääninäyttelijää" ja joitain vanhoja ääniraitoja jäi vielä. Korvasin vain kaikki samannimiset ja uudet kopioitui uusina ja vanhat joita ei uudessa paketissa ollut jäivät ennalleen. Vaan eipä ne siellä leipää pyydä.

Samppa

#193
Täytyy kyllä todeta että on tämä Taraniksen kantama jostain vitsin ja surkean välimaastosta. Kävin kokeeksi pätkän verran jäällä lentämässä. Kun olin ehkä n. 300m etäisyydellä, niin tuli varoitus heti kerrasta kriittisestä signaalista. Käännyin heti takaisin ja panin vivusta radion lukemaan signaalin voimakkuutta ääneen. Se olikin n. 60 paikkeilla siinä kun takaisin päin lähdin tulemaan, huokasin jo hieman. Vaan eipä mitään, jossain 200m kohdilla radio huikkasi että "telemetry lost" ja siitähän se tuli tonttiin koko vehjes. Näkymä minun ja quadin välillä oli täysin vapaa ja lensin suht korkeallakin.

Videolinkki (25mw) säilyi koko ajan loistavana, jopa siinä vaiheessa kun vehjas oli päällään jäällä.

Onneksi tuossa failsafen alussa on sellainen erikoinen ominaisuus että ensin pysäyttyy potkurit, mutta käyttää niitä hetken aikaa vielä päällä ennen kuin sammuu kokonaan. Siinä kerkesi kiskaista laitteen suoraan ennen kuin tuli jäätikölle. Tuli siis mahalleen alas eikä nokalleen. Siitä pomppasi katolleen. Vaurioina pari potkuria ja vtx:n antenniliitin saattoi vähän kääntyä. Pitäisi jostain saada siihen pigtail. Kun kävelin laitteen luo, niin signaali välissä kävi, mutta katkesi heti uudelleen. Palasi pysyvästi vasta jossain 20m päässä koneesta. Vois muuttaa failsafen siten että pitää kierrokset sellaisena että vehje tulee alas, mutta hieman rauhallisemmin.

Mutta mitähän tämän Taraniksen kanssa tekis... Ostettu elokuussa EuroRC:ltä. Vastaavia ongelmia ollut toisinaan aiemminkin. Kerran aikaisemmin tosin vain heittänyt samalla tapaa lennosta signaalin kokonaan poikki (silloin styroksilennokissa X6R vastarilla n.150m etäisyydellä). Jos tekee range- testin niin siinä pelaa mielestäni ihan ok. n. 50m päässä on vielä signaali n. 50 luokkaa. Ongelmana on se kun se saattaa käytännössä heittää nollaan vaikka tuolta 60 tasolta.

Miten muilla kantamat? Itse en taida enää uskaltaa Taraniksella lentää yli 200m päähän itsestäni. Pitää käyttää vanhaa kunnon 35MHz Graupneria vielä noissa isommissa lennokeissa, kun se on ainakin idioottivarma ja vakaa. Quadeihin ei taida viitsiä 35MHz systeemejä enää laittaa. Auttaiskohan jonkinlainen antennipäivitys?

Alla video tuosta kun signaali katkeaa.

Itse näyn videolla alla olevan kuvan paikassa


https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669036/RC/Taranis_sucks.mp4

Jufee

Mä taas oon luullut että ihan parhaimmistoa tuo ohjain  :o