Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis Radio : linkkejä aloittelijalle

Aloittaja rotomoto, kesäkuu 22, 2014, 12:00:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppa

#240
Taitaa olla tuohon antennin asentoon montaa mielipidettä. Luotan Vesaan ja uskon että pystyasento lie optimaalisin. Aiemmin pidinkin etupäässä pystyssä. Siinä oli se ongelma että antennia piti käännellä tiheämmin kun silleen yläviistoon ollessaan se tahtoi kuljetuksissa, kaapissa jne. aina johki ottaa osumaa. Vaakassa se ei ole ns. edessä, vaan saa olla samassa asennossa koko ajan. Tässä ketjussa muitakin kertoilivat pitävänsä vaakassa, sillä oikeastaan nyt siihen päädyin. Pihalennossa taidan pitää jatkossakin vaakassa ja sitten pidemmillä etäisyyksillä pystyssä. En ole lentäessä saanut tällä uudella radiolla vielä yhtään signaalivaroitusta antenni vaakassakaan vaikka olen talon ja puiden katveissa lentänyt.

mikkox9x

#241
Kyllä kai se näissä laitteissa on pääsääntösesti niin, että pysty on se oikea mankassa. Muita väitteitä en oo havainnu ja väitän, että Ves@ tietää radiohommista aika paljon ;) . Vastaanottavassa päässä tottakai merkitystä kans yhtälailla. Varsinki, kun lennetään kauas.

Niistä vastareiden antenneista voi kai kiistellä ehkä vähän enempi, miten jossain tietyssä lentävässä on paras ja riittävä laittaa antennit, kun vehkeet kallistelee jne. Mun mini on lentäny ongelmitta usein katkinaisilla antenneilla, antennit V:n muodossa Taraniksen kanssa. Koskaan ei oo sen takia yhteys katkennu, kun on lentänyt max. 500m päähän. Mutta se ei oo tietty se oikea tapa kun pitäs lentää kilometriin.

Waxwing

Jotta olisi enemmän pekulaatiota, niin "hienosäädetään" vielä vähän.

Jos lennätät liidokkia esim. termiikissä tai muuten korkealla yläpuolellasi (teoriassa siis, RPAS taitaa sen jo estää), niin antennit on kaiketi parempi pitää vaakasuorassa.

Multeilla ei useimmmiten niin kovin korkealla lennelläkään (?), niin pystyasento siinä paras?

Yksi riski Taraniksen antennin kanssa tulee, koska se ei välttämättä oikein tykkää jatkuvasta edestakaisin kiertämisestä.
Eikä ole juotettuna kiva/helppo vaihtaa, jos katkeaa.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

mikkox9x

#243
Uudemmissa Taraniksissa on antenni liittimellä(piirilevyssä).

E: Ei sitte vissiin ookkaan keväästä/kesästä eteen päin :|.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - tammikuu 24, 2016, 07:39:07 IP
Uudemmissa Taraniksissa on antenni liittimellä(piirilevyssä).

Kuinka uusissa?
Ostin joulukuussa Plussan (24.9.2015 etiketillä) B-version. Siinä näytti olevan juotettu.
En kylläkään kuorinut keltaista massaa liitoksen päältä pois.
Täytyypä tarkistaa, kun seuraavan kerran avaan kannet.

Muistaakseni jossain vaiheessa FrSky:ltä tuli myyntiin liitinmalleja, mutta ne eivät kaiketi saaneet viranomaisilta hyväksyntää.

Uudemmissa X-sarjan vastareissahan kyllä on on liitinantennit.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

mikkox9x

#245
Jos en nyt oo ihan väärässä niin se oli tää 2015 alkuvuodesta tullu Taranis Plus B02 mihin tuli. Kai on uudemmissakin. Mulla semmonen ja ostettu josku vuos sitte helmikuussa. Liitin on mönjän alla piilossa.

E: Vai onko niin, että EU-malleissa ei oo liitintä? Mullei oo EU-malli, tai softa ei ainakaan oo.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - tammikuu 24, 2016, 07:56:11 IP
Jos en nyt oo ihan väärässä niin se oli tää 2015 alkuvuodesta tullu Taranis Plus B02 mihin tuli. Kai on uudemmissakin. Mulla semmonen ja ostettu josku vuos sitte helmikuussa. Liitin on mönjän alla piilossa.

OK, tämä selvä.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Samppa

#247
Mulla oli elokuussa 2015 leimattu EU Taranis ja siinä oli antenni juottamalla (läpinäkyvä liima päällä). Tämä nykyinen on tarran perusteella joulukuulta 2015 (myöskin EU malli) ja tässäkin on juottamalla eikä ole enää edes mitään liimoja päällä.

Lennokin kanssa varmaan kannattaakin pitää antenni vaakassa? Ainakin siis normaalisti LOS lentona lennettäessä. Silloinhan rintamalinja yleensä seuraa konetta, eli antenni on aina poikittain koneeseen nähden. Lisäksi itse toisinaan poraan pystynousussa koneen niin ylös että hyvä kun pisteenä vielä näkyy ja sieltä sitten alas. Onnistuu nykyisen RPAS määräyksenkin aikana virallisella lennokkikentällä  ;). Lennokin kanssa saa olla muutenkin kohtuullisen paljon kantamaa myös ylöspäin.

mikkox9x


jinx

Mä kyllä sanoisin, että antennit aina pystyyn, sekä mankassa, että vastarissa. Varsinkin ilman diversiteettiä. Vaikka kuinka olisi rintamasuunta konetta kohti antennit vaakatasossa, siitä ei pääse mihinkään, että käännöksessä vastarin antennilla on katvealue kohti lähetintä. Diversiteettivastari pelastaa tässäkin kyllä.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Samppa

#250
Lainaus käyttäjältä: jinx - tammikuu 24, 2016, 09:09:19 IP
Mä kyllä sanoisin, että antennit aina pystyyn, sekä mankassa, että vastarissa. Varsinkin ilman diversiteettiä. Vaikka kuinka olisi rintamasuunta konetta kohti antennit vaakatasossa, siitä ei pääse mihinkään, että käännöksessä vastarin antennilla on katvealue kohti lähetintä. Diversiteettivastari pelastaa tässäkin kyllä.

Vaikuttaako radion antennin asento tuohon että käännöksessä vastarin antennilla on katvealue kohti lähetintä? Eli onko väliä osuuko lähettimen "donitsi" koneeseen pystyssä (antenni vaakassa) vai vaakassa (antenni pystyssä)? Ja muutenkin avaatko vielä vähän että mitä tarkoitat sillä että käännöksessä on aina katvealue, en täysin hontsinut mitä tarkoitat tällä? edit: vai tarkoititko vain että käännöksessä vastarin antennin pää käy suoraan lennättäjää kohden? Lennokilla tulee lennettyä aika paljon eri asennoissa, välissä mennään selkälentoa, pitkät siivut kylkilentoa, välissä jopa oikein päin. Lentoon sisältyy silmukkaa ja vaakakierrettä, pystynousua ja pystykäännöksiä. Eli käytännössä ne antennit on lennokin asennosta riippuen aina vähän miten päin ja missä asennossa tahansa. Käännöksenkin voi lennokilla tehdä monella eri tapaa, jolloin antennien asennot on aina hieman erilaiset. Kysymys yleisemmin porukalle. Miten tarkalleen ottaen lennokissa ne antennit tulisi mielestänne laittaa? Minulla on nyt toinen vaakatasossa (siiven suuntaisesti) ja toinen pitkittäin koneen rungon suunnassa. Molemmat siis rungon sisällä. Toinen on kiinnitetty vaakaan siihen rungon keskivaiheille ja toinen menee vapaana kohti perää rungon suuntaisesti.  Multeissa antennit on v- asennossa.

Ja vielä lähettimen antennista. Jos pidän lennokkia lennättäessä lähettimen antennin pystyssä ja poraan pystynousua vaikkapa parin-kolmen sadan metrin korkeuteen, niin eikö tuolloin ole aika iso riski että signaali katoaa? Konehan on silloin aika lailla lähettimen antennin pään suunnassa. Sivusuunnassa etäisyys lennättäjästä on tuolloin yleensä mulla reilusti alle 100m kun oikein korkealle poraan. Eli noustaan likipitäen suoraan lennättäjästä nähden ylöspäin. Harvemmin sitä satoihin metreihin poraa, mutta kyllä niitä pystynousuja jonkinmoiseen korkeuteen tulee liki joka lennokkilennolla tehtyä. Ja los lennossa lentokentällä lennetään useita kertoja lennättäjän yli tai hyvin liki yläpuolelta. Eikö tuolloin olisi perusteltua pitää lähettimen antenni vaakassa, jolloin olisi parempi kantama myös ylöspäin?

Menee hieman jo liiankin syvälliseksi pohdinnaksi nämä keskustelut. Käytännössä kait pitäisi LOS etäisyyksillä toimia kunhan antennit nyt on vain koneen sisällä jotenkin ja lähettimessä antenni edes paikallaan. Ainakin kun paikallisen lennokkiväen kanssa on aiemmin (loppukesästä/syksyllä) ihmetelty näitä mun Taraniksen kantamaongelmia, niin ei heillä tuntunut olevan tarve mitenkään erityisemmin antenneihin kiinnittää huomiota (eri merkin radiot). Ja ihan hyvältä näyttää nyt tämän mun Taraniksenkin kanssa. Todennäköisesti kestää nyt LOS lentoa lennellä antenni vaakassa tai pystyssä. Voin sen jossain vaiheessa vielä testiäkin tässä kun pidempi lennätyssessio tulee otettua. Nuo logitkin on nyt käytössä niin voi sitten vertailla. Nyt illalla lentelin vielä pihalla pikku multilla pari akullista antenni pystyssä. Logeista en huomaa RSSI arvoissa eroa antenni vaakassa lentoon. Laskin lentojen RSSI:n keskiarvot ja ne oli samaa luokkaa molemmilla tyyleillä (77-78dbi). En analysoinut vielä tarkemmin että kummalla tyylillä esim. olisi enemmän matalia lukemia tms. Lennoilla pysyttiin aika lähellä (alle 50m säteellä) koko ajan, joten ei anna ihan kunnollista kuvaa muutenkaan. Lentoihin kyllä sisältyi puiden katveissa lentoa ja mm. talon kiertoa siten että talo tulee katveeksi lennättäjän ja multin väliin. Pitää tehdä kunnon testit logianalysointeineen joskus kun on lomilla ja virtaa kinttaissa.

Waxwing

Ainoa oikeaa - yleispätevää - asetelmaa ei ole vielä kukaan pystynyt esittämään.
Aina joutuu tekemään kompromisseja tilanteen mukaan.

FrSkyn D-sarjan (uudemmissa ainakin) ja kaikissa X-sarjan vastareissa on kaksi antennia.
Minä olen pitänyt lennokeissa yleensä molemmat vastarin antennit runkoon nähden vaakasuorassa, toinen poikittain ja toinen pitkittäin. Hyvin on riittänyt LOS-lennätyksiin.
Ei nyt tule mieleen tilannetta, jossa molempien antennien päät olisivat yhtaikaa kohti lähetintä.
Kun lähettimen antennikin on lennättäjän rintamasuuntaan nähden poikittain, ei senkään antennin pään pitäisi juuri olla konetta kohti.
Tietysti, jos lennättäjä lennättelee "kylki edellä", niin voi sellainen tilanne tulla. Ja niska ainakin pidemmän päälle kipeytyy, jos ei muuta.  ;)

Multit ovat oma lukunsa. Niillä vaakasuora etäisyys on yleensä suurempi kuin korkeus. Niissä lähettimen antenni pystyssä ja vastarin antennit ylös päin 90o V-kulmassa lienee hyvä ratkaisu.

Hiilikuitu muuten on paha radiosignaalin vihollinen. Siihen on syytä kiinnittää huomiota oli antennien suunnat mihin tahansa.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

MikeK



Lainaus käyttäjältä: Waxwing - tammikuu 24, 2016, 11:56:46 IP
Hiilikuitu muuten on paha radiosignaalin vihollinen. Siihen on syytä kiinnittää huomiota oli antennien suunnat mihin tahansa.

Se on. Mut nyt pakkasilla laitoin antennit menemään minissä pohjaa pitkin ja hyvin on kuulunut. Kertaakaan ei ole Taraniksen emäntä valittanut.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jinx

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 24, 2016, 09:22:36 IP
Lainaus käyttäjältä: jinx - tammikuu 24, 2016, 09:09:19 IP
Mä kyllä sanoisin, että antennit aina pystyyn, sekä mankassa, että vastarissa. Varsinkin ilman diversiteettiä. Vaikka kuinka olisi rintamasuunta konetta kohti antennit vaakatasossa, siitä ei pääse mihinkään, että käännöksessä vastarin antennilla on katvealue kohti lähetintä. Diversiteettivastari pelastaa tässäkin kyllä.

Vaikuttaako radion antennin asento tuohon että käännöksessä vastarin antennilla on katvealue kohti lähetintä? Eli onko väliä osuuko lähettimen "donitsi" koneeseen pystyssä (antenni vaakassa) vai vaakassa (antenni pystyssä)? Ja muutenkin avaatko vielä vähän että mitä tarkoitat sillä että käännöksessä on aina katvealue, en täysin hontsinut mitä tarkoitat tällä? edit: vai tarkoititko vain että käännöksessä vastarin antennin pää käy suoraan lennättäjää kohden? Lennokilla tulee lennettyä aika paljon eri asennoissa, välissä mennään selkälentoa, pitkät siivut kylkilentoa, välissä jopa oikein päin. Lentoon sisältyy silmukkaa ja vaakakierrettä, pystynousua ja pystykäännöksiä. Eli käytännössä ne antennit on lennokin asennosta riippuen aina vähän miten päin ja missä asennossa tahansa. Käännöksenkin voi lennokilla tehdä monella eri tapaa, jolloin antennien asennot on aina hieman erilaiset. Kysymys yleisemmin porukalle. Miten tarkalleen ottaen lennokissa ne antennit tulisi mielestänne laittaa? Minulla on nyt toinen vaakatasossa (siiven suuntaisesti) ja toinen pitkittäin koneen rungon suunnassa. Molemmat siis rungon sisällä. Toinen on kiinnitetty vaakaan siihen rungon keskivaiheille ja toinen menee vapaana kohti perää rungon suuntaisesti.  Multeissa antennit on v- asennossa.
Tarkoitin juurikin tuota. Mutta käytännössä LOS lennossa olevalla härpäkkeellä, oli se mikä tahansa, ei pitäis ihan hirveitä signaaliongelmia olla. Olettaen, ettei niitä ole haudattu esim. hiilikuituiseen suojakoteloon. ;)

Jos lennokista puhutaan, niin mä kuvittelisin parhaan antenniratkaisun olevan yksi pystyyn ja toinen vaakaan (joko pitkittäin tai poikittain koneen runkoon nähden)?
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Dr.Jalopeno

Mikä on helpoin tapa saada kennojännite näyttö / häly Nazesta taranikseen ( X9D plus )? Nazeja löytyy acroo ja full nazee, mutta sama jännitemittaushan niistä molemmista löytyy. Jännitemittaushan mulla onkin ollut käytössä kaikissa ja mutta vaan sitä summeria huudattaa...
Vastareita X8R ja X4Rsb. Muuta telemetriaa nyt en välttämättä noihin pikkukopuihin tarviikaan.
OSD löytyy kyllä yhdestä mutta pariin muuhun riittäisi tosiaan jännitehäly mankkaan...