Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis Radio : linkkejä aloittelijalle

Aloittaja rotomoto, kesäkuu 22, 2014, 12:00:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - tammikuu 26, 2016, 07:05:03 IP
Mikä on helpoin tapa saada kennojännite näyttö / häly Nazesta taranikseen ( X9D plus )? Nazeja löytyy acroo ja full nazee, mutta sama jännitemittaushan niistä molemmista löytyy. Jännitemittaushan mulla onkin ollut käytössä kaikissa ja mutta vaan sitä summeria huudattaa...
Vastareita X8R ja X4Rsb. Muuta telemetriaa nyt en välttämättä noihin pikkukopuihin tarviikaan.
OSD löytyy kyllä yhdestä mutta pariin muuhun riittäisi tosiaan jännitehäly mankkaan...

Jos ei ole ohjelmoitavaa ledinauhaa niin sitten tolla -> http://blog.oscarliang.net/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Samppa

#256
Lainaus käyttäjältä: proffa84 - tammikuu 26, 2016, 07:33:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - tammikuu 26, 2016, 07:05:03 IP
Mikä on helpoin tapa saada kennojännite näyttö / häly Nazesta taranikseen ( X9D plus )? Nazeja löytyy acroo ja full nazee, mutta sama jännitemittaushan niistä molemmista löytyy. Jännitemittaushan mulla onkin ollut käytössä kaikissa ja mutta vaan sitä summeria huudattaa...
Vastareita X8R ja X4Rsb. Muuta telemetriaa nyt en välttämättä noihin pikkukopuihin tarviikaan.
OSD löytyy kyllä yhdestä mutta pariin muuhun riittäisi tosiaan jännitehäly mankkaan...

Jos ei ole ohjelmoitavaa ledinauhaa niin sitten tolla -> http://blog.oscarliang.net/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Minulla on tehty tälleen kuten ym. linkissä on selostettu, eli oikosuljetaan pinnit 5 ja 6 ja kytketään smartportiin. cli:sta telemetrian invertointi.
Tein itse tarkalleen tämän ketjun ohjeiden mukaan:
http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16337.0

Jos käytössä on uusin betaflight, niin ongelmaksi tulee ainakin naze acro rev6 FC:llä ja varmaan full Nazellakin ettei FC suostu enää armaamaan. Siinä on jonkinlainen prossun valvonta käytössä ja jotenkin tämä kuormittaa sen verran prossua ettei suostu armaamaan. Vaihtoehtoina oli alkuun telemetrian poisto käytöstä tai kiihtyvyysantureiden poisto käytöstä. 2.3.3 versiossa homma toimii siten että poistaa barometrin käytöstä (rev6 acro) ja clissa asettaa set emf_avoidance = on (mitä sitten ikinä tarkoittaakaan...). Näiden ohjeiden mukaan sain pelaamaan, mutta nyt en saa enää korkeustietoa telemetrian kautta Taranikseen. Ei sillä ollut minulle oikeastaan käyttöäkään joten ihan sama:
https://github.com/borisbstyle/betaflight/issues/110

Nyt kun käytän sekaisin 3S ja 4S akkuja, niin olen Taraniksessa ohjelmoinut yhteen kytkimeen akun "kennovalinnan". Eli kun kytkin on toisessa asennossa, niin hälyttää kun menee akkujännite alle 10,6V (3S) ja toisessa asennossa hälyttää alle 14,2V (4S) lukemista. Ei tarvii ajastimia välttämättä erikseen, tosin on mulla nyt sekin käytössä. Ja yhtä keinuvipua (SH) liipaisemalla kertoo aina sen hetkisen jännitetason. Koitan käytellä noita akkuja säästeliäästi. Yleensä menee 1300mAh akkuun 700-900mAh lennon jälkiin.

Dr.Jalopeno

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 26, 2016, 09:07:14 IP
Lainaus käyttäjältä: proffa84 - tammikuu 26, 2016, 07:33:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - tammikuu 26, 2016, 07:05:03 IP
Mikä on helpoin tapa saada kennojännite näyttö / häly Nazesta taranikseen ( X9D plus )? Nazeja löytyy acroo ja full nazee, mutta sama jännitemittaushan niistä molemmista löytyy. Jännitemittaushan mulla onkin ollut käytössä kaikissa ja mutta vaan sitä summeria huudattaa...
Vastareita X8R ja X4Rsb. Muuta telemetriaa nyt en välttämättä noihin pikkukopuihin tarviikaan.
OSD löytyy kyllä yhdestä mutta pariin muuhun riittäisi tosiaan jännitehäly mankkaan...

Jos ei ole ohjelmoitavaa ledinauhaa niin sitten tolla -> http://blog.oscarliang.net/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Minulla on tehty tälleen kuten ym. linkissä on selostettu, eli oikosuljetaan pinnit 5 ja 6 ja kytketään smartportiin. cli:sta telemetrian invertointi.
Tein itse tarkalleen tämän ketjun ohjeiden mukaan:
http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16337.0

Jos käytössä on uusin betaflight, niin ongelmaksi tulee ainakin naze rev6 FC:llä ja varmaan full Nazellakin ettei FC suostu enää armaamaan. Siinä on jonkinlainen prossun valvonta käytössä ja jotenkin tämä kuormittaa sen verran prossua ettei suostu armaamaan. Vaihtoehtoina oli alkuun telemetrian poisto käytöstä tai kiihtyvyysantureiden poisto käytöstä. 2.3.3 versiossa homma toimii siten että poistaa barometrin käytöstä (jos rev6 boardi) ja clissa asettaa set emf_avoidance = on (mitä sitten ikinä tarkoittaakaan...). Näiden ohjeiden mukaan sain pelaamaan, mutta nyt en saa enää korkeustietoa telemetrian kautta Taranikseen. Ei sillä ollut minulle oikeastaan käyttöäkään joten ihan sama:
https://github.com/borisbstyle/betaflight/issues/110

Nyt kun käytän sekaisin 3S ja 4S akkuja, niin olen Taraniksessa ohjelmoinut yhteen kytkimeen akun "kennovalinnan". Eli kun kytkin on toisessa asennossa, niin hälyttää kun menee akkujännite alle 10,6V (3S) ja toisessa asennossa hälyttää alle 14,2V (4S) lukemista. Ei tarvii ajastimia välttämättä erikseen, tosin on mulla nyt sekin käytössä. Ja yhtä keinuvipua (SH) liipaisemalla kertoo aina sen hetkisen jännitetason. Koitan käytellä noita akkuja säästeliäästi. Yleensä menee 1300mAh akkuun 700-900mAh lennon jälkiin.

Kokeilin ensin pelkkään 5 pinniin, mutta vaatii näemmä kuitenkin sen kutosen siihen rinnalle. Rakentelin samantapaisen liittimen kun linkin takana missä nastat yhdessä. Tuohon Naze lätkään kun olen piikit kolvaillu valmiiksi.
Sain toimimaan ainakin jotenkuten. Joku ilta pitää alkaa tutkimaan Taraniksen telemetria puolta tarkemmin. Miten ne hälytysrajat jne. konffailen...

Samppa

#258
OpenTX 2.1.x:llä ensin pitää siellä telemetria sivulla ajaa se Discover new sensors. Sen ehkä oletkin jo tehnyt kun/jos sait kerran tiedot radioon tuotua.

Sitten olen itse tehnyt ääniasetukset seuraavasti. Logical switches sivuilla rivi joka liipaisee kytkimen L1 kun VFAS arvo menee alle 10.6. Lopussa oleva 3.0 on kolmen sekunnin viive. Eli jos hetkellisesti vedän kaasu pohjassa ja käy alle 10.6V jänö niin ei heti ala huutamaan vaan vasta kun jännite on ollut 3s ajan alle 10.6V. Minulla tuossa on nuo rivit L3 ja L5 siksi kun on se valinta käytetäänkö 3S vai 4S akkua. Jos käytät vain yhtä kokoa, niin voi tehdä koko homman yhdellä rivillä ja tuon SD kohdankin voi jättää pois (tarvii keltaisella värjätyt kohdat). Tästä huomasinkin että mulla puuttuu tuo viive tuosta 4S akun riviltä, pitää lisätä... L2 ja L4 on tyhjiä rivejä vain siksi kun poistin niistä turhaa tauhkaa aiemmin.
HUOM! TÄSTÄ PAREMPI VERSIO SEURAAVALLA SIVULLA!! Automaattinen akunvalinta, ei tarvi kytkintä


Special functions välilehdellä sitten laittaa että kun L1 liipaistuu niin ajetaan äänitiedosto lowbat tai ihan mikä tahansa äänitiedosto. Minulla alla kuvassa näkyy kytkimenä L5 kun se on tai- piirinä noille kahdelle eri akkujännitekytkimelle. Lopussa oleva 10s tarkoittaa että sanoo tuon varoituksen 10 sekunnin välein. Nuo voi säätää ihan vapaasti. 1x tarkoittaa että sanoo vain kerran. Alla kuvassa näkyy myös että kun liipaisen kytkintä SH, niin kertoo sen hetkisen VFAS arvon. SF5 eteenpäin on vain eri kytkimiin liitettyjä äänitiedostoja. Eli sanoo ääneen kun armaan, disarmaan, vaihdan lentotilaa yms.



Näiden lisäksi voi siellä telemetriasivulla tuoda noita tietoja näytöille eri muodoissa (numero, palkit)

Aloha

Vähän hakusessa toi telemetria vielä, kuinkas saan taraniksesta akun jännitteitä esiin? Nyt löytyy/näkyy vain A1 5,5v ja A2 7.0v. Jälkimmäinen ilmeisesti mankan jännite. "Discover new sensors" mutta ei löydy mitään. Opentx 2.1 ja D4rII.

Samppa

Millä tavalla sinulla on tuo akun jännitteen mittaus toteutettu? Onko erillinen lipo-sensori vai esim. FC:lle tuotu akulta jännitetieto?

Aloha

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 28, 2016, 07:08:43 IP
Millä tavalla sinulla on tuo akun jännitteen mittaus toteutettu? Onko erillinen lipo-sensori vai esim. FC:lle tuotu akulta jännitetieto?
Ilmeisesti akulta FC:lle. Käytössä siis toi ZMR PDBV2.


Samppa

#263
Mikä FC on käytössä? Ainakin Nazessa piti vielä erikseen panna VBAT- tulo aktiiviseksi/käyttöön konfiguraatiosta.

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 28, 2016, 08:25:33 IP
Mikä FC on käytössä? Ainakin Nazessa piti vielä erikseen panna VBAT- tulo aktiiviseksi/käyttöön konfiguraatiosta.

Kuten myös telemetriajohdon kytkemisen vastaanottimelta FC:hen.

Dr.Jalopeno

#265
Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 27, 2016, 06:02:04 IP
OpenTX 2.1.x:llä ensin pitää siellä telemetria sivulla ajaa se Discover new sensors. Sen ehkä oletkin jo tehnyt kun/jos sait kerran tiedot radioon tuotua.

Sitten olen itse tehnyt ääniasetukset seuraavasti. Logical switches sivuilla rivi joka liipaisee kytkimen L1 kun VFAS arvo menee alle 10.6. Lopussa oleva 3.0 on kolmen sekunnin viive. Eli jos hetkellisesti vedän kaasu pohjassa ja käy alle 10.6V jänö niin ei heti ala huutamaan vaan vasta kun jännite on ollut 3s ajan alle 10.6V. Minulla tuossa on nuo rivit L3 ja L5 siksi kun on se valinta käytetäänkö 3S vai 4S akkua. Jos käytät vain yhtä kokoa, niin voi tehdä koko homman yhdellä rivillä ja tuon SD kohdankin voi jättää pois (tarvii keltaisella värjätyt kohdat). Tästä huomasinkin että mulla puuttuu tuo viive tuosta 4S akun riviltä, pitää lisätä... L2 ja L4 on tyhjiä rivejä vain siksi kun poistin niistä turhaa tauhkaa aiemmin.


Special functions välilehdellä sitten laittaa että kun L1 liipaistuu niin ajetaan äänitiedosto lowbat tai ihan mikä tahansa äänitiedosto. Minulla alla kuvassa näkyy kytkimenä L5 kun se on tai- piirinä noille kahdelle eri akkujännitekytkimelle. Lopussa oleva 10s tarkoittaa että sanoo tuon varoituksen 10 sekunnin välein. Nuo voi säätää ihan vapaasti. 1x tarkoittaa että sanoo vain kerran. Alla kuvassa näkyy myös että kun liipaisen kytkintä SH, niin kertoo sen hetkisen VFAS arvon. SF5 eteenpäin on vain eri kytkimiin liitettyjä äänitiedostoja. Eli sanoo ääneen kun armaan, disarmaan, vaihdan lentotilaa yms.

Näiden lisäksi voi siellä telemetriasivulla tuoda noita tietoja näytöille eri muodoissa (numero, palkit)

Tästä oli iso apua. Kiitoksia vaan :)

Juu ne jännitetiedot sain kyllä tuotua mankkaa ja telemetrianäytötkin kondikseen.
Noi hälyrajat ja varoitusäänet onnistui ton ohjeen avustuksella kun toi Taraniksen logiikka alkoi vähän aukeamaan.
Noilla LS ja SF toiminnoillahan voi tehdä vaikka mitä mukavaa kun viitsisi opetella. Osa vähän niin kun Siemens S7 logiikasta mitä täällä töissä vääntää. Paitsi että täällä se on harvoin mukavaa....

Edit: No nyt alkoi Lyyti kirjoittaa kun kokeilin tota OpenTX Companioinia asetusten muokkaamiseen. Aika kämystä noiden mankan nappuloiden kanssa suhraaminen.
Pitää tutkia onko tuosta Companionista mobiiliversiota mikä Android tabissa pyörisi...

Samppa

Pitäis itsekin testata tarkemmin tuo Companion. En ole sillä vielä oikeastaan muuta tehnyt kuin radion käyttiksen päivityksen. Nuo mallikohtaiset asetukset tuli tehtyä jo aikoinaan kun oli käytössä vielä alkuperäinen käyttis. Sen kanssa ei companionia voinutkaan käyttää. Kerran kun tekee kullekin lentovehkeelle säädöt niin harvemmin niitä tarvitsee muutella.

Dr.Jalopeno

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 29, 2016, 10:25:28 AP
Pitäis itsekin testata tarkemmin tuo Companion. En ole sillä vielä oikeastaan muuta tehnyt kuin radion käyttiksen päivityksen. Nuo mallikohtaiset asetukset tuli tehtyä jo aikoinaan kun oli käytössä vielä alkuperäinen käyttis. Sen kanssa ei companionia voinutkaan käyttää. Kerran kun tekee kullekin lentovehkeelle säädöt niin harvemmin niitä tarvitsee muutella.
Jostain lueskelin tosta Companionista ja osalla jotain jumitellu. Jotkut haukkuvat täysin toimimattomaksi.
Mulla kyllä onnistunut kaikki mitä vähän oon sillä tehnyt. ( 2.1.7 versio ja Taranis Plus ) USB-yhteyskin pelaa kun se kuuluisa junanvessa. Huom ei Pendoliinon.
Nyt noita LS ja SF toimintoja sillä muokkasin. Hyvinkin helposti onnistui vaikka en näistäkään oikeestaan mitään ymmärrä.

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - tammikuu 29, 2016, 09:13:56 AP
Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 27, 2016, 06:02:04 IP

> snip <

Edit: No nyt alkoi Lyyti kirjoittaa kun kokeilin tota OpenTX Companioinia asetusten muokkaamiseen. Aika kämystä noiden mankan nappuloiden kanssa suhraaminen.
Pitää tutkia onko tuosta Companionista mobiiliversiota mikä Android tabissa pyörisi...

Ei valitettavasti ole (ainakaan toistaiseksi) Companionista Android-versiota, ainoastaan Win-, Linux- ja MAC-versiot.  :o

Itse olen ajatellut Win-pohjaista tablettia kenttäkäyttöön, ja vielä USB2-liitännällä, koska USB3:n kanssa on ollut yhteensopivuusongelmia.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Dr.Jalopeno

#269
Nyt toimii telemetria Nazelta hyvin. Äänet ja hälytkin jo tehty. Värinät unohtui. Pitää joskus lisäillä...
Vastarit X8R ja X4Rsb eli molemmissa käytössä se Softserial 1 portti. Eli vastarin smartportin signaali ja Naze portit 5 ja 6 yhdessä. Pinnit 7 ja 8. Sbus signaali siis 4 portissa
Valinnat Softserial. FrSky telemetry jne. BaseFlight:ssa se 3rd serial valittuna.

Sen lisäksi Softserial 1 porttiin asetus "smart port" ja SmartPort / Softserial käännetty CLI:ssä. CleanFlight:ssa "set telemetry_inversion=on"  BaseFligt:ssa "set softserial_1_inverted=1"

Onnistuu varmaan helpomminkin kun osaa mutta tolleen sain toimimaan...

En vissiin ole ainut kenellä teettänyt töitä tää Sbus ja telemetria FrSky ja Nazen välillä. Itsekin vasta viime viikolla Taranikseen sorruin. Kuva liitteenä