Multikopterit.net keskusteluforum

Säästä ja rakenna itse: Aloittelijan tyhmät kysymykset

Aloittaja NikuZai, marraskuu 10, 2015, 11:54:36 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NikuZai

Terve, innostuin loppukesästä multikoptereista ja olen tässä jo pitemmän aikaa ajatellut, että oman multikopterin rakennus voisi olla opettava ja samalla kiinnostava projekti näin talven alla. Multikopteri tulisi pääasiassa FPV-lentelyyn mutta myös sunnuntain videokuvaamisen. Meinasin että tämä ketjun alla kyselisin tyhmiä ja mielellään ottaisin vastaan ehdotuksia ja ajatuksia, esim. mitkä kokoonpanot toimivat hyvin etc.. Tämä lisäksi toivon että tästä olisi myös apua muille ketkä ovat ajatelleet aloittaa omaa rakennus projektia. Sitten pientä taustaa minusta, minulla ei ole pahemmin kokemusta kolvaamisesta ja vain yksi multikopteri ("pahvista" tehty Walkeran Runner 250) alla. Mutta tämä tuskin ylitsepääsemätön este?

Olen ajatellut, että kopterin runko voisi olla 250 tai 300 kokoluokkaa. Tahtoisin myös kovasti saada GPS kytkettyä kokoonpanoon. Olin ajatellut ohjainkortiksi (FC) Naze32 ja siihen cleanflight ohjelmistoa. Tämä kai tukee jo jotenkuten GPS-toimintoja, mm. mahdollisuus nähdä kopterin nopeus, korkeus sekä myös GPS-hold ja RTH (mikä ei sinänsä ole minulle tärkeää). Onko tämä aivan mahdoton ajatus toteuttaa? Minulla on ennestään jo Devo F7 ohjain, SpiroNet RHCP (SMA) antennit ja monta 2200mHa 3S 25C akkuja. Näiden laitteiden uudelleen käyttö varmaan onnistunee tässä uudessa kokoonpanossa?

Olin ajatellut seuraavanlaista kokoonpanoa:
Runko: Nighthawk Pro II All Carbon Fiber Quadcopter KIT, red (http://www.verticalhobby.com/kauppa/250280-nighthawk-carbon-fiber-quadcopter-p-4577.html)
Paketti mikä sisältää seuraavat osat (http://www.verticalhobby.com/kauppa/250300-multicopter-combo-blheli-2204-carbon-p-5478.html):
              Moottorit: 4 X Emax 2204 multicopter motors (2x CCW, 2 x CW)
              Nopeudensäätimet: BLheli 12A ESC (2-4s)
              Potkurit: 4 x Carbon fibre 6x3 potkurit
Vakautusjärjestelmä: AbuseMark Full Naze32 Controller rev6 NAZE32 (http://fi.eurorc.com/product/8650/abusemark-full-naze32-controller-rev6)
Vastaanotin: Devo 2.4Ghz 7CH Vastaanotin, RX702 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/devo-24ghz-vastaanotin-rx702-p-3396.html)
GPS: Ublox 8 Small 72 Channel GPS and GLONASS Receiver Module For Naze 32 (http://www.hobbyrc.co.uk/ublox-8-small-72-channel-gps-and-glonass-receiver-module-for-naze-32)
OSD: Micro MinimOSD for Naze32 with MultiWii OSD & KV Team Mod (http://www.hobbyrc.co.uk/micro-minimosd-for-naze32-with-multiwii-osd-kv-team-mod)

Kameran ja videokuvanlähettimen meinasin hankkia myöhemmin. Mitä muita johtoja ja osia pitäisi vielä hankkia? Kotelo FC:lle?

Ovatko osa valinnat yhtään toimivia, mitkä vaihtoon ja mitä tilalle? Onko jotain muuta mihin minun pitäisi vielä kiinnittää enemmän huomiota?

peekoo82

Vaikuttaa ihan pätevältä raceri-setupilta. Mitään kummempaa kuvauskopteria tosta ei kyllä tule  :) Mutta jos sunnuntai-kuvailu on heiluvaa gopro kuvaa niin sitten. moottorit ja noparit on hyvät itsellä 250-kokoisessa quadissa.  Toi Naze on ihan hyvä lauta vaikka itse en innostunutkaan. Poshold ja RTH ei tietääkseni toimi Nazella, mutta jos jollain on parempaa tietoa niin korjatkoon. Tai siis on ollut kai testivaiheessa jo vuosia.. Devo on aika sotkuinen valikoiltaan mutta ainakin mulla ollut varmatoiminen. Vaihda ajoissa ennenkuin devon-vastareita on kaapit ja härvelit täynnä. Tosiaan jos meinaat kisailla (torppailla) niin ihan ok mutta rauhallisempaan FPV lentelyyn ja kuvailuun ehkä rakentaisin 450/600 kokoluokan vehkeen johon saa sitten halutessaan gimbaalia sun muuta.
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

Tero

OSD:llä et tee mitään ennen videokamoja. MinimOSD on ihan hyvä OSD, mutta ei kyllä mikään helpoin aloittelijalle.

GPS:llä et myöskään tee tuossa kokoonpanossa mitään. Muutoin varmasti ihan toimiva kokoonpano.

mikkox9x

#3
Ite ottasin ehdottomasti ennemmin ton EuroRC:n minin. http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit

Parempi aitohiilarinen runko, kevyempi, kestävämpi. ERC:llä varaosia. Paremmat suositut noparit, saa viimeisimmän BLhelin jne. 4s käytössä toimivaksi testattu paketti. Mottejakin saa varmemmin varaosina ja on suositut, hyviksi todettu, 4s käytössäkin. Noissa Emaxin moteissa oli piuhat semmoset ettei voi katkasta, huono juttu asennettaessa.

6" huiskia ei kannata käyttää, kaiken lisäksi hiilariset rikkoo vaan motit. 5030 Gemfanit parempi alkuun. 2200mah akut on kyllä reilusti turhan suuria miniin, ei tuo mainittavasti lisää lentoaikaakaan. Tietty sen kokosilla pystyy vielä lentämään jotenkuten, mutta on aika järkyttävä lentää.

jinx

Täytyy kompata vähän edellisiä. Vaikka kuinka houkutus olisi rakentaa laite, jolla voi sitten tehdä vähän kaikkea, niin älä. Ensimmäinen valinta on haluatko kuvata vai lentää niin kuin  mineillä kuuluu (lujaa ja matalalla).

Jos haluat kuvata, niin tee joku isompi, vähintään 450 kokoluokan kone. Siihen ne gepsit sun muut hienoudet. Jätä vielä varaa laittaa gimbal kyytiin, se tulee väistämättä eteen kun katsoo vakauttamatonta, heiluvaa videokuvaa.

Jos taas racing-tyylinen lento kiinnostaa, niin sitten tee tuollainen mini. Mutta jätä siitä kaikki ylimääräinen pois kun tilaa ei liikaa ole, eikä painoakaan kannata tarpeettomasti kerätä. ODS voi olla, mutta ne gepsit ja RHT:t. Tietysti minissäkin tallentava kamera on mukava, ja pystyyhän sillä periaatteessa jotain kuvaamaan, mutta ei siitä kovin käyttökelpoista materiaalia tule.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

mikkox9x

#5
Kuten edellä. Hauskanpitoon ja FPV-lentelyyn ralli-mini. Kuvaamiseen isompi. Jos pääasia on itse lentäminen niin luopuisin kuvauskäyttö ajatuksesta paitsi oman lentämisen osalta Mobiuksella tms. paitsi Los-lentämiseen mini on tylsä. Ennestää kuitenkin kysyjällä on runner mini ja haetaan sille korvaajaa, voi isompi tuntua tylsältä itse lentohommiin.

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 11, 2015, 06:08:23 AP
Ite ottasin ehdottomasti ennemmin ton EuroRC:n minin. http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit

Parempi aitohiilarinen runko, kevyempi, kestävämpi. ERC:llä varaosia.

6" huiskia ei kannata käyttää, kaiken lisäksi hiilariset rikkoo vaan motit. 5030 Gemfanit parempi alkuun.
Tuo minkä alottaja linkkas on sama runko, eri nimellä. Mulla ainaki oli aitoa ja kunnollista hiilaria. Plus tossa on jämäkämmät armit tuossa verticalin versiossa. Ja löytyy niitä varaosia muiltaki, plus käypähän tuohon nuo ercn osatki.

6" oon ite aina lentäny. Hiilarisia en oo käyttäny ku ne on kalliita. Ja tykkään paljon enempi tuosta 6" kuin 5". Mm. Pidemmän lentoajan takia. Tuo runko on hyvä 250 kokoseen. Se on mun mielipide.

Sitte tuohon kuvailuhommaan. Kannattaa miettiä kumpaan haluaa panostaa. Saahan tietty 250 reiserillä ilmakuvaustakin harrastettua ja jopa ihan kohtuullista jälkeä, mutta ei se siihen optimaalinen ole.

Ja kompataan vielä tuota, että LOS-lentelyyn mini on haastava. Siinä menee aika äkkiä orientaatio hukkaan ku lennettävä on niin pieni.
Väri väriin ja loput yhteen

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - marraskuu 11, 2015, 11:03:29 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 11, 2015, 06:08:23 AP
Ite ottasin ehdottomasti ennemmin ton EuroRC:n minin. http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit

Parempi aitohiilarinen runko, kevyempi, kestävämpi. ERC:llä varaosia.

6" huiskia ei kannata käyttää, kaiken lisäksi hiilariset rikkoo vaan motit. 5030 Gemfanit parempi alkuun.
Tuo minkä alottaja linkkas on sama runko, eri nimellä. Mulla ainaki oli aitoa ja kunnollista hiilaria. Plus tossa on jämäkämmät armit tuossa verticalin versiossa. Ja löytyy niitä varaosia muiltaki, plus käypähän tuohon nuo ercn osatki.

6" oon ite aina lentäny. Hiilarisia en oo käyttäny ku ne on kalliita. Ja tykkään paljon enempi tuosta 6" kuin 5". Mm. Pidemmän lentoajan takia. Tuo runko on hyvä 250 kokoseen. Se on mun mielipide.

Sitte tuohon kuvailuhommaan. Kannattaa miettiä kumpaan haluaa panostaa. Saahan tietty 250 reiserillä ilmakuvaustakin harrastettua ja jopa ihan kohtuullista jälkeä, mutta ei se siihen optimaalinen ole.

Ja kompataan vielä tuota, että LOS-lentelyyn mini on haastava. Siinä menee aika äkkiä orientaatio hukkaan ku lennettävä on niin pieni.
No joo niinpä oli täyshiilaria toi Verticalin runkoki :-[. Jostain jääny päähän, että ois ollu lasikuitua
ERC:n rungossakin muistaakseni armit vaihtunu mutten muista minkälaisiin. Kuin 6":lla pidempi lentoaika, enemmänhän ne virtaa haukkaa max.?

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 11, 2015, 11:44:09 AP
No joo niinpä oli täyshiilaria toi Verticalin runkoki :-[. Jostain jääny päähän, että ois ollu lasikuitua
ERC:n rungossakin muistaakseni armit vaihtunu mutten muista minkälaisiin. Kuin 6":lla pidempi lentoaika, enemmänhän ne virtaa haukkaa max.?
On tuo vertical tainnu kusilaiturunkoakin myydä tuossa rinnalla.. Täällä foorumilla on tunnuttu unohtavan se pyhä totuus, että mitä isompi rupelli sitä parempi hyötysuhde. näin nyrkki sääntönä.

Mitä omia kokemuksia, DAL 5040 vs DAL 6040, lento aika 5040 noin 2 min. 6040, lento aika 3,5-4,5min. Tämä tonnisella akulla, ja mää lennän vielä 3s. Tässä talven aikan mietin päivitänkö tekniikkaa ens kesälle. Jännästi vaan tuo lentoaika on hyvin pitkälle kiinni lämpötilasta, lämpimällä pääsee tohon vajaa 5min ku taas kylmällä jää tonne reiluun kolmeen.. Tiiä sitte mistä johtuu. Kaverilla oli isompi ero 5" vs 6". samalla setupilla lentoaika tuplaantu. Ja ainaki itellä on teho-eroa ihan kiitettävästi.

Mutta niinku täällä viisaammat on todennu. ei noista 6" mitään hyötyä ole. lisänosteesta ei oo mitään hyötyä, hyötysuhde on huonompi, vie enempi virtaa ja lentoaika lyhenee.. vai miten se meni...
Väri väriin ja loput yhteen

peekoo82

No juu kyllä mullakin lentoaika minissä pitenee 6 tuumasilla. Ja tietysti noste kasvaa. Tuppas vaan noi 6" ämpärimuoviset mitä mulla oli menee niin helposti juuresta poikki että lentelen nykyään 5" hiilareilla ja gf:llä.
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

NikuZai

Kiitos hyvistä vinkeistä sekä ehdotuksista. Eilen olin vielä aika varma kokoonpanosta ja tyytyväinen osiin. Mutta kun luki noita teidän postauksia, niin heräsi enemmän kysymyksiä ja epävarmempi olo, että millä mennä eteenpäin. Unohdin mainita että omistan jo Mobiuksen ja sillä tullut videokuva on kelvannut minulle oikein hyvin, vaikka tärinää on enemmän kuin laki sallii. Onko tuon GPS-lisäys 250 luokkaan aivan mahdottomuus jos vain omaksi huvikseni lennän FPV ja välillä ottaisi tärinä videota? Eli kisaus ei ole mielessä ainakaan vielä. Enemmänkin pitkä lentoaika, FPV-harjottelua / LOS-lentelyä sekä tärinä videon kuvaamista takapihasta.

Eli jos ymmärsin oikein, minun kannattaa mennä tuolla EuroRC:n 250 kokoonpanolla ja vaihtaa Naze32 Acro ihan täys vertaiseen versioon jos tuota GPS tahdon mukaan ottaa.

Mikä vika noissa Devo radioissa on kun kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että pitäisi vaihtaa suoraan johkin toiseen? Mikä on sellainen perus hyvä radio? FrSky 2.4GHz (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__67751__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_PLUS_Digital_Telemetry_Radio_System_Mode_1_.html) ja Turnigy TGY-i10 10ch 2.4GHz (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__58455__Turnigy_TGY_i10_10ch_2_4GHz_Digital_Proportional_RC_System_with_Telemetry_Mode_2_.html)
Onko 3S sekä 4S Lipo akuissa suurikin ero? Miksi 2200mah akut on liian isoja 250 kokoon nähden? Tuntuu että jokaisessa youtube videossa he suosittelevat 250-miniin 2200mha akkua.

Onko teillä kamera sekä lähetin ehdotuksia? Olen ihan tyytyväinen tuohon Walkera Runnerin kameraan mutta eihän se olisi pahasta jos kuva olisi katsekulma olisi leveämpi sekä tarkempi.

OSD:tä en ole sen pahemmin ehtinyt etsiä, mutta jokin perus missä näkyy: nopeus, korkeus, akkun virta tiedot sekä GPS-ominaisuudet saa lisättyä jos on tarvis. Ehdotuksia?

Propellit nähtävästi jakavat mielipiteitä aika vahvasti kahteen eri leiriin, taidan ostaa eka 6 tuumaset jos kerran lento aikaa niillä saa vähän enemmän.

Onko tuo FC ja nopeudensäätimien kolvaus kuinka "vaikeata"? Mitä nyt youtube videoita katsonut niin vaikuttaa aika suoralta hommalta kunhan tietää mitkä johdot menee minnekin.

Onko muuten täällä PK-seudulla joku ketä haluisi esitellä tarkemmin näitä multikoptereita?


Certi

Sä et sitä GPS:ää tarvitse miniin. Johonkin isompaan se voi olla ok, ja avuksi.

Foorumin hakua käyttämällä löytää myös PKS FPV- juttua, PK-seudulla tapahtuvasta toiminnasta.

Taranis mode 2:lla on paljon järkevämpi kuin devot tai muut halppis/"aloittelijaradiot".
-2200mAh painaa ihan pirusti.
-4S antaa enemmän tehoa.
-HS1177/HS1177M/HS1178 surveilzonesta kameraksi ja vaikka ET200/LT200.
-Anteeneiksi spironetit
-MinimOSD:n saat kiinni esim tohon nazeen.
-5" potkurit toimii hyvin, esim gemfan 5x4,5" bullnose.

Hakemalla löytyy kaikkiin näihin lisäohjeita...

Roku

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 11, 2015, 06:08:23 AP
Noissa Emaxin moteissa oli piuhat semmoset ettei voi katkasta, huono juttu asennettaessa.
Miksi ei voi katkaista? Hyvin pystyi juottamaan katkaistut piuhat nopareihin.

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: Roku - marraskuu 12, 2015, 03:14:28 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 11, 2015, 06:08:23 AP
Noissa Emaxin moteissa oli piuhat semmoset ettei voi katkasta, huono juttu asennettaessa.
Miksi ei voi katkaista? Hyvin pystyi juottamaan katkaistut piuhat nopareihin.
Moottorien johdot on käämilankaa. Ei pysty juottaan ellei rapsuta lakkaan pois ja se on hankalaa.

taski

Lainaajos vain omaksi huvikseni lennän FPV ja välillä ottaisi tärinä videota? Eli kisaus ei ole mielessä ainakaan vielä. Enemmänkin pitkä lentoaika, FPV-harjottelua / LOS-lentelyä sekä tärinä videon kuvaamista takapihasta.

Toistoa jo täällä sanotusta, mutta miksi ihmeessä 250 tuohon tarkoitukseen? Gepseineen kaikkineen tulee hemmetin ahdasta, ja ei mahdu 6" isommat potkurit... Yleistäen voi sanoa, että huiskan hyötysuhde paranee koon kasvaessa, joten joku 450-kokoinen multi sopivilla moottoreilla ja 9-10" potkureilla antaa paremmin lentoaikaa samalla akkukapasiteetilla. Ihan yhtä hyvin sillä voi sitä FPV:tä harjoitella. Ja mukavampi LOS-lennossa näkyvyyden puolesta.