Multikopterit.net keskusteluforum

Netistä tilaaminen ja tullaus

Aloittaja IleFPV, elokuu 03, 2014, 10:12:34 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleFPV

Pienenä alustuksena hyvälle viestiketjulle: Keskustelu ulkomailta tilaamisesta ja tullauskuvioista lähti alunperin liikenteeseen pienen H-quadin rungon tilaamisesta viestiketjussa "AP:n laivue", josta siirsin viestit oman viestiketjunsa alle tänne, jossa niitä voi olla parempi jatkaa. ;)

Alkuperäinen viestiketju: http://www.multikopterit.net/index.php/topic,149.0.html
Mainittu mini-H 250: http://www.multikopterit.net/index.php/topic,172.0.html ;)

-trosendahl



Ainakin banggoodille voi muuten ilmoittaa että lähettävät tilauksen "lahjana" (gift) ja että tavaran arvo on vaikka 20$, niin ei välttämättä pitäisi tullinkaan kiinnostua.

En tosin tiedä miten toimia sitten jos tulli asiasta jostain syystä kiinnostuukin? :p
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Petsku

#1
Se on se ja sama mitä siihen pakettiin kirjotetaan, se joko jää tai sitten ei.

Jos se jää tulliin niin kauppalasku tai pay pal kuitti pitää osoittaa sama hinta mikä paketin päälle laitetaan. Muuten maksat normaalisti ne alvit. Eikä siitä mitään sanktioita tule jos lukee lahja ja 20 taalaa hinta perässä ;)

aprepo

Lainaus käyttäjältä: Petsku - elokuu 03, 2014, 10:14:05 IP
Se on se ja sama mitä siihen pakettiin kirjotetaan, se joko jää tai sitten ei.

Jos se jää tulliin niin kauppalasku tai pay pal kuitti pitää osoittaa sama hinta mikä paketin päälle laitetaan. Muuten maksat normaalisti ne alvit. Eikä siitä mitään sanktioita tule jos lukee lahja ja 20 taalaa hinta perässä ;)

Ei ne taida tullissa enää mitään kuitteja edes kysellä, tulliselvityksenhän voi tehdä netissä ja siihen ei mitään liitteitä edes tarvitse laittaa. Toki ne pitää itseltä löytyä tarvittaessa mutta vain jos joku tulee kyselemään.
"Ei tää kulje kovempaa!"

MikeK



Lainaus käyttäjältä: aprepo - elokuu 04, 2014, 07:56:57 AP
Ei ne taida tullissa enää mitään kuitteja edes kysellä, tulliselvityksenhän voi tehdä netissä ja siihen ei mitään liitteitä edes tarvitse laittaa. Toki ne pitää itseltä löytyä tarvittaessa mutta vain jos joku tulee kyselemään.
Todellakin kysyvät kuitteja. Eivät luota tippaakaan siihen mitä summia sinne ilmoitat ilman kuitteja joista summat selviävät. Jos taas ilmoitat ihan omia summia ja lopulta selviää että olivat väärin, on tullin harhauttamista ja maksut tulevat tuplana.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

MikeK

Niin ja se on ihan sama mitä paketin päällä lukee. Ei ne tyhmiä tullissa ole ja tietävät että summat ovat mitä ovat. Tiettyjen firmojen paketit jäävät aina tsekkaukseen.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

aprepo

Ei sinne tarvitse niitä liitteeksi laittaa, siinä kysytään että minkä perusteella sen hinnan sinne ilmoittaa ja jos sitten sitä haluavat nähdä, se pitää olla esittää. Olen kyllä itse sen muutaman kerran kun on tarvinnut asioida sen liitteeksi tainnut laittaa, mutta ei sitä kukaan siellä tarkista jokaisen kohdalla, sehän antaa samantien verkkopankkilinkin josta sen voi maksaa.

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/tulli_ilmoitus/nettituonti/ukk.jsp

"Miten liitteet lähetetään tulli-ilmoituksen yhteydessä?

Liitteitä ei lähetetä tulli-ilmoituksen mukana. Nettituonti-palvelussa vain ilmoitetaan minkä liitteiden/asiakirjojen perusteella teet tulli-ilmoituksen, ja asiakirjat merkitään valitsemalla oikea koodi nettituonti-palvelussa. Tulli pyytää tarvittaessa tarvittavat asiakirjat nähtäväksi."

Joten sillä HK:n tms paketin päälle laittamalla hintatiedolla ei ole väliä, mutta jos tuohon tulliselvitykseen laittat omiasi ja jäät siitä kiinni, tulee sormille. Tosin, se sanktio taitaa olla sama kuin siinä, että ei ilmoita tullille niitä kaikkia muita paketteja mitkä _ei_ jää tulliin. Jokainenhan käy kiltisti tullissa maksamassa alvit niistä kiinan paketeista, eikö niin?
"Ei tää kulje kovempaa!"

MikeK

Jos tulliselvitykseen laitat omia lukemia ja käy ilmi että olivat väärin, maksut tulevat tuplana. Kokemusta on. Jos taas tulee tullin läpi, se ei ole väärien tietojen antamista eikä tullin harhauttamista. Ja yksikään paketti ei ole mennyt läpi pelkästään ilmoittamalla summat, vaan sieltä on pyydetty aina lähettää kuitit. Monta kymmentä pakettia kävin tiskiltä hakemassa silloin kun oli mahdollista, ja oli ihan turha ajella sinne ilman et oli lappuja messissä. Verkkopankin maksulinkki ei tule automaattisesti, vaan sen ihan oikeasti joku ihminen tarkistaa. Nykyään on vielä käynyt niin että olen laittanut summat sekä liitteet ja silti tulee sähköpostia että tarvitsevat liitteet. Ei siis mene automaattisesti.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jinx

Niillä on tullissa vaan MikeK:n nimi jollain isolla lapulla toimiston seinällä epäilyttävien maahantuojien kohdalla ja järjestelmässä kaikki varoitusflägit ylhäällä ;D

Kyllä mä väitän, että muille se maksulinkki tulee automaattisesti, eikä ihminen niihin puutu kuin pistokokeilla. Joka kerta oon hoitanut maksun tullin omalla linkillä joka tullauksen päätteeks ruudulle on lävähtänyt. Eikä toistaiseksi ole mistään kuitteja kyselty.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: jinx - elokuu 04, 2014, 10:24:48 AP
Kyllä mä väitän, että muille se maksulinkki tulee automaattisesti, eikä ihminen niihin puutu kuin pistokokeilla. Joka kerta oon hoitanut maksun tullin omalla linkillä joka tullauksen päätteeks ruudulle on lävähtänyt. Eikä toistaiseksi ole mistään kuitteja kyselty.


Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Nettituonnissa liittää vain jonkun kuitin tilauksesta (jossa siis oikeat hinnat). Systeemi laskee syötetyn summan perusteella alvit (ja tullit jos niitä ko. tavarasta peritään) ja maksu onnistuu samointein nettipankissa.


Viimeksi tein proseduurin, jopa ennen kuin Postilta tuli kirje tullauksesta.


-Antti

Toeh

Mun ei oo tarvinu vielä ikinä tullille lähetellä kuitteja tai muuta. Netin kautta vaan tullannu paketin ja seuraavana päivänä siitä kädessä. Mutta en kaiketi tilaile tarpeeks vielä rojua.  :D

IleFPV

Ihan mielenkiintoinen aihe, mutta pitäisi varmaan siirtää tää pois AP:n laivue topiikista?

Ja tähän uuteen aiheeseen liittyen; mites jos ihan oikeasti saisi lahjan (vaikkapa esittelyä varten), niin eihän siitä ole mitään kuittia kun ei ole mitään maksanut? Tietääkö kukaan miten silloin tullissa toimitaan?
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

MikeK

Harvoin se maksulinkki tulee samantien. Mutta nopeasti tulee kun laittaa kuitin mukaan. Pitää ens kerralla heittää pelkät summat ja testata vaativatko kuittia liitteeksi.

Kerran tiskillä taisteli kundi kun kaverinsa oli lähettänyt tavaraa eu:n ulkopuolelta. Tulli halusi nähdä dokumentin mitä paketissa on ja niiden arvon!? Kundi sanoi et kaverinsa oli löytänyt jotain osia hänen vanhaan autoonsa ja vastaanottajalla ei ollut tietoa mitä oli edes tulossa. Selitys ei kelvannut ja olis pitänyt olla mustaa valkoisella mitä paketissa on.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: MikeK - elokuu 04, 2014, 01:59:33 IP
Harvoin se maksulinkki tulee samantien. Mutta nopeasti tulee kun laittaa kuitin mukaan. Pitää ens kerralla heittää pelkät summat ja testata vaativatko kuittia liitteeksi.

Kerran tiskillä taisteli kundi kun kaverinsa oli lähettänyt tavaraa eu:n ulkopuolelta. Tulli halusi nähdä dokumentin mitä paketissa on ja niiden arvon!? Kundi sanoi et kaverinsa oli löytänyt jotain osia hänen vanhaan autoonsa ja vastaanottajalla ei ollut tietoa mitä oli edes tulossa. Selitys ei kelvannut ja olis pitänyt olla mustaa valkoisella mitä paketissa on.

No olen tullannut aivan helkutinmoisen määrän paketteja viime vuosina ja nettitullauksessa se maksulinkki on kyllä tullut aivan joka kerta automaattisesti ja olen satavarma ettei kukaan noita tullauksia ole käsin tarkastanut. Se on meinaan minuuteissa tullattua ja saa luovutuspäätökset tulostaa. Enkä edes koskaan toimita mitään lippulappuja. Ilmoitan vain syötettyjen arvojen perusteeksi "kauppalasku" tjtsp. Jos joskus kyselevät niin toimitan vasta sitten liitteenä tuon

Sulle on nyt vaan oikeasti käynyt niin että olet jossain "tarkastetaan käsin"-listalla ;D Olisikohan osuutta tuolla jos joskus olet jäänyt vääristä summista tullauksessa kiinni..

Tiskiltä tosiaan jos joskus on hakenut niin pitänyt olla tositteet mukana. Nettitullaus taas on automatisoitu tosi pitkälle, pistotarkastukset vain pysäyttävät täysin automatisoidun järjestelmän välillä jonkun paketin kohdalla. Tai sitten näköjään jollekin voidaan lyödä otta leimaan että jokainen paketti tarkastetaan käsin ja vaaditaan kaikki tositteet

Mupteri

Taas tuli hoidettua yksi tullaus. Kuitista pyöräytetyn pdf:n saa liitettyä viimeisessä vaiheessa ("saattaa nopeuttaa käsittelyä") ja maksua varten oli heti linkki verkkopankkiin.

Mitä muuten olette valinneet tavaran koodiksi? Harrasteet-kategoriasta löytyy "RC-autot ja veneet" jota olen käyttänyt, mutta onko siellä paremmin osuvaa vaihtoehtoa?

jinx

Saattaa olla jotain osuvampiakin, mutta tuota mä olen käyttänyt joka paketille.

En tiedä pääseekö sillä pistokokeessa sitten samalle listalle MikeK:n kanssa, mutta sillä mennään... :)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV