Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MikeK

Jos sulla on akku takana ja edessä ei fpv kamoja, varmasti takakoneet käy kovemmalla kun etu. Jos roikotat miniä rungon keskeltä ilmassa akun kanssa, kaatuuko taakse? Pistä tasaiselle lattialle/pöydälle, kalibroi kaikki nopareita myöten ja laita sit uudet potkurit. Kannattaa heittää noi gemfanit pois ja tilailla vaikka kolmelapaisia Daleja tilalle. Kestää paljon paremmin eikä ole sellaista ohutta muovia.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Miksu

Lainaus käyttäjältä: MikeK - elokuu 15, 2016, 02:15:00 IP
Jos sulla on akku takana ja edessä ei fpv kamoja, varmasti takakoneet käy kovemmalla kun etu. Jos roikotat miniä rungon keskeltä ilmassa akun kanssa, kaatuuko taakse? Pistä tasaiselle lattialle/pöydälle, kalibroi kaikki nopareita myöten ja laita sit uudet potkurit. Kannattaa heittää noi gemfanit pois ja tilailla vaikka kolmelapaisia Daleja tilalle. Kestää paljon paremmin eikä ole sellaista ohutta muovia.

Sillon joskus alku vuodesta kun tilailin vaan noita osia ni sanottiin et kannattaa tilaa noita gemfanin tommosia pilipali potkureita ni ne menee katki sit jos osuu johonki, ei mee sit moottoreista akselit tai ne pääliset solmuun. Ja joo kyllä se nyt on huomattavasti takapainosempi mitä varmaan sit fpv gearin kanssa, ainut mikä tässä nyt siitä huolimatta ihmetyttää on se et miks se kopteri ei levelaa vaiks se takapää onkin painavampi. Koska jos siin on autolevelaus päällä ni eiks sen pitäs ajaa takamoottoreita vaiks täysillä kierroksilla jollei se kopteri muuten pysy levelissä? Ja miks toi vasen takakulma kippaa enemmän kun oikea? ei siellä vasemmalla puolella nyt mitään kovin radikaalisti painavampaa pitäs olla. Koitan täs nyt täl viikol kattoo jotain lyijypainoja tsjp tonne keulaan et se ois suunnilleen tasapainossa.

Ja mites toi noparien uudelleen kalibrointi? Pystyyks sen tekee jostain muualta ku sieltä blhelistä (siis esim beta flightista) jos ni miten?

MikeK

Noparit saa kalibroitua configuraattorista. Älä nyt mitään lyijypainoja siihen laita! Akku ylös "katolle" ja katsoo että on tasapainossa. Kokeile nyt eka siirtää se takapainoisuus pois ja kattele vetääkö vielä mihinkään. Onhan mankan trimmit keskellä ja kun laittaa minin pöydälle, mini on configuraattorissa täysin levelissä?

Toi et akselit menee kieroon, on ihan hölynpölyä. Tai saahan ne vääntymään, mut saa aika paljon tehdä duunia. Jos torpissa pidät hanan pohjassa ja mini breikkaa maassa, eihän ne koneet siitä tykkää. Kun rakentaa minin kunnon osista, lentää se just niin kuin se on suunniteltu lentävän. Ei tarvii kiroilla värisevän minin kanssa joka vetelee minne sattuu.

Lähetetty minun P9000 laitteesta Tapatalkilla

"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

taski

LainaaToi et akselit menee kieroon, on ihan hölynpölyä. Tai saahan ne vääntymään, mut saa aika paljon tehdä duunia.
Tämän allekirjoitan. Dys 1806:t saaneet melkoista morttia; "ikuisia" dal huiskia on tuhottu pari kierrosta torpeilla soraan ja kivikkoon, parissa kellossakin on naarmuja jne mutta akselit ja adapterit edelleen suoria. Kunnon huiskat vaan, niin ei tarvitse yhtenään vaihtaa.

Miksu

Voin kokeilla laittaa sitä akkua sinne katolle mut pelkään vähän etten saa sit akun johtoa kiinnitettyä silleen ettei se osu propelleihin missään tilanteessa. Tällä hetkellä se johto kun tulee tohon katon päälle kiinni niin ettei siinä oo pelivaraa oikeen kumpaankaan suuntaan. Mankan trimmit on keskellä ja mini on levelissä ku laittaa sen pöydälle. Sillon ku päivitin nopareiden firmiksiä ni yks moottori (oisko ollu kolmas) ei syncannu muiden kanssa kierroksissa. Se heitti maksimi kierroksista hiukan ni en tiiä voisko se olla syynä tähän et yks moottori vetelee vähän eri kierroksilla?

Ja mulla on tossa Cobran 2204 mosat et en tiiä onks ne sit "hyvistä osista" kategoriassa? Ja muistaisin lukeneeni jostain jotain "battery efficiency" juttuja et jotkut moottori/propelli/akku yhdistelmät (joita en nyt muista) toi lisää lentoaikaa tai sit thrustia tjsp silleen et niitäkin voi vissiin optimoida, tietääkö joku tästä jotain? Itehän lennän 4S akuilla sekä 5030 propelleilla sekä sit noilla 2300kv moottoreilla. Ja onks toi DAL nyt se ainut hyvä propsu merkki, et noi mun gemfanit voi heittää roskikseen? Ja mites noi propsut noin muuten, kannattaaks ostaa pelkästään niitä kolme lapasia tai bullnose propsuja?

wierdo

Hei Miksu.
Mulla on jäänyt ylimmääräiseksi DalProp Tri-Blade T5045BN huiskia. Kun nähdään jossain niin voit tyypätä miten istuu sun kikottimeen.

Miksu

#96
Mulla ei oo rehellisesti sanoen mitään hajua et mikä istuu tai ei istu hyvin tohon, mun mielest noi nykysetki pilipali gemfanin propsut on ihan ok mut ei ne vissiin sit oo ;D Melkeen parempi ku joku ketä tietää näistä setupeista jotain enemmän ku minä ni kertoo et millaset propsut mä haluun. Ja jos mahdollista vaikuttaa siihen et kuinka kauan akku kestää vs kuinka paljon ne tuottaa thrustia ni mielummin sinne akun kestoon päin ku siihen nostovoimaan. Täl hetkel ei oo viel sellast rautast tuntumaa tohon lentämiseen ni mielummin lentäis minuutin kauemmin ku menis sen minuutin verran vähemmän vähän kovempaa tjsp. Emt meneeks nää asiat tolleen mut vois kuvitella et menis.

Ja koitan päästä huomenna lentämään tommosilla uusilla ja vähän kovemmasta matskusta olevilla propsuilla ni kattoo vaikuttaaks se mitenkä tohon taaksepäin kippaamiseen. Täl hetkel voi olla et osa noist propsuist on vääntynykki hiukan ettei siivet oo enää ees täysin suorassa, mitä mä niit nyt tos vähän kattelin. Hiilikuituset propsut taitaa kuitenki olla liian kovaa matskuu lentää et niil luulis menevän moottorit solmuun jos ländää vähän (tai tosi) huonosti?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 16, 2016, 02:59:07 IP
Mulla ei oo rehellisesti sanoen mitään hajua et mikä istuu tai ei istu hyvin tohon, mun mielest noi nykysetki pilipali gemfanin propsut on ihan ok mut ei ne vissiin sit oo ;D

Ite lentelin gemfaneilla alkuun myös. Niitä taisi mennä pitkälle toistakymmentä settiä ennen ku ostin noita DAL:n potkureita. Sen jälkeen samassa ajassa taisin saada yhden potkurin rikki jossa aiemmin tuhosin sen kymmenen settiä gemfaneja. Tuskin sulla tässä vaiheessa lento-omituisuuksien tms. takia niin on väliä onko se gemfan vai DAL, mutta onhan se paljon mukavampaa vain lennellä verrattuna siihen että joka lennon jälkeen vaihtelee potkureita...

Miksu

No siis mul on noita gemfanin propsuja abs muovisina (sellasta tosi pehmeetä ja letkuu matskuu), sit on tollasia huomattavasti jäykempiä myös jostain muoviseoksesta tehtyjä jotka ei varmasti kulu niin nopeasti ku noi letkut joilla oon tähän asti lentäny. Sit jos vieläki haluu kovempaa (ja varmaan kestävämpää) matskua ni sit ois hiilikuitusia propelleja muutama. Kaikki siis gemfanin propsuja. Mut kaipa mä niitä DALin propsuja sit tilailen tulevaisuudessa kerran kaikilla niitä näyttäs olevan nykyään. En vaan tiiä et pitäskö ne olla niitä kolme lapasia, bullnose tai millä nousulla 5030 5040 5045 5050? Täl hetkel kaikki noi on kaks lapasia 5030 nousulla.

JUHHisi

Joo niissä 2 lapsissa 5030 gemfaneissa on paras hyötysuhde virrankulutuksen suhteen kun hooveroi, mutta noste niistä loppuu kesken tolla sun setupilla täyskaasulla.
4S ja cobran 2204 pyörittää vaikka 6045 jos vaan noparit on 30A.

Ota DAL 5045 triplade v2. Saat hyötykäyttöön 4S akkus ja moottorit.
V2 on paranneltu ja ei pitäis kuulemma olla niin virtasyöppö mitä 1-versio.
http://www.surveilzone.com/2-Pairs-Tri-blade-DALprop-T5045-Bullnose-Props-for-FPV-Racing-g-1490

Mutta jos propsut on ehjät (ihan sama mitkä) niin ei se mihinkään saa kaatua hooveroinnissa. Jos sun noparit on calibroitu niinkun youtuben videoissa on neuvottu, niin vika on Nazessa tai siinä noparissa mille se "kaatuu".

Kokeile hooveroida Acro/Rate moodissa, niin ei pääse ne Level/Angle/Horizon modet tekemään omiaan.

jinx

Jos tässä nyt ollaan vasta aloittelemassa harrastusta ja laatikko on täynnä gemfanin ämpärimuovisia 5030 potkureita, niin anna mennä, lennä niillä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Sitten kun alkaa kaivata enemmän potkua (tai ne alkaa loppua torpeissa), hommaa jotain muita.

Hyvin niillä pärjättiin silloin jokunen vuosi sitten kun osa meistä tätä hommaa aloitteli. Ja hyvin niillä pärjää nytkin, jos ei ultimate potkua vielä kaipaa.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Miksu

Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - elokuu 17, 2016, 12:41:01 IP
Joo niissä 2 lapsissa 5030 gemfaneissa on paras hyötysuhde virrankulutuksen suhteen kun hooveroi, mutta noste niistä loppuu kesken tolla sun setupilla täyskaasulla.
4S ja cobran 2204 pyörittää vaikka 6045 jos vaan noparit on 30A.

Ota DAL 5045 triplade v2. Saat hyötykäyttöön 4S akkus ja moottorit.
V2 on paranneltu ja ei pitäis kuulemma olla niin virtasyöppö mitä 1-versio.
http://www.surveilzone.com/2-Pairs-Tri-blade-DALprop-T5045-Bullnose-Props-for-FPV-Racing-g-1490

Mutta jos propsut on ehjät (ihan sama mitkä) niin ei se mihinkään saa kaatua hooveroinnissa. Jos sun noparit on calibroitu niinkun youtuben videoissa on neuvottu, niin vika on Nazessa tai siinä noparissa mille se "kaatuu".

Kokeile hooveroida Acro/Rate moodissa, niin ei pääse ne Level/Angle/Horizon modet tekemään omiaan.

Onks acro / rate moodi se missä ei autolevelaa lainkaan? Ei oo nää käsitteet viel ihan hanskassa kaikki :-\

Ja viittiiks viel linkkaa jonku tube videon mis ne noparit on ainaki kalibroitu oikein. Noi mun noparit on DYS 20A blheli opto (simonk bootloadereilla kuitenki).
Lainaus käyttäjältä: jinx - elokuu 17, 2016, 03:05:22 IP
Jos tässä nyt ollaan vasta aloittelemassa harrastusta ja laatikko on täynnä gemfanin ämpärimuovisia 5030 potkureita, niin anna mennä, lennä niillä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Sitten kun alkaa kaivata enemmän potkua (tai ne alkaa loppua torpeissa), hommaa jotain muita.

Hyvin niillä pärjättiin silloin jokunen vuosi sitten kun osa meistä tätä hommaa aloitteli. Ja hyvin niillä pärjää nytkin, jos ei ultimate potkua vielä kaipaa.

Joo no ei täs oo viel ku vast noin 8 akullista lentämistä takana et aika lähtö kuopis ollaan viel. Toistaseks lentelen noilla nykysillä propsuilla mut tulevaisuudes tilaan sit varmaan noit DALin kolme lapasii 5045 bn huiskia.

JUHHisi

#102
Joo toki käytä ne gemfanit mitä oot hankkinu.
Mutta sittenkun ne alkaa olla loppu niin DAL kehiin.

ESCien calibrointi:
https://www.youtube.com/shared?ci=CSnwa7G-y6k

Ropellit irti!

Eli moottori välilehdeltä raahaat hiirellä moottorit täysille.
Akku kiinni.
Odota piippaukset.
Sitten hiirellä moottorit minimiin.
Odota piippaukset.
Akku irti.

Sitten save exit. Ja takas sinne moottorivälilehteen kokeilee joka moottori et lähtee samalla inputulla liikkeelle.

Edit:

Ropellit irti ennenkun rupeet esc calibroimaan.

Miksu

#103
Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - elokuu 17, 2016, 10:30:31 IP
Joo toki käytä ne gemfanit mitä oot hankkinu.
Mutta sittenkun ne alkaa olla loppu niin DAL kehiin.

ESCien calibrointi:
https://www.youtube.com/shared?ci=CSnwa7G-y6k

Ropellit irti!

Eli moottori välilehdeltä raahaat hiirellä moottorit täysille.
Akku kiinni.
Odota piippaukset.
Sitten hiirellä moottorit minimiin.
Odota piippaukset.
Akku irti.

Sitten save exit. Ja takas sinne moottorivälilehteen kokeilee joka moottori et lähtee samalla inputulla liikkeelle.

Edit:

Ropellit irti ennenkun rupeet esc calibroimaan.

Joo no kyl mä oon ton esc kalibroinnin sit tehny ihan oikein tuol cleanflightissa. Ainut et jos sen tekee tuolla blhelisuitessa josta näkee jokasen moottorin suoritusarvot erikseen ni mun yks moottori ei kykene maksimi kierroksilla samaan kun kaikki muut kolme moottoria. Eli se jää hiukan alle sen ja sillon se sanoo et ne kaikki moottorit ei oo syncissä. Voin ottaa tosta vielä kuvan tähän.


Ja älkää tosta huolehtiko et kaikki moottorit on reversed, ne pyörii kyllä oikein päin jokanen :)

EDIT Tuli tossa teipattua tommonen gopro möhkäle kuorineen päivineen sinne keulille ja kokeiltua niitä eri flight moodeja ni ne molemmat moodit jotka levelaa automaattisesti kallisti sen kopterin edelleen taka vasempaan ja se joka ei levelaa sitä mihinkään ni siinä sen sai leijumaan ihan paikallaan ku löysi vaan oikeen kohdan. Et se vika on nyt kyl noissa auto levelauksen moodeissa tai jossain siellä. Vaihdoin myös propellit ni äänestä tuli paljon pehmeempi ja nää uudet mitä nyt laitoin ni on jotain kovempaa matskuu ja ne halkee heti jos ne osuu maahan.

lazyeyes

Laiskan vinkit : Harjottele simulla acroa n.20h katso opetus videoita n.10h. Aloita painlesilla ja lopeta bardwelliin. Osta dal t5040v2 -> eurorc toimitus 3pv.

Nopari (ei)ongelmaan infoa tosta.

https://www.youtube.com/watch?v=mDNDpgKj0kA