Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis swr

Aloittaja hamatiju, joulukuu 26, 2015, 12:00:12 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hamatiju

Pitää nyt tarkistaa viisaammilta taas:

Taraniksen lokista löytyy kohta swr joka näkyy itselläni olevan pääasiassa arvojen 1-17 välillä, lentäessä käytännössä 14-17 välillä ainakin eilisen lennon aikana.(lokin mukaan)
Radion käynnistyksen yhteydessä arvo on 1.
Jos taas antennin peittää kädellä arvo kohoaa heti jopa 32 asti.
SWR arvo, mikä se käytännössä on?
Itse olen käsittänyt nopealla oppimäärällä, että ilmoittaisi jonkin tehon yksikön jolla radio lähettää signaalia...?
Mitkä arvot ovat normaaleja ja mitkä epänormaaleja?

MikeK

"Standing Wave Ratio is used as an efficiency measure for transmitting radio signals. Lower numbers are better with a 1:1 ratio being theoretical perfection of antenna performance. Best not to get hung up on this unless you're a technical expert." OpenTx sivuilta

Eli periaatteessa kuinka hyvä antenni on. SWR arvoa katellaan esim. fpv antenneissa kun testataan miten hyvin antenni toimii tietyllä taajuudella. RSSI:tä kannattaa seurata ja SWR tiedolla ei oikeastaan tee mitään Taraniksessa.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Ves@

Eiköhän tuo SWR ole suomeksi niinkuin antennia kohti lähtevän tehon suhde siihen, paljonko tehoa heijastuu takaisin antennin epäsovituksesta johtuen.
Noin sitä on ainakin selitetty sen yli 20vuotta jotka olen ollu radioamatöörinä  :)
Eli, ihan normaalia antenniteoriaa vaan, siis pala kaakkua :D
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

hamatiju

Joo, näin mäkin sen luin toisaalta, että tuolla arvolla ei niin suurta merkitystä tunnu olevan, RSSI:tä itsekkin enempi tarkkailen eteenkin kun etäisyyttä alkaa tulemaan enempi.
Millasia arvoja itse pidätte rajoina, itellä tais varoitus tulla kun rssi on 45 ja kriittinen varoitus 40:ssä, en sit tiedä onko hyvät vai huonot, yleensä arvot olleet pienimmillään jossain 60 luokassa, kerran tosin putosi 0:aan ja yhteys meni...siinä nyt tais tapahtua jotain kun yht'äkkiä taso putosi niin radikaalisti.