Multikopterit.net keskusteluforum

OSD keinohorisontilla

Aloittaja aprepo, elokuu 31, 2014, 10:39:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aprepo

Jo jonkin aikaa on ollut hakusessa OSD, joka näyttäisi (tarkasti) koneen asennon. Tokihan näillä mineillä varsinkin lennetään yleensä ihan perus VFR:ää, mutta viimeksi eilen yöllä lentämistä kokeillessa tuli tarvetta myös jonkin näköiselle mittaritiedolle.

Paras ratkaisu olisi mielestäni F-16:n tyylinen AHI-Ladder näyttö, jossa näkyy paitsi hosirontin taso, myös poikkeama siitä 10 asteen välien. Olen löytänyt tähän mennessä kaksi OSD:tä, jotka tuon tarjoavat:

Eagle Tree Vector:
http://www.eagletreesystems.com/index.php?route=product/product&product_id=136

https://www.youtube.com/watch?v=DKLbMQLKp4k

RangeVideo RVOSD:
http://www.rangevideo.com/osd-autopilot/117-rvosd-autopilot-telemetry.html

https://www.youtube.com/watch?v=Z08cTKCFUms

Molempien huono puoli on hinta, mutta kummatkin näyttäisivät videoiden perusteella tarjoavan tarkan asentotiedon näyttävän HUD:n. Joitain muita OSD:tä olen nähnyt, joissa myös näytetään horisontti yleensä yhdellä viivalla, mutta niiden tarkkuus näyttää olevan aika huono.

Koskapa flight controllereita ja gimbaali controllereita on saatavilla melko edulliseenkin hintaan, kysyys kuuluu, onko olemassa mitään edullista OSD:tä, joka näyttäisi myös tuon asentotiedon? Asento datanhan saa mm. Naze32:sta ulos gimbaalikontrollia varten tai koko OSD:n voisi rakentaa asentoantureiden ympärille. Mitään RTH / autopilot ratkaisua en kaipaa varsinaisesti.
"Ei tää kulje kovempaa!"

zapster

Käsittääkseni Mission plannerin kautta saa myös hudin laseille, sitä pystyy käyttämään ainakin APM, Crius ja Pixhawk lautojen kanssa. Kaikki laudat mitkä kayttää arducopteria pitäs toimia.

ntthhtl

MinimOSD lukee FC:ltä asento- ja GPS-tietoja sarjalinkillä. Aika karvalakki malli, mutta ei hinnalla pilattu. Ei toki näytä tuota 10 asteen poikkeumaa, mutta asteet lukuna kuitenkin.
Ite oon käyttänyt Openpilotin kanssa (MinOPOSD-firmiksellä).
http://www.youtube.com/watch?v=IonY9Cvh_SA

aprepo

Laitoin MinimOSD + USB adapteri tilaukseen, eiköhän sille käyttöä tule jossain muodossa. Ebays:tä piti laittaa, kun jenkkilästä olisi lauta ollut $11 ja postikulut vaatimattomat $23 :D
"Ei tää kulje kovempaa!"

Lassiv

OSD aika vähäisesti juttua täällä, mut jatketaan nyt tänne oikeahkon otsikon alle.

Elikkäs hakusessa OSD mistä näkyisi jännite ja korkeustieto lennosta, nämä tiedot tulee jo Frsky:n telemetrialla ohjaimelle, mutta OSD:t laitetaan vissiin yleisesti koneeseen eli nuo FRsky telemetria hommat jäis tavallaan turhiksi, ainoa jos lentelee joskus ilman laseja niin sitten näkee ohjaimen näytöltä nuo samaiset asiat.

Onko siis mistään tullut eteen OSD:tä mikä joko juttelisi suoraan FrSky:n telemetrian kanssa joko koneen päässä tai maassa, tieto kuitenkin akun jännitteestä ja korkeudesta on jo tuolla FRsky:llä kummassakin päässä.

Keinohorisontti toki olisi myös ihan mukava jossain tilanteissa, mutta en tiedä tukeeko tuo CC3D openpilotilta mitään noista mistä esim edellä on keskusteltu?

Pahoittelut jos on tyhmiä ja itsestään selviä kysymyksiä, mutta tämä OSD maailma on täysin tuntematonta aluetta itselleni :)

Divi

Ainakin Cleanflight osaa kertoa horisontin, jännitteen ja paljon muuta suoraan MinimOSD:lle. RX/TX pinneillä tulee kiinni.

ntthhtl


Lassiv

Iso kiitos varsinkin tosta mimoosd asiasta, pitää sillä koittaa ehdottomasti jossain välissä. Ainoo harmittava puoli on ettei tuo minimosd vissiin näytä korkeutta, kun tuo cc3d:hän ei vissiin barometria sisällä ja ei se muustakaan vissiin pysty arvaamaan korkeutta? Tuntuis mukavalta tietää korkeus näin aloittelijana ettei ajatuksissaan tai muuten karkaa liian ylös koko laitos :)

barometri on tosiaan jo frsky:lle sehän taitaa antaa suoraan anturina jo 0-5voltin tietona tuon korkeuden en tiedä osaisko tuo minoosd ottaa siitä tuon korkeus tiedon ja jotenkin skaalata sen tonne OSD näkymään metri yksikköinä? Akkujännite anturi löytyy kans jo valmiiksi 0-5voltti mallisina, mut tuol oli toki toi ohje miten ite voi rakentaa samaisen vehkeen. Muita tietoja en osaa ainakaan vielä ite kaivata toi keinohorisontti on ihan jees tietää vähän laitteen asentoa ja voihan tuon sitten poistaa käytöstä jos tuntuu että häiritsee tai haittaa :)


ntthhtl

Gps:llä saa myös karkean arvion korkeudesta

jinx

Kyllä noi koneen asennot ja korkeudet (ainakin liiallinen korkeus) on aika selviä asioita ilman telemetriaakin, kun vaan alkaa lentämään.

Mulla on nyt toiseen koneeseen laitettu OSD, jossa vaikkapa tuo korkeustieto. En ole siinä ensimmäisessäkään vissiin ikinä sitä lennosas katsonut. ;D

Itseä ainakin OSD:ssä kiinnostaa enemmänkin akun jännite/kulutetut mah:it, mahdolliset satelliitit ja koneesta riippuen esim. kotipisteen sijainti.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Nemo

Vähän aihetta sivuten, posti toi Micro MinimOsd:n, ftdi-palikan ja kaapelin. Tarkoitus olisi laittaa sisään MinOPOSD ja kytkeä se cc3d:hen ajatuksena saada keinohorisontti, timeri, kaasu% flightmode, akun jännite ja RSSI laseihin. Olen jo etukäteen useamman tunnin ajan opiskellut kytkentöjä ym, mutta ei oikein mene kaikki jakeluun.  :(

Lähinnä tuo RSSI:n saaminen askarruttaa, ei ole näköjään ihan yksinkertaista. Vastarina on D4R-II. OpWikiä olen tavannut lukemattomia kertoja. Miten on helpoin toteuttaa ko. vastarista RSSI -signaali? Ei oikein innostaisi tuo filterin/dividerin rakentaminen, onko muita keinoja saada D4R:stä signaalia minimosd:lle?

lauka

Lainaus käyttäjältä: Nemo - heinäkuu 25, 2015, 03:09:31 IP
Vähän aihetta sivuten, posti toi Micro MinimOsd:n, ftdi-palikan ja kaapelin. Tarkoitus olisi laittaa sisään MinOPOSD ja kytkeä se cc3d:hen ajatuksena saada keinohorisontti, timeri, kaasu% flightmode, akun jännite ja RSSI laseihin. Olen jo etukäteen useamman tunnin ajan opiskellut kytkentöjä ym, mutta ei oikein mene kaikki jakeluun.  :(

Lähinnä tuo RSSI:n saaminen askarruttaa, ei ole näköjään ihan yksinkertaista. Vastarina on D4R-II. OpWikiä olen tavannut lukemattomia kertoja. Miten on helpoin toteuttaa ko. vastarista RSSI -signaali? Ei oikein innostaisi tuo filterin/dividerin rakentaminen, onko muita keinoja saada D4R:stä signaalia minimosd:lle?
Sen verran tiedän että ainakaan suoraan sitä ei saa minimosd kytkettyä. Itse laitoin filtterillä analogisena naze32 ja sitä kautta sitten osd:lle.

mikkox9x

Noissa ns. kv team mod MinimOsd malleissa on analoginen tulo RSSI:lle, mutta ite en kyllä saanu toimimaan ainakaan Nucleus PDB:n filtterin kautta.

CC3D:stä ja MinOPOSD:stä en tiedä, mutta Nazelle ainakin saa syötettyä RSSI-signaalin mankasta yhden kanavan kautta. Naze ulostaa sen sitte MiniOsd:lle. Silleen sain ainakin itse toimimaan MWOsd:n kanssa.