Multikopterit.net keskusteluforum

Juotosasemat, kolvit, tinat jne.

Aloittaja IleFPV, lokakuu 08, 2014, 05:28:47 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleFPV

Hei, otsikonmukaiset pähkäilyt ja vinkit tänne.

Itselläni olisi hankittavana juotosasema, mutta minkäslainen on riittävän hyvä? Mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota vaikka juuri juotosasemaa hankkiessa?

Mitään ammattitason laitteistoa ei ole hakusessa, kun mun kolvailut tulee jatkossakin keskittymään näiden multien osien juottelemiseen.

Millaisia porukalla käytössä ja mistä hankittu?
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Petsku

#1
Saksan maalta tilattu, en muista nyt tähän hätään kauppaa. Pitää kattoo himassa löytyykö linkki.

Löytyhän se suht helposti, eli tämä plus pari eri kokoista kärkeä. http://www.reichelt.com/Soldering-Stations-XYTRONICS/STATION-LF-389D/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=137454&GROUPID=4543&artnr=STATION+LF-389D

.jon


aprepo

Mulla on pihinä miehenä tällainen, taidettu hankkia jostain clasulta tms. Toiminut tähän asti ihan ok, mutta nyt on ilmennyt joku ongelma tehonsäädön kanssa, ilmeisesti potikka on vähän hajalla. Pitää ääntä ja välillä kylmenee koko rauta itsestään kunnes hipaisee tehonsäätöä.
"Ei tää kulje kovempaa!"

Petsku

Lainaus käyttäjältä: aprepo - lokakuu 08, 2014, 08:54:18 IP
Mulla on pihinä miehenä tällainen, taidettu hankkia jostain clasulta tms. Toiminut tähän asti ihan ok, mutta nyt on ilmennyt joku ongelma tehonsäädön kanssa, ilmeisesti potikka on vähän hajalla. Pitää ääntä ja välillä kylmenee koko rauta itsestään kunnes hipaisee tehonsäätöä.

Mulla oli huom  OLI tommonen, kunnes sisällä kulkevan vastuksen johdot hapertu ja veti oikariin. Onneks ei käsille lyöny sieltä, hienot savut vaan valokaaren saattelemana.

aprepo

Jahas, eli ostoslistalle meneekin sitten myös juotosasema. Oli kyllä jo mielessä, sen verran epävarma tuo on jo. Käytin tuon auki joku aika sitten ja ei siellä kyllä mitään rakettiteknologiaa ole sisällä :D Eipä siinä, kyllä tuo varmaan hintansa edestä on palvellut, mitähän se oli, 15e? :)
"Ei tää kulje kovempaa!"

zapster

Bilteman perus 15W ja 60W kolvit toiminu jo monta vuotta erittäin hyvin. Alkuvuodesta investoin Lidl juotosasemaan joka makso jonku 10€ :)

Petsku

Luuli sitä itekkin ettei tarvitse kalliimpaa kolvia, mutta kun ton saksan ihmeen sain kotiin niin oli siitäkin hymy herkässä. Vanhalla kolvilla meinas mennä hermot kun koitti jotain isompaa juottaa. Eikä tarvii odottaa sitä viikkoa että kolvi lämpenee. Varmasti toimii noi muutkin mutta ite en enää osta muita kun "kunnon" asemia.

zapster

Hyvin toi Parkside asema on toiminu, kärjet vaan on kuraa, teräväkärki mätäni samantein.

IleFPV

Kiitos vastauksista!
Mennään tolla Petskun ehdottamalla varmaankin.

Mites tinat, jostain 40/60 oon kuullu puhuttavan ja sit jostain haposta/jauheesta, joka edistäisi tarttumista?
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Petsku

#10
Fluxia tarkotat varmaan. Suomeks taitaa olla juoksute, samasta paikasta ku kolvi niin löytyy flux pen. Tussin mallinen juoksute, helppo laittaa kohteeseen.

Tämä siis https://secure.reichelt.com/STANNOL-X32-10I/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=96335&artnr=STANNOL+X32-10I&SEARCH=Flux+pen

mop

Reicheltista kannattaa ottaa. Verkkiksen halpiksellakin pärjää jotenkin, jossei paremmasta tiedä. Viidenkympin lisäsijoitus kolviin on kyllä tässä harrastuksessa ehdottoman kannattava sijoitus. Tinaksi kannattaa valita lyijyllistä, jos haluaa päästä helpommalla. Ihan umpinaisessa tilassa sitä ei kannata kuitenkaan käryttää.

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: mop - lokakuu 09, 2014, 05:31:14 IP
Reicheltista kannattaa ottaa. Verkkiksen halpiksellakin pärjää jotenkin, jossei paremmasta tiedä. Viidenkympin lisäsijoitus kolviin on kyllä tässä harrastuksessa ehdottoman kannattava sijoitus. Tinaksi kannattaa valita lyijyllistä, jos haluaa päästä helpommalla. Ihan umpinaisessa tilassa sitä ei kannata kuitenkaan käryttää.

Mikäs sen ihanampaa kun vetää ne tinaushöyryt sieraimiin kun ei enää pysty pidempää olla hengittämättä ;D Naminami lyijyllistä tinaa..

Mulla on kans tuo verkkiksen halpisasema ja ohan se ihan luokattoman huono niinku ihan oikeasti. Lämpötilansäätö toimii lähinnä on/off tyyliin, perus kärki on ihan perseestä, täysmuovilelu telakka, virtapiuha niin lyhyt että hädintuskin yltää lattialta pöytätasolle ja itse kolvin piuha on myös luokattoman lyhyt + jäykkä kun mikä joka myös osaltaan vaikeuttaa puuhaa. Ei sillä, onhan tuolla melkein kaiken saanut tehtyä. Mitä nyt tehokkaampi kolvi sitten kunnon johtoliitäntöihin, mutta ei tuota voisi kyllä suositella vihamiehellekään. Sanalla sanoen hirveä laitos, mutta onhan se halpa ;D

MikeK

Hah :) Meitsi on tykänny tosta. Parilla egellä sai kärkisatsin ja paksummalla tylpällä kärjellä oon vetäny xt60 liittimet.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

aprepo

Samat kokemukset kuin Nurffella, eniten ehkä häiritsee jäykkä johto. Ja nyt se että se on vähän rikki :D
"Ei tää kulje kovempaa!"