Multikopterit.net keskusteluforum

CC3D käynnistymis ongelma

Aloittaja Hig3n, tammikuu 12, 2015, 10:24:25 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hig3n

Moikka,

Mulla on outo ongelma uuden setupin kanssa mihin en ole vielä löytänyt vastausta monen päivän googlettamisen jälkeenkään.
Rakensin äskettäin ImmersionRC xugon 10" quadin. Elektroniikkana käytin osan uudesta F550 hexan elektroniikasta eli:
4x 30A opto ESC
4x DJI 2212 920kv moottorit
1x External BEC 5V FC:n virran antajana
FC:nä toimii Openpilot CC3D
Radiona: Flysky FS-TH9X tehtaan RX:llä
Ja 3s 2700 mAh akkuja

Kaikki toimii niinkuin pitäisi paitsi kun yritän saada kopteria käyntiin.

Olen käynnyt läpi kaikki Openpilot foorumilla annetut vaihdoehdot mitä olen löytänyt CC3D asetuksien suhteen. Erase settings ja sitten reflashannut ja kalibroinut huolellisesti kaikkeja osia uudestaan varmaan 10 kertaa ilman onnistumista.

Selitettynä ongelmani on:
Laitan radion päälle. Sitten kytken akun kopteriin ja ESC:it pitävät jingle äänen. Sininen ledi flashaa nopeasti noin 10 sekuntia ennenkuin se muuttuu hitaammaksi (Noin kerran sekunnissa). Näin pitkälle tietojeni mukaan kaikki pitäisi olla kunnossa. Arming mulla on yaw right (Olen muuttanut sitä myös muihin asetuksiin ilman ratkaisua) Kun yritän Armata / käynnistää mitään ei tapahdu. Ledi jatkaa rauhallista vilkkumista. Jos CC3D on kytketty Ground control stationiin kaikki moduulit ovat vihreät eikä tule mitään virhe ilmoitusta. Disarmed teksti ei muutu armed:ksi

Jos tämä loppuisi tähän niin mulla olisi varmaan joku perus säätö väärin.
Mutta oudointa on se että jos pidän radion ja kopterin päällä disarmed tilassa jonkun aikaa. välillä jo 1 minuutin kuluttua ja joskus jopa 10 minuutin odottelun jälkeen kun yritän käynnistää se vaan yhtäkkiä starttaa ongelmitta. Kun se kerran on käynnissä kaikki toimii mainiosti ja lentääkin hienosti.
Kun olen kerran saannut sen ilmaan niin akkujen vaihtojen välissä ei ole tätä ongelmaa. Mutta heti kun annan sen olla poissa virroista noin tunnin niin sama ongelma uudestaan.

Sama ongelma esintyy sekä ulkona kylmässä että lämpimissä sisätiloissa.
Radiossa on uudet patterit.

Onko kukaan törmännyt tämän tyyppisen ongelmaan ennen? Tai onko kenelläkään ideoita että mitä olen tehnyt väärin, vai onkohan jotain mennyt rikki?

Toivottavasti joku pystyy auttamaan.
Kiitos jo etukäteen!

Certi

Onko aito CC3D vai kiinakuraa? Kaasu menee nollille? (radio lähettää siis oikein?)

Tero

Tarkista Certin mainitsema throttle ja kalibroi tikut tarvittaessa. Mulla oli samanlaisella radiolla vastaava ongelma ja syynä kaasutikku, joka ei pysynyt nollilla. Kalibrointi korjasi ongelman.

Hig3n

Lainaus käyttäjältä: Certi - tammikuu 13, 2015, 03:32:20 AP
Onko aito CC3D vai kiinakuraa? Kaasu menee nollille? (radio lähettää siis oikein?)

Ostin sen käytettynä niin en ole varma. Siinä oli tosiaan asennettu boot loader 3 niin voi hyvinkin olla että Kiinasta kotosin. Onko jotakin tapaa verifioida että onko aito vai kopio?
Olen tutkinut tota kaasua ja huomasin että silloin kun se ei toimi niin kaasu ei mene lähellekkään nollaa tossa HITL monitorissa. Hetken "lämmettyä" se kuitenkin koko ajan lähestyy nollaa kunnes se sitten vihdoin osuu siihen ja menee käyntiin. o_O


Hig3n

Lainaus käyttäjältä: Tero - tammikuu 13, 2015, 06:09:06 AP
Tarkista Certin mainitsema throttle ja kalibroi tikut tarvittaessa. Mulla oli samanlaisella radiolla vastaava ongelma ja syynä kaasutikku, joka ei pysynyt nollilla. Kalibrointi korjasi ongelman.
Olen kalibroinut radion tikut mutta edelleenkin näyttäisi olevan sama ongelma.

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: Hig3n - tammikuu 13, 2015, 03:09:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Tero - tammikuu 13, 2015, 06:09:06 AP
Tarkista Certin mainitsema throttle ja kalibroi tikut tarvittaessa. Mulla oli samanlaisella radiolla vastaava ongelma ja syynä kaasutikku, joka ei pysynyt nollilla. Kalibrointi korjasi ongelman.
Olen kalibroinut radion tikut mutta edelleenkin näyttäisi olevan sama ongelma.
Oletko tehnyt kalibroiniin manual calibroinnilla vai miten? Jos näin, niin huomaathan että kalibrointiprosessi pitää lopettaa klikkaamalla sitä manual calibration -nappia ennen asetusten tallentamista. Input wizardin kanssa pitää muistaa laittaa kaasu myös keskiasentoon kun tätä pyydetään.

Certi

Laudan täydellinen nollaus kannattaisi kokeilla. Rescuen kautta sitten vielä bootloaderi:

http://wiki.openpilot.org/display/BUILDS/Bootloader+update

Hig3n

Noniin vika taisi löytyä. Tänään kun kävin lentämässä niin eka lento sujui hyvin. Vaihdoin maisemaa (kopteri ja radio oli ilman virtaa noin 15min) kun yritin aloittaa seuraavan lennon niin mitään ei taas tapahtunut. Tulin ajatelleksi että jos trimmaan throttlen suoraan radiosta niin alas kun vaan pystyn niin ehkä se sillä onnistuisi. Näin tein ja kopteri meni käyntiin. Ongelma oli vaan nyt että throttle oli aivan liian herkkä, just ja just sain sen disarmattua kun propellerit vain pyöri ympyrää vaikka kaasu oli nollassa ja trimmi niin alhaalla kun mahdollista. Epäilin että vika on varmaan radiossa. Tein nopean tikku kalibroinnin radiossa ja heti kaikki toimi niin kun piti. Tätä kalibrointia olen tehnyt monta kertaa ennen kun olen vikoja etsinyt mutta olin koko ajan ajatellut että vika on CC3D:ssä enkä sen takia varmaan kiinnittänyt radioon tarpeeksi paljon huomiota.

Eli vika taitaa olla se ettei radio muista viimesitä kalibrointia. Eli aika sama ongelma mitä Terolla oli. Onneksi kalibrointi on tosi nopea ja sitä voin tehdä helposti ennen lentoa.
Hieman tosiaan kyllä tämä ärsyttää ja olisi ehkä aika vaihtaa Flysky johonkin toiseen. Frsky radiosta olen kuullut paljon hyvää eikä hintaakaan ylipääsemätön ole.
Onko muita radioita mitä suosittelette?

Kiitos kaikille avusta! =)

bk_t

En lähde suosittelemaan muita kun kokemuksia ei ole paljon, mutta frsky taranis on hyvä. hintakaan ei paha. Vastarit halpoja, hyvät telemetria mahdollisuudet, värinä/ääni varoitukset. Paljon lisää mistä mulla ei ole aavistustakaan :)