Multikopterit.net keskusteluforum

Ongelmien ratkontaa

Aloittaja Mupteri, helmikuu 11, 2015, 09:38:13 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mupteri

Onko hyviä arvauksia, mikä aiheuttaa kopun syöksymisen nelosmoottori edelle tonttiin, kun antaa kaasua? Vika on toistaiseksi esiintynyt joka kerralla, kun olen tätä viimeisten korjausten jälkeen lennellyt, mutta ongelma ei näy heti lentosession ensimmäisissä nostoissa. Moottorit käy rääkin jäljiltä melko rouheasti, mutta pöydällä en saa nelosmoottorista tahdistusta häviämään vaikka laitan moottorin pyörimiselle vastusta. Nelosnoparilta ei oteta virtaa muuhun käyttöön. Aiemmin laite lensi hyvin, mutta tämän vauhti on pysähtynyt maaperään muutaman kerran ja onpa se ulkoillut pusikossakin omin päin viikkoja. Kokoonpanossa on Naze32, Afro 30A:t ja Multistar MT2213-935KV:t.

Uusi nopari ja moottori vaan tilaukseen?



MikeK

Ootko vaihtanu noparia tai/sekä moottoria siihen kulmaan?
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Mupteri

Enpä ole vielä kolvaillut noparia irti. Moottorin tosin voisi vaihtaa kolvailemattakin. Täytyy alkaa testailemaan, jos ei muu auta.

Säätäjä

Heips!

Alkaa oman 250 kokoluokan multikopterin osat pikkuhiljaan löytymään, radiolaitteita ja akkuja vaille valmis. (Ja tietenkin fpv, kunhan lompakko antaa periksi.)

-Dys 1806
-Emax 12a simonk
-Naze32

Mietityttää vain missä järjästyksessä moottorien ja nopareiden johdot? Molemmista lähtee luonnollisesti kolme johtoa, mutta kaikki ovat väriltään mustia. Kai näillä joku oikea järjästys on?
Muuten kyllä johdotus/kasaus tiedossa.

SiB77

#4
Kahteen moottori-esc yhdistelmää juotat piuhat suoraan, loppuihin kahteen laitat kaksi johto ristiin.

Kohtaan 15:40

http://www.youtube.com/watch?v=CNDe6dhKhXo#t=941


taski

LainaaMietityttää vain missä järjästyksessä moottorien ja nopareiden johdot? Molemmista lähtee luonnollisesti kolme johtoa, mutta kaikki ovat väriltään mustia. Kai näillä joku oikea järjästys on?

Jos kokoamisen jälkeen jokin moottori pyörii väärään suuntaan, vaihdat vaan niistä kolmesta johdosta kaksi ristiin keskenään.

robofly

#6
Mulla oli vastaava ongelma Afrojen kanssa.
Video tässä

Mun tapauksessa se johtui tuntemattomasta SimonK versiosta ja moottoreiden korkeasta kv arvosta = synkkaongelmia. Kaikki parani kun flashitin BLHelin tilalle.
Synkkaongelman tunnistat siten että, pidät koteria kädessä, anna sille kierroksia ja samalla tarkkaile ESC:n ledejä, jos punainen ledi vilkkuun kommutoinissa on ajoitusongelmia.
HUOM synkkavikaiset ESC:t polttaa moottorit helposti!

Toinen mahdollisuus on ESC:n ylikuumeneminen. Afroissa on on lämpösuoja joka laukeaa hetkellisesti kun ESC käy liian kuumana. Tämänkin koin kesällä 30 aseteen lämpotiloissa. Sun tapauksessa se ei taida olla ongelma, mutta on ainakin helppo testata.

Mupteri

Totesin vian paikallistamisen hankalaksi, kun joka osan vaihtamiseksi olisi pitänyt vehjes purkaa, juottaa, kasata ja sitten koelentää. Niinpä vaihdon sekä moottorin että noparin uuteen. Nyt tuntuisi toimivan tai ainakin eilen leijuttelin pari akullista ilman ongelmia. Yksi mahdollinen vikapaikka tuli vielä purkaessa mieleen, eli josko BEC:n johdot oli kaikkien seikkailujen jäljiltä oikosulussa ja kovemmalla kaasulla ESC antaisi periksi, mutta vaihdon koko linjan kun oli osatkin hankittu.

Mupteri

Uusi päivä uudet ongelmat. Nyt kopu teki ihan itsekseen voltin ilmassa ja muutenkin vaelteli vähintään hassusti. Tämä tapahtui päivän toisen akullisen aikana ja ensimmäinen meni hienosti, kuten aiemmat lennätykset nelosen ESC:n ja moottorin vaihdon jälkeen. Laskin kopun jalkojeni juureen, mutta sepä ei enää noussutkaan, vaan kolmas moottori jäi nykimään. Onko analyysiä mikä tässä tällä kertaa on vialla?


MikeK

Synkka kateissa? Tarkista kaikki juotokset noparista ja että johdot on ehjät. Tai sit nopari on vaan kaput...
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

anttir

Näyttää samalta kun mulla ollut vika, eli moottorin kolmesta vaiheesta yksi sökönä. Mulle vika tuli vastaan, kun olin epähuomiossa kiinnittänyt moottorin liian pitkällä ruuvilla joka otti kiinni käämeihin. Tossa tilassa moottori saattaa välillä tuntua toimivan ihan hyvin (ei tosin ota yhtä hyvin kierroksia kuin ehjänä), mutta toisaalta saattaa paikoiltaan käynnistäessä jäädä vain nykimään ees taas eikä lähde ollenkaan pyörimään.

:: Antti