Multikopterit.net keskusteluforum

Naza M Lite Kysymyksiä

Aloittaja Raimondon, huhtikuu 30, 2015, 02:04:01 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raimondon

Morjens,

Jospa täältä nyt onnistuisi hieman vastauksia saamaan muutamaan mieltä vaivanneeseen asiaan. Google,Youtube,Kopterit.net /haku,Multikopterit.net/haku ovat ihan hyviä tiedonhakuväyliä...edellyttäen että haluttu tieto on siellä selkeästi laitettuna ja se löytyy,tai joku vasta kysymykseen.

Kyseessä siis Naza M Lite FC ohjain ,valmistaja mainostaa jotta FC ohjaimella voisi ohjata gimbaalia...ilmeisesti FC ohjain kytketään gimbaalin ohjainpiiriin..eikä siten että gimbaalin moottorit kytketään suoraan FC:n nastoihin F1-F2..ilman gimbaalin omaa ohjainpiiriä ??

GPS Atti mode = Kopu pyrkii pitämään paikkansa gps:n avulla...ja on liikuteltavissa mankan ohjaimilla, tarvittaessa osaa palata lähtöpisteeseen....onko näin?

Atti mode = Kopu pyrkii pitämään paikkansa muiden antureiden avulla kuin gps...onko näin??

Manual mode = no sen jo nimikin kertoo,eli täysin käsipelillä mennään.


Jos päivitän Naza M lite FC:n firmwaren siihen pykälää fiksumpaan versioon,niin mitä hyödyn..? Tuleeko silloin kyseeseen mahdolliset reittipisteet ja  mahdollisuus suunnitella reitti ja lento  niiden mukaan ? Sellaistahan ei kai tässä lite versiossa ole,jos olen ymmärtänyt oikein...

Kiitos ja hyvää vappua ;D

jinx

Lainaus käyttäjältä: Raimondon - huhtikuu 30, 2015, 02:04:01 IP
Morjens,

Jospa täältä nyt onnistuisi hieman vastauksia saamaan muutamaan mieltä vaivanneeseen asiaan. Google,Youtube,Kopterit.net /haku,Multikopterit.net/haku ovat ihan hyviä tiedonhakuväyliä...edellyttäen että haluttu tieto on siellä selkeästi laitettuna ja se löytyy,tai joku vasta kysymykseen.

Kyseessä siis Naza M Lite FC ohjain ,valmistaja mainostaa jotta FC ohjaimella voisi ohjata gimbaalia...ilmeisesti FC ohjain kytketään gimbaalin ohjainpiiriin..eikä siten että gimbaalin moottorit kytketään suoraan FC:n nastoihin F1-F2..ilman gimbaalin omaa ohjainpiiriä ??
Eikös ne nazan gimbal ohjaukset ole servogimbalin ohjaukseen?
Lainaa
GPS Atti mode = Kopu pyrkii pitämään paikkansa gps:n avulla...ja on liikuteltavissa mankan ohjaimilla, tarvittaessa osaa palata lähtöpisteeseen....onko näin?
Muuten kyllä, mutta lähtöpisteeseen palaaminen on erillinen toiminto. Voi aktivoida (tai mennä päälle) muillakin lentotiloilla.
Lainaa
Atti mode = Kopu pyrkii pitämään paikkansa muiden antureiden avulla kuin gps...onko näin??
Ei pysy paikoillaan, vaan palauttaa vaakaan jos päästää tikuista irti (ja jatkaa matkaansa liike-energian tai tuulen voimin). Tikkua pitää pitää haluttuun suuntaan, että pysyy muussa halutussa asennossa.
Lainaa
Manual mode = no sen jo nimikin kertoo,eli täysin käsipelillä mennään.
Joo, tikuilla käännetään haluttuun asentoon ja pysyy siinä kunnes tikuilla korjataan toiseen asentoon.
Lainaa

Jos päivitän Naza M lite FC:n firmwaren siihen pykälää fiksumpaan versioon,niin mitä hyödyn..? Tuleeko silloin kyseeseen mahdolliset reittipisteet ja  mahdollisuus suunnitella reitti ja lento  niiden mukaan ? Sellaistahan ei kai tässä lite versiossa ole,jos olen ymmärtänyt oikein...
Edelleen mä olen skeptinen tuon v2 päivityksen suhteen litessä (ja huuto alkaa... nyt). Ei ole reittipisteitä tai muutakaan automaattista lentoa (paitsi RTH kuten litessäkin).
Lainaa
Kiitos ja hyvää vappua ;D
Vähän kärjistäen ja yksinkertaistaen vastattu, mutta noin se suurin piirtein menee...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Raimondon - huhtikuu 30, 2015, 02:04:01 IP


Kyseessä siis Naza M Lite FC ohjain ,valmistaja mainostaa jotta FC ohjaimella voisi ohjata gimbaalia...ilmeisesti FC ohjain kytketään gimbaalin ohjainpiiriin..eikä siten että gimbaalin moottorit kytketään suoraan FC:n nastoihin F1-F2..ilman gimbaalin omaa ohjainpiiriä ??



Voit ohjata brushles gimbaalin pitch tai roll akselia, muuta ei koko gimbaalia.

https://www.youtube.com/watch?v=JeE-ZOH9seg

Murgo

Mikä hyöty tuossa gimbalin tiltin kytkemisessä Nazaan on verrattuna suoraan vastariin kytkemiseen?

ntthhtl

#4
Lainaus käyttäjältä: Murgo - huhtikuu 30, 2015, 03:05:18 IP
Mikä hyöty tuossa gimbalin tiltin kytkemisessä Nazaan on verrattuna suoraan vastariin kytkemiseen?
Jos käytössä on vaikka PPM. tai S.Bus-vastari, niin FC:n kautta pystyy purkamaan ulostulon PWM-signaaleiksi?
Tai näin ainakin muilla älyillä.

SiB77

Lainaus käyttäjältä: Raimondon - huhtikuu 30, 2015, 02:04:01 IP
Jos päivitän Naza M lite FC:n firmwaren siihen pykälää fiksumpaan versioon,niin mitä hyödyn..? Tuleeko silloin kyseeseen mahdolliset reittipisteet ja  mahdollisuus suunnitella reitti ja lento  niiden mukaan ? Sellaistahan ei kai tässä lite versiossa ole,jos olen ymmärtänyt oikein...

Kyllä tuo V2 firmwarella vakaampi on. Alkulämmittely kestää pitempään, palikat kerkeää lämpeneen ja toimii paremmin. Myös korjaa nopeaan eteenpäin lentäessä joillakin esiintyvän bugin eli lyö käskemättä jarrut päälle. Reittilentoihin tarvii DJI Datalinkin ja Ground Station ohjelman.

Atti modessa koitetaan pitää myös korkeus vakiona barometrin avulla, ilman kaasulla säätämistä.

Raimondon

Hei,

Kiitos selvennyksistä voon...nyt on säädelty radiota (Devo 10) ja Naza M Liteä. Gimbaalin tilt toiminnon laitoin vastaanottimesta suoraan,eipä siihen sitä FC:tä nyt väliin kai tarvita ja hyvin tuntuu toimivan.

Kolmiasentoisella kytkimellä säädetään nyt lentomodet manual,atti ja gps atti,toisella kolmiasentoisella kytkimellä hoidetaan IOC toimintoja.
Failsafe on nyt valittu päälle,ja se tuntuu toimivan kun lähettimestä virran katkaisee....

Mutta jos lähdetään siitä teoreettisesta ajatuksesta, että haluaisin kopun palaavan lähtöpisteeseen gps:n avulla ilman virtojen katkaisua lähettimestä,niin saisiko sen esimerkiksi  jonkin ylimääräisen kaksiasentoisen kytkimen taakse..??

Nazan hallintaohjelmassa on kohta "Control mode switch",sieltä voi kyllä lähetintä trimmaamalla saada kyseiselle 3kytkimelle toiminnot esimerkiksi failsafe,atti,gps atti....mutta se sekoittaa kytkimen liikerataa, joten kompassin kalibroinnin aloitus ei enää toimi heiluttamalla kyseistä 3kytkintä 6-8 kertaa.

Kiitos :)





SiB77

Mulla on failsafe, atti, gps kolmikytkimessä. Kalibroimaan pääsee kun renkuttaa atti, gps kohdassa edestakaisin.

jinx

En tiedä devosta, mutta taraniksessa mulla on yhdessä 3 asentoisessa kytkimessä gps, atti ja manual. Toisessa 2 asentoisessa kytkimessä on toiseen asentoon tehtynä modekytkimen yliajava säätö samalle kanavalle, eli vaihtaa tilaksi failsafen. Näin saa kaikki lentotilat käyttöön + failsafen kytkimen taakse. Itseä kun ei houkuttele se mankan sammutus edes hätätilanteessa...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

proffa84

Lainaus käyttäjältä: jinx - toukokuu 02, 2015, 08:23:38 AP
En tiedä devosta, mutta taraniksessa mulla on yhdessä 3 asentoisessa kytkimessä gps, atti ja manual. Toisessa 2 asentoisessa kytkimessä on toiseen asentoon tehtynä modekytkimen yliajava säätö samalle kanavalle, eli vaihtaa tilaksi failsafen. Näin saa kaikki lentotilat käyttöön + failsafen kytkimen taakse. Itseä kun ei houkuttele se mankan sammutus edes hätätilanteessa...

Juuri näin. Itse en missään nimessä sammuttais mankkaa, miten sä sit pelastat tilanteen?

Itse kokeilin aikoinaan failsafea kytkimellä. Kopu on ohjelmoitu laskeutumaan. Kopu ei suostunut "keskeyttämään laskeutumista" ennen kuin laitoin ohjaimesta manuaalin(siis failsafen otin pois päältä aikoja sit) päälle. Edes atti ei antanu ohjaksia omiin näppeihin.

Tottakai failsafe vastariin yhteyden katkeamisen takia mut mankan sammutus ei ole missään nimessä vaihtoehto.

Raimondon

#10
Lainaus käyttäjältä: jinx - toukokuu 02, 2015, 08:23:38 AP
En tiedä devosta, mutta taraniksessa mulla on yhdessä 3 asentoisessa kytkimessä gps, atti ja manual. Toisessa 2 asentoisessa kytkimessä on toiseen asentoon tehtynä modekytkimen yliajava säätö samalle kanavalle, eli vaihtaa tilaksi failsafen. Näin saa kaikki lentotilat käyttöön + failsafen kytkimen taakse. Itseä kun ei houkuttele se mankan sammutus edes hätätilanteessa...

Morjens,

Joo juurikin näin sen haluaisin...pitää vaan opiskella tää Devo 10,että miten tuo homma tehdään,ei meinaan ole niitä selkeimpiä sen valikot.

Eli mulla on nyt kuten kerroin 3 asentoisessa modet manual,atti, gps atti....ok, mutta jos tuohon yritän laittaa vaikka failsafe,atti,gps atti....niin kompassin kalibroinnin aloitus ei enää onnistu renkuttamalla 3 asentoista edestakaisin. Tosin se vopi olla pienistäkin raja-arvoista kiinni.
Muistaakseni kokeilin "renkuttaa" 3kytkimen asennoissa atti /gps....enkä koko kytkimen skaalaa manual /atti /gps läpi,testaan tuon vielä...

Mankan sammuttamista kokeilin vain testiluonteisesti tarkistaakseni failsafe tilaan siirtymisen,joten en aikonutkaan jättää sitä sen varaan heh.

Hyvää vapun jälkeistä aikaa ;D

jinx

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - toukokuu 02, 2015, 08:37:25 AP
Lainaus käyttäjältä: jinx - toukokuu 02, 2015, 08:23:38 AP
En tiedä devosta, mutta taraniksessa mulla on yhdessä 3 asentoisessa kytkimessä gps, atti ja manual. Toisessa 2 asentoisessa kytkimessä on toiseen asentoon tehtynä modekytkimen yliajava säätö samalle kanavalle, eli vaihtaa tilaksi failsafen. Näin saa kaikki lentotilat käyttöön + failsafen kytkimen taakse. Itseä kun ei houkuttele se mankan sammutus edes hätätilanteessa...

Juuri näin. Itse en missään nimessä sammuttais mankkaa, miten sä sit pelastat tilanteen?

Itse kokeilin aikoinaan failsafea kytkimellä. Kopu on ohjelmoitu laskeutumaan. Kopu ei suostunut "keskeyttämään laskeutumista" ennen kuin laitoin ohjaimesta manuaalin(siis failsafen otin pois päältä aikoja sit) päälle. Edes atti ei antanu ohjaksia omiin näppeihin.

Tottakai failsafe vastariin yhteyden katkeamisen takia mut mankan sammutus ei ole missään nimessä vaihtoehto.
Eipä ole tuota kytkimen failsafea juuri paria testiä enempää tullut käytettyä. Lähtökohtaisesti mä ainakin yritän lennättää niin ettei niitä hätätilanteita tulisi. No, kerran parin kilometrin päässä olis voinut käyttää, kun takaisin kääntyessä ei maisemassa näkynytkään yhtäkkiä mitään tuttua. Silloin tais kyllä olla valittuna laskeutuminen, mutta rth:lla olis voinut saada suunnan kotipisteeseen.

Mun mielestä failsafe on mennyt pois päältä kun vivun on kääntänyt takaisin normaaliasentoon. En ole kyllä täysin varma. Pitää varmaan joskus testata...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Raimondon

Hei vaan,

Pientä testilentoa nyt tehty...IOC toimii,Atti mode näyttäisi toimivan,Gps Atti mode toimii.....Satelliitit löytyvät merkkivalon perusteella,ilmoittaa vilkkukoodilla että GPS Good.

Mutta käännettäessä 3kytkin failsafe asentoon,kopu putoaa kuin kivi koska laskee moottoritehot ihan minimiin,ei siis puhettakaan että ottaisi korkeutta sen 20m siirtyisi kotipisteen päälle ja siitä hallitusti alas.....juu ei.
Failsafe menee päälle lähettimen 3kytkimestä, ja nazan hallinta-ohjelmassa se myös näkyy valittuna.


Nazan ohje sanoo ,että kun yhteys lähettimeen katkeaa ja gps on päällä,niin kotiin tulee,mutta tätä virtojen katkaisua en nyt uskalla kokeilla kun kopu on taivaalla.

Kun 3kytkimen kääntää pois Atti gps ja atti asennoista ...kolmanteen failsafe asentoon,niin onko se enää gps modessa....tätä en nyt tiedä...kuten en tiedä mistä tuo putoaminen failsafe tilassa johtuu.
Pitääkö kaasun olla yli 50%...??
Pitääkö tyhjäkäynti kierrokset säätää nazan hallintaohjelmasta korkeammalle....??

jinx

Mun mielestä sillä ei pitäisi käytännössä olla merkitystä, missä asennossa kaasu failsafessa on, mutta oon sen yleensä tallentanut vastarin failsafeen 50%.

Joka tapauksessa, jos failsafe menee päälle, ei siinä katsota mitään tyhjäkäyntejä tms., kone tekee (tai ainakin yrittää) laskeutumisen tai kotiinpaluun, riippuen mitä sinne on määritelty. Kivenä sen ei pitäisi tipahtaa, sen puoleen kuulostaisi, ettei se mene failsafeen, vaan kytkin tiputtaisi vaan kaasun pois?

Yhteyden katkeamista varten pitää asettaa vastarin failsafeen kanavat niin, että naza on kys moodissa. Tuo tietysti voi riippua mankasta/vastarista mitä se nazalle katkon aikana kertoo, mutta kaiken varalta...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Raimondon

Lainaus käyttäjältä: jinx - toukokuu 04, 2015, 08:50:52 AP
Mun mielestä sillä ei pitäisi käytännössä olla merkitystä, missä asennossa kaasu failsafessa on, mutta oon sen yleensä tallentanut vastarin failsafeen 50%.

Joka tapauksessa, jos failsafe menee päälle, ei siinä katsota mitään tyhjäkäyntejä tms., kone tekee (tai ainakin yrittää) laskeutumisen tai kotiinpaluun, riippuen mitä sinne on määritelty. Kivenä sen ei pitäisi tipahtaa, sen puoleen kuulostaisi, ettei se mene failsafeen, vaan kytkin tiputtaisi vaan kaasun pois?

Yhteyden katkeamista varten pitää asettaa vastarin failsafeen kanavat niin, että naza on kys moodissa. Tuo tietysti voi riippua mankasta/vastarista mitä se nazalle katkon aikana kertoo, mutta kaiken varalta...

Heip,

Joo asia selvä,juuri äsken kokeilin ....eli 3kytkimestä se ei nyt ilmeisesti mene fail safe tilaan,se tosiaan vain pudottaa kaasun alas ja kopun siten tantereeseen.

Nazan hallntaohjelmassa pc:llä 3kytkin siirtyy normaalisti gps mode,attimode,failsafe...eli pois gps ja atti modesta failsafe asentoon.

Kokeilin leijuttaa kopua 3m korkeudella pehmeän kaislakerroksen päällä rannalla vaurioiden minimoimiseksi.
3kytkimestä failsafe ja putoaminen,mutta jos katkaisen lähettimestä virrat.....niin kas...kopu ottaa sen noin 20m korkeutta ja siten hakeutuu lähtöpisteeseen täysin ohjekirjan mukaan virheettömästi.

Ongelma lienee siinä että käytettäessä 3kytkintä se poistaa gps toiminnon jolloin failsafe ei toimi kuten virtojen katkaisussa....mitähäh??

Lisäksi vaivaa se nazan hallintaohjelmassa oleva kohta "Control Mode switch" jonka manual kohdassa oikeassa reunassa on hiirellä avatta vetolaatikko....joka ei mulla kyllä avaudu. Joissain youtube videoissa se  on ollut avattavissa ja sieltä on jotain tehty ja valittu???