Multikopterit.net keskusteluforum

Dex Composite Frames - Kroatialainen Lentovasara

Aloittaja trosendahl, kesäkuu 21, 2014, 07:00:28 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

trosendahl

Tuotteiden valmistamiseen hiili- ja lasikuitumateriaaleista on useita tapoja, joista niinsanottu monokokkirakenne on varmaan eniten käytetty sen ylivertaisesta kestävydestä suhteessa painoon. Rakenne on tuttu oikeista lentokoneista, kilpa-autoista sekä muista korkean suorituskyvyn käkättimistä - paitsi multikoptereista. Komposiittirunkoiset multikopterit valmistetaan perinteisesti vesileikatuista hiilikuitulevyistä. Rakenne mahdollistaa komposiittirakenteen edut, yhdistettynä monipuoliseen mukautettavuuteen, mutta monokokkirakenteen etuja ne eivät välttämättä tarjoa.

Jokin aika sitten etsin netistä erityisen kestävää multikopterin runkoa hakusanoilla, jotka olivat tyyliä "Indestructible Quadcopter Frame" ja löysin kroatialaisen Denisin valmistamat Dex Models -rungot. Ne löytyvät osoitteesta http://www.dexmodels.com/

Runkoja on käsitelty myös RCGroupsissa: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1372462

Koska olen pitkään etsinyt hiilikuituista, muotoon laminoitua runkoa kopterille, otin yhteyttä valmistajaan. Kriittisenä ja nirsona veijarina esitin kysymyksiä, kuten: "How durable these frames are?". Vastaukseksi sain linkin: "mini is very durable: https://vimeo.com/51951048  :)" ja olin itse myyty.

Dex Mini Quad, jonka tilasin, on 30 cm kärkiväliltään oleva, lasikuituisena 150 grammaa ja hiilikuituisena 125 grammaa painava pieni quad. Videolla runtua saava laite on lasikuituinen versio, hiilikuituisen ollessa vielä kestävämpi. Denis on halukas tekemään myös erityisen vahvan, 150 grammaisen hiilikuituisen version pyynnöstä, samaan 190 euron hintaan postikuluineen. Koska olen sählä, itselleni tuleva laite on juuri tällainen. Denis antoi sille lempinimen "Hammer". Saan omani varmaankin ensi viikolla, jolloin odotettavissa on lisää kuvia, tietoa ja kokemusta härvelistä! ;-)


mko

Wow! :D Ite olen vasta harrastuksen aloitellut, mutta tuo näyttää sen verta kestävältä, että jos kun jossain vaiheessa alkaa itse rakentamaan, niin tuommoinenhan se rungon pitää olla.  ;D

trosendahl

Tällainen siitä sitten tuli! ;-)

Kirjoittelen tuon rakennusvaiheista ja tekniikasta tarkemmin tuonne oma kalusto -puolelle lähiaikoina.


Petsku

Kai siitä tulee videota kun torppaat sen kunnolla  ;D

mko

Lainaus käyttäjältä: trosendahl - heinäkuu 02, 2014, 10:39:52 IPKirjoittelen tuon rakennusvaiheista ja tekniikasta tarkemmin tuonne oma kalusto -puolelle lähiaikoina.

Onkos tämän Hammerin suhteen uusia kuulumisia?  ::)

Kovin himottaisi saman kokoluokan DeX projektiin lähteä, joten kokemukset rakentelusta ym. kiinnostaa kovin.  :)

trosendahl

#5
Lainaus käyttäjältä: mko - marraskuu 23, 2014, 10:41:58 IP
Lainaus käyttäjältä: trosendahl - heinäkuu 02, 2014, 10:39:52 IPKirjoittelen tuon rakennusvaiheista ja tekniikasta tarkemmin tuonne oma kalusto -puolelle lähiaikoina.

Onkos tämän Hammerin suhteen uusia kuulumisia?  ::)

Kovin himottaisi saman kokoluokan DeX projektiin lähteä, joten kokemukset rakentelusta ym. kiinnostaa kovin.  :)

Sorry, tuo "lähiaikoina" tuntuu olevan mulla vähän suhteellinen käsite. ;)
Mulla on omassa blogissani ollut tuosta tarinaa englanniksi jokusen tovin, on vain pitänyt kääntää se suomeksi tänne. En ole muka ehtinyt.. ;-)

http://trosendahl.kapsi.fi/wp_tros/flying-devices/the-hammer-2014/

Vasara, sotapossu, possu.. quadille on tullut monta nimeä. Kiva laite, helppo kuljettaa repussa mukana. Mulla on yleensä työmatkoilla tuo mukana, kiva tapa nollata päivän pääteeksi tuota lennättämällä! ;-)

Tuo on osoittautunut todella kestäväksi. Olen pudottanut tuon kiville pään yläpuolelta sählätessäni kun laskeudun ja lähden lentoon kädestä tuolla kun laskutelineitä ei ole. Lopputuloksena oli neliömillin kokoinen valkoinen vekki joka hävisi kiillottamalla. Pahin torppi on tullut asvaltille vauhdilla parista metristä josta pomppien soralle kun unohdin että MPU6050 ja FC olisi halunnut -10C lämpötilassa uudelleenkäynnistyksen toimiakseen luotettavasti. No, vähän epoksia, syanoakrylaattia, hiomapaperia ja fareclan kiillotustahnaa ja siitäkään ei jälkiä näy kahta neulan kärjen kokoista vaaleaa täplää lukuunottamatta. Käytön jälkiä pitää aina vähän olla, ei näitä ole vitriiniin tehty vaan hauskanpitoon! ;-)

Hiilikuitu on materiaalina hieman ikävää työstettävää. Syö terät roskiskuntoon tosi nopeaan ja pöly on ärsyttävää ja taatusti epäterveellistä. Hyvillä terillä ja sopivalla suojavarustuksella ei ongelmaa tosin. Itse tein niin, että porasin pienet aloitusreiät moottoreiden yms. asennusaukkoja varten ja hiovilla terillä suurensin niitä. Vaatii kärsivällisyyttä ja vakaata kättä että lopputulos on pyöreä ja siisti mutta minimoi lohkeamisen riskiä. Jos Dremel vähän lipsahtaa niin läpivientikumeilla saa pelastettua tilanteen takaisin siistiksi.. ;-)

RCGroupsissa jotkut ovat kiinnittäneet moottorit itseporautuvilla ruuveilla, joita Deniskin suositteli, mutta itse en uskaltanut; hiilikuitua on hankala muutenkaan kierteistää ja itseporautuvat ruuvit todennäköisesti repii laminaattia ja aiheuttaa sen lohkeamista. Se miten itse tein moottoreiden kiinnityksen, näkynee kuvista tuolla mun blogissa.

FC ja akut tarvitsevat sisälle jonkun telineen että ne saa asennettua siististi. Tuo runko on täysin ontto kun se Denikseltä tulee. Vaneririma, -levy tms. on varmaan kotikonstein helppo työstää. Tein itse tarvittavat rakenteet sisälle 2 mm lasikuitulevystä.

Denis, dexmodels.com, joka tuon teki, oli sitä mieltä että tuota tuskin saan rikki. Tuntuu siltä, että oli oikeassa tuotteensa suhteen. Quadin rungoksi hintava kapine, mutta en voi kuin suositella tuota. Parisataa muistaakseeni Denis tuosta halusi, laminoi siihen vielä ylimääräisen kerroksen hiilikuitua pyynnöstäni, josta nimi Hammer lopulta tuli. Materiaalivahvuus kantta lukuunottamatta on ohuimmillaan moottoreiden alta on tyyliin 3 mm, paksuimmasta kohdasta 5-10 mm. Ja hiilikuitu ei sitä kaikkein heikointa tavaraa ole.. ;-)
Kansi on ohuin, alle millin, mutta joustava ja varmasti kestävä sekin. Sen päälle on sitäpaitsi hankala laskeutua muutenkin, moottorit ottaa ensin kiinni. Kaiken kaikkiaan paras multirotor mitä mulla on koskaan ollut. Ei muuta kun hanki samanlainen ja kerro Denisille terveisiä! ;-)

Jos tarvitset lisää kuvia, vinkkejä yms. niin kerro ihmeessä niin otan sitä mukaa mitä tarvii.

Se suomenkielinen versio tuosta postauksesta on olemassa myös, pitänee ottaa itseä niskasta kiinni ja oikolukea ja postata se! ;)

Andrimus

Jostain syystä nuo dexin sivut ei toimi mulla.. Mutta eiköhän tuo löydy muutakin kautta?

trosendahl

#7
Lainaus käyttäjältä: Andrimus - marraskuu 24, 2014, 10:47:01 IP
Jostain syystä nuo dexin sivut ei toimi mulla.. Mutta eiköhän tuo löydy muutakin kautta?

Deniksen sivut on tehty kokonaan flashilla. Se voi olla syy siihen miksi ne eivät näy. :)
RCGroupsissa on useita threadeja aiheesta, hakusanat "dex mini quad", "dex nuke (saatavana sekä 6- että 12(!!) -moottorisena mallina ;))" ja "dex nano quad" löytävät ne.

Noita on joskus ollut joillakin jälleenmyyjillä ja Denis ei myynyt niitä pari vuotta sitten suoraan ollenkaan, mutta nyt tietääkseeni tilanne on toinen. Jälleenmyyjiä ei ole ja mailitse voi tilata. Toimitusaika oli itselläni pari viikkoa, mutta kun kyseessä ei ole teollinen tuotanto, voi joutua odottamaan pidempäänkin mutta odotus kannattaa jos minulta kysytään. Denis piti minut hyvin selvillä toimituksen tilanteesta. En ole noiden jälleenmyyjä enkä saa provikkaa noiden suosittelusta mutta tuo oli vain sekä tuotteena että palveluna niin poikkeuksellisen hyvää etten näe syytä olla suosittelematta; kerrankin näin päin! ;)

Sähköpostiosoite josta miehen tavoittaa myös, on dex@dexmodels.com.

Andrimus

Tuo Flash taitaa olla se syy..
Kiinnostus syttyi kyllä tuohon , täytyy vaan lukea läpi nuo säikeet.