Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hukkis

Kun vaan oppii vähän haldeeraamaan sitä konetta, niin huomaa että  se autoleveli periaatteessa tappelee vastaan koko ajan ja hidastaa vauhtia.

Ukkopaha

Itse meinasin opetella suoraan acrolla ja aloittaa harjoittelun todella hitaasti. Lennätyskokemusta ei ole kuin jostakin wltoysin lelusta, jossa oli vain yksi lentomoodi ja sekin oli itsestään vakauttava. Kiinnostus sen lennättämiseen lopahti aika äkkiä. Nyt on eka kunnon multi kasattuna ja se on juurikin 250 kokoinen. Olen ottanut harjoitteluun mallia kopterit.netin puolelta.

Eli ensimmäiset akulliset teen pelkkää leijutusta metrin korkeudessa multin perä itseeni päin. Kun kone alkaa pysymään melko pienellä alueella noin, niin käännän konetta 90-astetta ja leijutan konetta kylki itseeni päin. Siitä sitten asteittain toinen kylki itseeni päin ja lopuksi keula itseeni päin. Siitä eteenpäin jatkan jollain perus lentokuvioilla, kunnes lentokokemusta ja varmuutta löytyy kunnon rallitteluun.

Teen tämän näin hitaan kaavan kautta sen takia, kun tarkoitus on jossain vaiheessa harrastaa myös CP-koptereita ja siipiä, joten lennätystaitojen pitää olla kunnolla hallussa, mikäli haluaa selvitä halvemmalla. Tämmöinen 250 multi on huomattavasti halvempaa torpata, kuin isompi multi tai kopteri.

Suosittelen miettimään myös vastaavanlaista ohjelmaa, vaikka hieman lyhennettynä, mikäli ei malta niin pitkään leijutella :)

Ronnie

itse aloitin tän harrastuksen muutama kuukausi sitten ja näissä videoissa näkee kehityksen, kolmessa ensimmäissä lentelin autolevelillä ja muissa acro "airmode". Kaikissa paitsi viimeisessä videossa on "eurorc" frame mutta viimeisessä videossa vaihdoin 210 frameen  mutta sähköt on pysynyt samana kuin eurorc kitissä https://www.youtube.com/channel/UCLdbDIRaBOtSasf_60sJy0w


JUHHisi

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 18, 2016, 08:31:32 IP
(se gopro teki siit tosi etupainosen) ja sit jos ne fpv vermeet painaa suunnilleen yhtä paljon ku toi gopro yksistään ni sit tarttee lisää potkuu meinaa ei toi menny mihkää toi goproo pääl  ;D ;D Johtu ehkä siit et etumoottorit joutus sit aika koville siel mut silti se ei jaksanu mennä enää silleen sulavan kevyesti ku ilman kameraa.


Mikäli kokeilit sitä GoProta kuljettaa niillä gemfan 5030, niin kyllä, niistä loppuu auttamattomasti noste. Tomoset 5045 tri/quad-bladet korjaa sen ongelman.

Ja edelleen niistä FPV-vehkeistä. Hommat nyt ensialkuun semmosen halvan analogisen setin Foxeer TM25, Foxeer HS 1177, Päähän esim. NÄMÄ), ja katot talven yli että miten maailma makaa ensi keväänä.
Mikäli HD-linkki rintamalla ei edelleenkään näy yhtään kiinalaista(kopio) versiota niin sitten vaikka ne FatSharkin SE/HD2 hankintaan.

Acrolla harjoitteluun ehdottomasti ISO aukea paikka(edelleen suosittelen nurmikkoa/pitkää heinää).
Aluksi vaan tökkää pitchiä eteen ja takas, niin saa käsityksen siitä että sen minkä työntää eteen, joutuu myös samanverran vetää taakse jotta kone pysähtyy/palaa takaisin. Yritä alussa olla koskematta yawiin/roll. (1-asia kerrallaan)

Ja acrolla kun alottaa niin ohjaimeen EXPOA ! Se pehmentää tikkujen herkkyyttä siinä keskellä, ja näin siitä acro modesta tulee vähän enemmän Levelin tuntunen kun joutuu työntää tikkua pidemmälle ennekun tapahtuu mitään. Eli menet clean/betaflightin RECEIVER-välilehdelle, ja sieltä RC-expoa esim. 0.45. Jos vieläkin tuntuu liian äkkinäiseltä acron liikkeet niin sitten expoa vaikka 0.60 tai rateja pienemmäksi PIDtuning välilehdeltä.

LainaaNi onks se acro vaan nii ku sellanen et koska se on niistä kaikkein vaikein lentää ni jos et osaa sitä ni oot menny sieltä missä aita on matalin ja oot pelkkä tuhnu ;D Vai onks siin joku juju et miksei kukaan lennä autolevelillä?
Se vaan on niin että se ACRO on helpoin lentää kun sen oppii.
Esim. kisoissa kun pitää kokoajan mennä eteenpäin (ja mielellään kovaa) niin kopteri tökätään siihen sopivaan ~30-45asteen etunojaan ja lentokorkeus säädetään kaasulla.
Siinä peukalo kramppais jos koko kisan (2-4min) joutuis pitämällä pitämään tikkua sielä ohjaimen ylälaidassa ja rollin käyttäminen hankalaa.
Acrolla riittää kun tikun kerran käyttää sielä edessä ja sitten pienillä korjauksilla tähdätään porttiin.

https://youtu.be/UqlvzCPu4lw?t=107  <- seuraa oikean tikun liikkeitä. huomaat että sitä ei tarvi juurikaan vekslata ja silti kone liikkuu älytöntä vauhtia(helppoa).

Miksu

Juu no toi video ja selitys tolle kyllä käy järkeensä, kerran ku löytää sen sopivan kulman ni voi pelata tikkujen kanssa vaan tossa keskellä johon ne muutenkin keskittää ni kyl se varmaan tollasessa jatkuvassa lentämisessä tosiaan on parempi toi acro kun leveli moodit. Tolleen ku lentää ensin eteenpäin ja sit taaksepäin ja sit vähän sivuille ja sinne tänne ni se tuntuu vaan niin hölmöltä käyttää tota acroa ku tosiaan jos menee esim 4 astetta eteenpäin ni tarttee tulla samanverran keskilinjan yli taaksepäin ja osata lopettaa ajoissa et se kopteri on taas levelissä. Mut tosiaan jos menee koko ajan vaan hullua vauhtia eteenpäin ni kyl toi acro sillon on varmaan helpompi käsitellä. Ei tullu vaan ajatelleeks tota kun ei osaa lentää kopteria vielä muuta ku ns "etuperin" niin et perseen punaset valot näkyy koko ajan taivaalla.

Noista laseista ois mukava päästä kokeilemaan tollasia 50 euron laseja ja sit esim niitä jotain monen sadan euron fatsharkkeja et millanen ero niissä on. Koska toistaseks mä en jaksa uskoo et noi digitaaliset vermeet korvaa analogisia tässä fpv käytössä kokonaan. 250 kokosissa ehkä voi vielä mennä mut siitä pienemmissä se lähettimen koko ja paino alkaa varmasti olemaan niin merkittävä ettei kannata uhrata lento-ominaisuuksia moisen takia. Myöskin se et jos laseissa itessään ei oo sitä vastaanotinta ni sit pitää roudata mukana aina jonkin sortin teline ja vastaanotinkin vielä. Joka voi vähän rajottaa harrastamista välillä.

marksu

FPV Lentelyä kannattaa harjoitella simulaattorilla ennen oikealla kopulla lentämistä. (simulaattorissa kun saa torpata kopterin satoja kertoja ilman vahinkoa :D)

Itse olen oikeaa FPV lentelyä harrastanut vasta reilun kuukauden, mutta simulaattoriharjoituksella saa todella hyvin ne perusteet haltuun. Ja FPV lentelyssä Acro ehdottomasti ja paljon tilaa ympärille.

Tosi ihan ekat FPV lennot tuli level moodissa tehtyä ihan vain sen vuoksi että pelotti niin pirusti lentää lasit päässä.

Simulaattoriksi suosittelen FPV-Freerideriä: https://fpv-freerider.itch.io/fpv-freerider ei maksa kuin sen 5€ ja on kyllä hintansa arvoinen. Oma radio vaan koneeseen kiinni.

LOS Lentelyä opettelin itse aluksi ihan noilla lelukoptereilla (simulaattoreilla ei oikein LOS lentelyä pysty kunnolla harjoittelemaan). Niillä on hyvä opetella sitä perus lentelyä LOS:na eikä ole niin väliä vaikka se kopteri törmäilee mihin. Ne kopteritkin kestää ihan käsittämättömästi iskuja.

LOS Acro lentelyä opettelin sitten 15€ Eachine H8 mini kopterilla, johon päivitin silverxxx:n-acro firmwaren http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2512604

Aivan loistava tapa harjoitella sitä Acro lentelyä LOS:na. Huoletta voi torpata kopterin eikä yleensä hajoa kuin ehkä propelli. Ja vaikka koko kopteri hajoaisi ei se 15€ ole kovin suuri menetys.

Itse tosin lentelin tuota H8 Miniä Devo 7E ohjaimella jossa nrf24l01-moduuli, jotta pystyy lelukoptereita lennättämään. Taitaa tuohon Taranikseenkin jotain tuollaisia moduuleita saada, mutta niistä ei ole kokemusta.

Kyllä vielä aina välillä tulee noilla pienillä minikoptereilla sitä LOS lentelyä lenneltyä ihan vaan senkin vuoksi, että niillä on niin helppo lentää ahtaassakin tilassa.

Miksu

#126
Itse en oo oikeen siitä syystä noiden simujen ystävä että niissä tulee märehdittyä taas lisää tietokoneella ja sisällä, koittaisin päästä mahdollisimman paljon ulos lentämään jos vaan mahdollista. Eikä tossakaan nyt mitään ylitsepääsemättömän kalliita torppeja oikeen voi tulla, ainut jos runko menee poikki ni sit se on työläs vaihtaa ku tuli ostettua tollanen yks osanen hiilikuitu runko ni se on sit laaki ja vainaa jos se katkee. Seuraavaa buildiakin tossa jo vähän miettiny ja veikkaan et se tulee olemaan sellanen 210 tai 180 kokonen snakepitti vaihdettavilla "arms"seilla ja kaikki tulee jollain pika liittimillä kiinni niin et ne on helppo tarvittaessa vaihtaa. Täl hetkel mul on tosi paljon juotettu asioita kiinni suoraan piirilevyille mikä tekee vaihtamisesta hankalaa jos jotain hajoo.

Mut toistaseks mul on ihan hyvä fiilis siitä acro lentämisestä kunhan vaan saa aikaseks sen fpv puolen tohon kopteriin ni voi mennä koko ajan eteenpäin. Ku siinä toi acro kusee mulla aina ku en osaa losissa lentää muuta ku niin et oon aina sen kopterin takana ni jos pitäs tulla taaksepäin tai tieks vaihtaa sitä meno suuntaa 180 astetta ni siin tarvii viedä sitä tikkua sit aina yli sen keskilinjan jotta se kopteri pysähtyy tai lähtee toiseen suuntaan. Mut uskon et sit ku lennän fpvssä ja meen suurimmaks osaks vaan eteenpäin ni se homma rupee toimii paljon paremmin ku vaihdan sen kopterin menosuuntaa sit sekä vasemmasta että oikeesta tikusta, ku täl hetkel lennän lähinnä vaan sillä oikeenpuolisella tikulla ja korjaan vasemmalla jos se kopteri meinaa kääntyä jostain syystä poikittain mua kohti.

Meinasin et voisin tos tänään iltapäivällä/illalla mennä vielä lentää tonne kaarinan siihen hovirinnan rannan lähelle siin on se joku fudis kenttä ni silleen harjotella et nostaa sen kopterin silleen ilman et se tieks tökkii periaatteessa koko ajan sitä maata ja sit kääntää se ympäri niin et ne kontrollit vaihtuu ni sit ei oo sitä pelkoa et se kopteri tippuu katolleen jos menee kontrolleissa sekasin ku se on valmiiks jo ihan maan tasalla. Jos oppeis sitä kautta vähän niitä kontrolleja tossa losissa lentämisessä.

MikeK

"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Miksu

#128
Toi leijuttelu on kyl sit ihan sika tylsää, terveisin herra täyskaasu ;D Tuli tos lennettyy äsken siinä leveli moodissa niin et aloin käyttää kans sitä onks se nyt rudder tikkua eli kaasun kanssa samassa ja käänneltyä sitä kopteria niin et se olis aina nokka meno suuntaa kohti ja kyl se rupes vähä löytyy sielt hetken hakemisen jälkeen. Ainut et ku lensi mustaa metsää vasten ni välillä se kopterin asento ei ollu ihan tiedossa ni se sit toi sellasen oman jännityksensä siihen touhuun, sillon sit painoin yleensä täysiä taivaalle et näin miten päin se kopteri siel oikeen on.

Sit tuli acrossakin lennettyä silleen edes takas ja sivuttain ja sit perus leijuttelua kans. Sit ku kyllästysin sellaseen touhuun ni ajattelin lähtee tekee voltteja sen kans acrolla, joku viiden onnistuneen voltin jälkeen tuli joku aivopieru ja vedin kaasun täysille ja lähin tekee volttii ni jumalauta sehän pätkähti semmosel voimal sielt taivaalt tonttiin et ei kerenny kissaa sanoa ;D ;D Ja tässä sit päivän lopputulos:
Tuli tossa vaan mieleen ku se oli sukeltanu sinne nurtsiin aika kovin et voiks noihin moottoreihin mennä jotain paskaa tonne väliin et tartteeks niit koskaan putsaa mitenkää? Sit toinen kymysys et missä asennossa toi radion antenni kuuluis olla ku lennetään? Oon toistaseks lentäny niin et se antennin kärki osottaa tonne vasuriin. Ja sit tuli kans huomattua se, et miksei toi kopteri pysy levelissä ni johtuu jostain rautapohjasesta seikasta koska tarpeeks ku sitä kopterii vatkas sen leveli moodin kans siel taivaal ni se taaksepäin kyykkääminen oliki vaihtunu eteenpäin kyykkäämiseks ja sit ku vaihdoin taas akun ni se nollaantus aika tarkkaan leveliin. Sit ois kans kiva tavata jotain alan harrastajia jotka on lentäny enemmänki ni vois saada ehkä jotai pro tippei tähä touhuun ja muutenki näkis mite muute lentää yms. Kattoo ny saadaankohan me tonne TKU tai Varsinais-Suomi FPV porukalle jotain pikaviestintä joka vähä helpottais tota yhdessä lentämisen suunnittelua ku emt onks täällä mitään sellasta ns vaki paikkaa missä aina kaikki lentää jos lentää.

EDIT Ja sit viel et millasilla amppeereilla noita 4s akkuja kuuluis tai voi latailla. Toistaseks oon aina ladannu 1A mut se on tolkuttoman hidasta ja sen takia lentelyt venyy välillä iltamyöhään ku menee koko päivä akkujen lataamiseen. Toistaseks ku mulla on vaan yks laturi jolla voi ladata yhtä akkua kerrallaan. Tiiän et voihan siihen mätkäyttää vaiks 3A mut se et mikä on sellanen sopiva määrä ettei se akkujen käyttöikä tipu ku lehmänhäntä.

taski

Hobbyking on näköjään speksannut tuolle akulle (Turnigy 1300mAh 4S 45-90C) maksimilatauksen 10C eli 13A. Kuulostaa tosin minusta vähän yläkanttiin, mutta kyllä siihen muutaman ampeerin voi varmasti lykätä huoletta.

En tullut huomanneeksi onko sulla ledejä kopussa. Jos ei, niin "takavalot" helpottaa huomattavasti asennon näkemistä, jos lipsahtaa kauemmaksi LOS-lennossa.

Lähettimen antennin asennolla ei liene muuten juuri väliä näillä etäisyyksillä, kunhan ei osoita suoraan konetta kohti (huonoin kenttä). Poikittain vaaterissa se mullakin aina on, eikä ole yhteys tähän mennessä pätkinyt.

jinx

Mä olen koittanut antennin muistaa nostaa pystyyn kun alan lennättämään. Vaikka ei mineillä sitä etäisyyttä niin paljoa tulisikaan, että yhteys katkeaisi polarisaatio-ongelmiin, niin en mä sitä tahallaankaan ala huonontamaan. :)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Samppa

#131
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 23, 2016, 10:06:46 IP
Tuli tossa vaan mieleen ku se oli sukeltanu sinne nurtsiin aika kovin et voiks noihin moottoreihin mennä jotain paskaa tonne väliin et tartteeks niit koskaan putsaa mitenkää?
Ite yleensä putsailen paineilmalla kun enemmän saa napattua multaa kyytille. Jos moottoreihin on ylhäältäpäin mennyt moskaa, niin ensin koputtelen ylösalaisin enimmät pois. Sitten puhaltelen sieltä alareunasta jossa on pienet aukot jäähdytysta varten. Paremmin tulee moska ulos sieltä yläkautta mistä on moottoriin mennytkin. Jos taas siellä alareunassa on moskaa, niin puhallan päältä jne. Sitten ylösalaisin varovasti käsin pyörittelen moottoreita ja varmistan ettei jää mitään kökköä väliin.
Lainaa
Ja sit viel et millasilla amppeereilla noita 4s akkuja kuuluis tai voi latailla. Toistaseks oon aina ladannu 1A mut se on tolkuttoman hidasta ja sen takia lentelyt venyy välillä iltamyöhään ku menee koko päivä akkujen lataamiseen. Toistaseks ku mulla on vaan yks laturi jolla voi ladata yhtä akkua kerrallaan. Tiiän et voihan siihen mätkäyttää vaiks 3A mut se et mikä on sellanen sopiva määrä ettei se akkujen käyttöikä tipu ku lehmänhäntä.
Nanotechillä on tullut lenneltyä eniten ns. arkiajoja. Sitä olen lataillut maksimissaan 3C virroilla (4A), mutta jos ei ole kiire niin pysyn 1C latauksissa. Tattua ja Optipoweria en ole yli 2C ladannut koskaan ja niissä taisi olla molemmissa 3C speksattu maksimiksi. Kyllähän se isommilla virroilla lataaminen hieman akkua syö, mutta en tiedä millainen vaikutus kestoikään on sitten käytännössä. Tärkeintä on kuitenkin ettet pura sitä akkua liian tyhjäksi. 1,3Ah akusta ota ulos maks 1Ah. Jos on hälytysrajana 3,6V/kenno niin on ainakin oman kokemuksen mukaan aika hyvä. Kun ekat hälyt tulee niin pienen hetken vielä voi päristellä. Liian tyhjäksi purkaminen syö kapasiteettia käsittääkseni tehokkaammin kuin liian isolla virralla lataaminen. Ja jos akku on oikein kuumaksi ajettu, niin suositus olisi antaa jäähtyä ensin. Kentällä varsinkin hieman hankala toteuttaa jos vain laturikapasiteettia on vapaana 8) Nanotekit on halpoja akkuja. Jos aktiivisemmin lentelee, niin vuodessa melkeinpä se akku on kuitenkin finaalissa. Joten virtaa sisään vain vaikka reilumminkin.

marksu

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 23, 2016, 10:06:46 IP
Toi leijuttelu on kyl sit ihan sika tylsää, terveisin herra täyskaasu ;D Tuli tos lennettyy äsken siinä leveli moodissa niin et aloin käyttää kans sitä onks se nyt rudder tikkua eli kaasun kanssa samassa ja käänneltyä sitä kopteria niin et se olis aina nokka meno suuntaa kohti ja kyl se rupes vähä löytyy sielt hetken hakemisen jälkeen. Ainut et ku lensi mustaa metsää vasten ni välillä se kopterin asento ei ollu ihan tiedossa ni se sit toi sellasen oman jännityksensä siihen touhuun, sillon sit painoin yleensä täysiä taivaalle et näin miten päin se kopteri siel oikeen on.
Sitten kun kopteri on niin kaukana ettei tiedä miten päin se oikein on pitää osata se suunta katsoa siitä mihin suuntaan se kopteri liikkuu kun kääntää YAW:a (Se "rudder") samalla kun menee eteenpäin.

Hyviä neuvoja tähän ja yleensäkin LOS lentelyyn löytyy täältä: http://quadcopter101.blogspot.fi/2014/02/flight-school-6-distance-flying-keeping.html

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 23, 2016, 10:06:46 IP
Ja sit viel et millasilla amppeereilla noita 4s akkuja kuuluis tai voi latailla. Toistaseks oon aina ladannu 1A mut se on tolkuttoman hidasta ja sen takia lentelyt venyy välillä iltamyöhään ku menee koko päivä akkujen lataamiseen. Toistaseks ku mulla on vaan yks laturi jolla voi ladata yhtä akkua kerrallaan. Tiiän et voihan siihen mätkäyttää vaiks 3A mut se et mikä on sellanen sopiva määrä ettei se akkujen käyttöikä tipu ku lehmänhäntä.
Itse lataan aina 1S:llä (ei ole koskaan niin kiire) eli jos sulla on 1300mAh akkut, niin 1S = 1.3A. Eli nosta huoletta se vähintään tuonne 1.3A:iin, kun lataat niin pitäisi mennä vajaassa tunnissa täyteen. Ja toki jos on kiire ja kun nuo akut kestää nopeampaakin lataamista, niin esim. 2S:llä saa jo vauhdikkaammin täyteen.

Mulla on itsellä laturina tuollainen imax B6 klooni ja siinä kiinni tällainen Balance board: http://www.ebay.com/itm/131537122960?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Itse latailen yleensä 2-3 akkua samaan aikaan. Tässäkin oikean virran laskenta on helppoa. lisäät vain akkujen kapasiteetit toisiinsa. Eli jos on kaksi 1300mAh akkua ja yksi 1500mAh akku, niin niiden kapasiteetti = 1300+1300+1500 = 4100mAh eli latausvirraksi 4.1A. (Enemmänkin voi laittaa jos akku kestää yli 1C latauksen ja on kiire)

Ja HUOM. Aina tietysti vain saman jännitteen akkuja rinnakkain! Ei koskaan esim. 4S ja 3S akkuja samaan aikaan.

Ladattavien akkujen jännitteet tulisi sitten olla aika samoissa lukemissa, eli ne on hyvä tsekata sillä pienellä akkuvahdilla ennen lataukseen laittamista (joku 0.1-0.2v/kenno eroa on ihan OK). Jos jännitteissä isoja eroja, niin sitten kannattaa ladata ne akut erikseen. Ja akkujen tulee aina antaa jäähtyä käytön jälkeen rauhassa ennen lataamista.

Ja jos akut on päässeet liian tyhjiksi, eli lepojännite on alle 3.7v / kenno (siis kun akut on saaneet jo vähän jäähtyä kopterista irroitettua) niin ne kannattaa ladata erikseen. ja niiden lataus voi kestää kauan... Ainakin itsellä jos akku menee noin tyhjäksi lataa tuo laturi todella varovaisesti ja hitaasti tuota akkua kunnes se saavuttaa tietyn rajan ja alkaa lataamaan normaalisti.

Tuohon rinnakkain lataamiseen on varmaan miljoona eri mielipidettä, mutta ainakin itsellä on ihan hyvin mennyt näillä periaatteilla :)

Ja aina tietysti vahditaan akkuja koko sen latauksen ajan, eli ei jätetä niitä yksin lataamaan.

marksu

Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - elokuu 21, 2016, 11:43:19 IP
Acrolla harjoitteluun ehdottomasti ISO aukea paikka(edelleen suosittelen nurmikkoa/pitkää heinää).
Aluksi vaan tökkää pitchiä eteen ja takas, niin saa käsityksen siitä että sen minkä työntää eteen, joutuu myös samanverran vetää taakse jotta kone pysähtyy/palaa takaisin. Yritä alussa olla koskematta yawiin/roll. (1-asia kerrallaan)
Ja oma mielipiteeni pitkästä heinästä on se että vältä kuin ruttoa! Nimimerkillä yhden kopterin (halvan lelun tosin, mutta silti) heinikkoon kadottaneena.

Nurmikko tai lyhyt heinäpelto yms. ovat loistavia lentopaikkoja harjoitteluun, mutta pitkästä heinikosta voi olla todella kettumaista etsiä sitä kopteria! Vähintään pitää olla jonkinlainen paikannin siinä kopterissa että saa sen piippaamaan ja sitä kautta voi yrittää paikallistaa sitä sieltä heinikosta.

Tuli tosiaan yksi tuollainen Syma X5C kopteri hukattua heinikkoon (akku loppui kesken lennon). Turhaan tuli sitä pari päivää etsittyä ja koko pelto koluttua moneen kertaan läpi :(

Toki jos lentelee ihan vain 10-20 metrin säteellä niin ei se sitten niin iso ongelma ole, mutta annas olla kun lentää vähän kauemmas ja sitten syystä tai toisesta kopteri tippuu heinikkoon...

Samppa

#134
Lainaus käyttäjältä: marksu - elokuu 24, 2016, 10:41:26 AP
Sitten kun kopteri on niin kaukana ettei tiedä miten päin se oikein on pitää osata se suunta katsoa siitä mihin suuntaan se kopteri liikkuu kun kääntää YAW:a (Se "rudder") samalla kun menee eteenpäin.
Pelkällä yawilla voi olla vaikea huomata asentoa. Jos haluaa sillä muuttaa selkeästi liikesuuntaa, niin pitää hieman myös oikealla tikulla korjata samalla. Enemmän liikesuuntiin vaikuttaa sen oikean puoleisen tikun kääntelyt. Sillä kattoo mihin päin lähtee ja sitten koittaa yawilla kääntää asennon perä itseen päin. Tosin jos LOS:ssa alkaa oleen niin kaukana ettei suuntaa erota, niin varmaan helpoin ottaa multi alas jonkinlaisella hallinnalla ennen kuin tulee täysin hallitsemattomasti ;D Suosittelen niitä ledien asentamisia. Itsellä oli eka multissa takana punainen ledinauha ja edessä valkoinen. Helpotti LOS lentoa huomattavasti. Nykyisissä on vain takana ohjelmoitavat ledit, jotka yleensä lennon aikana palaa punaisena.

Lainaus käyttäjältä: marksu - elokuu 24, 2016, 10:41:26 AP
Itse latailen yleensä 2-3 akkua samaan aikaan. Tässäkin oikean virran laskenta on helppoa. lisäät vain akkujen kapasiteetit toisiinsa. Eli jos on kaksi 1300mAh akkua ja yksi 1500mAh akku, niin niiden kapasiteetti = 1300+1300+1500 = 4100mAh eli latausvirraksi 4.1A. (Enemmänkin voi laittaa jos akku kestää yli 1C latauksen ja on kiire)

Ja HUOM. Aina tietysti vain saman jännitteen akkuja rinnakkain! Ei koskaan esim. 4S ja 3S akkuja samaan aikaan.

Tuohon rinnakkain lataamiseen on varmaan miljoona eri mielipidettä, mutta ainakin itsellä on ihan hyvin mennyt näillä periaatteilla :)

Eri kapasiteetin akkuja ei ole suositeltavaa ladata rinnan. Ehkä noin pienellä kapasiteettierolla ei vielä tule ongelmia. Samoin rinnan ladattavat saisi olla mielellään samaa sarjaa olevia akkuja, mutta tämä voi olla jo varmuuden ylenpalttistakin maksimointia. Sisäisissä vastuksissa on kuitenkin eroja eri merkkien ja mallien välillä. Itse en ole uskaltanut ladata 1300mAh Tattuja, Optipowereita ja nanoja keskenään rinnan. Lähinnä tulee mikron 850mAh Optipowereita latailtua rinnan kun on pari samanlaista. Ja lennokeissa käytettäviä isompia nanoja.

Lainaus käyttäjältä: marksu - elokuu 24, 2016, 10:47:20 AP
Ja oma mielipiteeni pitkästä heinästä on se että vältä kuin ruttoa! Nimimerkillä yhden kopterin (halvan lelun tosin, mutta silti) heinikkoon kadottaneena.

Nurmikko tai lyhyt heinäpelto yms. ovat loistavia lentopaikkoja harjoitteluun, mutta pitkästä heinikosta voi olla todella kettumaista etsiä sitä kopteria! Vähintään pitää olla jonkinlainen paikannin siinä kopterissa että saa sen piippaamaan ja sitä kautta voi yrittää paikallistaa sitä sieltä heinikosta.

Kyllähän piippari (varmaan) kaikilta näistä fpv rallimulteista löytyy. Jos ei löydy, niin hukkaaminen on kyllä ihan omaa tyhmyyttä. Vaikka ei olisi pitkääkään heinää niin toisinaan kovassa vauhdissa johonkin kolhiessa multi tuppaa päätymään johonkin ihan erikoiseen suuntaan tulosuuntaansa nähden. Pariinkin kertaan olen mennyt hakemaan multia ja ihmetellyt kun ei näy. Piippari päälle ja onkin ollut useamman metrin päässä ihan eri suunnassa josta olisin olettanut sen löytäväni. Turhaan hukkaa parhaimmillaan (pahimmillaan) useamman satasen kampetta alle euron osassa säästämisen takia.