Multikopterit.net keskusteluforum

Taraniksessa vikaa?

Aloittaja hamatiju, helmikuu 15, 2016, 10:30:19 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hamatiju

 :D Nyt mulla menee varmaan puurot ja vellit sekaisin,
Radion VERSION välilehdellä seuraavaa:

VERS: opentx-taranis-plus-2.0.19
DATE: 2016-01-15
TIME: 22:31:29
EEPR: 216

Eli ilm. oon päivittänyt vain käyttiksen?...
Vastareita en ole viel päivitellyt kun ei aika ole riittänyt tutustua niiden päivitykseen...

Kone oli välillä selän takana, mutta myös suoraan edessä ilman esteitä...
SWR arvo oli tasaisesti 1 tänään, ei kasvanut kertaakaan yli sen...


MikeK

#16
Uusin softa on 2.1.7. Sit tosissaan tarvii sen sisäisen lähettimen päivittää erikseen.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

hamatiju

http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=232&file=Firmware-XJT

Siellä on uusin versio:

Firmware-XJT
Compatiblity  :  XJT  /  Taranis X9D  /  Taranis X9D Plus  /  X9E
UpdateTime  :  2015-12-23
Version  :  151223
File Size  :  69KB
MD5  :  58932C059683454F62A85EE6B7D7A143




Sain nyt käyttiksen päivitettyä uusimpaan 2.1.7, MUTTA...
Tuota lähetin modulin (sisäisen) päivitystä en saa tehtyä...tiedosto on rar. muodossa ja radio ei tunnista edes sellaista, ei tarjoa päivitystä...

Lisäksi tuon uuden käyttiksen mukana ilm.hävisi äänipaketista rssi huudot... :-[
On tää kyllä melkosta rämpimistä mulla nyt...ja arvatenkin mun tuurilla ongelma on kuitenkin viellä radion lähettimessä jolloin kaikki tää tulee olemaan varmaan turhaa...
notes: XJT_LBT_build151223 integrates both..... >snip<

Samppa

Sun pitää päivittää ne äänitiedostotkin. Helppo homma. Siirrät vain uudet äänitiedostot muistikortille. Tässä viestissä aiheesta ja linkki mistä saat ne ladattua:
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,87.msg12005.html#msg12005

Se rar- paketti pitää purkaa ensin tietokoneelle ja sitten siirtää sieltä vain ne .frk -päätteiset tuonne radioon.

Turhaa itekin päivitin ensin opentx:n ja sitten palautinkin jo parin päivän sisään alkuperäisen kun radio meni huoltoon ;D Tosin itse en ehtinyt silloin päivittää radiomoduulin ja vastareiden firmiksiä. Siinä sitä oppii kun raplaa...

hamatiju

Hmm...aikaisemmin tosiaan kytkenyt radion huutelemaan rssi tasoa, mutta nyt en löydä oikeaa äänitiedostoa ollenkaan, päivitin äänipaketin kilrah:iin.
Lisäksi näytössä yhtenä arvona ollut myös tuo rssi taso, mutta myös se hävinnyt enkä löydä oikeaa tietoa millään, onko nimi muuttunut vain mitä mahdan sössiä tällä kertaa? ::)

Samppa

RSSI tulee telemetrian kautta. Sun pitää käyttää yhteyttä vastariin päällä ja päivittää telemetriasensorit ennen kuin voit valita tuon RSSI tiedon. Vanhassa softassa oli kaikki valittavana aina, mutta tässä uudemmassa pitää päivittää sensorit jotka on tyrkyllä ja sen jälkeen ne voi vasta ottaa käyttöön. Mullakin piti tehdä näytöt uusiksi kun siirryin opentx:ään  8)

hamatiju

Mitäs modea kannattaa käyttää LR12, D8 vai D16?
Itsellä nyt päivitysten jälkeen käytössä D16, eipä minissä nyt niin montaa kanavaa tarvitse, mutta... ;D
Sain lopulta päivitykset maaliin, en oikein tiedä itsekkään mitä eilen illalla säädin kun ei muka onnistunut millään, tänään melko helposti...
Saankohan mitenkään näkyviin akun varauksen telemetrialla?
Mitä mahtavat olla a1, a2 tiedot?
Googlettamalla varmasti löytää tietoa, mutta kun ei jaksa enää koneen ääressä olla:)
Täytyypä kohta koettaa jos sää sallii miten signaali toimii nyt...liikoja en odota, mutta jos olisi tuolla vaikutusta...


Samppa

Tuo käytettävä mode riippuu vastarista. X- sarjalaisten kanssa on käytettävä d16 modea. Akun varauksen saat näkyvii  jos sulla on erillinen lipo-monitor tai akkujännite tuotuna FC:lle ja siltä telemetrialiityntä vastariin

proffa84

näin hihavakiolla sanoisin et A1 on vastarin jännite ja A2 on mahdollisen analogisen jänniteanturin arvo

Oikosulkumies

jos nuo telemetriat ei oo muuttunu siitä mitä mulla ne on (ku en oo vielä päivittäny) niin cell on kennokohtanen jännite ja cells on koko akun jännite. A1 ja A2 on mun mielestä analogisia molemmat, ei toimi X-sarjalaisten kanssa.. tai no toinen noista tais näyttää vastarille sisääntulevaa jännitettä. tieto jolla ei multeissa tee mitään. sitte ku bec lakkaa syöttämästä jänöä FClle ja vastarille, niin eiköhän sen huomaa ilman hälytystäkin :D
Väri väriin ja loput yhteen

hamatiju

 ;DJoo, kyllähän sen huomaa nopeastikkin jos vastari ei saa jännitettä.
Valikoista kyllä löytyy "cels", eli kennojen (akun) jännite jolla loppujen lopuksi suurin merkitys, mutta eipä ainakaan omiin rilleihin taas osu kohtaa "cell" joka kyllä löytyi aiemmasta versiosta...mahtaako alin kennokohtainen telemetria siis olla poissa? :'(
Löytyy "cels-" ja "cels+", mutta noilla tiedoilla itse en tee mitään...tai tietysti minissä voisi ihan kiva olla välillä katsoa mihinkä jännite kyykkää joskus, mutta ei sitä lasit päässä mennessä ehdi katsoa....

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - helmikuu 19, 2016, 07:29:25 IP
jos nuo telemetriat ei oo muuttunu siitä mitä mulla ne on (ku en oo vielä päivittäny) niin cell on kennokohtanen jännite ja cells on koko akun jännite. A1 ja A2 on mun mielestä analogisia molemmat, ei toimi X-sarjalaisten kanssa.. tai no toinen noista tais näyttää vastarille sisääntulevaa jännitettä. tieto jolla ei multeissa tee mitään. sitte ku bec lakkaa syöttämästä jänöä FClle ja vastarille, niin eiköhän sen huomaa ilman hälytystäkin :D

noh, noh... hyvin se A2 toimii frskyn jännitelutikalla X4R:n kanssa  ;D

cell/sells tais liittyä jotenkin nazen laskemaan arviokennojänniteeseen kokonaisjännittettä jakamalla ja toinen on frskyn kennoanturilla tai sit mäkin (taas) hämmennän asioita.

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - helmikuu 19, 2016, 07:52:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - helmikuu 19, 2016, 07:29:25 IP
jos nuo telemetriat ei oo muuttunu siitä mitä mulla ne on (ku en oo vielä päivittäny) niin cell on kennokohtanen jännite ja cells on koko akun jännite. A1 ja A2 on mun mielestä analogisia molemmat, ei toimi X-sarjalaisten kanssa.. tai no toinen noista tais näyttää vastarille sisääntulevaa jännitettä. tieto jolla ei multeissa tee mitään. sitte ku bec lakkaa syöttämästä jänöä FClle ja vastarille, niin eiköhän sen huomaa ilman hälytystäkin :D

noh, noh... hyvin se A2 toimii frskyn jännitelutikalla X4R:n kanssa  ;D

cell/sells tais liittyä jotenkin nazen laskemaan arviokennojänniteeseen kokonaisjännittettä jakamalla ja toinen on frskyn kennoanturilla tai sit mäkin (taas) hämmennän asioita.

Ei nyt yhtään lähetä sille linjalle että sotketaan vielä Nazea tähän mukaan ;)

Tuo Cell ja Cells liittyy noihin frskyn omiin antureihin. Mutta siinä luulossa minä oon eläny että nuo anaalogiset ei pelitä X4:n kanssa.
Oon minä kyllä ennenki väärässä ollu eikä varmaan oo viiminen kerta.
Väri väriin ja loput yhteen

proffa84

mutään ei myönnetä... eikä pidä myöntää  ::)

hamatiju

#29
Mulla on tossa kuvauskalustossa frsky:n smart porttiin kytketty lipo vahti (se jossa se pieni oma näyttökin) ja ainakin ennen radioon sai sen kautta cells ja cell arvot jolloin cell kohtaan aina näytti alimman kennojännitteen pakasta. Nyt ei vaan vastaavaa enää tunnu löytyvän...

Minissä ei niin väliä, ei sitä lentäessä ehdi taraniksen lukuja koko ajan kuunnella tai katella, riittää tieto koska mehu alkaa akusta olemaan rajoilla ja pitää tulla akun vaihtoon :)

Mut muuten tää päivitys rumba on jo maalissa, kattoo nyt onko apua alkuperäiseen ongelmaan...

Mut tähän asti nöyrä kiitos kaikille apua antaneille, omin neuvoin viellä arpoisin...KIITOS :)