Jatketaas tätä ongelmaa täällä ni ei mee ihan offtopicin puolelle toi tanariksen lähetin topicci. Elikkä siis ongelma on hyvin yksinkertainen, moottorit ei sano mitään vaikka lähettimestä
antais jenkaa nostais kierroksia. Kuitenkin jos kytken FCUn kiinni tietokoneeseen ja kytken akun kopteriini ja katon cleanflightista (myöhemmin CF) niin receiver tabin alla arvot vaihtuvat juuri niin kuin niiden kuuluisikin tehdä. Eli radio kyllä keskustelee vastaanottimen ja FCU kanssa mutta tieto ei siitä mene enää moottoreille asti.
Moottoreina mulla toimii cobran 2300 ja nopareina DYS SN20A REV 14.0 ja SimonK bootloadereilla. Olen blhelisuitesta vaihtanut jokaisen moottorin pyörimis suunnan enkä mitään muuta. Olen koittanut kalibroida nopareita useaan kertaan ja aina ohjelma ilmoittaa että noparit on onnistuneesti kalibroitu, kuitenkin nopari numero neljä näkyy ettei se ole syncissä muiden kanssa. Moottorit kuitenkin toimivat koska niitä voi ajaa manuaalisesti tietokoneen kautta.
Ja mainittakoon vielä että nopareiden tilulilu lii äänet tulee todella epä synkronodoidusti. Yleensä kaks niistä tulee about samaan aikaan sit menee noin 3 sekunttia tulee yks ja vielä pari sekunttia ni tulee viimenen. Tämäkään ei vissiin ihan normaalia?
Onhan sun vastaris kuitenkin bindattu?
Onko ESCit ohjelmoitu oikein ja kaasun kalibrointi tehty?
On se pakko olla bindattu koska jos mulla on FC kiinni tietokoneessa ja vastari kiinni FCssä ja liikutan radiosta potikoita ni ne vaihtelee asentoja siellä tietokoneen näytöllä eli kyl siel tieto kulkee. Nopareiden ohjelmoinnista mul nyt ei oo muuta tietoo ku et ne kaikki pyörii samaan siis oikeeseen suuntaan (ne pyöri siis kaikki eri vääriin suuntiin aikasemmin) sen enempää mä en oo niiden asetuksiin koskenu. Ja noi kaikki potikat on kalibroitu sieltä menu jutusta josta voi palauttaa esim tehdas asetuksille tai flashata vastaanottimen.
Kopterin ESCeille on myös "annettava tieto" kaasutikun ääriasennoista. Siis tikun liike on kalibroitava ESCin kanssa.
ESCistä riippuen voi tapahtua hieman eri lailla, mutta malliksi yhden HobbyKingin ESCin kaasutikun kalibrointi:
- käynnistä radio ja odota, että käynnistystoimet on suoritettuna (tervehdys, varoitukset, jne.)
- siirrä kaasutikku yläasentoon (täyskaasu)
- yhdistä akku ESCiin ja odota muutama sekunti, kunnes moottori piippaa kaksi kertaa
- siirrä kaasutikku ala-asentoon (minimikaasu), moottori piippaa uudelleen
- ESC on nyt saanut tiedon kaasutikun ääriasennoista
ESC on kalibroitu ja valmiina käyttöön.
Tämä voi onnistua kaikille ESCeille yhtaikaa, kun ne kytkettyinä vastariin akkua yhdistettäessä.
Jos rupeaa muuten toimimaan, mutta käynnistyvät eri aikaan, voi olla hyvä tehdä kaasukalibrointi jokaiselle ESCille erikseen.
Taunu
Tuo kaasutikun kalibrointi tulee tehtyä tietokoneella nostamalla master potikkaa (nostaa kaikkien moottoreiden kierrosnopeutta) tappiin kuuluu tilulilulii äänet ja sit laskee sen minimiin tulee taas vähän kasibittistä musaa ja sit se ois nii ku done. Kai sen voi tehdä ite radiollakin mut se pitäs olla ihan sama kummalla sen tekee kun molemmat ajaa samaa lukua.