Multikopterit.net keskusteluforum

Nemon Fleet

Aloittaja Nemo, elokuu 28, 2014, 07:55:49 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nemo

Härvelit päivitetty ajantasalle 5.10.2015

Mini-ZMR250
-Zmr cf-runko
-RcTimer 1806 2300kv-koneet
-Dys mini SN20A ESC:t
-DAL 5040-ropellit
-Open Pilot Atom controller
-FrSky D4R-II -receiver
-Halko 4S 1300mAh akusto
-AUW 600g
Fpv-Gear:
-Sony 960H Effio-V 800TVL -lentokamera
-TS5828 5.8G vtx
-ImmersionRc Spironet antenni
-Mobius



ZMR250 - Green
-ZMR250-hiilikuiturunko
-Sunnysky X2207S 2100kv moottorit
-Dys SN20A ESC:t
-DAL 5040 propellit
-Naze32 & Cleanflight -flight controller
-FrSky D4R-II -receiver
-Halko 4S 1300mAh akusto
-AUW 650g
Fpv-Gear:
-Sony 960H Effio-V 800TVL -lentokamera
-TS5828 5.8G vtx
-ImmersionRc Spironet antenni
-Mobius



Spider-335
-DIY runko 1.5mm FR4-levystä alumiinivarsilla
-Sunnysky X2208 1260kv -moottorit
-Sunrise Slim 20A ESC:t
-HqProp 8x5 ThinE ropellit
-Open Pilot CC3D controller
-FrSky D4R-II -receiver
-Zippy Compact 4S 35C 2200mAh paristot
-AUW 940g
Fpv-Gear:
-GoPro3 White-edition
-ImmersionRc 5.8g vtx
-FinnSky cloverleaf antenni




F550 -hexacopter
-Dji F550-runko & ATG Landing Gear
-NTM 900kv moottorit
-Afro 30A ESC:t
-Gemfan 10x5 huiskat
-KK2.1.5 ohjain
-D8R-II-Plus -receiver
-Zippy 3S 5000mAh akut
-AUW 1900g
Videokamat:
-GoPro3 white -kamera
-DalRC 5.8g diy-vtx
-FinnSky cloverleaf antenni




Muut tärkeät ja vähemmän tärkeät oheiskamat
-Turnigy 9XR -radio FrSky DJT-moduulilla
-ImmersionRc Uno+ FR632 videovastaanotin Finnsky:n & Aomwayn helical-antennilla
-FatShark Base SD -goggles
-Quanum styroksilaatikko-lasit
-7" näyttö
-iCharger 106B+ laturi


Kuolleet, kuopatut, torpatut tai myydyt ex-laitteet:
-Walkera QRX-350
-Rimarunkoinen DIY H-550
-Vanerirunkoinen omavalmiste Hammer Mini-H

Nemo

#1
Ja vähän historiaa, mistä kaikki alkoi.

Aikaisempaa kokemusta mistään rc-laitteista ei ollut mutta kaikenlaisia muita teknisiä vimpaimia on tullut ropattua. Harrastus alkoi maaliskuussa -14 kun silmiin osui tuubissa muutamia videonpätkiä, ja hetken päästä olinkin jo jonkun kopukaupan sivuja selailemassa. Hurahdus oli jo siinä vaiheessa selvä, ja fiilis oli tyyliin "lapsi karkkikaupassa", tämähän on ihan käsittämätön maailma.

Selailin kymmeniä tunteja foorumeita ja yritin saada jotain tolkkua alan termistöstä. Arvoin pitkään cp- ja multikopterin välillä, mutta päädyin sitten multiin. Siinä puolella tuntui olevan lukemattomia vaihtoehtoja laajennuksille, ominaisuuksille ja lisäpalikoille. Gps- ja autopilotti-toiminnot tuntui myös kiinnostavalle.

Päädyin siis tilaamaan Walkera QR X350 rtf-setin jossa tuli mukana Devo7-mankka. Tällä tuli kolmella akulla lenneltyä noin 50 lentoa, ja myös gopro kulki mukana. Aluksi harjoitellessa ländärit tuntui olevan kulutustavaraa, ja myöhemmin tuli muutama pahempi torppi lähinnä orientaation tai näköyhteyden kadotessa esteen vuoksi.

--------------------

Kun oon aina tykänny näpertämisestä ja ropaamisesta, niin melkein saman tien syttyi kipinä rakentaa kopu itse. Rungon päätin tehdä itse H-muotoon kokoon 550mm, materiaalina 15x15 puurima sekä levyt polykarbonaatista. Kyytiinsä H-quad sai seuraavat kilkkeet:

-NTM 28-30S 900kv
-Afro ESC 30A
-KK2.1.5
-Gemfan 11x5
-Turnigy 3S 4000mAh 30C

Radiona tässä sai toimia walkeran mukana tullut Devo 7.

Muutaman perussäädön jälkeen rakennelma lensi todella hienosti ihan vakio gaineilla. Lentoaika oli n.12min ja hovering oli 60% kaasulla. Kamerakin oli kiinni ja ekat filmit tuli otettua, mutta vähän tuli häiriötä koska oli kiinteästi rungossa ilman gimbalia. Mitään tasapainotuksia ei myöskään oltu tehty.

Koitin lisätä gainia, mutta alkoi melko nopeasti oskilloimaan ja woblaamaan, varsinkin kun tiputti korkeutta nopeammin niin alko woblaamaan. Palasinkin defaultteihin melko nopeasti. Johtopäätös oli, että rungon kiertojäykkyys on kehno ja sen takia venkoilee. Tuo pc-levy on pehmeää ja puomien liitokset on vähän lapselliset, joten velton rungon pystyy toteamaan ihan pöydällä vääntämällä.

Nemo

Tuli sitten jo kertaalleen purettua kopu osiksi. Maalasin rungon päädyt vähän paremmin toisistaan erottuvaksi, kun on ollut korkeammalla vähän havainnointivaikeuksia. Yksinkertaistin myös koneiden kiinnityksiä, ja niistä sai hiukan painoa pois. Lisäksi tein fc:lle akryylista suojakopan jolloin säätäminen onnistuu ilman suojan irrottamista. Ländärit tein 120mm pitkistä rimoista ja pingispalloista. Evo 1:ssä oli myös akulla muovikotelo, mutta heitin sen pois ja laitoin akun kiinni suoraan strapillla keskilevyn alapuolelle.

Nemo

Taas rupes sormet syyhyämään räpeltämiseen, joten syntyi uusi projekti-excel. Tällä kertaa mielenkiinto heräsi miniin, johon voisi pikkuhiljaa väkertää videolinkin laseille tai näytölle. Rungon tekeminen itse tuntui mielekkäältä, joten päädyin selailemaan valmiita piirrustuksia jotka voisi itse leikata. Lähtökohdaksi tuli Hammer Mini H koossa 240mm. Levyt leikkasin lehtisahalla ja "dremelillä" 2.5mm koivuvanerista ja varret 10mm rimasta.

Nemo

Mini H:n kyytiin on tulossa Acro Naze, RCX 10 esc:t ja  RcTimerin 1806-2300kv moottorit hqprop 5030 ropelleilla. Nazelle virta tulee 5A ubecilta. Elektroniikkaa on kusti kiikuttanut pikkuhiljaa. Naze, noparit ja muut kilkkeet on jo kotona, mutta timeri oli ilmeisesti sählänny tilauksessa jotain ja koneet on vielä matkalla. Lisäksi akut on vielä tilaamatta ja suunnitelmissa on 4kpl 1550mah rhinoja. Hyllyssä on jo ennestään muutama 2200mah patteri, joten enköhän niillä pääse räpläämään ja säätämään.

Muiden romppeiden kanssa tuli myös tilattua 9XR-mankka ja siihen FrSky moduuli sekä pari telemetriavastaria.Turnipsin kanssa tuli vähän takapakkia kun näyttö temppuilee, selvitellään juuri kunkun kanssa asiaa.

Pinnit tuli fc:hen tinattua ja nazeen tuli eloa. Nyt odotellaan vielä koneita niin pääsee kokeilemaan saako tuohon härveliin mitään elämää.

Ihan samanlainen tästä on tulossa kun monella muulla tällä foorumilla, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastailla newbie-kysymyksiin. ;)

Nemo

Päivitellääs välillä,

Mini on nyt nipussa ja neitsytlennot tehty. Säätöjä en vielä sen kummemmin tehnyt, kalibroinnit tein ja end-pointit säädin, mutta pideihin ei ole vielä koskettu. Lensi oikeastaan ihan kivasti enkä näe edes välttämättä tarvetta säätää pidejä, mutta vähän tuntuisi olevaan liian herkillä nuo tikut. Korjausliikkeet tikussa tuntuu jotenkin "kertaantuvan" ja tulee heiluriefekti joka johti jo kerran pusikkoonkin. ;D Tosin en ole aiemmin lentänyt ilman mitään lennonvakautus-modea, joten saattaa olla harjoituksen puutetta. Expoa varmaan kaipaisi, olin jo säätämässä mankasta sitä mutta silmiin osui jossain että naze kanssa expo pitäisi aina säätää kortista eikä mankasta. Täytynee perhetyä. Lisäksi osasyy heiluriefektiin voi olla siinä, että 2200mAh akku on aika möhkäle tossa katolla, varsinaisiksi akuiksi on tulossa 1550mAh patterit.

Alkoi muuten kunnon kaasuttelun jälkeen 25C akku pullistelemaan aika pahasti, täytynee varmaan tilata noi varsinaiset ajoakut 30-35C:nä.

Paino ilman FPV-vehkeitä ja tuolla 2.2 akulla on 508g. Pelkkä runko painoi 98gr (alalevyt, ylälevy, kamera-plate, varret ja kaikki tolpat ja kiinnitysruuvit) joten tämä on eka projekti missä tuntuu pysyvän paino edes suurinpiirtein laskelmissa. ::)

Petsku

Juu expot vaan nazesta suoraan, ja laita ihan reilusti sitä aluksi ja siitä pikku hiljaa tiputtelemaan että löytyy omaan lentotyyliin sopiva :) Ja onhan nazessakin noita vakautus modeja, angle ja horizon. Angle ei anna kopterin kallistua tietyn pisteen yli, kun taas horizon antaa tehdä flippeja ja rolleja mutta vakauttaa kopterin kun päästää tikusta irti.

aprepo

Lainaus käyttäjältä: Nemo - syyskuu 14, 2014, 11:02:57 AP
Alkoi muuten kunnon kaasuttelun jälkeen 25C akku pullistelemaan aika pahasti, täytynee varmaan tilata noi varsinaiset ajoakut 30-35C:nä.

Kyseessä siis 2200mAh 25C? Tuosta pitäisi irrota 55A virtaa joka suunnilleen pitäisi riittää. 1550mAh Rhinoista vastaavasti irtoaa n. 39A mikä on jo melko naftisti kun neljä moottoria imee n. 10A kukin. Itse en huomioinut ollenkaan tuota kapasiteetin vaikuttusta vaan ostin 1300mAh akkuja, 25C ratingilla kun samaa oli vanhat 2200mAh akutkin. No sehän on ihan liian vähän, voltit putoaa todella alas heti kun tulee kuormaa ja akutkin kuumenee. Ei sentään ole alkanut turpoamaan. Kevyttä ajoa kestää kyllä kun ei urku auki aja koko ajan. Mutta sen siis opin, että varsinkin pienillä akuilla tuo C-rating on syytä olla melko korkea.
"Ei tää kulje kovempaa!"

Petsku

Lainaus käyttäjältä: aprepo - syyskuu 14, 2014, 01:56:03 IP
Lainaus käyttäjältä: Nemo - syyskuu 14, 2014, 11:02:57 AP
Alkoi muuten kunnon kaasuttelun jälkeen 25C akku pullistelemaan aika pahasti, täytynee varmaan tilata noi varsinaiset ajoakut 30-35C:nä.

Kyseessä siis 2200mAh 25C? Tuosta pitäisi irrota 55A virtaa joka suunnilleen pitäisi riittää. 1550mAh Rhinoista vastaavasti irtoaa n. 39A mikä on jo melko naftisti kun neljä moottoria imee n. 10A kukin. Itse en huomioinut ollenkaan tuota kapasiteetin vaikuttusta vaan ostin 1300mAh akkuja, 25C ratingilla kun samaa oli vanhat 2200mAh akutkin. No sehän on ihan liian vähän, voltit putoaa todella alas heti kun tulee kuormaa ja akutkin kuumenee. Ei sentään ole alkanut turpoamaan. Kevyttä ajoa kestää kyllä kun ei urku auki aja koko ajan. Mutta sen siis opin, että varsinkin pienillä akuilla tuo C-rating on syytä olla melko korkea.

Ei ne noparit ime koko aikaa sitä maksimia ;) taitaa leijuttelussa mennä abaut 5A per kone jos sitäkään. Itellä on 1500mAh ja 25C akkuja, akut on lämpösiä lennon jälkeen. Nano-Techissä on 35C, ja sen huomaa että ei lämpene juuri ollenkaan ja riittää paukkua vähän pidempään. Tosin sitten kun lähenee loppua niin voltit tipahtaa pirun nopeasti alas.

Timerin koneet nappaa maksimissaan 8,6A täydellä kaasulla 5x3 propellilla ja 9,8A 6x2 huiskalla.

aprepo

Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 02:14:48 IP
Ei ne noparit ime koko aikaa sitä maksimia ;)

No riippuu siitä miten lentää ;)

Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 02:14:48 IP
Timerin koneet nappaa maksimissaan 8,6A täydellä kaasulla 5x3 propellilla ja 9,8A 6x2 huiskalla.

Jep, kyllä mullakin nuo 1300mAh 30C akut riittää ihan hyvin, 6x3 potkureillakin. Mutta 1300mAh 4S zippy compactit menee välillä tosi kuumaksi.

"Ei tää kulje kovempaa!"

Petsku

Lainaus käyttäjältä: aprepo - syyskuu 14, 2014, 02:20:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 02:14:48 IP
Ei ne noparit ime koko aikaa sitä maksimia ;)

No riippuu siitä miten lentää ;)

Tietty jos se tikku on kokoajan pohjosessa niin sitten :P Vauhtia peekele ;)

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 03:00:59 IP
Lainaus käyttäjältä: aprepo - syyskuu 14, 2014, 02:20:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 02:14:48 IP
Ei ne noparit ime koko aikaa sitä maksimia ;)

No riippuu siitä miten lentää ;)

Tietty jos se tikku on kokoajan pohjosessa niin sitten :P Vauhtia peekele ;)
Toisilla se mini on maksimi ampeereilla koko lennon ajan ;) :D
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Nemo

Lainaus käyttäjältä: aprepo - syyskuu 14, 2014, 01:56:03 IP
Kyseessä siis 2200mAh 25C? Tuosta pitäisi irrota 55A virtaa joka suunnilleen pitäisi riittää. 1550mAh Rhinoista vastaavasti irtoaa n. 39A mikä on jo melko naftisti kun neljä moottoria imee n. 10A kukin. Itse en huomioinut ollenkaan tuota kapasiteetin vaikuttusta vaan ostin 1300mAh akkuja, 25C ratingilla kun samaa oli vanhat 2200mAh akutkin. No sehän on ihan liian vähän, voltit putoaa todella alas heti kun tulee kuormaa ja akutkin kuumenee. Ei sentään ole alkanut turpoamaan. Kevyttä ajoa kestää kyllä kun ei urku auki aja koko ajan. Mutta sen siis opin, että varsinkin pienillä akuilla tuo C-rating on syytä olla melko korkea.

Joo näin oli, mutta tarkemmin ajateltuna ei noi moottorit pitäisi kyllä kuormittaa akkua lähellekkään tuon akun limiittiä. Akku ei ollut vanha, mutta on kait ottanu jossain vaiheessa itteensä ja siksi nyt ryppyilee. Toisella 2.2 25C turnigylla ajettassa ei edes kunnolla akku lämpene.

Nemo

Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 14, 2014, 11:28:19 AP
Juu expot vaan nazesta suoraan, ja laita ihan reilusti sitä aluksi ja siitä pikku hiljaa tiputtelemaan että löytyy omaan lentotyyliin sopiva :) Ja onhan nazessakin noita vakautus modeja, angle ja horizon. Angle ei anna kopterin kallistua tietyn pisteen yli, kun taas horizon antaa tehdä flippeja ja rolleja mutta vakauttaa kopterin kun päästää tikusta irti.

Nostin RC Expoa kortista default 0.65:stä 0.75:een, mutta ei ollut hyvä. Tuntui kun puurossa olis lentäny, ja tuntui että tuli ihan älyttömästi viivettä tikkuvasteeseen. Merisairaaksi tuossa tulis jos laseilla lentäs. :P Yaw  Ratea nostin 0.00 -> 0.30 kun tuntu hitaalta ja se vähän auttoi. Täytyy kokeilla vielä isommalla arvolla.

Väkisin tulee mieleen että olis ehkä pitäny laittaa vaikka KK-Mini kortti, saattaa olla mun käyttöön vähän turhan pro tuo naze. En tiie riittääkö kärsivällisyys saada tota sellaseen setuppiin että puiten välissä pujoteltas, nyt se on ainakin vielä kaukana siitä. :'(  Täytyy yrittää konffata nuo lentotilat kuntoon, toi Horizon-mode vois vähän helpottaa tilannetta.

MikeK

Kyllä mä veivaan expot kohdilleen ihan mankasta. Huomattavasti helpompaa säädellä ja testailla kentällä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"